آموزش کوددهی

بهترین کود برای سبزیجات را می‌شناسید؟

بهترین کود برای سبزیجات

سبزیجات از مواد غذایی محسوب می‌شود که مردم به طور روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. تولید مقدار مناسب از سبزیجات که جوابگوی تقاضای بازار باشد تا حد زیادی به استفاده از بهترین کود برای سبزیجات وابسته است. بهترین کود برای سبزیجات کودی است که بتواند با حفظ عملکرد و حتی افزایش آن، تولید محصول را افزایش دهد و منجر به بهبود کیفیت سبزیجات گردد.

ماه کشت در این مقاله به بررسی بهترین کود برای سبزیجات پرداخته است. اگر که مایل به کشت سبزیجات هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

بهترین کود برای سبزیجات

تشخیص بهترین کود برای سبزیجات

اولین مورد که برای کود دهی به هر مزرعه و باغ برای رشد بهتر هر نوع گیاهی باید بدانید، اهمیت بررسی خاک آن مزرعه و باغ است. زیرا این بستر کشت است که وظیفه تامین مواد غذایی گیاه را بر عهده دارد و گیاهان عناصر لازم برای رشد و نمو خود را از خاک می‌گیرند.

از این رو اولین عامل تعیین کننده بهترین کود برای سبزیجات، محتوای موجود در خاک است. برای اطلاع از مواد موجود در خاک باید آزمایش آب و خاک انجام دهید. این آنالیزها مشخص می‌کند که خاک مزرعه شما دارای چه عناصری و به چه مقداری است.

 

اهمیت استفاده از بهترین کود برای سبزیجات

همانطور که انسان برای انرژی و بقا به پروتئین، چربی و کربوهیدرات نیاز دارد، گیاهان نیز برای رشد و تولید میوه برنامه کودی یعنی به نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) نیاز دارند. از بین 17 ماده مغذی مورد نیاز و ضروری برای بقای گیاه، این سه عنصر درشت مغذی مهم‌ترین عناصر هستند.

نیتروژن (N): نیتروژن برای بسیاری از فرایندهای گیاهی مانند تولید پروتئین و رشد رویشی ضروری  است.

فسفر (P): وجود فسفر برای فرآیند فتوسنتز بسیار مهم است. فرآیندی که در آن گیاه انرژی خورشیدی را به انرژی شیمیایی قابل مصرف تبدیل می کند. همچنین به رشد ریشه و تولید گل کمک می‌کند.

پتاسیم (K): پتاسیم برای سلامت کلی و ایمنی گیاه ضروری است. همچنین به تولید گل و میوه کمک می کند.

سبزیجات برای رشد و تولید محصول در کل فصل رویشی خود، به منبع ثابتی از مواد مغذی نیاز دارند. حتی خاکی که در ابتدای فصل با مواد آلی اصلاح و تقویت می‌شود نیز نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای سبزیجات باشد، زمانی که سبزی‌ها شروع به شکوفه دادن و تولید میوه می‌کنند، عناصر موجود در خاک کاهش می‌یابند. خاک برای ادامه حمایت از رشد و تولید گیاه به دوزهای اضافی از مواد مغذی نیاز دارد که باید با استفاده از کود این مواد را تامین کرد.

باید گفت که هیچ کود خاصی وجود ندارد که برای همه سبزی‌ها  مناسب باشد و بهترین کود برای سبزیجات در نظر گرفته شود و با مصرف فقط همان کود ایده‌آل‌ترین نتیجه‌ها حاصل می‌شود.

براساس مرحله رشد گیاه، نیاز گیاه به مواد مغذی تغییر می‌کند. به عنوان مثال، نیاز گیاه گوجه فرنگی به کود در مرحله رشد برگ‌ها با مرحله گلدهی ممکن است متفاوت باشد.

 

بهترین کود برای سبزیجات

زمان استفاده از بهترین کود برای سبزیجات

تصمیم گیری در مورد زمان استفاده از کود برای گیاهان سبزی گاهی مهم‌تر از انتخاب کود است. به طور کلی، اکثر گیاهان سبزی از کود در زمان کاشت یا بلافاصله پس از آن که ارتفاع گیاه چند سانت است و جوانه زده، بهره می‌برند. بسته به نوع سبزی، گیاه ممکن است برای عملکرد بهینه، به اصلاح کننده‌های خاک و یا کودهای مکمل در اواخر فصل نیز نیاز داشته باشد.

 

کودهای کامل به عنوان بهترین کود برای سبزیجات

کود کامل یا همان کود NPK دارای سه عنصر اصلی و ضروری برای رشد و نمو گیاهان یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم می‌باشد. استفاده از کودهای کامل می‌توانند به رشد رویشی، ریشه زایی و گلدهی گیاهان بسته به درصد عناصر موجود در آن تاثیر مثبت زیادی بگذارند.

استفاده از کود متعادل‌کننده مانند کود 20 20 20 برای سبزیجات گزینه مناسبی است و عناصر مهم و پرمصرف را در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

خرید کود NPK

کود نیتروژن:

بهترین کود برای سبزیجات با هدف افزایش رشد رویشی مانند رشد شاخه و برگ‌ها استفاده از کود نیتروژن یا کودهای حاوی نیتروژن است.

نیتروژن برای فرایندها و عملکردهای مختلفی مورد نیاز است و نبود یا کمبود آن آسیب‌های جدی را سبب می‌شود. اما بیشترین تاثیر را بر رشد بخش‌های مختلف گیاه دارد. عنصر نیتروژن در همه مراحل رشد گیاه مورد نیاز است اما معمولا کود نیتروژن در ابتدای فصل رشد استفاده می‌شود تا گیاه برای شروع پرقدرت اماده شود.

 

کود فسفر

کود فسفر بهترین کود برای سبزیجات در مرحله‌ی گلدهی است. این عنصر با بهبود و افزایش گل‌دهی سبب تولید محصول با کیفیت‌تر می‌شود. فسفر علاوه بر گل‌دهی سبب افزایش رشد و توسعه ریشه می‌شود. با افزایش سطح ریشه، جذب مواد توسط گیاه راحت‌تر و سریع‌تر رخ می‌دهد. بنابراین گیاه می‌تواند از مواد غذایی موجود در خاک استفاده بهینه داشته باشد.

 

کود پتاسیم

پتاسیم عنصری است که با کنترل روزنه‌ها سبب افزایش مقاومت گیاه در برابر خشکی می‌شود. این عنصر بر شکل، اندازه، طعم و رنگ‌پذیری محصولاتی مانند گوجه تاثیر بسزایی دارد و می‌تواند کیفیت محصولات را به مقدار زیادی افزایش دهد.

 

کودهای ریز مغذی

عناصر ریزمغذی مانند آهن، بور، منگنز، روی، مولیبدن در مراحل مختلفی از رشد گیاه مورد نیاز هستند اما گیاه به مقدار کمی از این عناصر نیاز دارد. استفاده از کودهای میکرو می‌تواند این عناصر را برای گیاه تامین کند. کمبود عناصر میکرو می‌تواند سبب کاهش عملکرد و از بین رفتن گیاه شود، در نتیجه نباید از کودهای ریزمغذی غافل شد.

خرید کود ریزمغذی

 

بهترین کود برای سبزیجات

 

همانطور که از مطالب گفته شده بالا مشخص است بهترین کود برای سبزیجات کودی است که بتواند پاسخگوی تمامی نیازهای غذایی گیاه در مراحل مختلف رشد باشد. علاوه بر انتخاب نوع کود، کیفیت کود نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر قصد خرید کود با کیفیت را دارید می‌توانید برای خریدی مطمئن به سایت ماه کشت که مرجع فروش اینترنتی سم و کود است مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *