آموزش زراعت, آموزش کشاورزی

همه چیز در مورد کاشت بادام زمینی

کاشت بادام زمینی

کاشت بادام زمینی در ایران به نسبت کشت‌های دیگر کمتر شناخته شده است. اما کشت این محصول علاوه بر لذت بخش بودن می‌تواند پر سود نیز باشد.

اخیرا به دلیل افزایش طرفداران کره‌های بادام زمینی و خواص بالای این محصول، تمایل کشاورزان به کاشت آن افزایش پیدا کرده است و تعداد پرورش دهندگان بادام زمینی بیشتر شده است.

ماه کشت در این مقاله به نحوه کاشت بادام زمینی، نیازهای رشد و آماده سازی خاک پرداخته است. اگر قصد کاشت بادام زمینی را دارید تا انتهای این مقاله همراه ماه کشت باشید.

 

کاشت بادام زمینی

بادام زمینی:

بادام زمینی به طور عمده در کشورهایی مانند هندوستان، ایالات متحده آمریکا و چین کشت می‌شود. این گیاه دارای دانه‌های روغنی با حدود 40 تا 50 درصد روغن و 30 تا 35 درصد پروتئین می‌باشد.

برخلاف اکثر گیاهان، گیاه بادام زمینی در بالای زمین گل می‌دهد، اما میوه‌ها در زیر زمین تولید می‌شوند و رشد می‌کنند. از شروع کاشت بادام زمینی تا موعد برداشت آن، چرخه رشد بادام زمینی بسته به نوع آن ۴ تا ۵ ماه طول می‌کشد.

 

خاک مناسب برای کاشت بادام زمینی:

خاکی که برای کاشت بادام زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد باید به خوبی زهکشی شده باشد و بافت آن لومی – شنی باشد. PH خاک باید بین 6 تا 7 باشد.

 

دمای مناسب برای کاشت بادام زمینی:

آب و هوای مورد نیاز برای کاشت بادام زمینی، آب و هوای گرم است زیرا بادام زمینی برای رشد به دمای بالا نیاز دارد. دمای بهینه برای این گیاه بین 22 تا 25 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. دمای محل کشت بادام زمینی نباید از 10 درجه سانتی‌گراد کم‌تر شود.

آبیاری:

آبیاری بادام زمینی باید به دقت انجام شود چرا که علاوه بر این که خاک باید مرطوب باشد اما نباید کاملا خیس و یا غرق آب شود. البته با توجه به این که بافت خاک لومی – شنی است و به سرعت رطوبت را از دست می‌دهد باید رطوبت نسبی و همیشگی خاک حفظ شود.

بادام زمینی نسبت به سایر آجیل ها به آب کمتری نیاز دارد برای مثال نیاز آبی بادام نسبت به بادام زمینی تقریبا ۹ برابر است. گیاهان بادام زمینی در طول رشد به 3 تا 5 سانتی‌متر آب در هفته نیاز دارند.

 

کاشت بادام زمینی

نور مناسب برای کاشت بادام زمینی:

بادام زمینی از گیاهانی است که به نور زیادی نیاز دارد و هیچ گونه نمی‌توان از نیاز نوری آن چشم پوشی کرد. گیاهان بادام زمینی روزانه باید حداقل به مدت 6 ساعت از نور آفتاب بهره ببرند.

 

زمان کاشت بادام زمینی:

زمان کاشت بذر بادام زمینی به نوع رقم و اقلیم منطقه بستگی دارد. اما از آنجایی که بادام زمینی گیاهی گرمادوست است و به رشد در دمای بالا نیاز دارد بهترین زمان برای کاشت آن از اسفند ماه تا اردیبهشت ماه است. زیرا دیگر زمان سرما و یخ‌زدگی زمستانه گذشته است.

 

کاشت بادام زمینی:

ابتدا باید زمین به خوبی شخم زده شود و با کود تقویت گردد. مرحله دوم برای کاشت بادام زمینی، تهیه بذرهای خام است. سپس باید بذرها در خاک مناسب به عمق 3 تا 5 سانتی‌متر قرار بگیرند. فاصله بذرها در یک ردیف از یکدیگر باید بین ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر باشد و ردیف‌ها نیز از یکدیگر باید بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشند.

تقریبا 10 روز پس از کاشت بادام زمینی، نهال‌ها از خاک بیرون می‌آیند. نهال‌ها تا حدود ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر رشد خواهند کرد. گل‌دهی حدود 40 روز پس از کاشت بادام زمینی رخ می‌دهد که گل‌های زرد رنگی در قسمت‌های پایینی گیاه ظاهر می‌شود. برای این که یک محصول خوب تولید شود باید تقریبا 140 تا 150 روز طی شود.

 

برداشت بادام زمینی:

وقتی برگ های پایینی گیاه شروع به زرد شدن می‌کنند نشان‌دهنده فرا رسیدن زمان برداشت است. هنگام برداشت باید توجه کرد که خاک خیلی مرطوب و یا خیلی خشک نباشد. باید با دقت خاک را حفر کرد و بوته را خارج کرد سپس به آرامی خاک را تکان داد.

در هنگام برداشت، بادام زمینی‌ها حدود 20 تا 25 درصد رطوبت دارند پس باید آن‌ها را مدتی در محیطی قرار داد تا رطوبت آن‌ها از دست برود و خشک شوند.

 

برداشت بادام زمینی

نکات مربوط به کاشت بادام زمینی:

  1. بادام زمینی در حین رشد به مراقبت‌هایی مانند بررسی دائم رطوبت آن، کود دهی و عمل خاکپا نیاز دارد. در عمل خاکپا شما باید اطراف بادام زمینی کشت شده را شخم بزنید و زیر و رو کنید تا سله اطراف گیاه شکسته شود.
  2. در مورد کود دهی بادام زمینی نیز می‌توان از کودهای فسفاته استفاده کرد. البته کود دهی باید بر اساس عناصر موجود در خاک و مقادیر آن‌ها صورت گیرد.
  3. برای کنترل آفات بادام زمینی مانند پراونه کارادینا، زنجره باقلا و کرم غوزه پنبه می‌توان از قارچ‌کش‌هایی مانند مانب و زینب استفاده کرد.

 

شما با خواندن این مقاله مطالب لازم برای کاشت بادام زمینی را به دست آورده‌اید. حالا شما می‌توانید با رعایت نکات گفته شده در باغچه و یا مزرعه خود بادام زمینی کشت کنید. مجموعه ماه کشت با عرضه انواع کود با کیفیت و اورجینال، می‌تواند کودهای مورد نیاز مزرعه بادام زمینی شما را تامین کند. برای خرید کود می‌توانید به سایت ماه کشت مراجعه کنید و یا با پشتیبانی تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۲۶ رای

18 دیدگاه در “همه چیز در مورد کاشت بادام زمینی

  1. عباس گفت:

    با سلام
    راجع به فواصل ابیاری و نیاز ابی توضیحات بفرمایید ممنون میشم
    ارتفاع از سطح دریا چقدر باشه مناسب هست؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      با سلام
      بادام زمینی به طور تقریبی باید هر ۶ روز یکبار به مدت ۴ تا ۵ ساعت آبیاری شود.

      1. علی ایلخانی گفت:

        منظور شما از ۵ تا ۶ ساعت آبیاری چیست

  2. حسن اربابی گفت:

    سلام جالب بود ممنون

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون🌷

  3. علی ایلخانی گفت:

    آبیاری ما به صورت سنتی هس چطوری ۵ تا ۶ ساعت آبیاری کنیم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      آبیاری باید به گونه ای باشد که آب تا عمق 30 سانتی‌متری نفوذ کند. برای آبیاری غرقابی اجازه بدین آب تا 20 سانتی متر بالای خاک را بپوشاند که کم کم در خاک نفوذ کند.

  4. یعقوب گفت:

    سلام و درود
    سپاس از توضیحات کاملتون
    من در مازندران میخوام این کار رو انجام بدم. خاک معمولا مرطوبه. بنظرتون آبیاری چطور باشه؟
    و اینکه از ۱۰۰ متر زمین حدودا چقدر میتونم برداشت کنم؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      خاک بادام زمینی باید همیشه مرطوب باشه. برای آبیاری، باید رطوبت خاک را تا عمق 15 سانتی‌متری چک کنید. اگر در این عمق رطوبت کافی بود نیاز به آبیاری نیست. اما اگه رطوبت کم بود آبیاری کنید.

    2. سلمان مرادی گفت:

      سلام بادام کاشتین چیشد نتیجه داد خداروشکر

  5. حمید گفت:

    با سلام وخسته نباشید خدمت خانم مهندس؛من برا اولین بار میخوام‌ کشت کنم که تو منطقه ما تا به حال کشت نشده؛ راهنمایی کنید ممنون میشم،،🙏🙏🙏

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      متاسفانه مجموعه ما تخصصی در زمینه کشت بادام زمینی نداره.
      موفق باشین🌺

  6. حمید گفت:

    با سلام وخسته نباشید خدمت خانم مهندس آبیاری قطره ای در زمین های که رطوبتشو ۴؛۵روزه نگه می‌دارد چند ساعته باید باشد؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      با سلام
      ممنون از همراهی شما با مجموعه ماه کشت.
      متاسفانه نخصصی در حوزه آبیاری نداریم.

  7. سید مجتبی سالاری گفت:

    سلام
    من اهل خوزستانم و مشتاقم که بادام زمینی کشت کنم،آیا دمای بالای این منطقه مناسب کشت هست

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      متاسفانه ما به طور تخصصی روی کشت بادام زمینی کار نمی کنیم و متعاقبا نمی‌تونیم نظر صحیحی در این مورد بدیم.
      موفق باشین🌺

  8. mosayeb شیرانی گفت:

    استانه اشرفیه و دشت مغان اردبیل محب کاشت سنتی بادام زمینی است

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ابد
      بله اونجا بادام زمینی کشت میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *