گیاه پزشکی

بردوفیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

بردوفیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

بردوفیکس چیست؟ بردوفیکس یک نوع قارچ‌ کش و باکتری کش بسیار قوی است که امروزه بسیاری از باغداران از آن برای درختان باغ خود استفاده می کنند. در ادامه می خواهیم محلول قارچ کش و کنه کش بردوفیکس و فواید و کاربرد آن را به صورت کامل برای شما شرح دهیم. تا انتهای این مختوا با ماه کشت همراه باشید.

بردوفیکس چیست؟

بردوفیکس ، یک محلول بسیار قوی قارچ‌ کش و باکتری کش از ترکیبات مس است که ، به نوعی هم می شود گفت دارای اثر حفاظتی تماسی است .

در اغلب مواقع از محلول بردو‌‌فیکس برای پیشگیری و درمان انواع بیماری ها و قارچ ها و آفت ها استفاده می کنند و تاثیرات چشم گیری هم دارد. باید گفت که محلول قارچ کش بردوفیکس جز سموم معدنی است که ، امروزه برای افرادی که می‌خواهند کشاورزی ارگانیک داشته باشند بسیار توصیه می‌شود.

نکته بسیار مهم درباره این محلول قارچ کش این است که ، اثرات مخربی بر روی انسان و محیط زیست ندارد و هم چنین برخلاف سایر سم ها و محلول های قارچ کش و باکتری کش، مواد باقی مانده آن ها محیط زیست را تهدید نمی کند.

بردوفیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

محلول بردوفیکس چه خواص فیزیکی و شیمیایی دارد؟

ویژگی های ظاهری محلول بردو به این صورت است که بردو ، ماده‌ ای آبی رنگ بوده و ماده ژلاتینی با دانه‌ بندی خیلی ریز و چسبندگی بسیار زیاد می‌باشد.

پس از آن که محلول بردو روی گیاهان پاشیده می شود ، در اثر رطوبت این محلول به تدریج تبدیل به ترکیبات کمپلکسی می‌شود که در ادامه این فعالیت یون مس آزاد می‌کند. محلول بردو در حالت سوسپانسیون ، بدون بافت کریستالی است و به‌ صورت توده به هم‌ چسبیده و یک نواخت روی گیاه کاملا می‌نشیند. در حالی‌ که ، سایر ترکیبات مسی مانند اکسی کلرور مس، به دلیل داشتن بافت کریستالی، ذراتی جدا از هم داشته و کتر بر روی گیاه می‌ نشینند.

ویژگی های محلول بردوفیکس:

 ماندگاری بالا:

اولین ویژگی این محلول فوقالعاده ، داشتن ماندگاری بسیار بالا است که حتی بعد از بارش‌ های طولانی روی گیاهان باقی می‌ماند.

جلوگیری از سرما زدگی:

دومین ویژگی مهم محلول بردو این است که از گیاهان در مقابل سرما زدگی های شدید مقاومت می‌کند و دلیل آن هم این است که ، باکتری‌ هایی که هسته اولیه بلور یخ را تشکیل می‌دهند را از بین می‌برد ، و همین کار اثرات منفی ناشی از سرما زدگی را کاهش می‌دهد.

باعث دوری حشرات از گیاه می‌شود:

محلول بردوفیکس برای حشراتی مانند زنبور عسل بی خطر بوده است و دافع حلزون و حشراتی مانند زنجرک و موریانه است. نکته قابل ذکر این است که این محلول قارچ کش برای آبزیان بسیار خطرناک است و باعث مرگ آن ها می‌شود.

نکته: محلول قارچ کش بردو در فروشگاه های کشاورزی در طبقه بندی سالم ترین سم های کوجود در سطح یازار می‌باشد.

بردوفیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

 محلول بردوفیکس چه کاربردی دارد؟

از این محلول قارچ کش ، در تنه درختان ميوه هسته‌ دار ، بيماری غربالی در درختان ميوه ، پيچيدگی برگ در هلو ، گموز مرکبات ، گموز در پسته ، پوسيدگی فيتو فترايی طوقه درختان هسته ‌دار و دانه ‌دار ، پوسیدگی میوه درخت انار ، شانکر سيتوسپورايی درختان ميوه ، شانکر باکتريايی ليموترش ، آتشک درختان ميوه دانه‌دار، لکه‌ آجری در بادام و آنتراکنوز در گردو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هم چنین در ادامه باید گفت که بسیاری از باغدارانی که باغ انار دارند ، از این سم برای کنترل و مبارزه با قارچ‌ های درخت انار استفاده می کنند.

زمان مصرف بردوفیکس

1- بعد از ریزش 70 درصد برگ ها (بردوفیکس 10 در 1000)

2- قبل از تورم جوانه ها (بردوفیکس 10 در 1000)

3- بعد از ریزش گلبرگ ها (بردوفیکس 5 در 1000)

4- بعد از تشکیل میوه (بردوفیکس 5 در 1000)

بردوفیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

دو نکته بسیار مهم در رابطه با استفاده از محلول بردو وجود دارد که باید حتما رعایت شود:

  1. نکته اول این است که ، مخزنی که محلول بردو فیکس از آن سم پاشی می‌شود ، باید دارای هم زن باشد تا از ته نشین شدن محلول جلوگیری شود و اگر مخزن شما همزن مناسب ندارد می‌توانید از یک تکه چوب و یا با استفاده از یک بیل محلول داخل مخزن را هم بزنید.
  2. در فصل خزان برگ ها شاهد ریزش برگ درختان بر روی زمین هستیم و نکته دوم این است که شما باید برگ هایی که بر روی زمین ریخته اند را هم سم پاشی و قارچ کشی کنید تا قارچ ها و باکتری ها از طریق برگ و خاک آلوده به درختان و سایر گیاهان انتقال پیدا نکند.

کلام پایانی

باغداران عزیزی که می خواهند یک باغ سرحال با درختان میوه سالم داشته باشند ، توصیه های استفاده از محلول بردوفیکس را به هیچ عنوان از دست ندهند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷۸ رای

19 دیدگاه در “بردوفیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. علی گفت:

    عالی بود

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      متشکرم از شما

  2. حسین گفت:

    واقعا قارچ کش خوبی هست من برای گرجه فرنگی استفاده میکردم ۶روزی یک بار سمپاشی میکردم گرجه از زیر برگهاش خوشک میشد موقعی که سمپاشی میکردم بعد از۳ ت۴ روز جونه از پایین بوته را پر میکرد

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      🌺🌺

  3. بلوط گفت:

    بسیار مفید بود ممنون

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      خیلی ممنون🌼

  4. اسماعیلی گفت:

    ممنون از موضوع بسیار مفیدتون

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از نظر لطفتون 🌸

  5. واحدعقل لی گفت:

    باسلام،بردوفیکس ازلحاظ قارچکشی خیلی تاثیرش کمه بعدشم تعداددفعات سمپاشیش خیلی زیاده،فقط ازجهت تامین مس(cu)درختان بدک نیست،بهترین سموم قارچکش دیگه هستندکه بردوفیکس به گردشم نمیرسه،درست مثل پیکان وبنز.توضیحات تکمیلی اینجا نمی گنجه.

    1. امیر گفت:

      خب اینم تاثیر خودشو داره

  6. Hassan گفت:

    سلام.
    میخام تنه درختان پسته رو بردو بزنم
    چه مقدار آب و چه مقدار بردو تهیه کنم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      برای تنه درختان 500 سی سی در 100 لیتر آب
      برای محلول پاشی 200 سی سی در 100 لیتر آب

  7. رودین گفت:

    استفاده از بردوفیکس در هنگام تورم جوانه ها چه ضرری دارد؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      خیر ایرادی نداره.

  8. محمد گفت:

    واقعا عالیه من داخل باغ کندو زنبور عسل دارم و به راحتی در روز از بردوفیکس استفاده می کنم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      🌸🌸

  9. محمد گفت:

    برای این چه محلول بردو رو جلوی اب به زمین بدیم هم مناسبه؟
    و با چه غلظتی باید این کار رو انجام داد؟
    اگر بخوایم با سولفات مس و اهک تهیه کنم چه طور؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      محلول بردوفیکس فقط باید به صورت محلول‌پاشی مورد استفاده قرار بگیرد.

  10. جواد یزدی نژاد گفت:

    درود بر دوستداران مادرمان ایران،بردوفیکس یک قارچکش وحشره کش ویه محافظ ارگانیک عالی برای خاک وباغ و مزدعه تونه،با استفاده از سموم پایدار خاک کشور ومنابع کشور رامیخشکانیم،وفرزندان ونوه هایی با هزار امراض ومشکلات، زندگی رابکام آیندگان زهر نکنیم ،کمی عقلانی بندیشیم،درود برهمه شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *