آموزش گلخانه داری

0 تا 100 راه اندازی گلخانه

راه اندازی گلخانه

با توجه به اقتصاد کنون جامعه ما خانواده ها احتیاج به نوآوری و شغلی دارند که از درآمد خوبی برخوردار باشد یکی از پر درآمد ترین کارهای موجود در ایران را به شما معرفی می کنم راه اندازی گلخانه یکی از شغل های پردرآمد در ایران است که توجه کمتری به آن شده در این مقاله و آموزش و چگونگی راه اندازی گلخانه را به شما خواهیم گفت.

گلخانه چیست؟

گلخانه به محیطی گفته می شود که متشکل از یک سازه چوبی یا آهنی است که با پوشش شفاف شیشه یا پلاستیک از محیط بیرون جدا شده. به همین دلیل محیطی برای رشد بهتره گیاهان،با توجه به کمبود آب و و محافظت از گیاهان در برابر صدمات وارده، وجود محصول در فصل های مختلف و… وجود دارد.

در گلخانه‌ها رطوبت دما و نور به راحتی کنترل می‌شود این سه عامل از مهمترین عواملی هستند که توجه به آن ها باعث جلوگیری از بیماری های گیاهی می‌شود.

مراحل راه اندازی گلخانه

در ابتدای امر برای راه اندازی گلخانه باید مجوزهای مربوطه از سازمان جهاد کشاورزی اخذ شود. برای گرفتن مجوز راه اندازی گلخانه از سازمان جهاد کشاورزی باید گلخانه شرایط و امکانات مد نظر سازمان را داشته باشد مهمترین شرایط سازمان از این قرار است :

گلخانه مورد نظر باید به سیستم های گرمایشی (ااعم از سیستم شوفاژ، بخاری های منفرد ، بخاری های همرفتی، بخاری های تابشی ) و سیستم سرمایشی مناسب (شامل: سیستم های سرمایشی تابستانه و زمستانه، سیستم آبیاری تحت فشار) مجهز باشد تا بتوانیم راه اندازی گلخانه را به بهترین روش ممکن شروع کنیم.

استحکام سازه ی گلخانه باید به گونه ای باشد که بتواند باد با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت و بار 50 کیلویی برق را تحمل کند. داشتن یک سند مالکیت اعم از رسمی یا قول نامه ای و یا اجاره نامه ی حداقل 6 ساله؛ مدرکی که ثابت کند آب مورد نیاز گلخانه از چاه، چشمه یا قنات تامین می شود برای گرفتن مجوز الزامیست. سایر مدارک و شرایط مورد نظر را می توانید اینجا مطالعه کنید.

ساخت سازه و راه اندازی گلخانه

معروف ترین نوع سازه برای راه اندازی گلخانه، گلخانه های سقف قوسی هستند که در آن ها از پوشش پلی اتیلن یا همان نایلن استفاده می شود، که به راحتی و در زمان کمتر به وسیله پلی لاک به سازه ی گلخانه پیچ می شوند.

این گلخانه ها به دلیل حجم و فضای مناسبی که دارند، گردش هوا در آن ها راحت تر انجام می شود در نتیجه کربن دی اکسید مورد نیاز گیاهان نیز بهتر در دسترس گیاهان قرار می گیرد.

احداث این گلخانه ها راحت است و با هر اقلیمی سازگار است. به همین دلیل محبوبیت زیادی دارند. این نوع سقف ها به سبب شکل ظاهری که دارد با کمترین مقاومت در مقابل باد همراه است. وزن این نوع گلخانه در واحد سطح به دلیل نوع پوشش پلی اتیلنی  بسیار کم است.

راه اندازی گلخانه با سازه ی سقف قوسی

سیستم های دیگری که وجود دارند عبارتند از: شیروانی، تونلی، گنبدی و گاتیک، ایگلو، شیبدار و… که نمی خواهیم بیش از این به آن ها بپردازیم. بعد از گرفتن مجوز و تهیه و ساخت استحکام سازه محیطی گلخانه مورد بعدی که باید به آن پرداخت سیستم آب رسانی برای گلخانه است.

انواع روش های آبیاری در گلخانه

پس از راه اندازی گلخانه مهم ترین عامل آبیاری است که در این بخش به انواع روش های آبیاری می پردازیم:

 آبیاری سطحی یا دستی 

در این روش که یکی از سنتی ترین روش ها برای آبیاری ست آبیاری توسط خود کشاورز به وسیله یک شلنگ یا لوله انجام می شود که امروزه به دلیل اتلاف زمان، بازدهی بسیار پایین و هدر رفت زیاد آب، افزایش احتمال بروز انواع بیماری، قارچ و انگل، افزایش علف های هرز و… منسوخ شده و دیگر  مورد استفاده قرار نمی گیرد.

آبیاری دستی در کشت گلخانه ای

روش آبیاری سقفی (آبشاری یا بارانی)

در این روش یک خط لوله اصلی انتقال آب است که سرتاسر سالن کشیده می شود و رایزر‌ها و نازل‌هایی در سقف یا کف سالن نصب می شوند و در ارتفاعی بالاتر از گیاه قرار گرفته و آب را بر روی گیاه اسپری می‌کنند.

معمولا ارتفاع 60 سانتیمتری برای آبیاری گل های آپارتمانی و ارتفاع 180 سانتیمتری برای گل های دیگر رعایت می شود. در این روش، حرکت نازل به صورتی است که یک الگوی چرخش 360 درجه‌ای را به طور مداوم طی می‌کند تا سطح آبیاری یکنواختی انجام شود.

این روش باعث افزایش درصد رطوبت گلخانه و در نتیجه کاهش تبخیر و تعرق از سطح گیاه و کاهش دمای گلخانه می شود که یک مزیت است. البته این روش برای همه گیاهان قابل استفاده نیست و می تواند باعث بیماری و افت در گیاه شود.

آبیاری مه پاشی

در روش مه پاشی یکسری لوله آب سر تا سر سقف گلخانه کارگذاری شده که این لوله های اصلی به نازل هایی متصل اند و از این طریق آب، کود و سایر مواد غذایی مورد نیاز را بر روی گیاهان می پاشند. این نازل ها به وسیله یک موتور الکتریکی جا به جا می شوند و مقدار آب خروجی از نازل ها نیز قابل تنظیم است.

این روش آبیاری به تکثیر گیاهان قلمه ای و تولید نشاء کمک شایانی می کند. همچنین باتوجه با اینکه باعث پخش قطرات آب در هوا می شود به کاهش دمای نشا نیز کمک می کند.

آبیاری قطره ای

در روش آبیاری قطره ای لوله های باریکی کنار محصولات کشیده می شود که آب درون آن ها جریان می یابد و توسط قطره چکان هایی که در این لوله های آب تعبیه شده؛ به آرامی گیاهان آبیاری می شوند.

این روش یکی از بهترین روش های آبیاری ست که بازدهی بالای 90 درصدی دارد.

پس از انتخاب و آماده سازی سیستم آبیاری، اکنون نوبت آماده سازی گلخانه برای کشت است، بنابراین سراغ بستر کشت و انتخاب نوع محصول می رویم.

آماده سازی بستر کشت

به طور کلی بستر های کشت گلخانه ای به دو دسته خاکی و هیدروپونیک تقسیم می شوند. پشم سنگ، پرلیت، پیت،خاک برگ، کود دامی، ورمی کولیت نمونه هایی از بستر های کشت هیدروپونیک هستند. بعد از انتخاب نوع کشت نوبت به انتخاب نوع محصول می رسد.

خیار بوته‌ای گزینه مناسبی برای یک مبتدی است. بهترین خاک هم، برای پرورش خیار درختی خاک کوکوپیت و پرلیت است. این نوع خاک قیمت مناسبی دارد و همچنین از کیفیت بالایی برخوردار است.

کدام گیاهان و گل های آپارتمانی را برای کشت در گلخانه انتخاب کنیم؟

مهم ترین کار در احداث گلخانه بازاریابی محصول و پیدا کردن محصولی ست که بیشتر در منطقه شما طرفدار دارد تا بتوانید با توجه به نیاز بازار اقدام کنید. در بین محصولات خوراکی توت فرنگی، قارچ، خیار، فلفل دلمه ای جزو پر سود ترین محصولات هستند.

در بین گل های زینتی نیز پیشنهاد می شود گل های خاص ارزنده تر را به جای شاخه بریده انتخاب کرده و پرورش دهید. از جمله پرسود ترین گل های آپارتمانی می توان به برگ عبایی، برگ انجیری، زاموفیلیا، سانسوریا، بونسای، آگلنوما و آدنیوم اشاره کرد.

نتیجه گیری

با وجود اینکه راه اندازی گلخانه در ابتدا هزینه های زیادی دارد اما باتوجه به برداشت چند برابر شدن محصول نسبت به روش سنتی، نیاز کم به آب، قابل کنترل بودن شرایط محیطی و تولید محصول خارج از فصل و مزایای دیگر به جرئت می توانیم بگوییم  تمام هزینه های شما در طول 2 سال به شما باز می گردد.

در واقع این یک فرصت اشتغال زایی بزرگ و یک سرمایه گذاری بلند مدت است. شما یکبار هزینه می کنید و سالیان سال از آن بهره برداری می کنید.

اگر می خواهید با پرسود ترین محصولات کشت گلخانه ای و آموزش مراحل کشت اینجا کلیک کنید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *