آموزش کشاورزی در خانه

نقش گوگرد در کشاورزی و تاثیر فوق‌العاده آن!

نقش گوگرد در کشاورزی

یکی از عوامل و ماده‌های غذایی که برای رشد مناسب گیاهان بسیار اهمیت دارد گوگرد در کشاورزی است که توجه ای به آن نمی‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که گوگرد یا همان سولفور چه اهمیت و فایده بالایی در کشاورزی و رشد گیاهان دارد ، پس در ادامه با ماه کشت همراه باشید تا شما را با این ماده بسیار مفید آشنا کنیم.

گوگرد چیست؟

گوگرد یک ماده بسیار نرم و سبک است که رنگ آن مایل به زرد است.در صنعت کشاورزی از این عنصر به عنوان یک ماده غذایی مناسب برای رشد گیاهان استفاده می‌شود. گوگرد برای گیاه لازم است و نقش های بسیار مهمی در رشد و متابولیسم گیاهان دارد. مانند:

تشکیل کلروفیل ، تولید پروتئین ، سنتز روغن ها ، فعال سازی آنزیم ها ، افزایش کیفیت محصول ، باعث بالا رفتن مقاومت گیاه در برابر سرما و خشکی ، فعالسازی متابولیسم در گیاهان.

نقش گوگرد در کشاورزی

تاثیر گوگرد در حاصلخیزی خاک

گوگرد نقش بسیار مهم و با اهمیتی در حاصلخیز شدن خاک مزرعه کشاورزی دارد، خواص گوگرد در کشاورزی زیاد است. هنگامی که شما از گوگرد برای خاک مزرعه خود استفاده می‌کنید، این عمل موجب بهبود خواص فیزیکی و حاصل‌خیزی خاک می‌شود.

هم چنین دیگر نقش‌های مهم گوگرد در کشاورزی و حاصل‌خیزی خاک ، کاهش ‌‌PH خاک ، بالابردن مصرف کودها در خاک ، افزایش دسترسی گیاهان به مواد غذایی و ریز مغزی‌ها است. از این رو هنگام خرید کودهای کشاورزی از موجود بودن گوگرد در سبد خرید خود اطمینان حاصل کنید. در این رابطه حتما آزمایش های خاک را انجام دهید و در مورد نحوه مصرف گوگرد با کارشناس مربوطه مشورت کنید.

 

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چه زمانی کمبود گوگرد اتفاق می‌افتد؟ باید خدمتتان بگوییم که کمبود گوگرد در خاک به چند عامل بستگی دارد که در ادامه به این موضوع ‌می‌پردازیم.

کمبود گوگرد زمانی اتفاق می‌افتد که ، خاک مواد آلی کمی داشته، سبک و شنی باشد. در فصل زمستان بارندگی بسیار شدید باشد به طوری که گوگرد ها از سطح خاک شسته شوند، در فصل بهار بارش باران کم باشد و کم آبی به وجود آید، و در آخر دمای هوا و رطوبت خاک پایین و کم باشد.

 

کمبود گوگرد در خاک چه نشانه هایی دارد؟

زمانی که گوگرد در خاک کم می‌شود نشانه هایی در گیاهان رخ می‌دهد که با توجه به آن‌ها می‌توانیم کمبود گوگرد را تشخیص دهیم.

از جمله علائم کمبود گوگرد، می‌توان به زرد شدن رنگ برگ گیاهان اشاره کرد، زمانی که گوگرد کم می‌شود برگ‌ها رنگ اصلی خود را از دست می‌دهند و رو به زردی می‌روند، هم چنین در کمبود گوگرد رشد گباهان به طور کلی کاهش پیدا می‌کند که، ما می توانیم متوجه این موضوع مهم یعنی کمبود گوگرد شویم.

به طور کلی علائم ظاهری کمبود گوگرد در کشاورزی کمی دیر ظاهر و تشخیص داده می شود ولی جای نگرانی نیست، زمانی که شما متوجه کمبود گوگرد شدید، می توانید از کود های گوگردی و خرید کود برای رفع این مشکل استفاده کنید.

نقش گوگرد در کشاورزی

دلیل استفاده از کودهای گوگردی:

در بیشتر مناطق ایران خاک مزارع به صورت آهکی بوده و مواد آلی خاک نیز کم بوده است و به همین دلیل ، خاک اکثر مزارع دارای تنش خشکی است که شما می توانید برای رفع مشکلات و حاصل خیزی خاک از کود گوگردی استفاده کنید.

از جمله کودهای گوگرد در کشاورزی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کودهای سولفاته
  • گوگرد پالایشگاهی
  • کودهای گوگرد مایع
  • گوگرد معدنی

کود گوگردی دارای سولفات:

کودهایی که دارای مقداری سولفات هستند می‌توانند مقدار گوگرد مورد نیاز خاک را تامین کنند. این کود علاوه برتامین گوگرد عناصر غذایی دیگری هم برای خاک تامین می‌کند.

انواع کودهای سولفات که شما می‌توانید استفاده کنید می‌توان به کود سولفات آمونیوم ، کود سولفات پتاسیم، کود سولفات منیزیم، کود سولفات ریزمغذی‌ها مانند سولفات آهن ، کود سولفات روی اشاره کرد.

 

گوگرد پالایشگاهی:

گوگرد پالایشگاهی دارای مقدار زیادی گوگرد است که توسط پالایشگاه‌ها تولید می‌شود. می‌توان از این کودها به طور مستقیم استفاده کرد یا اینکه می‌توانید به صورت یک ماده با کودهای دیگر ترکیب کنید و به خاک اضافه کنید.

کودهای گوگرد پودری و گرانول جز کودهای پالایشگاهی هستند، که شما به راحتی می‌توانید آنها را از بازار تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید.

از خواص گوگرد پالایشگاهی می‌توان به بالا بودن میزان گوگرد در این کودها اشاره کرد. همچنین این کودها عناصر مضر به همراه نداشته و غیر قابل حل در آب هستند.

 

نقش گوگرد در کشاورزی

گوگرد مایع:

گوگرد مایع گوگردی است که، از روغن های معدنی و گوگرد پودری تشکیل شده است و رنگ آن مایل به زرد است. گوگر مایع در آب حل می‌شوند و حنی می‌تواند باعث رسوب ترکیبات بی کربناتی در آب می‌شود.

 

نقش گوگرد در کشاورزی

گوگرد معدنی:

گوگردهای معدنی از معادن خارج شده و حاوی عناصری مانند: آهن و پتاسیم هستند که می‌توانند برای حاصلخیزی خاک بسیار مفید باشند و هم چنین گوگردهای معدنی می‌توانند دارای عناصر مضر برای خاک مانند کادمیوم و آلومینیوم باشند که شما باید توجه بسیاری داشته باشید گوگردی تهیه کنید که به طور صحیح فرآوری شده باشد.

 

نقش گوگرد در کشاورزی

و در آخر می خواهیم به شما عزیزان بگوییم که زمان مصرف گوگرد در کشاورزی چه زمانی است؟

به‌ طور کلی در کشت‌های زراعی بهتر است قبل از کشت به همراه سایر کودهایی که استفاده می‌شود، در خاک مصرف شود. و هم چنین در کشت‌های باغی و برای درختان میوه  گوگرد  در اواخر فصل پاییز و زمستان مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که گفتیم استفاده از گوگرد در زمین باعث جذب بهتر دیگر کودها خواهد شد. پس در هنگام خرید گوگرد، خرید کود های میکرو یا ریز مغذی و خرید کود های ماکرو یا NPK، توجه فراوانی به مقدار گوگرد خاک کود داشته باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۸ رای

4 دیدگاه در “نقش گوگرد در کشاورزی و تاثیر فوق‌العاده آن!

  1. کریم طاهری نیا گفت:

    سلام
    مقداری گوگرد برای برگ زرد آلو جا مونده
    میتونم به خاک باغ بعنوان کود بدهم؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      بله میتونید استفاده کنید.

  2. محمد گفت:

    سلام
    زمین با ph7/7 داریم میخواییم درخت میوه بکاریم بادام و گردو
    گوگرد در چه فصلی و چند بار باید به خاک اضافه کنیم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      pH خاک شما مناسبه. کود گوگرد باید به صورت چالکود در فصل پاییز در دسترس گیاه قرار بگیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *