آموزش های عمومی

آنچه که درباره‌ی خاک مناسب برای کشاورزی نمی‌دانید

خاک مناسب برای کشاورزی

بسیاری از افراد هستند که زمین زراعی دارند و نمی‌دانند که خاک زمین آن ها برای کشاورزی مناسب است یا خیر؟ یا خاک مناسب برای کشاورزی کدام خاک است، در این مقاله ما می‌خواهیم به شما بگوییم که خاک مناسب به چه خاکی گفته می‌شود و چگونه می‌توانیم خاک زمین کشاورزی خود را برای رشد و پرورش گیاهان خود آماده کنیم.

در مرحله اول برای داشتن یک زمین کشاورزی عالی و پرورش گیاهان ایتدا باید به خاک زمین خود توجه بسیاری کرد، زیرا خاک مناسب یکی از اصلی ترین  و پر اهمیت ترین دلایل برای داشتن یک مزرعه با شرایط بسیار مناسب برای کشت گیاهان است.

از این رو باید توجه خاصی به خرید کود های کشاورزی داشته باشید. بسیاری از کشاورزان معتقدند تنها با خرید کود های ارگانیک میتوانند یک کشاورزی ایده آل داشته باشند، اما چنین نیست. کود های شیمیایی نیز میتوانند بسیار مفید باشند اما باید در نحوه مصرف آن ها دقت و تحقیق کرد. از این رو خرید کود های NPK و خرید کود های ریزمغذی را به شما پیشنهاد میکنیم. البته ریزمغذی ها هم در دسته کود های ارگانیک هم در دسته کود های شیمیایی قرار دارند.

یک خاک مناسب باید ترکیبی از این سه ماده یعنی پیت ماس ، پرلیت و کوکوپیت باشد. که اگر شما این سه ماده را به خاک خود اضافه نمایید خاک مزرعه شما، یک خاک مناسب برای کشاورزی و پرورش گیاهان مورد نظر شما است.

خاک مناسب برای کشاورزی

پیت ماس:

پیت ماس یکی از اصلی ترین ماده ها برای خاک مناسب است، که اندازه آن باید از دو ماده دیگر یعنی پرلیت و کوکوپیت در خاک بیشتر باشد.

پیت ماس دارای مواد اولیه بسیار عالی و مفید برای رشد گیاهان است و شما می‌توانید از آن به عنوان یک ماده برای بهتر شدن وضعیت خاک مزرعه خود استفاده کنید. پیت ماس می تواند شرایط مناسب برای رشد هر نوع گیاهی که شما در مزرعه خود کشت می‌کنید را فراهم آورد. برای تهیه پیت ماس شما می‌توانید به سایت ماه کشت مراجعه کنید.

خاک مناسب برای کشاورزی

پرلیت:

رسیدن اکسیژن کافی به ریشه گیاهان یکی از مهم ترین عواملی است که شما باید هنگام پرورش گیاهان به آن توجه کنید، اگر در خاک مزرعه شما پرلیت وجود نداشته باشد زمانی که گیاهان خود را آبیاری می‌کنید بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی خاک زمین شما بسیار سفت می‌شود و این امر مانع رسیدن اکسیژن به ریشه گیاهان می‌شود.

هم چنین شما می‌توانید، از خاک های ماسه ای و سنگ ریزه به جای پرلیت استفاده کنید که این امر  بسیار توصیه نمی‌شود و استفاده کردن از پرلیت پیشنهاد ما به شما عزیزان است. پرلیت برای رشد و پرورش بسیاری از گیاهان مانند پرورش سبزیجات و صیفیجات مثل: کاهو ، جعفری و .. ضروری است ، زیرا این گیاهان ریشه بسیار بزرگی دارند و اگر اکسیژن کافی به آنها نرسد گیاهان نمی‌توانند رشد مناسب خود را داشته باشند.

 

خاک مناسب برای کشاورزی

کوکوپیت:

کوکوپیت چیست؟ هنگامی که از پوست نارگیل برای تهیه محصولاتی مانند: طناب استفاده می‌کنند ، در این فرایند تبدیل ، پوشال هایی باقی می‌ماند که این پوشال های باقی مانده در طول فرایند هایی تبدیل به کوکوپیت می‌‌شوند.

کوکوپیت یک ماده ضد قارچ است که شما در ابتدای کاشت بذر می‌توانید برای بهتر رشد کردن گیاهان خود از آن استفاده کنید. هم چنین از کوکوپیت برای نگهداری آب و هوای داخل خاک برای ریشه گیاهان استفاده می‌کنند.

مزایای دیگر کوکوپیت Ph خنثی آن است و تجزیه پذیری کوکوپیت نسبت به پیت ماس بسیار کمتر است.

خاک مناسب برای کشاورزی

کنترل کردن خاک مناسب برای کشاورزی و رشد گیاهان

تهیه خاک مناسب قدم اول در شروع یک فعالیت کشاورزی است و کنترل کردن آن قدم دوم همان طور که تهیه کردن خاک مناسب بسیار مهم است کنترل کردن خاک هم اهمیت زیادی دارد.کنترل دما خاک ، کنترل رطوبت خاک ، کنترل سطح PH خاک ،کنترل شوری خاک ،کود دهی منظم عواملی هستند که حتما باید کنترل شوند و مورد بررسی قرار گیرند.

 

انواع خاک:

خاک مناسب برای کشاورزی در انواع متنوع ای وجود دارد مانند: خاک اسیدی ، خاک برگ ،  خاک قلیایی ، خاک باغچه و… که ما در اینجا به بررسی تعدادی از این خاک ها و معرفی کردن به شما می‌پردازیم.

خاک اسیدی:

خاک اسیدی خاکی است که شامل خاک برگ ، خاک چای ، کود دامی و محلول های ضدعفونی کننده است که PH این خاک پایین تر از ۶ بوده .

خاک برگ:

خاک برگ خاکی است که ، از باقی مانده گیاهان مختلف و تجزیه برگ های گیاهان به وجود می‌آید.

خاک قلیایی

خاک قلیایی به خاکی گفته می‌شود که PH  آن بالای ۷ باشد و در بیشتر مناطق کشور به دلیل وجود داشتن عناصر معدنی و شیمیایی در داخل خاک , PH خاک ها بالای ۷ میباشد .

خاک معمولی باغچه

این خاک شامل مقداری خاک رس و مقداری ماسه و کود دامی می‌باشد این خاک برای کشت و رشد بسیاری از گیاهان مناسب بوده و به راحتی در دسترس است . خاک باغچه باید هر ساله با کودهای آلی و شیمیایی تقویت شود.

خاک آهکی

خاک آهکی به خاک هایی گفته می‌شود که آهک بالایی داشته باشد. بیشتر خاک های رسی که مقدار آهک بیشتر از 15 درصد  دارند، خاک آهکی می گویند. وجود داشتن آهک در خاک برای رشد بسیاری از گیاهان ضروری است هم چنین اگر خاک شما دارای کمبود کلسیم است می‌توانید برای جبران آن از خاک آهکی استفاده کنید تا خاک مناسب برای کشاورزی به دست آید.

خاک رسی

به خاکی گفته می‌شود که دارای رس بالایی باشد. خاک رسی به دلیل سنگین بودن آن در زمینه کشاورزی بسیار توصیه نمی‌شود ، زیرا به دلیل سنگین بودن این خاک کیاهان نمی‌توانند به راحتی رشد مناسب خود را داشته باشند.

برای اصلاح خاک رسی شما می‌توانید از خاک برگ ، کمپوست ، کود دامی و… استفاده کنید.

خاک شنی یا ماسه ای

این نوع از خاک ها دارای مقدار زیادی شن و ماسه هستند و از نظر دارا بودن مواد معدنی و آلی بسیار ضعیف هستند که برای اصلاح این نوع خاک ها می توانید از خاک رس ، کود آلی و خاک برگ استفاده کنید.

خاک لومی

خاک لومی خاکی مخلوط از خاک رس , خاک ماسه ای , خاک برگ و مواد آلی است . که شما به راحتی می‌توانید این خاک را تهیه کنید.

هم چنین خاکی که در کنار رودخانه ها باقی می‌ماند را نیز خاک لومی می گویند، زیرا این خاک ها دارای مقدار زیادی مواد غذایی و معدنی بوده که جزو بهترین خاک مناسب برای کشاورزی است.

خاک کمپوست

خاک کمپوست نیز به خاکی گفته می شود که از باقی مانده گیاهان مختلف به وجود می‌آید. خاک کمپوست در انواع مختلفی وجود دارد . مانند کمپوست زباله های شهری، کمپوست های حیوانی، کمپوست های گیاهی و…

سخن اخر

در این مقاله مابه شما آموزش دادیم که خاک مناسب برای گیاهان چیست و چگونه تهیه می‌شود و هم چنین اواع خاک ها را هم خدمت شما عزیزان معرفی کردیم که شما از این پس به راحتی می‌توانید خاک مورد نیار گیاه خود را تهیه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *