آموزش های عمومی

5 روش برای کنترل شوری خاک

کنترل شوری خاک

شوری خاک یکی از عواملی است که به طور مستقیم بر روی رشد محصولی که کشت کردیم تاثیر منفی می‌گذارد، ازا ین رو کنترل شوری خاک بسیار حیاتی و مهم میباشد. به همین علت کسانی که می‌خواهند در زمین کشاورزی خود محصولی را کشت کنند، در ابتدا باید میزان شوری خاک خود را اندازه‌گیری کنند و اگر میزان شوری خاک زیاد باشد باید اقداماتی جهت پایین آوردن و کنترل شوری انجام دهند.

کشاورزانی که با خاک شور سرو کار دارند باید در خرید کود های کشاورزی حساسیت بیشتری به خرج دهند چرا که ممکن است بعضی کود ها باعث شوری بیشتر خاک شوند.
در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با آموزش چند روش به شما بگوییم که چطور می شود شوری خاک یک مزرعه کشاورزی را کنترل کرد.

خاک شور چیست و چه تاثیراتی بر روی محصولات کشاورزی دارد؟

در هر خاک به طور طبیعی مقداری نمک وجود دارد، اما در بعضی خاک ها این شوری به حدی است که از حالت استاندارد آن خارج شده که به آن شوری خاک گفته می‌شود که هرچه سریع‌تر باید کنترل شود.

در مناطق گرم و خشک کشور به دلیل کمبود بارندگی و آب و هوای خشک شوری خاک بیشتر مشاهده می‌شود، اما در بعضی از مناطق نیمه مرطوب و مرطوب هم مانند شهر های ساحلی شوری خاک وجود دارد.

همچنین بعضی از مزارع که آبیاری آنها توسط آب های زیر زمینی دارای نمک تامین می‌شود، با مشکل شوری خاک مواجه هستند.

 کنترل شوری خاک

شوری خاک چگونه به وجود می‌آید و نشانه‌های آن چیست؟

شوری خاک به عواملی مانند کمبود بارش برف و باران، استفاده بیش از حد کود های شیمیایی و کود های حیوانی مانند کود گوسفندی (باعث افزایش نمک خاک می‌شود)، آبیاری نادرست و در زمان نامناسب و… بستگی دارد.
یکی از نشانه های اصلی شور بودن حاک این است که بر روی خاک مزرعه لکه های سفیدی به وجود می‌آید که این لکه‌ها نشان دهنده شوری بیش از حد خاک است. در اکثر مواقع نمک های موجود در خاک، سولفات منیزیم ، سدیم و کلسیم است.

شوری خاک باعث مشکلاتی مانند کم بودن بازدهی محصول شما،  افزایش بیماری ها و آفت ها، رشد نکردن درست گیاهان، فرسایش بالای خاک و در نهایت احتیاج به آبیاری بسیار زیاد می‌شود که همه این موارد بسیار آزار دهنده است و به همین دلیل باید شوری خاک کنترل شود.

روش های کنترل و از بین بردن شوری خاک:

1 – آبیاری متعدد در زمان های کوتاه ازهم

اگر می‌خواهید شوری خاک مزرعه خود را ازبین ببرید و آن را کنترل کنید، می‌توانید با استفاده از آبیاری‌های با فاصله زمانی کوتاه از همدیگر، خاک شور مزرعه خود را کنترل و اصلاح کنید.

 

کنترل شوری خاک

2- استفاده از کود های مخصوص خاک شور

یکی دیگر ار راه های کنترل کردن شوری خاک استفاده کردن از کود های مخصوصی است که برای خاک های شور تهیه شده اند. شما می‌توانید این کود ها را از فروشگاه های سم و کود کشاورزی تهیه کنید.

 

کنترل شوری خاک

3-گوگرد ارگانیک

یکی دیگر از راه های تاثیر گذار بر روی اصلاح خاک شور استفاده کردن از گوگرد ارگانیک است.‌ خرید و استفاده کود ارگانیک میتواند بسیار تاثیر گذار در کنترل شوری خاک باشد.

گوگرد ارگانیک زمانی که به خاک افزوده می‌شود با در نظر گرفتن آب، هوا و دما واکنش نشان می‌دهد و اسید سولفوریک رقیق تولید می‌کند که همین امر موجب کاهش شوری خاک می‌شود.

 

کنترل شوری خاک

4- تغییر دادن روش های آبیاری

آبیاری یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در کنترل شوری خاک است، که شما می‌توانید با روش آبیاری مناسب و به موقع تا حد زیادی شوری خاک را کنترل کنید.
بهترین روش آبیاری در این امر، آبیاری قطره ای است که این روش باعث رقیق شدن محلول خاک می‌شود.

 

کنترل شوری خاک

5- اضافه کردن خاک های اصلاح کننده به خاک شور

یکی دیگر از راه های کنترل شوری خاک اضافه کردن برخی از خاک های اصلاح کننده موجود در بازار است که شما می‌توانید با تهیه کردن این نوع خاک ها و با ترکیب آن با خاک مزرعه مقدار زیادی از نمک موجود در خاک را کاهش دهید.

این نوع خاک های اصلاح کننده ساختار فیزیکی خاک را اصلاح می‌کنند و در نهایت باعث کم شدن مقدار شوری خاک می‌شوند.

 

کنترل شوری خاک

 

سخن نهایی،‌ گیاهان مقاوم در خاک شور

در این مقاله ما انواع روش های کنترل شوری خاک و از بین بردن آن را به شما عزیزان آموزش دادیم و در آخر اگر شوری خاک شما از بین نرفت و با روش های گفته شده موفق به کنترل شوری خاک مزرعه خود نشدید، ما به شما چند گیاه معرفی می‌کنیم که در مقابل شوری خاک بسیار  مقاوم هستند و رشد مناسبی خواهند داشت.

درختانی مانند درخت انار و یا درخت پسته در خاک شور بسیار مقاوم هستند و توانایی رشد و بار دهی محصول در خاکی که دارای نمک است را دارند. در صورتی که شما نتوانستید شوری خاک زمین خود را از بین ببرید و یا کنترل کنید پیشنهاد ما به شما این است که، کشت این نوع درختان مقاوم در شوری را حتما امتحان کنید. همانطور که در بالا گفتیم خرید کود های اصل و با کیفیت بسیار در سلامت خاک شما تاثیر گذار میباشد از این رو خرید چند کود با کیفیت را به شما پیشنهاد میدیم. خرید کود NPK  و خرید کود 20 20 20 که بسیار بازدهی و تاثیر گذاری بالایی دارند.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

4 دیدگاه در “5 روش برای کنترل شوری خاک

  1. علی گفت:

    بهترینین
    محتواتون عالیه

  2. حسین گفت:

    سپاس‌گزارم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از شما🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *