آموزش زراعت

آموزش تکثیر گیاهان با پاجوش

تکثیر گیاهان با پاجوش

تکثیر گیاهان با پاجوش نکته ای است که امروز میخواهیم برای شما شرح دهیم. برای خیلی از شما عزیزان پیش آمده است که، در منزل یا باغ و باغچه خود پرورش گل و گیاهان را تجربه کرده اید، یا علاقه مند به انجام این کار هستید و بسیاری از مواقع خواسته اید که گیاهان خود را تکثیر کنید، تکثیر گیاهان با پاجوش یک راه حل آسان و بدون دردسر است.
با ما همراه باشید تا شما را با تکثیر گیاهان با پاجوش که روشی بسیار کار آمد است آشنا کنیم.

پاجوش چیست؟

بسیاری از شما شاهد رویش گیاه یا ریشه جدید در کنار گیاهانی که نگهداری می‌کنید بوده اید، جوانه های جدیدی که رشد می‌کنند به دو صورت هستند، به تعدادی از جوانه های جدیدی که در کنار ریشه اصلی رشد می کنند پاجوش گفته می‌شود.

اکثر گیاهان مانند گیاهان و گل های آپارتمانی پاجوش دارند و شما به راحتی می‌توانید گیاهان مورد علاقه خود را در چند گلدان دیگر پرورش دهید. توجه داشته باشید که در هنگام نگهداری گیاهان خانگی از خرید کود خانگی غافل نشوید.

روش های مختلفی برای تکثیر ریشه گیاهان مانند قلمه زنی ، پیوند و… وجود دارد، اما روش تکثیر پاجوش به دلیل آسان و راحت تر بودن بیشتر مورد استقبال باغبان ها و دیگر افراد قرار می‌گیرد.

 تکثیر گیاهان با پاجوش

 

تکثیر گیاهان با پاجوش

برای تکثیر گیاهان با پاجوش ابتدا  گلدان مورد نظر خود را انتخاب کرده، خاکی که از قبل آن را تهیه  کرده اید را درون گلدان ریخته و شرایط اولیه را برای رشد گیاهان با پاجوش های جدید آماده کنید.‌ یکی دیگر از شرایط اولیه رشد گیاه کود دهی مناسب خاک و گیاه میباشد، حتما قبل از خرید کود کشاورزی یا خانگی حتما با کارشناس مربوطه مشورت کنید.

سپس ریشه های جدیدی که در کنار ساقه اصلی رشد کردند را بریده، و آنها را درون گلدان جدید قرار دهید. درباره گیاهان غده‌ای، غده های کوچک تر را از ریشه مادری جدا کرده و درون خاک قرار دهید، این غده های کوچک پس از گذشت چند سال ( 1 الی 2 سال ) رشد کرده و گل می دهند.

تکثیر گیاه سانسوریا با پاجوش:

در ابتدا شما را با گیاه زیبا و پر طرفدار سانسوریا آشنا می کنیم:

سانسوریا یک گیاه آپارتمانی زیبا است، که بسیاری از افراد طرفدار آن هستند و در منزل خود از آن نگهداری می‌کنند. سانسوریا یک گیاه مقاوم بوده و در عین حال نگهداری از آن و تکثیر آن بسیار راحت می‌باشد.

برای تکثیر سانسوریا، از طریق پاجوش اولین اقدامی که باید انجام داد این است که، پاجوش های جدید را با دقت فراوان از ریشه گیاه اصلی جدا کرده و سپس آنها را درون گلدان جدیدی که از قبل آماده کرده ایم قرار می‌دهیم، باید توجه داشته باشیم که اندازه پاجوش ها مناسب باشد چون اگر پاجوش های جدیدی که رشد کرده اند کوچک باشند، رشد مطلوبی نخواهند داشت.

 

افزایش پاجوش در گیاهان

طبق گفته های قبل، تکثیر گیاهان  از طریق پاجوش یک روش بسیار راحت و آسان است اما در برخی مواقع گیاه مورد نظر ما به مقدار کافی پاجوش ندارد و قابل تکثیر نیست. برای افزایش تعداد پاجوش های یک گیاه روش های مختلفی وجود دارد، به دلیل پر طرفدار بودن گیاه سانسوریا ما در این مقاله روش های افزایش پاجوش گیاه سانسوریا را خدمت شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

 

افزایش پاجوش گیاه سانسوریا:

افزایش پاجوش گیاه سانسوریا به چند عامل بستگی دارد. عواملی مانند اندازه گلدان ، نور ، خاک مناسب و کود های افزایش پاجوش.

 

اندازه گلدان:

یکی از مهم ترین عوامل در افزایش پاجوش گیاه سانسوریا اندازه گلدانی است که در آن می‌خواهد رشد کند. بسیاری از شما عزیزان فکر می‌کنید که هر چه اندازه گلدان بزرگ تر باشد، برای گیاه بهتر است، اما این باور درباره سانسوریا غلط است، اگر شما می‌خواهید که گیاهتان رشد مناسب و زیادی داشته باشد، بهتر است که گلدان را با توجه به اندازه گیاه تهیه کنید. هر چه گلدان سانسوریا کوچک تر باشد رشد و تکثیر ریشه آن در خاک بیشتر است.

 

نور مناسب:

همه ما این را شنیده ایم که گیاه سانسوریا احتیاج زیادی به نور خورشید ندارد و در مقابل نور کم مقاوم است. اما با این شرایط گیاه ما برای رشد بهتر و سرحال بودن به نور کافی نیاز دارد.

این را هم باید در نظر بگیریم که نور مستقیم هم برای برگ های سانسوریا مناسب نیست و باعث از بین رفتن برگ های آن می‌شود. پس به همین علت نور کافی و به اندازه موضوع بسیار مهمی در نگهداری گیاه سانسوریا است که حتما باید به آن توجه شود.

 

خاک مناسب:

خاکی که ما برای کاشت گیاهان خود انتخاب می‌کنیم با توجه به شرایط و خصوصیات گیاه است، به همین علت هر گیاه برای رشد مناسب به خاک مخصوص خود احتیاج دارد و برای اینکه گیاه سانسوریا به خوبی پاجوش  های جدید بدهد شما باید خاک زیر را برای رشد آن فراهم کنید:

  • شن (60 درصد)
  • خاک گلدان (20 درصد)
  • ورمی کمپوست (20 درصد)

کود افزایش پاجوش:

مرحله آخری که ما برای افزایش پاجوش سانسوریا به آن احتیاج داریم کود مناسب است که باید به خاک آن اضافه شود.
کود NPK ( نیتروژن ، فسفر، پتاسیم ) یکی از کودهای بسیار موثر در به وجود آمدن پاجوش های جدید است که شما می‌توانید با تهیه کردن از فروشگاه های کود و کشاورزی مانند ماه کشت، از این رو خرید کود NPK  یا خرید کود سه بیست را برای تقویت ریشه و رشد پاجوش ها جدید به شما پیشنهاد میدهیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

1 دیدگاه در “آموزش تکثیر گیاهان با پاجوش

  1. حسین گفت:

    سپاس‌گزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *