آموزش باغبانی, گیاه پزشکی

روش های مبارزه با علف های هرز در باغ

مبارزه با علف های هرز

یکی از مسائلی که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد مسئله مبارزه با علف های هرز است. زیرا یکی از مشکلاتی که همواره محصولات کشاورزی را مورد تهدید قرار می‌دهد و بازدهی را تا 25 درصد کاهش می‌دهد علف های هرز هستند.

علف های هرز باغ ها و چند ویژگی مهم دارند تولید بذر آن ها زیاد است،  بذر در خاک عمری طولانی دارد،  سرعت رشد آنها زیاد است و  میزبان آفات و بیماری های گیاهی محسوب می شوند.

علف هرز گیاهی گفته می شود که بتواند رقیب درخت در جذب آب و مواد غذایی باشند.  و البته  بیشتر علف های هرز آسیب زننده کاربرد اقتصادی نیز ندارند. همچنین بعضی از علف های هرز مواد سمی تولید می‌کنند که در صورت اختلاط با گیاه اصلی کیفیت محصول را کاهش خواهد داد.

فلذا یکی از مهمی که باید برای افزایش باروری مورد بررسی قرار دهیم  مبارزه با علف های هرز است.  در این مقاله میخواهیم  با یک سری نکات و راه حل های ساده برای مبارزه با علف های هرز آشنا شویم.

البته بعضی علف های هرز که کاربرد اقتصادی دارند ممکن است گاهی به عنوان گیاه اصلی در مزرعه کشت شود اما اگر به صورت خودرو و ناخواسته در کنار گیاه دیگری  رشد کنند علف هرز محسوب می‌شوند.

آشنایی با انواع علف های هرز و روش و زمان مبارزه با آن می تواند حتی در پیشگیری از رشد علف های هرز موثر باشد. یک نکته را در نظر داشته باشید که قبل از خرید کود کشاورزی و استفاده از آن حتما از نبود علف هرز در مزرعه مطمئن شوید.

علف های هرز از نظر نوع برگ به سه دسته تقسیم می شوند علف های پهن برگ، علف های چمنی و علف های بلند. و از نظر چرخه ی حیات به سه دسته یکساله، دوساله و چند ساله تقسیم می شوند. بسته به نوع علف های هرز روش مقابله با آن ها نیز می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال علف کش ها که البته آخرین راهکار برای مبارزه با علف های هرز هستند باید بسته به نوع علف های هرز انتخاب شوند.

روش های مبارزه با علف های هرز

وجین کردن

وجین کردن یکی از راه های مبارزه با علف های هرز

این عمل یکی از راه های مبارزه با علف های هرز است که این کار در زمانی که زمین خیس است انجام می شود و علف های هرز را با دست یا با کمک چاقو و وسیله های دیگر با ریشه از سطح خاک بیرون می کشند و سپس آنها را از بین می برند این کار باید در زمانی که علف های هرز جوان هستند انجام شود تا بذر های جدید نیز تولید نکنند.

اصلاح روش کوددهی و خاکورزی برای مبارزه با علف های هرز

یکی از نکاتی که رعایت نکردن آن باعث رشد علف های هرز می شود عدم دقت در کود دهی است.  پاشیدن کود روی سطح خاک یا به اصطلاح رویه پاشی کود باعث زیاد شدن علف های هرز می شود. بنابراین سعی کنید در باغات کود را به صورت چالکود مصرف کنید. این روش احتمال رشد علف های هرز را کمتر می کند. به طور کلی قبل از خرید کود های NPK یا خرید کود های ریز مغذی که از واجبات گیاهان میباشند و میتوانند باعث رشد بی رویه علف های هرز بشوند حتما با کارشناس مربوطه در این باره مشورت کنید.

نکته بعدی در مورد خاکورزی ست. در صورتی که زمین شما نیاز به شخم زدن ندارد به بافت خاک دست نزنید. خاکورزی در شرایط غیر ضرور میتواند باعث رو آمدن و رشد کردن بعضی بذرهای علف های هرز که تاکنون غیرفعال بودند شود.

 کاشت گیاهان پوششی برای مبارزه با علف های هرز در باغات مرکبات

یکی از روش های ارگانیک مبارزه با علف های هرز کشت گیاهان پوششی ست. گیاهان پوششی با علف های هرز کاملاً متفاوت است این گیاهان باعث افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش رشد علف های هرز، افزایش مواد آلی خاک و افزایش حاصلخیزی خاک می شوند و باعث می شوند  از فرسایش خاک جلوگیری شود. این گیاهان شامل گیاهان یکساله، چند ساله، تابستانه، زمستانه هستند.

از جمله گیاهان پوششی تابستانه در باغات مرکبات می توان به انواع شبدر لوبیا سویا و ماش اشاره کرد و از مهمترین گیاهان پوششی زمستانه نیز می‌توان به  باقلا، ماشک و غیره اشاره کرد. برای پرورش گیاهان پوششی خرید کود های محرک رشد توصیه میشود.

 

یک نکته مهم  در مورد چمن و سایر علف های هرز این است که رشد علف های هرز نیاز به نور  دارد و در صورتی که بتوانیم جلوی نور را بگیریم می توانیم از رشد علف های هرز جلوگیری کنیم برای اینکار میتوان از مالچ استفاده کرد. مالچ ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند. که در ادامه ضمن معرفی این دو‌نوع به روش استفاده هر یک‌ نیز می‌پردازیم.

استفاده از مالچ برای مبارزه با علف های هرز

انواع مالچ

مالچ ها به دو دسته آلی یا بیولوژیک  و غیر آلی تقسیم می‌شود مالچ های آلی شامل مواد طبیعی مثل علف خشک، کاه، پوست درخت یا درخت رنده شده، چوب خرد شده، کمپوست و خاک اره هستند. و مالچ های غیر آلی یا شیمیایی به پوشش هایی از جنس پلاستیک یا پلی اتیلن با ضخامت ۳۰ تا ۵۰ میکرون گفته می‌شود که  روی سطح خاک و در اطراف درخت را با آن می پوشانند.

این کار  علاوه بر این که از رشد علف های هرز جلوگیری می کند  جلوی بسیاری از آفات را نیز می‌گیرد از تبخیر آب جلوگیری می کند، و حجم آب مصرفی را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد، از فرسایش خاک جلوگیری می کند،  بازدهی اقتصادی بسیاری از محصولات را افزایش داده و کیفیت آنها را بهتر می‌کند و به طور کل مزایای بسیاری دارد.

روش استفاده از مالچ آلی

یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها استفاده از مقوا را می توانید با استفاده از مقوا یا روزنامه روی سطح زمین را به طور کامل بپوشانید روش اجرای آن بدین صورت است که مقواها را خیس می کنیم و سطح زمین را در دور تا دور درخت تا شعاع حداقل یک متر و نیم الی دو متر با همان مقواهای خیس می پوشانیم به طوری که هیچ راه نفوذی برای نور باقی نماند.

اصلاً مهم نیست که مقواها از چه نوعی باشد  از کارتون های دور ریز و یا روزنامه ها استفاده کنید و فقط مهم این است که نور به زمین نرسد. سپس  روی این مقواها را با مالچ میپوشانیم آنقدری مالچ میپاشیم تا ارتفاع لایه ی مالچ به حداقل ۱۰ الی ۱۵ سانت برسد.

در مورد مالچ های آلی باید دقت کنید که هر سال ها را با استفاده از شن کش جابجا کنید تا به هم نچسبند و اگر نشود در صورتی که این موج ها به هم بچسبند  امکان رشد چمن در همین مالچ ها نیز وجود دارد.

 روش استفاده از مالچ های غیر آلی

مالچ های غیر آلی بر اساس نوع کاربرد به سه دسته شفاف، سیاه و رنگی تقسیم می شود که مالچ های شفاف  به  منظور گرم نگه داشتن زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که مالچ های سیاه نقش موثرتری در کنترل علف های هرز دارند.

نوع دیگر مالچه IRT می‌باشند که مخلوطی از مالچ شفاف برای گرم کردن زمین و مالچ سیاه برای کنترل علف های هرز هستند.  بعضاً دیده شده که برای پوشش گلخانه ها نیز از پلاستیک مالچ های uv دار  استفاده شده که البته در اینجا موضوع مورد بحث ما نیست.

استفاده از مالچ های  غیر آلی یا همان شیمیایی بسیار ساده است کافیست روی زمین و اطراف درخت را تا شعاع یک و نیم الی دو متری با این ورق های مالچ بپوشانید.

و در نهایت استفاده از آفت کش ها برای مبارزه با علف های هرز

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد استفاده از علف کش ها باید آخرین راهکاری باشد که به سراغ آن می روید چرا که استفاده از علف کش ها می توانند باعث آلوده شدن آب های زیرزمینی شوند و محیط زیست را نیز تخریب کنند.  اما اگر  هیچ راهکاری باقی نمانده بود می‌توانیم به سراغ این روش برویم. به عنوان مثال در مورد علف هرز نی :

یکی از انواع علف های هرز سمج که معمولا در باغات پسته دیده می شود، علف هرز نی می باشد .

نی دارای ریزوم میباشد ریزوم یعنی ریشه های زیرزمینی و این ریشه های زیرزمینی باعث می شود که اگر بیل زده شود و بخواهید به کمک بیل نی را بکنید، باز ریشه ها درون خاک باقی می مانند و رشد پیدا می کنند و چندین و چند برابر شود  بنابراین تنها راه از بین بردن آن سمپاشی است.

از  سم های علف کش به نام گلایفوزیت یا رانداب به صورت مخلوط با سولفات آمونیوم  می‌توان برای مبارزه با این نوع علف هرز  استفاده کرد.  و نکته مهم این که برای مبارزه با علف های هرز خصوصاً نی این است که سریع اقدام کنید و  اجازه ندهید زیاد شوند. دقت کنید این کار باید قبل از متورم شدن جوانه ها انجام شود.

برای استفاده از علف کش ها حتماً دستورالعمل استفاده از علف کش را بخوانید و طبق آن عمل کنید.  همچنین دقت کنید که علف کشی که انتخاب کردید برای گیاهان اصلی شما خطرناک نباشد. و مشخص کنید که آیا علف کش برای پیشگیری از رشد علف های هرز است یا برای از بین بردن  علف های هرز رشد یافته در حال حاضر.

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بدن تان از لباس های محافظ دستکش کلاه و عینک استفاده کنید.

حال علف کش با نسبت ذکر شده در دستور عمل را روی علف های هرز و مناطق مستعد رشد علف های هرز بپاشید.  دقت کنید که در استفاده از علف کش ها زیاده روی نکنید و منطقه مورد نظر را خیلی با علف کش خیس نکنید، حتی اگر علف های هرز بسیار زیادی داشته باشد. چراکه این کار ممکن است به گیاه اصلی اسیب برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *