آموزش کوددهی

نکات مهم کود دهی درختان میوه

برای رشد درست و مطلوب درختان با در نظر گرفتن میزان عناصر غذایی خاک، ph خاک، بافت خاک، شرایط محیطی و البته نوع درخت، کوددهی منظم امری ضروری است. همانطور که می‌دانید برای کود دهی درختان روش های مختلفی وجود دارد پاشیدن کود روی سطح خاک، چالکود، محلول پاشی  یا کود دهی همراه با آبیاری که  روش اجرای هر یک با دیگری متفاوت است و لذا نکاتی که باید در هر یک مورد توجه قرار دهیم با دیگری متفاوت خواهد بود در ادامه نکات مهم کود دهی درختان در هر یک از این روش‌های موجود را مورد بررسی قرار می دهیم.

نکات مهم کود دهی درختان در روش چالکود:

اولین و مهم‌ترین نکته در اجرای روش چالکود این است که روش چالکود باید حتماً در زمان خواب درختان یعنی در اواخر فصل زمستان انجام شود. هرگز نباید کود را در فصل تابستان و در زمانی که هوا خیلی گرم هست به درختان بدهیم.

برای اینکه بدانید ریشه درختان تا کجا پیشروی کردند به شاخه های درختان نگاه کنید به اندازه ای که شاخه ها پیش رفتند به همان اندازه در زمین ریشه پیشروی کرده یعنی می توانید یک خط عمودی فرضی از نوک شاخه ها تا زمین ترسیم کنید (در نظر بگیرید) و  چالکود را در همان ناحیه حفر کنید یا اینکه همان یک سوم سایه انداز درخت را در نظر بگیرید. ریشه دهی بهتر میتوانید با خرید کود محرک رشد و همچنین خرید کود جلبک رشد آن ها را تضمین کنید.

 

 

محل حفر چاله در کوددهی به روش چالکود

 

 

یکی از چیزهای بسیار مفیدی که می توانید در کف چالکودها استفاده کنید باقی مانده مواد غذایی، پوست میوه ها و چیزهایی از این قبیل است این مواد باعث می شود که تعداد کرم ها در خاک بیشتر شود .

پس علاوه بر این که  به مغذی تر شدن خاک کمک می کنند باعث می شود که کرم های موجود در خاک بیشتر شود و این کرم ها مزایای بسیاری برای درخت ما دارند  یکی از این مزایا این است که باعث ایجاد حفره هایی در خاک می شوند و این حفره‌ها اجازه رسیدن اکسیژن به درخت را می دهد در واقع باعث می شود خاک ما سبک تر شود بنابراین  به خصوص در خاک های سنگین مثل خاک رس  استفاده از این مواد بسیار مفید واقع می شود.

نکته مهم دوم این است که باید چالکود ها در مسیر آبرو درخت  حفر شوند  یا اگر از آبیاری قطره‌ای استفاده می کنیم چالکود ها باید دقیقا زیر نازل قطره چکان ها قرار بگیرد.

روش چالکود در حقبقت به سه صورت قابل اجراست

1.چاله ها با صورت تکی تکی حفر می شوند.

در این صورت باید دقت کنیم جهت حفر چاله ها را چرخشی تغییر دهیم  یعنی اگر بر فرض مثال امسال چاله ها را در سمت شرق و غرب درخت حفر کردیم سال بعد چاله ها باید در سمت شمال و جنوب درخت حفر شوند.

تعداد چاله ها بستگی به سن درخت دارد معمولا متناسب با سن درخت است یعنی برای درخت دو ساله دو عدد چاله کافیست برای درخت سه ساله سه تا و …

علت اینکه در درختان جوان  تعداد چاله ها باید کمتر باشد این است که ریشه ها آسیب نبینند.

2. چاله ها به صورت یک دایره در کل اطراف درخت یک شیار حفر کنیم.

عمق این شیارها معمولا کمتر است.

3.به صورت یک کانال در کنار درختان حفر می شوند.

کوددهی - کانال کود

نکات کلی که باید در هر سه روش چالکود در نظر بگیریم این است که:

برای اجرای روش چالکود باید ریشه ها قوی شده باشند یعنی  درخت حداقل دو سال سن داشته باشد.

یک نکته  مهم که کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که ادوات کشاورزی که برای حفر چاله ها مورد استفاده قرار می گیرند باید قبل از استفاده و قبل از ورود به باغ کاملا ضدعفونی شوند  تا حامل بیماری گموز نباشند  از آنجایی که در روش چالکود بعضی از ریشه ها قطع می شوند اگر ادوات کشاورزی که استفاده میکنیم آلوده به گموز باشند درخت  را به راحتی و آلوده میکنند

در کف کانال یا چالکود باید از کود های استفاده شود که تحرک بسیار کمی دارند .

از مصـرف کودهـاي اوره، اسـید بوریـک، کلریـد پتاسیم، سولوپتاس، نیترات پتاسیم، سولفات پتاسیم با حلالیت بالا، سـولفات منگنـز، سـولفات آهـن و کلاتهاي آهن، روي و منگنز (بـا بنیـان EDTA ،(کـلات آهـن بـا بنیـان EDDHA ،EDDHMA و EDDHSA (و دیگر کودهاي شیمیایی با حلالیت زیاد به شکل چالکود بـراي درختـان میـوه اجتنـاب شود. ( مصرف اوره به شکل چالکود یا نـواري مو جـب افـزایش شـدید pH و تجمـع نیتریـت در منطقـه چالکود شده و  مـی توانـد موجـب سـمیت و مـرگ ریشـه هـاي درختـان شـود.)

از مصـرف زیـاد کودهاي محلول مثل سولفات آمونیوم، کلرید پتاسیم، سولفات منیزیم و اسید بوریـک به صورت چالکود  و همراه با کودهاي حیـوانی و آلـی دیگـر بـا شـوري زیـاد، خودداری شود (مصرف زیاد این کودها با افزایش شوري منطقه ریشه درختان میتوانند موجـب تشـدید ریـزش بـرگ، خشـکیدگی سرشاخه ها شوند.)

از کودهای ازته که آبشویی بالایی دارند در روش چالکود معمولا استفاده نمی شود.

در لایه های بعدی که از کود حیوانی استفاده می شود کود حتما باید کاملا پوسیده باشد. علاوه بر این کودهای گوسفندی خیلی برای درختان خوب نیستند فلذا حتما از کود های گاوی و مرغی استفاده شود.

و نکته آخر اینکه از ورود خاک به داخل چالکود ها جلوگیری شود.

 نکات مهم کود دهی درختان در روش پاشیدن کود روی سطح خاک:

مهمترین نکته در این زمینه این است که  وقتی کود را زیر درخت ریختید نهایتاً تا ۳۰ دقیقه الی یک ساعت بعد کود باید طی عمل خاک ورزی به زیر خاک برود. و بلافاصله آبیاری انجام شود. این کار به جذب بیشتر کود نیز کمک می کند. توصیه میشود قبل از خرید کود های کشاورزی با کارشناس مربوطه مشورت کنید.

 نکات مهم کود دهی درختان به روش محلول پاشی:

برای جذب بهتر و همچنین جلوگیری از سوختن برگها، این روش باید حتماً زمانی انجام شود که  هوا خنک و نسبتا مرطوب باشد یعنی دم صبح یا هنگام غروب و حتماً باید زمانی باشد که وزش باد شدید وجود نداشته باشد. و احتمال بارندگی تا دو روز اینده کم باشد. این روش در زمان تغییر رنگ برگ های جدید قابل استفاده است.

قبل از محلول پاشی حتما آبیاری انجام شود. (اینکار به جلوگیری از سوختگی برگ و میوه کمک می کند.)

در هنگام محلول پاشی، خصوصا وقتی میخواهیم ملول پاشی اوره انجام دهیم، PH محلول باید حتما اندازه گیری شود و این مقدار باید بین 6 تا7 باشد. بیشتر بودن PH میتواند باعث سوختگی برگ و ایجاد لکه های سوختگی روی میوه ها شود.

کودهاي شیمیایی در یک سطل آب حل شده و پس از گذراندن از صافی هاي ریز چند لایه، وارد تانک محلول شوند.

وقتی کود دهی درختان به صورت محلول پاشی انجام می‌شود بهتر است میوه ها بعد از یک هفته جمع آوری شود.

نکات مهم کود دهی درختان به روش آبیاری

در این روش باید مدت زمان آبیاري و فاصله زمانی بین آبیاري ها تا حد امکان، کم باشد. اگر کاهش مدت زمان آبیاري ، امکانپذیر نباشد تزریق کود، باید نزدیک انتهاي سیکل آبیاري صورت گیرد. پس از تزریق نیز، براي خروج باقیمانده محلول کودها از لوله ها، باید سیستم، به اندازه کافی شستشو داده شود.

نکات تکمیلی

علاوه بر مواردی که تا اینجا ذکر شد میزان مصرف کودها نیز اهمیت بالایی دارد.  بخصوص کودهای ازته.

اگر مقدار ازت  به اندازه مناسبی نباشد  یا اینکه  نسبت ازت و فسفر مصرفی آسیب‌های جدی به درختان ما وارد. پس در درجه اول باید بفهمیم درخت ما به کود احتیاج دارد یا خیر؟

هر درخت سالم و جوان میوه در بهار حدودا 10-15 سانت و در سال کلا بین 45-60 سانت رشد می کند . اگر درخت شما این رشد را دارد نیاز به کود دهی نیست اما اگر در سال گذشته کمتر از این مقدار رشد داشته یعنی درخت شما نیاز به کودهای نیتراته دارد . نکته مورد توجه دیگر نسبت نیتروژن، فسفر و پتاسیم مصرفی ست. هر یک از این عناصر نقش مخصوص خود را در درخت دارند نیتروژن باعث رشد درخت میشود فسفر به رشد ریشه ها کمک میکند و پتاسیم برای باردهی درخت نیاز است. و تمام این فاکتور های رشد باید با هم پیش بروند پس استفاده از یک نسبت درست از این کودها ضروری ست.

 

منبع1

منبع2

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

4 دیدگاه در “نکات مهم کود دهی درختان میوه

  1. uhuomiva گفت:

    [url=http://slkjfdf.net/]Ocuimiri[/url] Ivobiy fky.asvy.mahkesht.com.pze.kz http://slkjfdf.net/

  2. amakuzut گفت:

    [url=http://slkjfdf.net/]Edaobizab[/url] Aabwehiho tot.uhzq.mahkesht.com.ook.px http://slkjfdf.net/

  3. igehukaroqie گفت:

    [url=http://slkjfdf.net/]Ancayokiz[/url] Ogokupixu ire.rzjb.mahkesht.com.mcn.no http://slkjfdf.net/

  4. elomidhineru گفت:

    [url=http://slkjfdf.net/]Idhivumi[/url] Doxoosiwe qfc.zudr.mahkesht.com.vwb.nf http://slkjfdf.net/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *