آموزش های عمومی

PH چیست؟

ph چیست؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که PH چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ PH  یک معیاری برای نشان دادن غلظت یون هیدروژن در یک محلول است، که از عدد 1 تا عدد 14 درجه بندی می‌شود.

PH چیست و چه کاربردی در کشاورزی دارد؟

هنگامی که PH یک محلول برابر با ایکس قرار گرفت، به این معنی است که غلظت یون هیدروژن در این محلول برابر 10 به توان منفی آن عدد است، که عدد کوچکی بوده و در واحد لیتر بررسی می‌شود .
به صورت کلی نوع PH به دو دسته بندی اصلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:
PH اسیدی:  در صورتی که PH  یک محلول بین اعداد 1 تا 7 باشد، آن محلول دارای خاصیت اسیدی می‌باشد.
PH قلیایی:  اگر مقدار PH بین اعداد 7 تا 14 باشد محلول دارای خاصیت بازی است.
در صورتی که این عدد برابر 7 باشد محلول را خنثی می‌گویند.

چرا PH در کشاوزی اهمیت دارد؟

PH در صنایع های متفاوتی مصرف خاص خود را دارد و این خصوصیت در کشاورزی بسیار پر اهمیت است. خاک یک مزرعه باید دارای PH مناسب باشد، هر گیاه یک محدوده PH خاص  را تحمل می کند که اگر PH خاک یک مزرعه زراعی کم یا زیاد باشد رشد گیاه را از حالت عادی خارج می‌کند مثل گیاه زعفران که به PH در محدوده 6-7 نیاز دارد.
PH به طور مستقیم در  رشد گیاه تاثیر قابل توجهی دارد، یکی از مهم‌ترین نقش PH کنترل حلالیت عناصر غذایی در خاک است. پس شما باید قبل از خرید کود های کشاورزی PH خاک خود را اندازه بگیرید و با توجه به آن کود های خاصی را اضافه یا کم کنید.
PH چیست؟

 چطور میتوان PH خاک را تغییر داد؟

 pH خاک ، برای سلامتی گیاهان بسیار مهم است و اگر مقدار آن در محدوده مناسب باشد، مشخص می‌شود که چگونه مواد مغذی توسط گیاهان جذب می‌شود.
برای تنظیم pH خاک ، در ابتدای کار باید مشخص كنید چه تغییری می خواهید انجام دهید؟ اگر خاک تان نیاز به افزایش اسیدیته و یا کاهش pH دارد، تعدادی از ترکیبات  وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها تغییر مورد نظرتان را به دست آورید. همچنین می توانید pH خاک اسیدی را  با اضافه کردن یک ماده ی آهکی یا یک ترکیب بازی ، افزایش دهید.
یکی از مشکلاتی که خاک های ایران دارند، PH قلیایی خاک است به این معنی که PH بالاتر از عدد 7 است. دلیل اصلی قلیایی بودن خاک مناطق مختلف ایران، کمبود بارندگی و دارا بودن اقلیم خشک است که همین دو امر تاثیر مستقیمی بر روی خاک دارد. بسیاری از کود ها به صورت کامل میباشند و این کمبود ها را جبران میکنند.
کمبود بارش باران به این دلیل بر روی PH خاک تاثیرگذار است که قطرات باران دارای خاصیت اسیدی بوده و همین علت باعث کاهش PH خاک میشود. هم‌چنین زمانی که بارش باران اتفاق نیوفتد امکان جا به جایی مواد در خاک هم از بین میرود و خاک به مرور زمان قلیایی تر می‌شود.
یکی دیگر از مشکلات PH قلیایی این است که، باعث میشود حلالیت عناصر غذایی ضروری برای گیاه کاهش یابد و کمبود عناصر غذایی مثل سرب ، آهن ، روی در گیاه مشاهده شود.

نقش (pH) در نگهداری مواد غذایی

فعالیت کثیر میکروب ها باعث فاسد شدن مواد غذایی میشود که سرعت آن بستگی به رشد میکروب ها و میکرو ارگانیسم ها دارد.
مواد غذایی ای که مرطوب هستند و PH آنها خنثی است بیشتر در معرض فاسد شدن قرار میگیرند، ولی مواد غذایی خشک، اسیدی و در یخچال نگهداری شده کمتر فاسد میشوند.

PH نقش بسیار مهمی در فرآوری مواد غذایی دارد، اندازه گیری pH ثابت و اضافه کردن عوامل بافر کننده تغییرات مواد غذایی را کنترل کرده و سلامت آنها را تضمین می کند.

PH چیست؟

چه گیاهانی در خاک اسیدی و چه گیاهانی در خاک قلیایی رشد میکنند؟

در کشاورزی و باغبانی pH خاک تاثیر بسیار مهمی در رشد گیاه به عهده دارد. بیشتر گیاهان در محدوده pH بین 5 تا 7 به خوبی رشد می کنند اما برخی گیاهان در محدوده کمتر رشد بهتری خواهند داشت.
به عنوان مثال ماشما را با چند نمونه از گیاهانی که در خاک اسیدی رشد بهتری دارند آشنا می‌کنیم.
 گیاهانی که PH مناسب برای آنها بین 4 تا 6/5 است:
  • سیب زمینی
  • شاه توت
  • سیب
  • انبه
  • آناناس
  • خربزه
  • ریحان
  • هندوانه

همچنین بعضی از گیاهان و محصولات کشاورزی هم وجود دارند که در PH بالا رشد می‌کنند یعنی قلیایی بودن خاک مشکلی در نحوه رشد آنها به وجود نمی‌آورد.‌
گیاهانی که PH مناسب برای آنها بین 6 تا 8 است:

  • گوجه فرنگی
  • زنجبیل
  • فلفل قرمز
  • انواع کلم
  • نخود
  • پیاز
  • لوبیا
  • هویج

سخن پایانی:

و سخن آخر این است که، توضیحات کامل بابت آشنایی با PH خاک و نحوه کنترل و تغییر آن و هم‌چنین گیاهان مناسب برای انواع PH را خدمتتان عرض کردیم، توصیه مجموعه ماه کشت به شما عزیزان این است که همواره، نکات مهم بابت کنترل PH خاک را با توجه به محصول مورد نظر برای کشت را رعایت کنید تا یک برداشت بسیار عالی از مزرعه و محصول خود داشته باشید.

 

اگر نیاز به پشتیبانی و راهمایی بیشتر درباره‌‌ی PH خاک دارید و میخواهید به صورت تخصصی  فعالیت خود را شروع کنید، کارشناسان مجموعه ماه کشت آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان هستند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *