آموزش کوددهی

بهترین کود برای درختان میوه

بهترین کود برای درختان میوه

یکی از سوال‌های پر تکرار و رایجی که از ما پرسیده می‌شود این است که بهترین کود برای درختان میوه چه کودی است؟ در جواب این پرسشگران عزیر که عمدتا باغدار و فعال در حوزه کشاورزی هستند باید بگویم که نمی‌توان یک کود را به عنون بهترین کود برای درختان میوه معرفی کرد. زیرا گیاهان نیازهای زیاد و متفاوتی دارند و یک کود نیز نمی‌تواند تمامی این نیازها را رفع کند.

ما در این مقاله به بررسی بهترین کود برای درختان میوه پرداخته‌ایم. اگر شما باغدار هستید و یا درخت میوه‌ای را پرورش می‌دهید بهتر است که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

بهترین کود برای درختان میوه

تشخیص بهترین کود برای درختان میوه

برای تشخیص این که بهترین کود برای درختان میوه چه کودی است ابتدا باید بدانید که زمین باغ شما داری چه عناصری و به چه میزانی است. برای این کار باید از خاک زمین خود نمونه‌برداری کنید و به آزمایشگاه‌های مربوط ببرید تا آنالیز آب و خاک انجام شود.

نتیجه این آنالیزها و آزمایش‌ها نشان دهنده حضور و یا عدم حضور عناصر مختلف و مقدار آن‌ها در خاک است.

انجام این آزمایش برای کاشت هر نوع محصولی واجب و ضروری است. اما از آن جایی که درختان میوه نسبت به سایر گیاهان علائم کمبود عناصر را دیرتر نشان می‌دهند ضرورت این آزمایش افزایش می‌یابد و اهمیت آن بیشتر می‌شود.

نتایج این آزمایش‌ها مشخص می‌کند که باید از چه کودهایی، با چه عناصری و به چه میزانی استفاده کرد.

 

بهترین کود برای درختان میوه برای مرحله گلدهی

درختان میوه علاوه بر رشد رویشی مانند رشد شاخه‌ها، برگ‌ها، ساقه‌ها، ریشه‌ها و سایر بخش‌های مختلف باید عملکرد خوبی در گلدهی و تولید میوه با کیفیت و مرغوب نیز داشته باشند.

مرحله گلدهی از مراحل بسیار حساس در دوره رشد درختان میوه است و کوچک‌ترین تنشی ممکن است باعث از دست رفتن بخش زیادی از گل‌ها و در نتیجه کاهش میوه و محصول شود.

از آنجایی که هدف از کاشت درختان میوه به دست آوردن میوه مرغوب است انجام صحیح این مرحله تاثیر بسیار زیادی بر سوددهی و سرمایه پرورش‌دهندگان درختان میوه دارد.

درختان در مرحله گلدهی نیازهای غذایی زیادی دارند و کمبود در این مواد ممکن است مانع از انجام این مرحله شود. یکی از عناصری که در این مرحله به میزان زیادی مورد نیاز است عنصر فسفر می‌باشد. در نتیجه بهترین کود برای درختان میوه در مرحله گلدهی کودی است که فسفر زیادی داشته باشد.

 

کود NPK به عنوان بهترین کود برای درختان میوه

اصلی‌ترین عناصر مورد نیاز گیاهان از جمله درختان میوه عناصر ازت، فسفر و پتاسیم هستند. این عناصر در طول دوره رشد همواره مورد نیاز گیاهان هستند.

کودهای NPK به عنوان بهترین کود برای درختان میوه شناخته می‌شوند. نه تنها درختان میوه که این کودها برای همه گیاهان بهترین تاثیر را دارند. زیرا تامین‌کننده نیاز گیاهان به عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند.

کود NPKی که میزان نیتروژن آن‌ زیاد باشد برای دوره رشد و گسترش گیاهان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌هایی که پتاسیم زیادی دارند بیشتر برای افزایش مقاومت گیاهان و بهبود کیفیت میوه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

خرید کود NPK

 

کود فروت ست بهترین کود برای درختان میوه

کودی را که به طور اختصاصی می‌توان به عنوان بهترین کود برای درختان میوه نام برد کود فروت ست است. این کود تاثیرات بسیار مثبتی بر روند گلدهی و تولید میوه در درختان میوه دارد.

این کود محبوب معمولا در اوایل بهار که زمان شروع رشد درختان است مورد استفاده قرار می‌گیرد تا درختان انرژی کافی برای باردهی را داشته باشد.

از بهترین ویژگی‌های کود فروت ست این است که بازدهی و عملکرد درختان را حفظ می‌کند و از کاهش عملکرد جلوگیری می‌کند.

بهترین کود برای درختان میوه

کودهای ارگانیک و طبیعی

کودهای طبیعی مانند کودهای حیوانی، انواع کود جلبک دریایی، ورمی کمپوست و… علاوه بر گیاه برای خاک نیز مفید هستند و می‌توانند خاک را حاصلخیز کنند.

کودهای طبیعی نیز مانند کودهای شیمیایی برای پاسخ به نیازهای درختان میوه گزینه مناسبی هستند. این کودها مواد غذایی را دیرتر و به آرامی در خاک آزاد می‌کنند و در دسترس گیاهان قرار می‌دهند.

کودهای جلبک دریایی که در دسته کودهای ارگانیک قرار دارند، از کودهای مفید با مزایای خوب برای درختان میوه هستند.

 

خرید کود جلبک دریایی

 

بهترین کود برای درختان میوه برای بهبود کیفیت میوه

به طور کلی همه عناصر بر کیفیت و مرغوبیت میوه‌ها تاثیر گذار هستند. اما عنصر کلسیم به دلیل این که رنگ‌پذیری و طعم میوه‌ها را بهبود می‌دهد باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و از کودهای حاوی کلسیم برای این امر استفاده گردد. کلسیم همچنین باعث افزایش ماندگاری و انبارداری میوه‌ها می‌شود.

علاوه بر کلسیم عنصر پتاسیم نیز تاثیر زیادی بر کیفیت میوه می‌گذارد و در شکل گیری و همچنین سفت شدن میوه‌ها موثر است.

 

کودهای ریز مغذی

کودهای میکرو حاوی عناصر کم مصرفی هستند که برای گیاهان ضروری هستند و بدون آن‌ها گیاه دچار اختلال می‌شود.

برخی از کشاورزان فقط با عناصر ماکرو گیاهان خود را تغذیه می‌کنند، که این امری اشتباه است. زیرا اگر چه که عناصر میکرو به میزان کمی مورد نیاز گیاهان هستند اما این چیزی از ضرورت آن‌ها برای گیاه کم نمی‌کند.

کودهای میکرو حاوی عناصری چون بور، منگنز، روی، آهن و مولیبدن می‌باشند.

 

خرید کود میکرو

 

کود دهی زمستانه

در زمستان می‌توان کود دهی را به روش چالکود انجام داد. چالکود به این صورت است که چاله‌هایی اطراف درختان حفر می‌شود و سپس کودها در آن‌ها ریخته و روی کود خاک ریخته می‌شود.

درختان در فصل زمستان در خواب زمستانه قرار دارند. در کود دهی به روش چالکود مواد و عناصر به آرامی آزاد می‌شوند و وقتی گیاه از خواب زمستانه خارج می‌گردد عناصر لازم برای رشد را در اختیار دارند.

 

کود دهی بهاره و تابستانه

کودهایی که در بهار و تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرند، برخلاف کودهایی که در زمستان استفاده می‌شوند زود جذب هستند و یه سرعت عناصر و مواد خود را آزاد می‌کنند و تاثیر فوری بر روی درختان می‌گذارند.

 

نکات مربوط به کود دهی درختان میوه

  1. حتما آزمایش‌های آب و خاک را انجام دهید.
  2. از زیاده‌روی در کود دهی پرهیز کنید.
  3. از کودهای مناسب رشد در ابتدای رشد گیاهان استفاده کنید.
  4. کودهای نیتروژن‌دار برای درختان میوه بسیار لازم هستند و بر رشد آن‌ها تاثیر فوری و شگرفی را می‌گذارند.
  5. از کودهای مناسب برای ریشه ‌زایی استفاده کنید. کودهای ریشه زا حاوی فسفر و پتاسیم به مقادیر کافی هستند. در صورت گسترش ریشه، جذب عناصر و آب بهتر می‌شود و در نتیجه عملکرد درختان افزایش می‌یابد.
  6. باغ‌های مختلف دارای شرایط متنوعی هستند. کودی که به نظر شما بهترین کود برای درختان میوه است ممکن است برای باغی با شرایط خاکی متفاوت، مناسب نباشد.
  7. کود دهی‌ها را به موقع و در زمان صحیح انجام دهید. بی توجهی به زمان درست مصرف هر کود ممکن است موجب خسارت به باغ شما شود.

 

بهترین کود برای درختان میوه

 

شما با خواندن این مقاله با کودهایی که برای رشد و عملکرد بهتر درختان مفید است و هر کدام از آن‌ها را می‌توان به عنوان بهترین کود برای درختان میوه در نظر گرفت، آشنا شده‌اید. شما می‌توانید برای خرید انواع کود مانند خرید کود جلبک دریایی، خرید کود NPK، کود ارگانیک و… به سایت ماه کشت که یک مرجع اینترنتی معتبر برای فروش کود کشاورزی است مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷۴ رای

2 دیدگاه در “بهترین کود برای درختان میوه

  1. رضا گفت:

    عرض سلام عالی بود
    زمینی که کن درخت توش کاشتم خاک زیرینش (سفید خاکستری یا چات ماسه مانند ) هست خواستم بدونم چطور تغذیه کنم باکود

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      با سلام و سپاس از همراهی شما
      شما باید آزمایش خاک رو انجام بدین تا متوجه بشین در خاک باغ شما چه عناصری و به چه مقداری وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *