آموزش کوددهی

کود مناسب برای ریشه زایی

کود دهی مناسب برای ریشه زایی

آیا می دانید که یک کود مناسب برای ریشه زایی باید حاوی چه ترکیبات یا عناصری باشد و چگونه می‌توان با استفاده از بهترین کود برای ریشه زایی، سرعت توسعه و رشد ریشه‌های گیاهان را افزایش داد؟

همان طور که همه شما می‌دانید ریشه گیاه نقش اساسی در سلامت همه بخش های آن خواهد داشت، برای همین است که نیاز به توجه ویژه برای یافتن بهترین روش‌های تقویت ریشه‌ گیاه به منظور توسعه ریشه‌ها در بستر کشت گیاه می‌باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این متن قصد داریم تا نکاتی را در ارتباط با عناصر مورد نیاز برای رشد ریشه های انواع گیاهان و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر بیماری ها و آفات ذکر کنیم.

 

اهمیت کود مناسب برای ریشه زایی و حفظ سلامت گیاه

ریشه در داخل بستر کشت گیاه رشد می‌کند و به صورت عمقی و در محیط اطراف توسعه می‌یابد. این بخش از گیاه اکسیژن، آب و موادمغذی را از خاک جذب نموده و آن را به سمت بالا برای استفاده توسط سایر بخش‌های گیاه منتقل می‌کند. در بخش‌های بالایی گیاه این مواد مغذی وارد برگ‌های گیاهان شده و با تابش نور خورشید به انرژی و انواع کربوهیدارت‌ها برای استفاده توسط گیاه تبدیل می شوند.

لازم به ذکر است که یکی دیگر از مهم ترین کارهایی که ریشه انجام می‌دهد تثبیت موقعیت گیاه در خاک است که باعث می‌شود گیاه در برابر باد، آب‌های روان و سایر عوامل بیرونی مقاومت کند.

عملکرد دیگر و جالب ریشه، ترشح ترکیباتی است که بنا به گفته دانشمندان، می‌تواند روی میکروارگانیسم‌های موجود در خاک مورد استفاده در بستر گیاهان تاثیر بگذارد. این ترکیبات می‌توانند به گیاهان کمک کنند تا از خود در برابر آفات محافظت کنند. بنا به دلایل ذکر شده، ریشه اهمیت بسیار زیادی در گیاه دارد. ریشه را می‌توان با استفاده از کود ریشه زا، تقویت کرد تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

 

کود مناسب ریشه زایی

 

تامین مواد مغذی اساسی برای رشد گیاه

مطالبی که در بخش قبل ذکر شد به ما نشان می دهد که ریشه ها می توانند تاثیر چشم گیری بر سلامت و رشد سایر بخش های گیاه و حفاظت از آن‌ها در برابر آفات و بیماری‌ها (در کنار فراهم نمودن مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه) داشته باشند. با توجه به اهمیت این موضوع ما در ادامه نکاتی را بیان خواهیم کرد که رعایت آن‌ها می تواند به ریشه زایی بیشتر گیاهان و افزایش سلامت گیاه کمک کند.

نیاز غذایی گیاهان در مراحل مختلف رشدی، متفاوت است. برای مثال، گیاهی که در مرحله جوانه زنی قرار دارد در مقایسه با گیاهی که در مرحله میوه‌دهی است، به عناصر و مواد مغذی متفاوتی نیاز دارد.

از این رو گیاه در هر یک از مراحل رشد خود نیاز به کودهای مختلف با ترکیبات متفاوتی خواهد داشت.

استفاده از کودهای محرک ریشه زایی یا بهترین کود برای ریشه زایی به خوبی رشد ریشه را افزایش می‌دهد و در با رشد این بخش از گیاه جذب عناصر غذایی سریع تر و راحت رخ می‌دهد و در نتیجه رشد بهتر گیاه را سبب می‌شود.

 

بهترین کود برای ریشه چه کودی است؟

بهترین کود برای ریشه کودی است که فسفر بالایی داشته باشد. استفاده از کود حاوی فسفر بالا منجر به رشد شدید ریشه می‌شود. بهترین حالت مصرف کود فسفر دار همراه با آبیاری است. کود دهی همراه با آبیاری  عناصر را در دسترس گیاه قرار می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد تا مواد مغذی بیشتری را جذب کند

 

عناصر کود مناسب برای ریشه زایی و تقویت ریشه

عنصر پتاسیم بر رشد ریشه اثر زیادی دارد. اما عنصر تعیین کننده فسفر است.  درواقع فسفر و پتاسیم دو ماده مغذی مهمی هستند که در طول فرایند رشد از ریشه‌های گیاهان محافظت می‌کنند. این دو عنصر به خصوص به ریشه‌های گیاه کمک می‌کنند تا مجموعه‌ای از ریشه‌های جدید را به طور عمقی در دل خاک ایجاد کنند. این عناصر ریشه‌های موجود را ضمن توسعه ریشه‌های جدید تقویت می‌کنند.

در طول فصل رشد گیاه استفاده از این عناصر بسیار مفید است و باعث رشد فعال ریشه‌ها و در نتیجه رشد کل گیاه در فصل رشد طور معمول بهار و تابستان است خواهد شد.

اما قبل از این که باغ و یا خاک مربوطه را با مقدار مناسبی از این عناصر کوددهی کنید، به خاطر داشته باشید که  فسفر علاوه بر تقویت ریشه‌ها می‌تواند به رشد و تولید بیشتر گل و میوه در گیاهان نیز کمک کند.(که به عنوان مزیت جانبی برای استفاده از این عنصر قابل ذکر است) ما در ادامه به معرفی بهترین کودهایی که می توانید به این منظور استفاده کنید اشاره خواهیم کرد.

استفاده کود مناسب برای ریشه زایی  NPK

کودهای تجاری که به طور معمول در بازار بسیاری از کشورها برای خرید به منظور تقویت رشد ریشه های گیاهان در دسترس هستند در خود نسبت مشخصی کود NPK را دارند. حروف مخفف ان، پی و کا هر یک به ترتیب نشان‌دهنده مقدار نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در این کودها می‌باشند. به دلیل مناسب بودن قیمت کود NPK، این گزینه یکی از بهترین انتخاب ها برای تقویت ریشه و ریشه زایی می‌باشد.

نکته مهم قابل ذکر این است که در صورتی که شما به دنبال کود مناسب برای ریشه زایی هستید که بتواند به شما این اطمینان را بدهد که ریشه‌ها رشد مناسبی در آینده خواهند داشت، مطمئن شوید که دومین و سومین عدد بزرگ‌تر از عدد اول باشند.

به طور کلی با توجه به مطالب گفته شده باید در زمان انتخاب کود تلاش کنید نسبت نیتروژن را پایین نگه دارید. چرا  که نیتروژن به جای رشد ریشه و کمک به گلدهی و میوه دهی گیاهان باعث رشد برگ‌ها و بخش‌های سبز گیاه خواهد شد (توجه داشته باشید که در صورتی که هدف شما از پرورش گیاه رشد شاخه، ساقه و برگ های گیاه باشد می‌توانید درصد بالاتری نیتروژن را در کود گیاه مورد استفاده قرار دهید).

کود 10 52 10 بهترین کود برای ریشه زایی

این کود از دسته کودهای NPK است که فسفر بالایی دارد. این کود را می‌توان یکی از بهترین کودها برای ریشه زایی دانست چرا که با داران بودن نسبت بالایی از فسفر، تاثیری عالی بر رشد ریشه گیاهان می‌گذارد.

این کود به طور گسترده برای هدف افزایش ریشه زایی در مزارع کشت محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌دهد.

 

خرید کود 10 52 10

 

 کود ریشه زا توروبوروت

این کود که به صورت محلول است از موثرترین کودهای ریشه زایی است که بسیار زیاد مورد استقبال کشاورزان و به ویژه گلخانه داران است. این کود با جذب سریع و مواد تشکیل دهنده موثر بر رشد ریشه در مدت زمان بسیار کم سبب رشده ابده آل ریشه و گسترش آن‌ها می‌گردد.

 

خرید کود توربوروت

 

کود مناسب ریشه زایی

 

 

استفاده از کودهای طبیعی به عنوان کود مناسب برای ریشه زایی

اگر چه شما امکان انتخاب کودهای N-P-K را با توجه به مطالب گفته شده در بخش قبل خواهید داشت، اما کودهای طبیعی می‌توانند گزینه مناسب دیگری برای کمک به رشد ریشه‌های گیاه باشند که با توجه به یافته‌های جدید از آن‌ها در برابر آفات نیز محافظت خواهند نمود.

دلیل دیگر برای استفاده از کودهای طبیعی این است که منابعی که به طور طبیعی حاوی فسفر و پتاس هستند با توجه به این که معمولا به تدریج این عناصر را در خاک آزاد می‌کنند، مواد را در طولانی مدت در اختیار گیاه قرار می‌دهند.

مثال‌هایی از این کودها را می‌توان انواع کود حیوانی دانست که در همه نقاط دنیا به عنوان کود ریشه زا به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. این کودها بدون این که باعث سوزاندن ریشه شوند برای هفته‌ها و حتی ماه‌ها مواد مغذی مورد نیاز برای رشد ریشه‌ها را در اختیار گیاهان قرار می‌دهند و برای همین جزو بهترین انتخاب‌های کشاورزان و باغداران به منظور استفاده به عنوان کود ریشه زا یا به زبان عامیانه کود ریشه محسوب می‌شوند.

در صورت نیاز به انتخاب یک کود طبیعی باید بدانید که استخوان و سنگ‌های فسفاته به طور معمول منبع غنی از فسفر محسوب می‌شوند و این در حالی است که در اغلب موارد حاوی نیتروژن و یا پتاسیم نیستند. در عوض خاکستر چوب و کودهای طبیعی دیگری هستند که منابع غنی از پتاسیم محسوب می‌شوند. همچنین تعدادی از این مواد ارگانیک حاوی مقداری آهن و منیزیم نیز می‌باشند که در کنار پتاسیم و فسفر برای گیاهان مفید هستند.

 

نکاتی برای استفاده از انواع کود مناسب برای ریشه زایی

در صورتی که می‌خواهید رشد ریشه‌های گیاه را بدون افزایش گلدهی و باردهی گیاه داشته باشید، قبل از کاشت بذر، فسفر و پتاسیم را اضافه کنید. در این حالت تا زمان گلدهی گیاه بخش اعظم عناصر موجود در کود توسط گیاه جذب شده است. به این منظور کود طبیعی را در دل خاک قرار دهید (حدود ده سانتیمتر و بیشتر). تا ریشه‌ها پس از جوانه زدن به تدریج به کود دسترسی داشته باشند.

در صورتی که قصد دارید گیاه علاوه بر رشد ریشه‌های خود، میوه و یا گل‌های زیادی بدهد، می‌توانید این کودها را پس از جوانه‌زدن گیاه نیز به خاک اضافه کنید. توجه داشته باشید که هر یک از گیاهان برای هدف خاصی کاشته می شود. برای مثال گیاهانی مانند نعنا را با هدف استفاده از برگ‌های آن کشت می‌کنند. این در حالی است که انواع گل‌ها را به طور معمول برای زیبایی گل‌های آن‌ها و برای مقاصد تزیینی پرورش می‌دهند.

علاوه بر این هر یک از گیاهان دوره رشد خاص خود را دارند. برای مثال یک گیاه ممکن است شش ماه پس از کاشته شدن گل بدهد و گیاه دیگری در سال های دوم و سوم امکان گل دادن و یا باردهی را خواهد داشت. برای همین نکات گفته شده در این متن کلی هستند و شما باید با توجه به نیازمندی های گیاهان و هدف خود از کشت گیاه نسبت به انتخاب کود ریشه زا مناسب اقدام کنید.

 

کود مناسب ریشه زایی

 

کلام آخر

ما در این متن سعی کردیم تا به اهمیت توجه به رشد ریشه‌های گیاه بپردازیم که با استفاده از کود مناسب برای ریشه زایی ممکن خواهد شد و در این راستا نکاتی را در مورد عناصر مورد نیاز برای توسعه سیستماتیک ریشه‌های گیاهان در دل خاک بیان کردیم. توجه داشته باشید که قبل از خرید هرگونه کود محرک رشد با کارشناس کار بلد در این رابطه صحبت کنید.

همان طور که گفته شد پتاسیم، فسفر (با درصد کمتری نیتروژن) از جمله کودهای مناسب برای ریشه زایی هستند که امکان استفاده از آن‌ها برای باغداران و کشاورزان با خرید کودهای N-P-K و یا با استفاده از کودهای طبیعی وجود دارد.

شما می توانید با در نظر گرفتن مطالب گفته شده در این متن و همچنین با توجه به نیازمندی های گیاه (که به طور حتم به نوع گیاه کشت شده و مرحله رشد آن وابسته خواهد بود)، نسبت به استفاده از یکی از کودهای ذکر شده به منظور تقویت ریشه های گیاه و حفاظت از آن در برابر بیماری ها اقدامات لازم را انجام دهید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۰ رای

2 دیدگاه در “کود مناسب برای ریشه زایی

  1. علی گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدتان

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام ممنون از نظر لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *