آموزش کوددهی

آشنایی بهترین کود برای درخت گردو

بهترین کود برای درخت گردو

دانستن بهترین کود برای گردو برای علاقمندان به پرورش این گیاه امری مهم است. یکی از پرطرفدارترین محصولات باغی در ایران درخت گردو است. این درخت عمر طولانی دارد و در صورت مراقبت و کوددهی صحیح از آن می‌تواند سود خوبی داشته باشد. در دسترس بودن همه شرایط لازم برای رشد درخت گردو بازدهی آن را به میزان زیادی افزایش می‌دهد و سبب می‌گردد تا محصولی با کیفیت را به تولید شود.

در این مقاله سعی کرده‌ایم دید خوبی از نیازهای درخت گردو و بهترین کود برای درخت گردو را برای شما همراهان عزیز ماه کشت ارائه دهیم پس تا پایان این محتوا همراه ما باشید.

 

بهترین کود برای درخت گردو

نحوه تشخیص بهترین کود برای درخت گردو:

درخت گردو گیاهی پر مصرف است و به خاکی غنی از مواد غذایی نیاز دارد تا بتواند به خوبی رشد کند. تامین مواد غذایی مورد نیاز این گیاه می تواند به خوبی رشد آن را افزایش دهد. صرفا کود دهی بدون توجه به نیاز، سن و مرحله رشد گیاه نمی‌تواند نتیجه رضایت بخشی داشته باشد.

کود دهی باید کاملا مطابق با نیاز گیاه باشد. از آنجایی که گیاه مواد مورد نیاز خود را از خاک و بستر کشت خود دریافت می‌کند، کود دهی باید مطابق با مقدار مواد موجود در خاک انجام شود.

برای دانستن این که چه عناصری در خاک حضور دارند و مقدار آن‌ها به چه اندازه است باید خاک باغ خود را به آزمایشگاه آب و خاک ببرید تا آنالیزها انجام شود. نتیجه این آزمایش‌ها مشخص می‌کند بهترین کود برای درخت گردو چه کودی است.

اگر خاک دارای میزان زیادی از یک عنصر مثلا فسفر باشد دیگر نباید از کودهایی که مقدار زیادی فسفر دارد، استفاده کرد و بر عکس اگر خاک کمبود فسفر دارد باید از کودهایی استفاده شود که مقدار فسفر بالایی داشته باشند.

گردو درختی است که به مقدار زیادی نیتروژن نیاز دارد. در کل نیتروژن پر مصرف‌ترین عنصر مورد نیاز گیاهان است که برای رشد شاخه و برگ‌ها، رشد طولی و به طور کلی رشد رویشی گیاهان ضروری و واجب است. بنابراین کودهای حاوی نیتروژن مانند کودهای نیتراته را می‌توان بهترین کود برای درخت گردو در نظر گرفت. کودهای کامل با درصد نیتروژن بالا و کودهای نیتراته مانند نیترات پتاسیم برای گردو مفید و مناسب هستند.

 

کود کامل به عنوان بهترین کود برای درخت گردو:

از رایج‌ترین کودهای کشاورزی که تقریبا برای همه گیاهان از آن‌ها استفاده می‌شود، کودهای کامل هستند. این کودها دارای ۳ عنصر اصلی یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. گیاهان به این عناصر به میزان زیادی نیاز دارند و نبود هر کدام از آن‌ها مشکلات جدی را برای گیاهان به وجود می‌آورد.

نیتروژن برای تولید اسیدآمینه‌ها که واحدهای سازنده پروتئین‌ها هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند در نتیجه تامین نیتروژن گیاه یعنی تولید پروتئین‌ بیشتر و این بدین معنی است که رشد و عملکرد گیاه و همچنین کیفیت گردو افزایش می‌یابد.

کودهای کامل دارای عنصر فسفر هستند. فسفر برای فتوسنتز لازم است و نقش‌های زیادی را در گیاه برعهده دارد. رشد زایشی گیاه به شدت تحت تاثیر عنصر فسفر است. از این رو می‌توان گفت با تامین نیاز گیاه به فسفر، گلدهی و باردهی درخت گردو افزایش می‌یابد و سود دهی درخت بیشتر می‌شود.

دیگر عنصر موجود در این نوع از بهترین کود برای درخت گردو، عنصر پتاسیم است. پتاسیم به مقاومت درخت در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند. پتاسیم با تنظیم باز و بسته شدن روزنه‌ها از هدر رفت رطوبت جلوگیری می‌کند و رطوبت گیاه را حفظ می‌کند در نتیجه مقاومت گیاه در برابر تنش‌های خشکی افزایش می‌دهد.

 

خرید کود NPK

 

بهترین کود برای درخت گردو برای تقویت ریشه:

برای تقویت ریشه باید از کودهایی که حاوی پتاسیم و فسفر هستند استفاده کرد زیرا این دو عنصر بر رشد و گسترش ریشه تاثیر دارند. برای مثال می‌توان از کود NPKی استفاده کرد که مقدار فسفر و پتاسیم آن بیشتر از مقدار نیتروژن باشد.

بهتر است در سال‌های اولیه رشد نهال از کودهای آلی و کودهای شیمیایی به روش چالکود استفاده کرد تا گیاه برای رشد تقویت شود و انرژی آن تامین شود.

از موادی که می‌توان درون چالکود ریخت ورمی کمپوست است. همچنین می‌توان از کود دامی پوسیده استفاده کرد. حتما باید کود دامی که استفاده می‌شود پوسیده باشد زیرا اگر کود دامی تازه مصرف فرایند پوسیده شدن آن تولید گرما می‌کند و این گرما ممکن است ریشه  را بسوزاند. علاوه بر آن فرایند پوسیدگی به نیتروژن نیاز دارد و این فرایند نیتروژن خاک را می‌گیرد و از دسترس گیاه خارج می‌کند.

بهترین کود برای درخت گردو برای افزایش باردهی:

همانطور که در مطالب بالا گفته شد عنصر فسفر برای رشد زایشی لازم است. با در اختیار قرار دادن مقدار کافی از عنصر فسفر برای درخت، درخت گلدهی و تولید بار خوبی خواهد داشت.

کود فروت ست از بهترین کودهای مورد استفاده برای درختان است. این کود گلدهی را به میزان زیادی بهبود می‌بخشد و مانع از لقاح ناقص و در نتیجه تولید محصول ناقص و بدشکل می‌شود. مزیت ویژه و عالی دیگر این بهترین کود برای درخت گردو این است که عملکرد گیاه را حفظ می‌کند و مانع از کاهش باردهی و بازده آن می‌شود. این کود را باید در سه نوبت پس از برداشت میوه‌ها، اوایل بهار و هنگام متورم شدن جوانه‌ها در دسترس گیاه قرار داد.

 

بهترین کود برای درخت گردو

 

در پایان لازم به ذکر است که علاوه بر استفاده از بهترین کود برای درخت گردو، باید به نحوه و زمان کود دهی هم توجه شود زیرا هر مرحله از رشد، گیاه به عناصر مختلف با مقادیر متفاوت نیاز دارد. همچنین مهم است که که کودها از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا بتوانند اثر مثبت خود را بر روی گیاه اعمال کنند. شما می‌توانید برای خرید کودهای کشاورزی باکیفیت و مرغوب به سایت ماه کشت مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴۴ رای

5 دیدگاه در “آشنایی بهترین کود برای درخت گردو

  1. ناصر گفت:

    کاملتر توضیح وجامع انتخاب شود کل مطالب
    من کشاورز هستم وشغلم را دوست دارم
    بازهم از درختان دیگر بگویید
    بویژه پسته انار بادام وگیاهان صیفی
    آیا روشی وجود دارد که زمین سفت رسی را با مواد ،،هرچه باشد،، زمین را در عمق یک متری سست وقابل نفوز ریشه اصلی کرد تا درختان باغ وبزرگ
    خشک نشوند۰۹۱۳۳۸۰۵۸۹۷

    1. ناصر گفت:

      منظور درختان بالغ سی ساله

    2. فاطمه روزبهانی گفت:

      با سلام
      شما می‌تونید برای کسب اطلاعات در خصوص گیاهانی که نام بردید مقالات مرتبط رو مطالعه کنید.
      https://mahkesht.com/blog/the-best-fertilizer-for-pomegranate-trees/
      https://mahkesht.com/blog/best-fertilizer-almond/
      https://mahkesht.com/blog/pistachio-fertilizer/

      اصلاح خاک:
      https://mahkesht.com/blog/agricultural-soil-amendment/

      اگر علاقمند به مطالعه بیشتر هستید می‌توانید به بخش وبلاگ سایت ماه کشت مراجعه کنید.
      https://mahkesht.com/blog/

  2. uvoloqon گفت:

    [url=http://slkjfdf.net/]Ehawideyu[/url] Oeddayu giu.qmsc.mahkesht.com.nkx.is http://slkjfdf.net/

  3. ipeowaqo گفت:

    [url=http://slkjfdf.net/]Owayev[/url] Rexiguha lic.ausf.mahkesht.com.uwv.gm http://slkjfdf.net/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *