آموزش کوددهی

بررسی کامل کود ارگانیک و آشنایی با انواع آن

کود ارگانیک و کود آلی

کود ارگانیک امروزه به شدت مورد استقبال  قرار گرفته است و کشاورزی ارگانیک طرفداران زیادی دارد. زیرا کود و کشاورزی ارگانیک  با هدف حفظ محیط زیست  و سلامت محصولات هم سو است.

استفاده از کود ارگانیک علاوه بر اثرگذاری مفید بر گیاهان منجر به تقویت و بهبود ساختار خاک نیز می شود و این یعنی یک تیر و دو نشان.

ماه کشت در این مقاله به بررسی کود ارگانیک، انواع، مزایا و معایب آن پرداخته است. تا انتها همراه ماه کشت باشید.

کود آلی

کود ارگانیک (کود آلی) چیست؟

کود ارگانیک که به آن کود آلی نیز گفته می‌شود کودی ساده و سازگار با طبیعت است که از ضایعات حیوانی، بقایای گیاهی و حیوانی تشکیل می‌شود و سرشار از محصولات جانبی طبیعی است.

خاک‌هایی که مقادیر زیادی مواد و کود آلی دارند، سبک هستند و آب و مواد مغذی بیشتری را حفظ می‌کنند همچنین باعث رشد میکروارگانیسم‌های خاک می‌شوند، در نتیجه سلامت گیاه و رشد ریشه را بهبود می‌بخشند.

 

تفاوت های کود ارگانیک با کود شیمیایی چیست؟

کود آلی یا همان کود ارگانیک کودی است که از مواد معدنی سنگ‌ها و مواد طبیعی گیاهان و حیوانات تشکیل می‌شوند. اما کودهای شیمیایی به صورت مصنوعی سنتز می‌شوند.

کودهای ارگانیک علاوه بر تغذیه گیاه منجر به تغذیه و بهبود خاک نیز می‌شوند. در صورتی که تمرکز کودهای شیمیایی بر روی تغذیه و تقویت گیاهان و غالبا تاثیر مثبتی بر خاک نمی‌گذارند و حتی در صورت استفاده بی رویه و غیر اصولی می‌توانند به خاک و محیط زیست آسیب نیز بزنند.

دیگر تفاوت کودهای آلی با کودهای شیمیایی زمان و سرعت تاثیر گذاری آن‌ها بر گیاهان است. کودهای شیمیایی تاثیری سریع و آنی بر گیاهان دارند و اثر خود به سرعت بر روی آن‌ها اعمال می‌کنند. در صورتی که کودهایی که در ست کود ارگانیک قرار دارند تاثیر کندی دارند و به مرور زمان و به آهستگی در خاک آزاد می‌شوند و با اثر خود را با گذشت زمان بر روی گیاه اعمال می‌کنند.

 

اهمیت کودهای آلی

با توسعه و گسترش کشاورزی نقش و استفاده از کودهای آلی و ارگانیک بیش از پیش اهمیت دارد. کودهای ارگانیک علاوه بر گیاه زمین و خاک را نیز تقویت می‌کنند و از تخریب خاک جلوگیری می کنند و برای محیط بی خطر هستند. همچنین استفاده از کود ارگانیک در کشاورزی و رواج یافتن کشاورزی ارگانیک برای سلامتی مصرف کننده محصولات ارگانیک مفید است. به علاوه محصولات کشاورزی که با کودهای آلی رشد می‌کنند طعم بهتری دارند.

اما اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم باید بگویم که هنوز شرایط برای استفاده صد در صدی از کود ارگانیک و حذف کودهای شیمیایی فراهم نیست. و نمی‌توانیم چشممان را بر روی مزایای کودهای شیمیایی و تاثیرات آن ها ببندیم.

خرید کود ارگانیک

 

کود ارگانیک

انواع کود آلی

انواع مختلفی از کودهای آلی وجود دارد. اعم از:

کودهای آلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کودهای آلی حیوانی
  2. کودهای آلی گیاهی
  3. کودهای آلی معدنی

 

کودهای الی بر پایه حیوانات

●پودر استخوان

پودر استخوان از استخوان‌های خرد شده حیوانات تهیه می‌شود. که از فسفر و کلسیم غنی است و مقداری هم نیتروژن را تامین می کند. این کود می‌تواند رشد نهال گیاه را تقویت کند و به رشد گل‌ها کمک کند. همچنین باعث افزایش عملکرد گیاه می‌شود.

●خون

کود حاوی خون نوعی کود است که از خون خشک حیوانات تشکیل می‌شود. این کود آلی می‌تواند محتوای نیتروژن در خاک را افزایش دهد و گیاهان را متراکم‌تر می‌کند و رشد گیاه را افزایش می‌دهد.  همچنین به عنوان یک دفع کننده آفات طبیعی عمل می‌کند. اما استفاده از ان باید کم باشد، زیرا استفاده بیش از حد می‌تواند موجب سوختگی ریشه گیاه شود.

●کود حیوانی

این نوع کود ارگانیک می‌تواند از حیوانات مختلفی تهیه شود. به عنوان مثال کود گاوی می‌تواند علف های هرز را کنترل کند، ظرفیت نگهداری رطوبت خاک را افزایش دهد و نفوذ هوا را در خاک افزایش دهد.

●پودر ماهی

پودر ماهی کود آلی است که به سرعت آزاد می‌شود که منبعی غنی از نیتروژن آلی، فسفر و کلسیم است. این کود می تواند سلامت خاک را بهبود بخشد، حاصلخیزی را افزایش دهد و رشد گیاهان را دهد.

●امولسیون ماهی

این ترکیب از ماهی‌های ریز آسیاب شده و تجزیه شده تشکیل می‌شود که مقدار زیادی از نیتروژن تولید می‌کند. این کود به عنوان یک نرم‌کننده خاک عمل می‌کند. اما امولسیون ماهی بسیار اسیدی است و استفاده بیش از حد از آن باعث سوختگی گیاهان می شود.

●صدف

کود صدف از پوسته‌ها یا استخوان های شکسته صدف ها و خرچنگ ها ساخته می شوند.

کودهای آلی صدف سرشار از کلسیم هستند و همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی فسفر و سایر مواد معدنی کمیاب هستند.

این بدین معنی است که می تواند به گلدهی و رشد قوی ریشه کمک کند. همچنین دارای کیتین است که از رشد برخی آفات جلوگیری می‌کند.

کود آلی و کود ارگانیک

کودهای آلی گیاهی

●کمپوست

کمپوست غنی از مواد مغذی است و می تواند به عنوان یک بهبود دهنده عالی خاک برای تقویت مواد آلی و حاصلخیزی خاک استفاده شود. کمپوست به رشد گیاهان کمک می‌کند و سبب می‌شود تا خاک آب را برای مدت طولانی در خود نگه دارد.

●کنجاله پنبه دانه

کنجاله پنبه دانه منبعی غنی از نیتروژن و مقدار کمی فسفر و پتاسیم است. و عمدتاً برای پوشاندن خاک باغچه برای تنظیم محیط خاک استفاده می شود.

●کنجاله یونجه و سویا

حاوی نیتروژن، فسفر است و PH آن خنثی است.

●جلبک دریایی

کود جلبک دریایی یک کود با آزادسازی فوری و منبع عالی روی و آهن است. با محصولاتی که پتاس بالایی دارند تاثیر خوبی بر عملکرد گیاهان می‌گذارد.

 

خرید کود جلبک دریایی

 

کودهای آلی معدنی

●ماسه سبز

Greensand یک ماسه سنگ سبز زیتونی حاوی گلوکونیت است. این کود منبع غنی از آهن، پتاسیم و منیزیم است. ماسه سبز به تحریک گلدهی و باردهی درختان میوه کمک می‌کند.

●سنگ فسفات

فسفات از سنگ های معدنی و خاک رس استخراج می شود.

بیش از 30٪ فسفات است و دارای غلظت بالایی از ریزمغذی های کمیاب می‌باشد. می توان از آن برای افزایش اسیدیته خاک و تقویت رشد نهال گیاه استفاده کرد.

 

مزایا کود آلی

  • افزایش کارایی مواد مغذی را افزایش می‌دهد.
  • محتوای مواد آلی در خاک را بیشتر می‌کند.
  • حرکت آب را به داخل خاک بهبود می بخشد و به مرور زمان ساختارخاک را اصلاح می‌کند.
  • میکروب های مفید را تقویت می کنند.
  • حاصلخیزی خاکرا افزایش می‌دهد.
  • بافت، زهکشی و هوادهی خاک بهبود می‌دهد.
  • باعث بهبود ویژگی های کیفی محصول و همچنین عملکرد آن‌ می‌شود.
  • با محیط زیست سازگار است.
  • کودهای ارگانیک تجدید پذیر،  پایدار و دوستدار محیط زیست هستند.

 

معایب کود آلی

قبل از رها شدن مواد مغذی در خاک، میکروارگانیسم ها باید اجزای آلی را تجزیه کنند. از آنجایی که موجودات زنده برای انجام وظایف خود به دمای مناسب و آب کافی نیاز دارند، اثربخشی کودهای آلی توسط این عوامل محدود می شود. بنابراین اثرگذاری کودهای آلی ممکن است بسیار بیشتر از کودهای شیمیایی طول بکشد.

در حال حاضر کودهای آلی به تنهایی  نمی‌تواند پاسخگویی همه نیازها باشند. و اتفاده از کودهای شیمیایی لازم است.

 

کود ارگانیک

 

شما با خواندن این مقاله با انواع کود ارگانیک و خواص آن‌ها آشنا شده‌اید. تولید محصول ارگانیک و مصرف آن لذت بخش است چرا که محصول که به دست می‌آورید فرایندی کاملا طبیعی برای رشد و نمو خود طی کرده است. شما نیز اگر قصد کشاورزی ارگانیک و خرید کود ارگانیک را دارید می‌توانید به سایت ماه کشت مراجه کنید. این فروشگاه اینترنتی خرید انواع کود الی مانند خرید کود جلبک دریایی را برای شما آسان می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

3 دیدگاه در “بررسی کامل کود ارگانیک و آشنایی با انواع آن

  1. میر باقری گفت:

    برای گل های اپارتمانی هم کاربرد دارن؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      بله کاملا.

  2. اسدی گفت:

    سلام و درود..درخت میوه هر کس تو حیاط خونش داره کود گوسفندی تازه و بارون نخورده رو تو تابستون تهیه کنه و در گوشه حیاط خونش تو گونی های اردی نگه داره... و اواخر پاییز بریزه پای درختاش...تا بارون زمستون و بهار حسابی شیره کود رو به داخل خاک نفوذ بده...بعد تاثیرش رو تو بهار و تابستون مشاهده کنید...یک مرتبه هم شهریور ماه کود پخته یا به اصطلاح کودی که بارون خورده باشه و تند و تیز نباشه گیر بیارید و به مقدار کم به درختاتون بدید تا اُفتی که بخاطر رشد میوه ها داشته جبران بشه...تا همزمان با خنک شدن هوا بتونه شاخه های نو بزنه...و من الله توفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *