آموزش کوددهی

انواع کود جلبک دریایی

انواع کود جلبک دریایی

انواع کود جلبک دریایی منابع خوراکی و تغذیه‌ای مناسب برای گیاهان می‌باشند که حاوی عصاره جلبک‌های دریایی هستند که از اعماق دریاها و اقیانوس‌ها تهیه می‌شوند. انواع کود جلبک دریایی مواد مغذی بسیار مفیدی مانند منیزیم، پتاسیم، ازت و… دارند که می‌توانند نیاز گیاهان به مواد مغذی را تامین کند.

انواع کود جلبک دریایی در دسته کودهای ارگانیک و طبیعی قرار دارند بنابراین فاقد مواد شیمیایی هستند و می‌توانند در کشاورزی‌های ارگانیک مورد استفاده قرار بگیرند. جلبک Ascophyllum nodosum یک گونه از جلبک‌های دریایی است که توانایی بالایی در تقویت سلامتی کلی گیاه دارد.

 

انواع کود جلبک دریایی

 

انواع کود جلبک دریایی:

جلبک‌های دریایی به طور کلی به دو دسته ریز جلبک ها و ماکرو جلبک‌ها تقسیم می‌شوند.

میکرو جلبک‌ها یا ریز جلبک ها موجودات تک سلولی فتوسنتزکننده هستند. ریز جلبک ها در صنایع مختلف مانند صنعت داروسازی، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و کشاورزی برای تولید پروتئین‌ها، کربوهیدارت‌ها، چربی‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماکرو جلبک‌ها خود به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت است از:

  1. جلبک‌های سبز: این جلبک‌ها در اعماق کم دریا‌ها و اقیانوس‌ها رشد می‌کنند و حتی در سواحل نیز دیده می‌شوند.
  2. جلبک های قرمز: این جلبک‌ها در عمق‌های زیاد آب‌ها رشد می‌کنند.
  3. جلبک‌های قهوه‌ای: جلبک‌های قهوه‌ای هم در عمق‌های کم و سواحل و هم در عمق‌های زیاد دیده می‌شوند.

معمولا اکثر کوهای جلبک دریایی مانند: مارمارین، وکوزیم، استیمپلکس، فیلگیرین جما، فیلگیرین کوما و آکادین از جلبک Ascophyllum nodosum تهیه می‌شوند که در دسته جلبک‌های قهوه‌ای قرار دارد.

 

انواع کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی وکوزیم:

کود جلبک دریایی وکوزیم حاوی مواد آلی، پروتئين‌ها و مواد محرک رشد است. این کود موجب تسریع در جوانه‌زنی می‌شود. از مزایای این کود می‌توان به افزایش رشد گیاه، میوه‌ و گل‌ها، افزایش عملکرد گیاه، کاهش ریزش برگ‌ها، بهبود فعالیت میکروارگارنیسم‌های مفید خاک و افزایش کیفیت و کمیت محصولات اشاره کرد.

کود جلبک دریایی آکادین:

کود جلبک دریایی آکادین نیز یکی دیگر از انواع کود جلبک دریایی است که مزایای زیادی برای گیاهان دارد. این کود مقاومت گیاهان را به استرس‌ها افزایش می‌دهد و سیستم دفاعی گیاهان را تقویت می‌کند. همچنین منجر به افزایش توانایی گیاهان برای جذب مواد غذایی می‌شود و رشد رویشی و زایشی را بهبود می‌دهد. از دیگر مزایا این کود تحریک تولید هورمون‌ها در گیاه است.

کود جلبک دریایی مارمارین:

کود مارمارین باعث تحریک جوانه‌زنی و افزایش مقاومت به تنش‌ها می‌شود. همچنین  گلدهی، تبدیل گل به میوه، سطح برگ‌ها را افزایش می‌دهد و باعث توسعه ریشه‌ها نیز می‌شود.

کود جلبک دریایی استیمپلکس:

این کود حاوی محرک‌های رشد است که رشد گیاهان را افزایش می‌دهد و باعث تقویت، کیفیت محصولات و عملکرد گیاهان می‌شود. همچنین این کود منجر به افزایش مقاومت گیاهان نسبت به شرایط تنش و خشکی می‌شود.

کود جلبک دریایی فیلگیرین کوما:

کود فیلگیرین کوما حاوی 40 درصد عصاره جلبک دریایی است. این کود علاوه بر جلبک دریایی دارای آمینواسید‌های آزاد و ازت نیز می‌باشد. از این رو گزینه مناسبی برای افزایش رشد گیاهان است. همچنین باعث تحریک گیاه برای انجام فتوسنتز می‌شود و به رشد و نمو طبیعی گیاه در هنگام تنش‌ها کمک می‌کند.

کود جلبک دریایی فیلگیرین جما:

کود فیلگیرین جما محصول شرکت ترید کورپ اسپانیا است که به فرم مایع می‌باشد. که از جمله کودهایی حاوی عصاره جلبک دریایی پرطرفدار است. این کود علاوه بر عصاره جلبک دریایی دارای ازت، فسفر، پتاسیم و فسفر است. به همین دلیل از کودهایی به حساب می‌آید که می‌تواند عمده نیاز گیاهان به مواد غذایی را برطرف کند و باعث تحریک رشد گیاهان می‌شود.

فواید کود جلبک دریایی:

  • انواع کود جلبک دریایی نیازهای غذایی گیاهان مانند نیاز به ازت، فسفر، پتاسیم و ریزمغذی‌ها تامین می‌کند.
  • این کودها اصلاح کننده‌های طبیعی هستند که فیزیولوژی خاک را بهبود می‌دهند.
  • انواع کود جلبک دریایی منجر به تهویه خاک می‌شوند.
  • مقاومت گیاهان را نسبت به بیماری‌ها و آفات افزایش می‌دهد.
  • منجر به رشد و توسعه ساقه و ریشه می‌شود.
  • گلدهی را افزایش می‌دهد.
  • میوه ها و سبزیجاتی که با کودهای جلبک دریایی رشد می کنند پس از بلوغ عمر طولانی تری دارند.
  • باعث افزایش جوانه‌زنی و تسریع آن می‌شود.
  • کاملا طبیعی و ارگانیک است بنابراین در کشاورزی‌های ارگانیک قابل استفاده است.
  • اثرات مخرب بر محیط زیست، آب و موجودات زنده ندارد.
  • حاوی هورمون‌هایی مانند اکسین، سیتوکینین و  بتائین است که نقش‌های مهمی را در رشد و نمو گیاه دارند. برای مثال هورمون اکسین برای افزایش طول ساقه و هورمون سیتوکینین برای افزایش و توسعه ریشه‌ها می‌شود.

انواع کود جلبک دریایی برای چه گیاهانی مناسب هستند؟

برای همه گیاهان می‌توان از انواع کود جلبک دریایی استفاده کردند. عصاره جلبک دریایی دارای کربوهیدارت‌های پیچیده و مواد معدنی حیاتی و مهم است که مواد مورد نیاز برای رشد و نمو مطلوب گیاهان را فراهم می‌کند.

انواع کود جلبک دریایی علاوه بر تقویت گیاهان و اثرات مثبتی که بر گیاهان دارند تاثیرات بسیار مفیدی بر بستر کشت نیز می‌گذارند. این کودها فعالیت باکتری‌های مفید برای ریشه را که در خاک حضور دارند را تقویت می‌کنند.

نحوه مصرف انواع کود جلبک دریایی:

کودهای جلبک دریایی را می‌توان برای گیاهان باغی، گلخانه‌ای، مزرعه‌ای و آپارتمانی استفاده کرد. این کود را می‌توان در زمان‌های مختلفی مصرف نمود اما بهتر است که در زمان رشد گیاه کوددهی انجام شود.

کود‌های جلبک دریایی به فرم‌های مختلف مایع، پودری و یا گرانولی وجود دارند. بین فرم‌های مختلف انواع کود جلبک دریایی فرم مایع محبوب و پرطرفدارتر است. زیرا کودهای مایع نسبت به کودهای پودری و گرانوله سریع‌تر اثر می‌گذارند چرا که کودهای جامد ابتدا باید تجزیه و سپس محلول شوند تا در دسترس گیاه قرار بگیرند و گیاه بتواند آن‌ها را جذب کند. در صورتی که کود مایع نیازی به تجزیه شدن ندارد و خود محلول است.

 

انواع کود جلبک دریایی

 

به یاد داشته باشید که در کنار تمام مزایا و فوایدی که انواع کود جلبک دریایی برای گیاهان دارند مصرف زیاد آن‌ها ممکن است باعث آسیب به گیاهان شود. همچنین دقت داشته باشید که اصل و با کیفیت بودن کودها برای سلامت گیاهان بسیار مهم است. اگر قصد خرید کود جلبک دریایی اورجینال را دارید می‌توانید به سایت ماه کشت مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *