آموزش کوددهی

مزایا و خواص کود جلبک دریایی

خواص جلبک دریایی

مزایا و خواص کود جلبک دریایی بر کسانی که با این کود آشنا هستند و برای تقویت گیاهان خود از آن استفاده می‌کنند، پوشیده نیست. این کود در دسته کودهای طبیعی قرار دارد و انواع مختلفی را شامل می‌شود و بهبود عملکرد را در گیاهان سبب می‌شود.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که خواص کود جلبک دریایی را به شما همراهان عزیز ماه کشت معرفی کنیم. تا درصورت نیاز بتوانید با خیالی آسوده و با داشتن اطلاعات کامل از این کود استفاده کنید.

 

خواص جلبک دریایی

 

کود جلبک دریایی چیست؟

کود جلبک دریایی یک کود ارگانیک است و از جلبک‌های موجود در دریاها و ساحل‌ها تشکیل شده است. به طور کلی کودهای ارگانیک مانند جلبک دریایی تاثیر کندتر و طولانی مدتی بر گیاهان دارند اما علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر گیاهان دارند تا حدودی منجر به اصلاح خاک نیز می‌شوند و به محیط زیست و خاک آسیبی نمی‌زنند.

جلبک‌های دریایی انواع مختلفی دارند و معمولا در 3 دسته جلبک‌های قرمز، سبز و قهوه‌ای قرار می‌گیرند. جلبک‌هایی که در اعماق دریا قرار دارند معمولا قرمز رنگ هستند و جلبک‌هایی که در عمق‌هایی کمتری هستند سبز رنگ می‌باشند. اما جلبک‌های قهوه‌ای  هم در اعماق زیاد و هم در اعماق کم دریا وجود دارند. جلبک هایی که معمولا برای تولید کود مورد استفاده قرار می‌گیرند، دسته سوم جلبک‌ها یعنی جلبک های قرمز هستند.

جلبک های دریایی علاوه بر ساخت کود در تولید داروها، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

عناصر غذایی موجود در جلبک دریایی:

از عمده‌ترین خواص کود جلبک دریایی داشتن عناصر غذایی مهم و متفاوت است. جلبک دریایی دارای نیتروژن است که نیاز گیاه به ازت را پاسخ می‌دهد و منجر به بهبود فتوسنتز می‌شود.

فسفر برای گلدهی و ریشه‌زایی لازم است. کود جلبک دریایی با داشتن فسفر سبب افزایش رشد زایشی می‌شود.

عنصر پتاسیم در کود جلبک دریایی حضور دارد. بنابراین این کود به علت داشتن پتاسیم برای رشد و عملکرد بهتر گیاه، مناسب است.

از مزایا و خواص کود جلبک دریایی می‌توان به دارا بودن عناصر ریزمغذی و میکرو مانند آهن، روی، مس و… اشاره کرد. همچنین این کود حاوی آنزیم‌های مختلف و ویتامین‌های متعددی مانند: ویتامین A، ویتامین B و ویتامین C می‌باشد.

کود جلبک دریایی دارای هورمون‌های زیادی مانند اکسین، سیتوکینین و بتائین است که در رشد گیاهان مشارکت دارند. در ادامه به توضیح مختصر نقش این هورمون‌ها می‌پردازیم.

اکسین:

اکسین‌ها انواع متفاوتی دارند که هریک از آن‌ها نقش‌های ویژه‌ای را بر عهده دارند. این هورمون‌ها منجر به وجود آمدن تعادل و توازن در سرعت رشد گیاهان می‌شوند. این هورمون‌ها بیشترین تاثیر را بر رشد ساقه و طویل شدن آن دارد. کود جلبک دریایی هم دارای اکسین است و هم می‌تواند منجر به تولید اکسین در گیاه شود.

سیتوکینین:

سیتوکینین‌ها از هورمون‌های گیاهی هستند که بیشترین اثر را بر رشد و توسعه ریشه دارند. همچنین باعث ممانعت از یخ‌زدگی گیاه می‌شود. این هورمون فرایند پیری گیاه را نیز به تاخیر می‌اندازد.

بتائین‌ها:

بتائین‌ها در فرایند اسمزی و کنترل فشار اسمزی نقش دارند و باعث مقاومت گیاه نسبت به کم آبی می‌شود.

 

خواص جلبک دریایی

 

مزایا و خواص کود جلبک دریایی:

  • جلبک دریایی برای جوانه‌زنی مفید است.
  • این کود منجر به افزایش ریشه‌زنی و رشد رویشی می‌شود.
  • یکی از مهم‌ترین  خواص کود جلبک دریایی این است که قابلیت جذب گیاهان را افزایش می‌دهد در نتیجه باعث می‌شود که گیاه بتواند مواد غذایی را راحت‌تر و بیشتر جذب کنند.
  • به دلیل این که کود جلبک دریایی یک کود ارگانیک و طبیعی است، برای محیط زیست، خاک و آب مخرب و آسیب‌زا نیست.
  • از دیگر خواص کود جلبک دریایی این است که این کود با تامین مواد و عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان باعث می‌شود که مقاومت آن‌ها نسبت به آفات، بیماری‌ها و تنش‌های محیطی مانند کم آبی افزایش یابد.
  • این کود تهویه خاک را افزایش می‌دهد.
  • کود جلبک دریایی باعث می‌شود که گیاه پروتئین بیشتری جذب و همچنین تولید کند در نتیجه بتواند محصولات باکیفیت‌تری تولید کند.
  • این کود به علت داشتن فیبر زیاد تا حدودی قابلیت اصلاح خاک و بهبود خصوصیات شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی را دارد. می‌تواند شوری خاک را کاهش دهد. همچنین سبب حاصل‌خیز شدن خاک می‌شود.
  • کود جلبک دریایی منجر به حفظ بهتر رطوبت خاک می‌شود.
  • از آنجایی که این کود، ریشه‌زایی را افزایش می‌دهد، می‌توان قلمه‌ها در محلول این کود قرار داد تا ریشه بزنند.
  • جلبک دریایی می‌تواند ماندگاری محصولات را پس از برداشت افزایش دهد.
  • استفاده از کود جلبک دریایی برای گل‌های شاخه بریده، ماندگاری آن‌ها را افزایش می‌دهد.
  • آغشته کردن بذرها به عصاره جلبک دریایی قبل از قرار دادن در خاک، سرعت جوانه‌زنی بذرها را افزایش می‌دهد و رشد گیاه را افزایش می‌دهد.
  • این کود کیفیت و کمیت گل‌های زینتی مانند شمعدانی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

 

نحوه مصرف کود جلبک دریایی:

کود جلبک دریایی به دو صورت مایع و پودری وجود دارد. این کود را می‌توان هم به طور مستقیم و با پاشیدن بر روی سطح خاک مصرف کرد و هم می‌توان به روش محلول‌پاشی آن را مورد استفاده قرار داد. در روش محلول‌پاشی، گیاه از طریق برگ‌ها کود را جذب می‌کند. همچنین محلول‌پاشی باعث می‌شود که حشرات وآفات موجود بر روی گیاه از بین بروند.

دقت کنید که کود جلبک دریایی مایع، غلظت بالایی دارد بنابراین باید ابتدا با آب مخلوط شود سپس محلول‌پاشی شود.

 

خواص جلبک دریایی

 زمان مصرف کود جلبک دریایی:

زمان و مقدار مصرف کود جلبک دریایی به فاکتورهایی مانند سن و نوع گیاه، خاک و فصل بستگی دارد. به طور کلی کود جلبک دریایی را می‌توان در زمان‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد. البته برای این که نتیجه مطلوب‌‌تری داشته باشد بهتر است که کود قبل از کاشت گیاه به خاک اضافه شود تا هنگام کاشت، خاک کمبودی نداشته باشد و بتواند نیاز‌های گیاه را برطرف کند.

زمان مناسب دیگر برای کود دهی هنگام رشد گیاه است در این مرحله، گیاه به مواد غذایی زیادی نیاز دارد. همچنین کوددهی را می‌توان هنگام گلدهی گیاهان نیز انجام داد. البته باید دقت داشت که در مصرف این کود زیاده‌روی نشود و به میزان کافی مصرف شود تا اثر سویی برای گیاه نداشته باشد.

کلام آخر:

خواص کود جلبک دریایی برای صنعت کشاورزی به قدری زیاد است که امروزه تولید، فروش و مصرف این کود در دنیا رو به افزایش است. این کود علاوه بر مصارف گسترده‌ای که در کشاورزی‌ و باغبانی دارد. برای مصارف خانگی و کوددهی گیاهان آپارتمانی نیز گزینه بسیار مناسبی است و پشنهاد می‌شود. اگر تمایل به خرید کود جلبک دریایی دارید می‌توانید به سایت ماه کشت مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۵ رای

3 دیدگاه در “مزایا و خواص کود جلبک دریایی

  1. زارعی گفت:

    ایا کشت جلبک دریایی و فرایند تبدیل شدن به کود به تجهیزات و تخصص خاصی نیاز دارد؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      متاسفانه در حوزه کشت جلبک دریایی که یک کشت جدید و نوپا هم هست، تخصصی نداریم. پیشنهاد میکنیم از افراد دارای تجربه و تخصص مشورت بگیرید.

  2. آقا عادل گفت:

    درود
    شَک نَکن عزیز که این مبحث نیازمند دانش فنی قابل قبول و بروز در علوم آزمایشگاه و تغلیظ و فرآوری مواد معدنی هستش وقطعا کاره تولید نیازمند حضور کارشناس کاربلد و خبرَس🌺✋✅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *