آموزش کوددهی

کود پتاس بالا چیست؟

کود پتاس بالا

ممکن است برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که کود پتاس بالا چیست؟ و چه کودهایی را شامل می‌شود؟ در این جواب این سوال باید گفت که کود پتاس بالا به کودهایی گفته می‌شود که حاوی مقادیر زیادی پتاسیم باشند و بخش اعظم آن‌ها را پتاس یا همان پتاسیم تشکیل داده باشد. کودهای پتاس بالا برای گلدهی و رشد مطلوب گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. پتاسیم به طور طبیعی در خاک وجود دارد اما چون اغلب به فرمی است که  گیاه قادر به جذب و مصرف آن نیست، باید نیاز گیاه به آن را از طریق کوددهی تامین کرد.

 

کود پتاس بالا

 

پتاسیم در دسته عناصر ماکرو یا همان درشت مغذی‌ها قرار دارد. که در بین همین عناصر ماکرو نیز یکی از پرمصرف‌ترین‌ها به حساب می‌آید. پتاسیم همراه با ازت و فسفر 3 عنصری هستند که در طول چرخه زندگی گیاه به طور مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیاز گیاه به آن‌ها همیشگی است.

پتاسیم نقش‌های حساس و مهمی را در گیاه ایفا می‌کند و سلامت گیاه به حضور این عنصر وابسته است. پتاسیم برای تنظیم باز و بسته شدن روزنه‌ برگ‌ها و تنظیم فشار اسمزی لازم است و در زنجیره انتقال الکترون مشارکت دارد، در نتیجه برای فتوسنتز مورد نیاز است، همچنین برسلامت کلی گیاه، رشد رویشی و رشد زایشی بسیار موثر است و باعث بهبود کیفیت محصولات می‌شود.

 

کمبود پتاسیم در گیاهان:

همانطور که قبلا ذکر کردیم پتاسیم در طول زندگی گیاه همواره مورد نیاز است و نبود آن مشکلات متعددی را برای گیاه سبب می‌شود و باعث وارد شدن خسارت به گیاهان و محصولات می‌شود. کمبود پتاسیم را نیز مانند سایر کمبود‌ عناصر غذایی در گیاهان می‌توان از نشانه‌ها و علائم پدیدار شده بر روی گیاه تشخیص داد. این علائم عبارت است از:

  • لبه برگ‌ها کلروز و زرد رنگ می‌شود.
  • گیاه پژمرده می‌شود.
  • برگ‌ها به صورت پراکنده رشد می‌کند.
  • برگ‌ها پیچ خورده می‌شوند.
  • رشد رویشی یعنی رشد برگ‌ها، شاخه‌ها، ریشه و ساقه‌ها کاهش می‌یابد.
  • رشد زایشی کم می‌شود.
  • مقاومت گیاه نسبت به گرما و خشکی کاهش می‌یابد.

 

کود پتاس بالا

 

فواید کود پتاس بالا:

کود پتاس بالا تمامی مزایای که پتاسیم برای گیاه دارد را به همراه می‌آورد و با تامین پتاسیم باعث می‌شود که فعالیت‌هایی که گیاه برای انجام آن‌ها به پتاسیم نیز دارد، به خوبی انجام شود. از جمله مزایای کود پتاس بالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز گیاهان به پتاسیم را تامین می‌کند.
  • منجر به تقویت ریشه‌ها و ساقه‌‌های گیاهان می‌شود.
  • مقامت گیاهان را در برابری تنش‌های خشکی و کم آبی افزایش می‌دهد.
  • از گیاهان در برابر گرما محافظت می‌کند.
  • به انتقال کربوهیدارت‌ها در گیاهان کمک می‌کند.
  • با تولید سلولز مانع از خم شدن ساقه‌ها می‌شود.
  • منجر به افزایش تولید پروتئین می‌شود.
  • مقاومت گیاهان نسبت به پژمردگی را افزایش می‌دهد.
  • کیفیت محصولات را افزایش می‌دهد.

 

انواع کود پتاس بالا:

کود پتاس بالا انواع مختلفی دارد که بر اساس میزان پتاسیم در آن‌ها و همچنین عناصر همراه با آن‌ها تقسیم می‌شوند. در واقع کودهای پتاس بالا را انواع کود کاملی می‌دانند که درصد پتاسیم آن‌ها بالا است. اما شاید بتوان کودهای دیگری همچون کود سولفات پتاسیم و نیترات پتاسیم را نیز پتاس بالا در نظر گرفت.

 

کود 36 12 12:

کود 36-12-12 یک کود کامل است که حاوی 12 درصد نیتروژن، 12 درصد فسفر و 36 درصد پتاسیم می‌یاشد. این کود به عنوان کود پتاس بالا نیز شناخته می‌شود. در واقع هر جایی که با کلمه کود پتاس بالا برخورد داشتید بدانید که اولین منظور از این کلمه کود 36 12 12 است. این کود را شاید تا حدودی بتوان بهترین کود پتاس بالا در نظر گرفت.

این کود باعث افزایش رشد ریشه و به دنیال آن افزایش مقاومت به خشکسالی می‌شود. همچنین به تولید محصول و باردهی کمک می‌کند و منجر ب افزایش آن‌ها می‌شود.

کود 40 8 10:

کود 40-8-10 یک کود NPK است که حاوی 10 درصد نیتروژن، 8 درصد فسفر و 40 درصد پتاسیم است. این کود باعث تقویت گلدهی می‌شود، مقاومت گیاه را برابر سرمازدگی افزایش می‌دهد و منجر به بهبود کیفیت میوه و همچنین رنگ آن می‌شود.

 

کود پتاس بالا

کود 45 5 5:

این کود دارای 5 درصد ازت، 5 درصد فسفر و 45 درصد پتاسیم است. این کود مدت انبارداری میوه‌ها را افزایش می‌دهد. و منجر به کیفیت و رنگ میوه‌ها می‌شود. این کود حلالیت بالا و جذب سریعی دارد بنابراین به سرعت بر گیاه اثر می‌گذارد.

کود سولفات پتاسیم:

کود سولفات پتاسیم را با نام کود سولو پتاس نیز می‌شناسند. این کود علاوه بر پتاسیم دارای عنصر گوگود نیز می‌باشد. این کود برای گیاهان که به گوگرد نیز دارند مناسب است. سولفات پتاسیم به علت داشتن سولفات تا حدودی برای خاک‌های شور مناسب است و همچنین مقاومت گیاه را نسبت به آفات و بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

 

کود نیترات پتاسیم:

کود نیترات پتاسیم حاوی ازت و پتاسیم است و برای مواقعی که گیاه به طور همزمان به عناصر نیتروژن و پتاسیم نیاز دارد مناسب است. این کود باعث رشد بهتر گیاه می‌شود و کیفیت محصولات را افزایش می‌دهد، فتوسنتز را افزایش می‌دهد و گیاه سبزتر می‌شود، تولید نشاسته در گیاهانی مانند غلات را بیشتر می‌کند و ریشه را توسعه می‌دهد.

مقدار مصرف کود پتاس بالا:

مقدار مصرف کود به عوامل مختلفی مانند میزان نیاز، نوع و سن گیاه بستگی دارد. همچنین مقدار پتاسیم به خاک محل کشت محصول نیز بستگی دارد. این که خاک تا چه اندازه‌ای پتاسیم برای تامین نیاز گیاه داشته باشد به نوع خاک و کودهایی که قبلا به خاک اضافه شده است مرتبط است. برای تعیین این موضوع باید خاک مزرعه آزمایش شود تا مقدار عناصر موجود در آن و مقداری که کود باید مصرف شود مشخص گردد.

 

کود پتاس بالا

 

زمان و نحوه مصرف کود پتاس بالا:

زمان مصرف کود پتاس بالا به نوع کود، عناصر تشکیل دهنده آن و نوع گیاه بستگی دارد. بهتر است که کوددهی در هنگام آغاز رشد گیاهان انجام شود تا گیاه سریع‌تر و بهتر رشد کند. در نتیجه ابتدای فصل بهار که گیاهان شروع به رشد میکنم زمان مناسبی برای کوددهی است.

در خصوص نحوه مصرف کود پتاس بالا می‌توان گفت که اغلب کودهای پتاس بالا مانند کود 36 12 12 محلول در آب هستند و می‌توان آن‌ها را با استفاده از سیستم آبیاری مانند قطره‌ای و تحت فشار و همچنین با روش‌های دیگر مصرف کرد. همچنین می‌توان قبل از کاشت محصول، کودها را به مزرعه اضافه کرد و آن‌ها را شخم زد.

 

کود پتاس بالا

 

شما با خواندن این مقاله با فواید و مزایای پتاسیم و کودهای پتاس بالا آشنا شدید. اگر قصد خرید کودهای حاوی پتاسیم را دارید و یا می‌خواهید از قیمت کود پتاس بالا مطلع شوید می‌توانید به سایت ماه کشت مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۶ رای

3 دیدگاه در “کود پتاس بالا چیست؟

  1. ناصر خالصی گفت:

    خیلی مفید بود..تشکر

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از نظر لطفتون🌺

  2. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *