آموزش کشاورزی, آموزش کوددهی

کود فروت ست چیست؟

کود فروت ست از جمله کودهای پرطرفدار در بین باغداران است چرا که این کود با حفظ عملکرد درختان منجر به سودآوری برای آن‌ها می‌شود.

کود فروت ست یک کود بهاره است که برای افزایش باردهی و تولید محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کود با تامین مواد مورد نیاز گیاه برای تلقیح و گلدهی منجر به افزایش باروری درختان می شود. فروت ست علاوه بر افزایش کمیت سبب افزایش کیفیت محصولات می‌گردد.

در ادامه به نکات لازم در خصوص مصرف، زمان استفاده از فروت ست و مزایای آن اشاره شده است.

کود فروت ست

فروت ست چیست؟

فروست به کودی گفته می‌شود که مواد غذایی مورد نیاز درختان را در فصل‌های سرد تامین می‌کند. این کود که به عنوان کود بهاره نیز شناخته می‌شود سبب افزایش مقاومت درختان در فصول سرد سال نسبت به سرما و بارندگی‌های می گردد. این کود موجب می‌شود تا عملکرد درختان در هر سال حفظ شود و بازدهی بالایی داشته باشند.

 

نحوه مصرف کود فروت ست چگونه است؟

نحوه مصرف کود فروت ست هم به صورت محلول‌پاشی و هم به صورت آبیاری می‌باشد. اما بهترین روش کوددهی به صورت محلول‌پاشی می‌باشد زیرا هم جذب از این طریق سریع‌تر انجام می‌گیرد و هم مقدار مصرف کود کاهش می‌یابد و مقرون به صرفه‌تر است.

زمان مصرف کود فروت ست

به طور کلی در دوره رشد درختان از کود فروت ست در ۳ نوبت و در سه زمان مختلف استفاده می‌شود. اولین زمان پس از برداشت میوه‌های درخت‌ها است. دومین زمان اوایل فصل بهار می‌باشد و سومین نوبت زمانی است که جوانه‌ها متورم می‌شوند و اولین برگ‌ها باز می‌گردند.

برای این که درختان هر ساله بازدهی خوبی داشته باشند، می ‌توان این کود را پس از برداشت میوه و قبل از ریختن برگ های درخت مورد استفاده قرار داد. این مسئله باعث از بین رفتن مسئله سال آوری در درختان می شود.

بهترین زمان مصرف کود فروت ست در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار است. زیرا با گرم شدن هوا درختان  از خواب عمیق زمستانی خارج می‌شوند. در واقع هنگامی که جوانه‌های درخت شروع به متورم شدن می‌کنند زمان مناسبی برای استفاده از این کود است در این زمان بیشتر میزان جذب رخ می‌دهد زیرا پوست درختان که در این زمان قهوه‌ای روشن است می‌توانند به خوبی کود را جذب کنند.

 

مزایای استفاده از کود فروت ست

  • مهم‌ترین اثر این کود فروت ست افزایش گلدهی و میوه‌دهی است.
  • عملکرد گرده افشانی و لحاق را بهبود می‌دهد.
  • کود فروت ست یک محرک زیستی است.
  • این کود با تنظیم هورمون‌های رشد میوه‌دهی را کنترل می‌کند.
  • منجر به افزایش مقاومت گیاهان در برابر سرما می‌شود.
  • مقاومت گیاه نسبت به آفات بیشتر می‌شود.
  • در استفاده از این کود ریزش برگ‌ها و میوه‌ها کاهش می‌یابد.
  • باعث افزایش رشد رویشی و گسترش بخش‌ها و اندام‌های سبز گیاه می‌شود.
  • این کود سرعت جذب بالایی دارد.

 

خرید کود فروت ست موبورسین

کود فروت ست

رفع مشکل سال آوری

معمولا درختان در یک سال بسیار پر بار و پربازده هستند اما در سال بعد بازدهی آن ها کاهش می‌یابد. به این موضوع سال آوری گفته می‌شود. کود فروت ست تاثیر بسیار عالی بر جلوگیری از سال آوری درختان دارد و سبب می‌شود تا درختان هرساله باردهی خوبی داشته باشند و عملکرد آن‌ها کاهش پیدا نکند. این کود با تامین مواد مورد نیاز گیاه، افزایش تعداد جوانه‌های زایشی و تولید گل این معضل را رفع می‌کند.

 

عناصر تشکیل دهنده کود فروت ست

نیتروژن: این عنصر تاثیر زیادی بر رشد رویشی دارد و نقش مهمی در فتوسنتز به عهده دارد. همچنین برای تشکیل پروتئین‌ها و اسیدنوکلئیک‌ها ضروری است.

فسفر: گیاه برای رشد زایشی و گلدهی به فسفر نیاز دارد و در صورت تامین این عنصر مورد نیاز گیاه، گلدهی افزایش می‌یابد.

روی: این عنصر از عناصر کم مصرف و ضروری مورد نیاز گیاه است که برای تولید کلروفیل، طعم محصولات، و متابولیسم نیتروژن مورد نیاز است. این عنصر باعث افزایش سرعت فتوسنتز  می‌شود. در صورت عدم تامین کامل نیاز گیاه به این عنصر، فرایندهای جوانه‌زنی به تعویق می افتد.

بور: بور نیز از دیگر عناصر کم مصرف مورد نیاز گیاه است که از ناتوانی در لقاح گل‌ها جلوگیری می‌کند و در نتیجه به تولید میوه‌های سالم و کامل کمک می‌کند.

 

کود فروت ست

نکات مربوط به کود فروت ست

  1. محلول‌پاشی را در هوای خنک یعنی اوایل صبح و عصرها انجام دهید.
  2. زمان کوددهی را به طور دقیق رعایت کنید.
  3. برای درختانی که تازه به مرحله میوه‌دهی رسیده‌اند از مقدار کمی از کود استفاده کنید.
  4. برای درختان مسن از حداکثر میزان دوز توصیه شده استفاده کنید.
  5. به نحوه مصرف کود که بر روی بسته بندی آن درج شده است، دقت کنید.
  6. این کود هم به فرم پودری و هم به فرم مایع می‌باشد.

 

اگر شما باغدار هستید و یا حتی درخت میوه‌‌ای در باغچه حیاط خود دارید، خرید کود فروت ست و استفاده از آن را به شما توصیه می‌کنیم زیرا این کود با افزایش باروری، راندمان باغ شما را افزایش می‌دهد و همچنین باعث بهبود کیفیت میوه می‌گردد. شما می‌توانید برای خرید کود فروت ست به صورت آنلاین به بخش خرید کود کشاورزی سایت ماه کشت مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۷ رای

6 دیدگاه در “کود فروت ست چیست؟

  1. علی گفت:

    ممنون عالی بود

  2. بخشوده گفت:

    خوبه ک مواد مغذی و داروهای گیاهی در سطح شبکه های احتماعی ب مردم معرفی بشه

    1. علوی گفت:

      سلام، توضیحات خیلی رسا و کامل بود. ممنون از شما

      1. فاطمه روزبهانی گفت:

        سلام
        خیلی ممنونم🌼

  3. علوی گفت:

    سلام، توضیحات خیلی کامل بود تشکر از زحماتتون

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      بسیار سپاسگزارم🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *