آموزش کوددهی

بررسی بهترین کود برای خیار

بهترین کود برای خیار

دانستن بهترین کود برای خیار، دغدغه و سوال اصلی پرورش‌دهندگان این گیاه می‌باشد. خیار محصولی پرکاربرد با بازار اقتصادی قوی است اما در صورتی می‌تواند نسبت به هزینه‌های اولیه کاشت، مقرون به صرفه و سودآور باشد که رشد و بازدهی مزرعه یا گلخانه خیار، بالا باشد.

از این رو باید برای افزایش باردهی و رشد بیشتر خیار از کودهایی استفاده کرد که بهترین تاثیر را بر بهبود عملکرد بگذارند. ماه کشت در این مقاله به بررسی بهترین کود برای خیار و سایر شرایط لازم برای کشت بهتر آن پرداخته است.

 

بهترین کود برای خیار

 

پرورش‌دهندگان خیار می‌توانند هر یک از انواع مختلف خیار را براساس طعم، عادت‌های رشد و بهره‌وری انتخاب کنند. برخی از گیاهان خیار رشد زیادی دارند و از نرده‌های بلند بالا می‌روند و برخی دیگر جمع و جور هستند و می‌توان آن‌ها را در گلدان هم پرورش داد.

خیارها اگر چه در شرایط مختلف ممکن است رشد رویشی یعنی رشد شاخه و برگ خوبی داشته باشند اما تولید میوه نیازمند به شرایط ایده‌آل و مناسب است، برای مثال به روزهای آفتابی طولانی نیاز دارد.

حتی بهترین کود برای خیار جایگزینی برای یک مکان روشن و آفتابی و خاک سالم نیست، اما افزودن یک کود خوب می‌تواند عاملی برای رشد گیاهان قوی باشد که خیارهای خوش طعم تولید می‌کنند.

اغلب کودهایی که برای خیار استفاده می‌شوند از جمله آن‌هایی که به عنوان بهترین کود برای خیار در نظر گرفته می‌شوند به طور خاص به عنوان (کود خیار) نام‌گذاری نمی‌شوند و بیشتر آن‌ها به عنوان کودهای گیاهی عمومی هستند.

 

شرایط کاشت خیار

اگر چه که بهترین کود برای خیار می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد و باردهی خیار بگذار اما رشد خیار به عوامل دیگری مانند خاک نیز بستگی دارد.

خاکی که برای کاشت  خیار استفاده می‌شود باید به خوبی زهکشی شده و سبک باشد. باید اصلاح خاک کشاورزی برای خاک‌های رسی و سنگین انجام شود، این اصلاح می‌تواند با کمک مواد آلی مانند برگ‌های خشک انجام شود.

دانستن نوع خاک شما به تعیین مقدار و مواد مغذی خیار کمک می‌کند. در خاک‌های شنی مواد حیاتی شسته می‌شوند و به سرعت از نظر مواد مغذی فقیر می‌شوند. خاک‌های سنگین می‌توانند مواد مغذی را در خود نگه دارند.

افزودن کمپوست قبل از کاشت، خاک را بهبود می‌بخشد. مواد آلی خاک‌های شنی سبک را غنی می‌کنند و خاک‌های رسی سنگین را سبک می‌کنند.

خیارها خاکی با PH تقریباً خنثی را ترجیح می‌دهند. و PH مطلوب برای رشد خیار بین 6.8 تا 7.2 است.

 

تشخیص بهترین کود برای خیار

اولین قدم برای انتخاب بهترین کود برای خیار این است که از نیازهای آن مطلع شویم. خیار مانند همه گیاهان دیگر به عناصر پر مصرف و عناصر کم مصرف نیاز ضروری دارد اما این که گیاه به چه مقدار از این عناصر دسترسی دارد، مسئله‌ای است که بهترین کود برای خیار را تعیین می‌کند.

برای تشخیص این که چه موادی و به چه میزانی در دسترس گیاه هستند باید آنالیز آب وخاک انجام داد. برای این آنالیز فقط کافی است مقداری از خاک زمین و بستر کشت خیار را به آزمایشگاه آب و خاک ببرید.

این آنالیز میزان عناصر موجود در خاک را مشخص می‌کند. این اطلاعات نشان‌دهنده این است که خاک چه موادی را کم دارد و چه موادی را به اندازه کافی و برای پاسخ مناسب به خیار دارد.

هر عنصری که میزان آن در خاک کم است باید توسط کود حاوی آن عنصر تامین شود. برای مثال اگر مقدار پتاسیم خاک پایین است باید از کود پتاسیم دار استفاده کرد.

 

بهترین کود برای خیار

 

کود NPK بهترین کود برای خیار

کودهای NPK کودهایی هستند که دارای سه عنصر اصلی و پرمصرف نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند. کودهای NPK توسط سه عدد مشخص می‌شود که عدد اول مربوط به نسبت نیتروژن، عدد دوم مربوط به نسبت فسفر و عدد سوم مربوط به پتاسیم است.

خیار به نیتروژن به نسبت کمتری نیاز دارد، اما به پتاسیم و فسفر بالا نیاز دارد. بنابراین بهترین کود برای خیار کودهایی هستند که مقدار نیتروژن آن‌ها بیشتر از فسفر و پتاسیم نباشد. یعنی عدد اول از دو عدد بعدی بزرگتر نباشد.

کود NPK با اعداد 10-8-5 و کود 3-3-3 کودهایی با مشخصات فوق هستند که برای رشد حیار مناسب می‌باشند و بهترین کود برای خیار هستند.

به طور کلی باید از کودهایی با سطوح نیتروژن بالا اجتناب کنید زیرا باعث افزایش تولید شاخ و برگ می‌شوند و از تولید شکوفه یا خیار جلوگیری می‌کنند.

 

خرید کود NPK

 

کود پتاسیم بهترین کود برای خیار

خیار به پتاسیم زیادی برای رشد نیاز دارد. در حقیقت خیار از محصولات خاصی است که به مقدار بیشتری پتاسیم نسبت به نیتروزن نیاز دارد. در نتیجه بهترین کود برای خیار کودی است ک بتواند پتاسیم مورد نیاز خیار را به خوبی پاسخ دهد.

کود پتاسیم منجر به افزایش مقاومت گیاه در برابر شوری، خشکی، آفات و بیماری‌ها می‌شود. همچنین با تنظیم روزنه‌ها، رطوبت گیاه را کنترل می‌کند. نقش دیگر پتاسیم در گیاه کمک به انتقال کربوهیدارت‌ها و فعال کردن تعدادی آنزیم است.

 

کودهای میکرو به عنوان بهترین کود برای خیار

اگرچه نیاز گیاه به عناصر میکرو نسبت به عناصر دیگر به مقدار کمتری است اما این نیاز ضروری است و حتما باید پاسخ داده شود. عناصر میکرو یا کم مصرف عبارتند از: آهن، روی، منگنز، بور، مولیبدن و مس. این عناصر نقش‌های مهمی در گیاه ایفا می‌کنند که کمبود آن‌ها خسارات زیادی را به گیاه می‌زند.

 

خرید میکرو

بهترین کود برای خیار

لازم به یادآوری است که علاوه بر نوع کود، کیفیت آن نیز بسیار مهم است. کودهای با کیفیت پایین نمی‌توانند پاسخ‌گوی خوبی برای نیاز گیاهان باشند و حتی می‌توانند برای گیاه مضر نیز باشند. اگر قصد تهیه انواع کود با کیفیت از جمله بهترین کود برای خیار را دارید می‌توانید به صفحه خرید کود سایت ماه کشت مراجعه کنید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *