آموزش کوددهی

بررسی انواع کود برای جو و آشنایی کامل با آن‌ها

کود برای جو

بهترین کود برای جو نیز مانند سایر گیاهان کاملا به مرحله رشد، بستر کاشت و نیاز گیاه بستگی دارد. یعنی می‌توان هر کودی را ‌در زمان مناسب و متناسب با نیاز گیاه، بهترین کود برای جو در نظر گرفت. از آنجایی که جو از مهم‌ترین غلات است و در سطح جهان مصرف بالایی دارد، افزایش تولید و بهبود کیفیت آن حائز اهمیت است.

برای دستیابی به عملکرد بهتر و برداشت بیشتر باید از انواع کود برای جو استفاده کرد. ماه کشت در این مقاله به بررسی بهترین کود برای جو پرداخته است. اگر قصد کشت جو را دارید تا انتهای این مقاله همراه ماه کشت باشید.

 

کود برای جو

تشخیص بهترین کود برای جو

همانطور که گفته شد بهترین کود برای جو کاملا به نوع گیاه، سن، و عناصر موجود در بستر کشت آن یعنی خاک بستگی دارد. برای مثال در مرحله رشد ساقه و رشد رویشی بهترین کود برای جو کودهای نیتروژن دار است و یا در زمینی که عنصر فسفر آن کم است باید از کود فسفر استفاده کرد تا کمبود آن در خاک جبران شود.

برای اطلاع پیدا کردن از محتوای غذایی موجود در خاک مزرعه، فقط کافی است مقداری از خاک مزرعه را به آزمایشگاه آب و خاک ببرید. طی آنالیزهایی که انجام می‌شود تمامی عناصر موجود در خاک و مقدار آن‌ها مشخص می‌گردد.

 

کود برای جو قبل از کاشت

مانند هر گیاه دیگری بهتر است زمین و بستر کشت جو قبل از قرار دادن بذرها در خاک تقویت و آماده شود. استفاده از کودهای حیوانی و کودهای شیمیایی مانند کودهای کامل می‌تواند خاک را برای رشد خوب گیاه تقویت کند.

استفاده از کود گوگرد قبل از کاشت جو می‌تواند سبب اصلاح و احیاء خاک شود. همچنین باعث افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک می‌شود که این امر نیز منجر به افزایش حلالیت عناصر غذایی و در نتیجه جذب بیشتر و راحت‌تر آن توسط ریشه گیاه می‌گردد.

اوره دارای مقدار زیادی نیتروژن است اما به سرعت آبشویی می‌شود و از دسترس گیاه خارج می‌شود. همچنین اگر آبشویی نشود در صورت جذب نشدن توسط گیاه به گاز تبدیل می‌شود. از این رو بهتر است قبل از کاشت، کود اوره به زمین اضافه نشود زیرا در نبود گیاه کود از بین می‌رود.

در مراحل اولیه کاشت از نیتروژن برای افزایش رشد و سرعت آن و از فسفر برای رشد و نمو ریشه استفاده می‌‌شود.

 

کود برای جو

کود برای جو در مرحله پنجه‌زنی

اولین ساقه‌ای که از بذر رشد می‌کند ساقه اصلی و به ساقه‌های اطراف، پنجه گفته می‌شود. پنجه‌ها تعداد جایگاه دانه در خوشه را مشخص می‌کنند. در حالت معمول تقریبا 3 تا ۵ پنجه از بذر جو رشد می‌کند اما اگر کود دهی مناسب و خوبی انجام شود تعداد آن افزایش می‌یابد. البته افزایش خیلی زیاد پنجه‌‌ها برای گیاه خوب نیست زیرا پنجه‌های تولید شده علوفه‌ای می‌شوند و مثمر ثمر نیستند.

گفته می‌شود که مصرف زیاد از کود اوره سبب افزایش پنجه زنی غیر موثر می‌‌گردد. اما استفاده از انواع دیگر کود برای جو مانند کودهای حاوی پتاسیم، کود NPK، هیومیک اسید و همچنین کودهای میکرو می‌تواند تعداد پنجه‌های موثر را افزایش دهد. به علاوه می‌توان از کود منگنز استفاده کرد زیرا منگنز در سنتز پروتئین‌ها و آنزیم‌های فتوسنتزی نقش دارد.

خرید کود کامل

 

کود برای جو در مرحله ساقه دهی

رشد ساقه گیاهانی مانند گندم و جو با آغاز گرما، شروع می‌شود. رشد ساقه و برگ به عنوان رشد رویشی در نظر گرفته می‌شود. همه گیاهان از جمله جو برای رشد به مقدار نیتروژن زیادی نیاز دارند. از این رو مصرف کود نیتروژن و یا کودهای حاوی ازت مانند کود اوره در این مرحله از رشد افزایش می‌یابد. البته مصرف زیاد کود نیتروژن، رشد غیر موثر را افزایش می‌دهد و افزایش بی‌رویه رشد رویشی عملکرد جو را کاهش می‌دهد.

در مراحل پایانی رشد ساقه و ابتدای تشکیل خوشه نیاز است که از کودهای میکرو و ریزمغذی به صورت محلول‌پاشی استفاده شود.

 

کود برای جو در مرحله پر شدن دانه

در این مرحله دانه‌ها دارای شیره سفید رنگی هستند. با انتقال مواد از برگ‌ها به دانه‌ها، دانه‌ها پر و سفت می‌شوند. در این زمان بهتر است از کودهایی استفاده کرد که سیگنال‌دهی برای انتقال مواد از برگ به دانه را تقویت می‌کنند. همچنین کودهای حاوی عناصری مانند کلسیم و پتاسیم، کود سولو پتاس و کود سیلیکات پتاسیم تاثیرات مثبتی بر سفت شدن و تشکیل دانه‌های پر، دارند.

 

کود برای جو

 

کود دهی به جو به برنامه کودی دقیق و مشخصی نیاز دارد که این برنامه باید کاملا با منطقه کشت و خاک مزرعه منطبق و سازگار باشد. توجه داشته باشید که از کود دهی غیر اصولی و بدون اطلاع از نیاز گیاه پرهیز کنید. چرا که مصرف کودهایی که گیاه نیاز به آن‌ها ندارد،به گیاه و مزرعه شما آسیب می‌رساند.

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۹ رای

3 دیدگاه در “بررسی انواع کود برای جو و آشنایی کامل با آن‌ها

  1. جواد براتیان گفت:

    خیلی آموزنده بود🙏

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      خیلی ممنونم از نظر لطفتون🌼

  2. اصغر حسنی گفت:

    سلام.فقط اسید هیومیک و اوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *