آموزش کوددهی

بهترین کود برای برنج چه کودی است؟

بهترین کود برای برنج

یکی از مهم‌ترین محصولات مصرفی ایرانیان برنج است. این محصول به شدت با اهمیت، زمانی بهترین و بشترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد که نیازهای آن به طور کامل و صحیح پاسخ داده شود. استفاده از بهترین کود برای برنج یکی از عوامل تاثیرگذار و مهم برای افزایش عملکرد می‌باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع، ماه کشت به بررسی بهترین کود برای برنج پرداخته است. اگر قصد کشت برنج را دارید و یا می‌خواهید کوددهی کشت خود را اصولی انجام دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

بهترین کود برای برنج

 

اولین قدم برای تشخیص بهترین کود برای برنج

باید قبل از اعمال هر روش کوددهی و استفاده از هر نوع کودی، وضعیت خاک مزرعه خود را از طریق انجام آزمایش خاک بررسی کنید، تا اطلاعات لازم در خصوص نیازهای مزرعه خود را به دست آورید. هیج دو مزرعه‌ای شبیه هم نیستند و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن داده‌ها و نتایج آزمایش خاک، آنالیز بافت خاک و تاریخچه کاشت محصولات در مزرعه شما، در مورد روش و نوع کود دهی توصیه‌ای کرد.

 

بهترین کود برای برنج به تفکیک عناصر

 

نیتروژن:

نیتروژن برای افزایش طول بوته، اندازه برگ، تعداد خوشه‌ها و برای افزایش عملکرد در واحد سطح بسیار مهم است. برنج برای ایجاد تعداد مناسب از خوشه به عنصر نیتروژن نیاز دارد. مهم‌ترین زمانی که برنج به عنصر ازت نیاز دارد و میزان زیادی از آن را مصرف می‌کند دو هفته تا سه هفته بعد از کاشت برنج می‌باشد.

کشاورزان زیادی قبل از کاشت و غرقاب کردن مزرعه، از کود نیتروژن استفاده می‌کنند. به این صورت که کود نیتروژن را بر روی خاک خشک می‌پاشند و سپس آبیاری و غرقآبی رو انجام می‌دهند.

یکی از مشکلات رایج در تولید برنج کمبود نیتروژن است.کمبود نیتروژن معمولاً در مراحل حیاتی رشد مانند توسعه خوشه (زمانی که گیاهان به مقدار بیشتری نیتروژن نیاز دارند) اتفاق می‌افتد. از رنگ پریدگی شدید برگ‌ها می‌توان کمبود نیتروژن را متوجه شد.

استفاده از نیتروژن به مقدار کافی به رشد سریع برنج کمک می‌کند و دانه‌های باکیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال، بسیاری از کشاورزان مقدار بیشتری از حد مورد نیاز برنج از کود نیتروژن استفاده می‌کنند. استفاده بیش از حد از نیتروژن می‌تواند منجر به رشد بی‌رویه شود که باعث جذب آفات زیادی می گردد.

کشاورزان با تجربه می‌توانند با نگاه کردن به رنگ برگ‌ها بیش‌بود نیتروژن را تشخیص دهند. اغلب برگ‌ها رنگ سبز غیر طبیعی دارند. همچنین ساقه‌های آن‌ها بلند و نازک می‌شوند.

 

خرید کود نیتروژن

 

فسفر:

فسفر در مراحل اولیه رشد گیاه برنج بسیار مهم است. این عنصر به رشد ریشه‌ها کمک می‌کند و آن‌ها را تقویت می‌کند. pH خاک نقش عمده‌ای در قابل جذب بودن و در دسترس قرار گرفتن فسفر برای گیاه دارد. بسیاری از برنج‌کاران این نظر را دارند که دسترسی ایده‌آل فسفر به برنج زمانی اتفاق می‌افتد که pH خاک زیر 6.5 باشد.

خرید کود فسفر

 

پتاسیم:

پتاسیم نیز برای دستیابی به عملکرد خوب برنج بسیار مهم است. پتاسیم به افزایش مقاومت گیاهان در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند همچنین سبب افزایش طول و ضخامت ریشه، شروع و توسعه خوشه می‌شود.

کمبود پتاسیم در برنج با نشانه‌های همچون لکه‌های تیره بر روی برگ‌ها مسن و خم شدن برگ‌های پایینی گیاه به سمت پایین پدیدار می‌شود.

خرید کود پتاسیم

 

بهترین کود برای برنج در مراحل مختلف رشد

 

زمان‌های کوددهی برنج

براساس مراحل مختلف رشد گیاه برنج، کود دهی‌ها متفاوت است و بسته به نیاز گیاه به عناصر غذایی، از کودهای مناسب باید استفاده شود.

بهترین کود برای برنج قبل از کاشت آن

بهترین کود برای برنج در این مرحله کودهایی هستند که براساس نتایج آنالیز خاک مشخص شده‌اند و رفع کننده کمبود عناصر در خاک هستند. از دیگر کودهایی که می‌توان در این مرحله استفاده کرد کودهای پتاسیم، اوره با پوشش گوگرد، کودهای دامی پوسیده و کود فسفات هستند.

بهترین کود در خزانه

کشت برنج به این صورت است که ابتدا بذر برنج در محلی کاشته می‌شود تا جوانه بزند و به  نشاء تبدیل شود. سپس نشاء به بستر اصلی کشت منتقل می‌گردد. به این مرحله یعنی از کاشت بذر تا تولید نشاء خزانه گفته می‌شود.

در این مرحله که بذرها جوانه می زنند و رشد می‌کنند باید از کودهایی استفاده که رشد را تحریک کند. بهترین کود برای برنج در این مرحله کودهای هیومیک اسید و فولویک اسید می‌باشد که به صورت محلول در آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهترین کود برای برنج در مرحله انتقال نشاء

به دلیل انتقال نشاء‌ها از خزانه به بستر کشت اصلی، ممکن است که نشاء‌ها دچار تنش شوند. از این رو استفاده مجدد از کود هیومیک اسید توصیه می‌شود.

 

بهترین کود برای برنج در مرحله انتقال غشا

بهترین کود برای برنج در مرحله پنجه زنی

این مرحله استفاده از کود فسفر توصیه می‌شود زیرا فسفر به افزایش پنجه‌زنی، افزایش مقاومت پنجه‌ها، تولید نشاسته و در نتیجه پر شدن دانه‌ها کمک می‌کند. کود دیگری که در این مرحله قابل استفاده است کود روی می‌باشد.

بهترین کود برای برنج در مرحله ساقه‌دهی

در مرحله ساقه‌دهی به منظور افزایش رشد و ممانعت از بروز هر گونه تنش در گیاه، بهتر است کودهای کامل و کودهایی که دارای عناصر پتاسیم و سیلیس هستند استفاده کرد. این کودها سبب افزایش وزن هزار دانه، تقویت دیواره سلولی و ممانعت از ورس ساقه می‌شوند.

همچنین پتاسیم مقاومت گیاه در برابر تنش‌ها را افزایش می‌دهد و سبب بهبود طعم و عطر برنج می‌شود.

بهترین کود برای برنج در مرحله تشکیل خوشه

برنج در این مرحله به عناصر ریز مغذی همچون: آهن، روی، منگنز، مولیبدن و بور نیاز دارد. استفاده از کود آمینو اسید در این مرحله منجر به افزایش جذب عناصر غذایی می‌گردد همچنین از پوک شدن خوشه‌ها جلوگیری می‌کند.

خرید کود آمینو اسید

بهترین کود برای برنج در مرحله پر شدن دانه

بهترین کودی که می‌توان در این مرحله استفاده کرد کودهای حاوی عنصر پتاسیم است. پتاسیم سبب پر شدن دانه‌ها و بهبود کیفیت محصول می‌شود. همچنین بر روی طعم و شکل نیز تاثیر مثبتی دارد.

 

بهترین کود برای برنج

کودهای دامی

کودهای دامی نیز کودهای مفیدی برای کشت این محصول هستند. این کودها دارای عناصر متفاوتی مانند فسفر، روی، مس، گوگرد و… هستند که تاثیر مثبت زیادی بر تولید محصول می‌گذارند. این کودها علاوه بر مزایای زیادی که برای گیاه دارند موجب بهبود خاک نیز می‌شوند.

استفاده از کودهای دامی از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کند و سبب تقویت ریشه گیاهان می‌گردد. کودهای دامی و ارگانیک به آرامی عناصر را آزاد می‌کنند و می‌تواند مواد غذایی مورد نیاز گیاه را تا حدودی تامین می‌کند.

 

کوددهی برنج از مباحث مهم و حائز اهمیت است که توجه به صحیح و به موقع انجام دادن آن از نکات کلیدی برای موفقیت در این کشت است. علاوه بر انتخاب بهترین کود برای برنج و زمان درست آن، کیفیت کود نیز از مسائلی است که نباید از آن غافل شد. شما می‌توانید برای خرید کود با کیفیت به سایت ماه کشت مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۴ رای

6 دیدگاه در “بهترین کود برای برنج چه کودی است؟

  1. سعید گفت:

    باسلام
    بابت مقاله جامع تان سپاس گذارم.
    کشاورزی یک کار علمی و تخصصی است، ممنون که با انتشار مطالب این چنینی به افزایش آگاهی کشاورزان کمک می کنید
    پیشنهادی دارم: محتوا ویدویی در پلتفرم‌هایی مانند آپارات نیز می تواند بسیار موثر باشد.

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      ممنون از نظر لطفتون و پیشنهادتون🌺

  2. حسن گفت:

    باسلام از توضیحات کاملتان در خصوص کود دهی از زمان قبل از نشا تا زمان پر شدن دانه برنج سپاسگزارم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      خیلی ممنونم🌺

  3. عیسی گفت:

    سلام. عالی بود

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      خیلی ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *