آموزش کوددهی

هیومیک اسید چیست ؟ و کاربرد های آن

هیومیک اسید

هیومیک اسید چیست و چه کاربردی دارد؟ شاید برای بسیاری از شما عزیزان این سوال پیش آمده باشد و در ذهن خود جوابی برای آن نداشته‌اید ما در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم که به طور کلی شما را با این موضوع آشنا کنیم و نحوه استفاده و کاربرد آن را هم آمورش دهیم پس برای تکمیل اطلاعات خود حتما در ادامه این مقاله پر محتوا با ماه کشت همراه باشید.

هیومیک اسید چیست؟

از تجزیه شدن مواد ارگانیک و طبیعی یا همان مواد آلی موادی به دست می‌آید که به آن هیومیک اسید گفته می‌شود. مشخصات ظاهری آن به این صورت بوده که مانند زنجیری بلند هستند که وزن آن ها سنگین بوده و به رنگ قهوه ای هستند.

به نوعی از ترکیب‌های پیچیده‌‌ای از اسیدهای متفاوت قابل حل در محلول آلکالین اسید هیومیک گفته می‌شود. به طور طبیعی این نوع اسیدها در سطح طبیعت و دریاها و خاک‌ها وجود دارند.

نحوه ساخت هیومیک اسیدها و چگونگی تشکیل آن ها:

این نوع از اسیدها از باقی مانده جانوران و گیاهان که از بین می‌روند تشکیل می‌شود و به وجود می‌آید به همین علت است که مقدار وجود این نوع از اسید ها در طبیعت زیاد است.

هوموس چیست؟

باکتری‌ها، قارچ‌ها، کرم‌‌های خاکی و حشرات نیز از بقایای تازه گیاهان و جانوران برای مصرف روزانه خود تغذیه می‌کنند. بعد از مدتی طولانی وقتی ماده‌ی در حال تجزیه، توسط چرخه‌‌های مختلف خورده شد و تغییر شکل یافت، ماده‌ی بسیار مقاومی از تجزیه این مواد باقی می‌ماند که به آن هیوموس گفته می‌شود.

 

 

هیومیک اسید چیست؟ و کاربرد های آن

 

به بیان دیگر: به ترکیبات پایدار و به شدت پیچیده‌ی مقاوم به تجزیه، هیوموس گفته می‌شود که از سه اجزا تشکیل می شوند:

  • اسید فولویک
  • هیومین
  • هیومیک اسید

یک نکته‌ای که باید خدمت شما بگوییم این است که، اسید فولویک‌ها و هیومین‌ها به دلیل اینکه نقش بسیار مهمی در ساختار ترکیبات خاک‌ها و انتقال مواد مغذی از خاک به گیاهان برای رشد آن‌ها دارند بسیار مهم و با ارزش هستند.

محصولات هیومیک اسید ها چگونه به وجود می‌آیند؟

برای استخراج هیومیک اسید ها از منابع بسیار مختلفی استفاده می‌شود، مرغوب‌ترین نوع این اسیدها از تجزیه باقی مانده گیاهان و جانوران از بین رفته، در طبیعت تولید می‌شوند. با گذشت زمان مقدار مواد تجزیه شده بیشتر شده و برای تولید محصولات فشرده می‌شوند که از آن‌ها محصولات بسیار بهتر و مرغوب‌تری می‌توان تولید کرد.

دلیل اضافه کردن هیومیک اسید به خاک چیست؟

زمانی که برای کود دهی مزارع از کودهای شیمیایی غیر ارگانیک استفاده و خاک آن‌ها شخم زده می‌شود میزان هیوموس در خاک بسیار کاهش پیدا می‌کند. برای تقویت و حاصلخیزی خاک باید این مواد ارگانیک به خاک بازگردانده شوند که اگر بخواهیم به طور طبیعی این عمل انجام شوند سالیان زیادی طول می‌کشد و مانند کودهای اصلاح کننده خاک عمل می‌کند. پس فراموش نکنید در هنگام خرید کود کشاورزی خرید هیومیک اسید را مد نظر قرار بدهید.

زندگی گیاهان در طبیعت  و رشد مناسب آن‌ها به حاصلخیری خاک‌های مزارع در سطح کشور بستگی دارد و بدون وجود داشتن هیوموس حاصلخیزی خاک از بین می‌رود و رشد گیاهان به مقدار زیادی کاهش پیدا می کند.

 

 

هیومیک اسید

 

خواص هیومیک اسید

همانطور که گفته شد وجود داشتن این نوع از اسیدها در خاک و کشاورزی به دلایل بسیاری مهم بوده و از گذشته‌های دور کشاورزان از هیومیک اسید برای کشاورزی استفاده می‌کردند و امروزه هم دلایل ضرورت استفاده آن بیشتر شده است در ادامه می‌خواهیم نکاتی راجب فواید این نوع از اسیدها بگوییم:

  • باعث افزایش جذب مواد مغذی.
  • افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک.
  • بهبود ساختار کلی خاک و تنظیم کردن pH خاک.
  • باعث افزایش جوانه زنی و تحریک فعالیت‌های میکروبی می‌شود.
  • حذف مواد سمی از خاک در اثر استفاده از کود ها.
  • کمک به افزایش جذب آهن می‌شود.
  • بهبود سلامت کلی گیاه از طریق مقاوم‌ سازی آن در مقابل آفات و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
  •  ریشه را تحریک کرده و حجم محصول را افزایش می‌دهد.

 

خرید کود هیومیک اسید

 

بهترین زمان مصرف هیومیک اسید

مناسب‌ترین زمان مصرف هیومیک اسید ممکن است برای گیاهان مختلف، متفاوت باشد. اما به صورت کلی می‌توان گفت که برای گیاهان زراعی بهتر است که کوددهی قبل از کاشت محصول انجام شود و برای نهال‌های درختان زمان مناسب استفاده از کود هیومیک اسید هنگام کاشت آن‌ها است.  در صورت استفاده از اسید هیومیک خاک حاصلخیز می‌شود و مواد غذایی مورد نیاز رشد گیاهان در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد.

کلام پایانی:

در این مقاله ما اهمیت استفاده کردن از هیومیک اسیدها را خدمت شما عزیزان را گفتیم نکته قابل ذکر این است که برای بهبود رشد مناسب ریشه گیاهان و مزارع خود استفاده کردن از این اسید های ضروری را فراموش نکنید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *