آموزش کوددهی

معرفی انواع و بهترین روش کود دهی

بهترین روش کود دهی

کود دهی و انجام بهترین روش کود دهی یکی از پر اهمیت‌ترین فعالیت‌هایی است که یک کشاورز یا یک باغدار باید برای گیاهان یا درختانی که کشت کرده‌اند انجام دهند. کود دهی گیاهان انواع مختلفی دارد که شما می‌توانید با توجه به شرایط مزرعه یا باغ خود یک روش کود دهی را انتخاب کنید و کود دهی را انجام دهید اما پیشنهاد ما به شما استفاده کردن از بهترین روش کود دهی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در تیم ماه کشت تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله به شما عزیزان انواع روش های کوددهی و بهترین روش کود دهی بر اساس نیاز شما را معرفی کنیم تا شما بتوانید به راحتی اطلاعات خود را تکمیل کنید پس حتما در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

 

انواع روش های کود دهی و بهترین نوع آن

انواع روش ها و بهترین روش کود دهی

1- کود دهی سطحی (پخش سطحی)

یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش کود دهی در بین کشاورزان کود دهی به روش سطحی است که از گذشته‌های بسیار دور کشاورزان زیادی از این روش استفاده می‌کنند.

دلیل اینکه بسیاری از افراد در گذشته، از روش کود دهی سطحی استفاده می کردند این بوده که قیمت کودهای کشاورزی در آن زمان ارزان بوده و در زمان حال هم هستند کشاورزانی که از این روش برای کود دهی مزارع خود استفاده می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان هستند که به دلایل مختلفی این روش را تایید نکرده‌اند و انجام آن را صحیح نمی‌دانند. روش انجام این نوع کوددهی به این صورت است که کودهای شیمیایی را روی سطح خاک پخش کرده و باید زمین را آبیاری کرد تا کودها به ریشه گیاهان برسد.

2- کوددهی همراه با آب (بهترین روش کود دهی)

قبل از گفتن هر توضیحی باید بگوییم که این روش بهترین روش کود دهی مزارع زعفران است که شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

کوددهی همراه با آب به این معنی است که کودهای مورد نیاز مزرعه را به آب آبیاری  به مزارع اضافه می‌کنند. یکی از مزیت‌های قابل توجه این روش این است که آب و عناصر مورد نیاز گیاهان به صورت هم زمان و یکنواخت به ریشه گیاهان می‌رسد.

از فواید کود دهی همراه با آب می‌توان به کاهش هزینه‌ای تولید و کاهش آبشویی کود از مزارع کشاورزی و کاهش آلودگی آب‌های زیر زمینی اشاره کرد. برای کود دهی همراه با آب می‌توانید با خرید کودهای NPK و خرید کود 20 20 20 ک دوتا از مهم‌ترین کودهای مورد نیاز گیاهان می‌باشد تمام نیاز مزرعه خود را برطرف کنید.

بسیاری از کشاوزان به دلیل اطلاعات کم فقط به فکر خرید کود های ارگانیک هستند، اما این روش اشتباه است، همان اندازه که کودهای ارگانیک مفید هستند کود های شیمیایی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد و عناصر مورد نیاز گیاهان را بر طرف کند. فقط نکته‌ای که باید در استفاده از کودهای شیمیایی مورد توجه قرار دهید نحوه و مقدار مصرف آن است.

 

انواع روش های کود دهی و بهترین نوع آن

3- کوددهی محلول پاشی

یکی دیگر از انواع روش های کود دهی روش کود دهی محلول پاشی است. محلول پاشی در برخی از مواقع بسیار پر فایده‌تر از زمانی است که شما کود را به خاک مزرعه خود اضافه می‌کنید. زمانی از روش محلول پاشی استفاده می‌شود که شرایط خاک نا مناسب باشد و به دلیل از بین بردن علائم کمبود در گیاهان انجام می‌شود. محلول پاشی برای مواقعی که لازم است تا گیاه از طریق برگ‌ها کود را جذب کند بهترین روش کود دهی است.

از این روش معمولا در زمانی استفاده می‌کنند که می‌خواهند از کودهای کم مصرف برای کود دهی استفاده کنند. روش کود دهی سطحی به این صورت است که، کودها را درون آب حل کرده و داخل سمپاش ها ریخته و بر روی گیاهان اسپری می‌کنند.

 

بهترین روش کود دهی

4- ماشین های کود پاش

استفاده کردن از ماشین‌های کود دهی و کود پاشی یکی دیگر از انواع روش های کود دهی است. شاید برای شما این سوال پیش آید که ماشین های کود پاشی چیست؟ به ماشین هایی که کود را برای جذب ریشه گیاه به آن‌ها می‌رسانند.این روش کود دهی راحت‌تر و سریع می‌کند.

ماشین های کود پاش به 2 روش کود پاشی را انجام می‌دهند:

1- پخش کردن کود بر روی زمین: این ماشین ها، کودهای جامد یا مایع را روی سطح خاک پخش کرده و گاهی اوقات با پنجه یا دیسک کود را به داخل خاک انتقال می‌دهند.

2- قرار دادن کود داخل خاک در زمان کشت: برخی دستگاه‌ها در زمان کاشت بذر، کود را هم در داخل خاک قرار می‌دهند. در این حالت کود با فاصله چند سانتی متری در کنار یا زیر بذر قرار می‌گیرد.

 

انواع روش های کود دهی و بهترین نوع آن

5- روش چالکود

چالکود را می‌توان یکی از بهترین روش‌‌ های کود دهی دانست. که در محدوده‌ی زمانی پاییز و زمستان انجام می‌شود و سبب می‌شود که کود در زیر خاک  در اوایل فصل رشد در دسترس درخت قرار می‌‌دهد. در این روش کو دهی، کود توسط ریشه بهتر جذب می‌شود.

در روش چالکود، چاله‌هایی در نزدیک ریشه درختان حفر می‌شود و چاله‌ها با کودها پر می‌شود.

از فواید چالکود می‌توان به  افزایش رشد ریشه، افزایش نفوذپذیری آب درون خاک، کاهش علف‌های هرز اشاره کرد.

 

کلام آخر:

در این مقاله انواع روش‌های کود دهی را خدمت شما عزیزان گفتیم امیدواریم که اهمیت کود دهی مزارع خود را دانسته باشید و بیشتر از قبل به زمان از کود دهی مزارع خود توجه کنید.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *