آموزش کوددهی

مزایای کود 20-20-20

مزایای کود 20-20-20

یکی از مهم‌ترین کودهایی که وجود داشتن آن برای رشد گیاهان اهمیت فراوانی دارد، کود 20-20-20 است که ما در این مقاله می‌خواهیم مزایای کود 20-20-20 و کاربرد و استفاده آن را به شما آموزش دهیم. کود سه بیست یک غذای بسیار کامل برای گیاهان بوده و  قابل استفاده برای تمامی گیاهان است. یک نکته مهم که درباره‌ی کود سه بیست باید رعایت شود زمان و مقدار مصرف آن است که باید طبق نیاز گیاه خود و در زمان مناسب از آن استفاده کنید.

 

مزایای کود 20-20-20

ویژگی ها و مزایای کود 20-20-20

کود 20 20 20 چیست؟ کود 20-20-20 یک کود پودریاست که دارای اسید آمینه و عناصر ریزمغذی می باشد. این کود می‌تواند نیازهای گیاهان برای رشد مناسب را به راحتی تامین کند. یکی دیگر از مزایای کود 20-20-20 این است که سرعت رشد، عملکرد محصول و کیفیت آن را افزایش می‌دهد.

در ادامه باید گفت که همه‌ی گیاهان بیشتر از هر عنصر و کودی به سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیاز دارند که اصلی‌ترین ویژگی و مزایای کود 20-20-20 داشتن این سه عنصر اصلی و نداشتن کلر، سدیم و فلزات سنگین می‌باشد. پس شما با خرید کود سه بیست یک ترکیب کامل را در اختیار گیاهان قرار خواهید داد.

ویژگی‌ها و فواید نیتروژن، فسفر، پتاسیم

کارایی و اصلی‌ترین فواید نیتروژن در اصل این است که به رشد سریع و شاخ و برگ کمک می‌کند. همچنین در تولید بذر گیاه و افزایش میوه تاثیر به سزایی دارد. عنصر اصلی دیگر که فسفر نام دارد ، مهم‌ترین دلیل برای بهبود عملکرد صحیح فتوسنتز برای گیاه است. عنصر فسفر در ریشه‌ زایی، تشکیل گل و دانه‌ بندی گیاهان اهمیت زیادی دارد. از دیگری ویژگی‌ها می‌توان افزایش توانایی مقابله با استرس و شرایط نامناسب رشد را نام برد.

و در آخر هم که عنصر پتاسیم قرار دارد که، پتاسیم در مرحله زایشی گیاه کاربرد بسیار فراوانی دارد، همچنین پتاسیم تشکیل پروتئین و روند درشت شدن میوه را بسیار بهبود می‌بخشد و کمک می‌کند. افزایش تحمل گیاه در برابر تنش‌‌های زیستی و غیر زیستی یکی دیگر از ویژگی‌ها و فواید عنصر پتاسیم است.

وجود داشتن و استفاده کردن از تمامی این سه عنصری که گفته شد برای رشد گیاهان بسیار مهم بوده که در صورت استفاده نکردن از هر کدام از آن‌ها حتی گاهی کمبودهای جبران ناپذیری رخ می‌دهد. پس در هنگام خرید کود کشاورزی از این کود غافل نشوید.

کمبود نیتروژن

  • گیاهانی که دچار به کمبود نیتروژن هستند رشد ریشه آن‌ها متوقف می‌شود و زرد می‌شوند.
  •  گیاهان مبتلا به کمبود نیتروزن در مقایسه با گیاهان سالم رنگ پریده و زرد هستند.
  •  یکی دیگر از اثرات کمبود نیتروژن این است که برگ‌های مسن‌تر نسبت به برگ‌های جوان‌تر کم رنگ تر می‌شوند.
  • در صورت کمبود شدید نیتروژن در گیاهان به رشد رویشی گیاه لطمه جبران ناپذیری وارد می‌شود و گل دهی و تشکیل میوه هم متوقف می‌شود.
  • در آخر هم کمبود نیتروژن تاثیر قابل مشاهده ای در باریک شدن شاخه ها و سخت و فیبری شدن آن ها دارد.

 

مزایای کود 20-20-20

کمبود فسفر

  •  کمبود فسفر باعث کاهش شدید رشد و توانایی گیاهان می شود.
  • دیگر اثرات کمبود فسفر توقف رشد مناسب گیاهان است که در صورت رخ دادن به سرعت باید از ادامه پیدا کردن آن جلوگیری کرد.
  • یکی از تاثیرات منفی ای که کمبود فسفر دارد این است که برگ های جوان کوچک می مانند.
  • گیاهان مبتلا به کمبود فسفر به رنگ سبز تیره تغییر یافته و نقاط رنگی به صورت تیره و روشن در مسن ترین برگ ها ظاهر می شوند.

 

مزایای کود 20-20-20

کمبود پتاسیم

  • فنجانی شدن و یا چروک شدن برگ ها یکی از علائم کمبود پتاسیم است که این علائم در ابتدا برگ ها مسن تر تحت تاثیر قرار می دهد.
  • زمانی که کمبود ئتاسیم بسیار شدید باشد در قسمت نوک برگ های گیاهان خشک آن ها دیده می شود.

 

مزایای کود 20-20-20

نحوه مصرف کود 20-20-20

مقدار و نحوه مصرف کود 20-20-20 کمی متفاوت است که باید مقدار و اندازه مصرف آن به طور دقیق رعایت شود با ما همراه باشید تا در ادامه نحوه مضرف این کود را به شما آموزش دهیم.

استفاده از کود سه بیست در بهار و یا تابستان بستگی به اندازه گل دارد که از یک سوم تا دو قاشق مرباخوری می‌باشد که 15 روز یکبار باید به گل داده شود. در ادامه باید گفت که برای هر 1000 لیتر آب در حدود 5/3 کیلوگرم کود مورد نیاز می باشد.

مصرف کود سه بیست در فصل های پاییز و زمستان برای گیاهان آپارتمانی و هم چنین کاکتوس‌ ها هر 60 روز یکبار می‌باشد برای مصارف خانگی یک قاشق چای خوری در 1 لیتر آب حل شود . و سپس حالت عادی از همان آب به گلدان آب بدهید. یک نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که میزان مصرف این کود با توجه به نوع استفاده محلول پاشی و یا همراه آبیاری متغیر است.

 

کلام آخر

افرادی که در زمینه کشاورزی فعالیت دارند و یا حتی کسانی که در آپارتمان خود گل و گیاه پرورش می دهند باید به این نکته توجه داشته باشند که برای سالم بودن و رشد مناسب گیاهان و زمین زراعی خود به هیچ عنوان از مصرف و استفاده کردن از مزایای کود 20-20-20 غافل نشوند. در کنار این کود میتوانید با خرید کود ماکرو یا NPK ترکیبات متفاوت این سه عنصر اصلی را نیز استفاده کنید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *