آموزش کشت زعفران

آموزش مراحل آبیاری پیاز زعفران

4 مرحله‌ی آبیاری پیاز زعفران

اگر در کشت زعفران و خرید پیاز زعفران تجربه ای داشته باشید ، این را می‌دانید که گیاه منحصر به فرد زعفران ، نیاز به آبیاری زیادی نیاز ندارد اما مراحل آبیاری پیاز زعفران باید در زمان های تعیین شده آن انجام شود تا رشد و گلدهی مناسب  خود را داشته باشد.

یک مزیت فوق العاده گیاه زعفران این است که ، در مناطق کم باران نیز آن را می توان کشت کرد. پس در این صورت اگر شما در مناطقی زندگی می‌کنید که بارش باران بسیار کم رخ می دهد و مناطق کم آبی دارید به هیچ عنوان نگران نباشید چون به راحتی می توانید یک مزرعه زعفران بسیار پر سود و درآمد داشته باشید. در ادامه می خواهیم مراحل آبیاری پیاز زعفران و نکات مهمی که باید رعایت کنید را به شما آموزش دهیم ، همراه ماه کشت باشید.

مراحل آبیاری پیاز زعفران

آبیاری مزارع زعفران به چهار مرحله در بازه زمانی متفاوت دسته بندی می شوند که در ادامه جزئیات این مراحل  به طور تخصصی خدمت شما گفته می شود.

مرحله اول

مرحله اول آبیاری پیاز های زعفران که  بسار آب نامیده می شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به این صورت که اگر به آن اهمیت داده نشود مزرعه زعفران و پیاز های زعفران شما دچار خسارات جبران نا پذیری می‌ شود و میزان محصول برداشتی شما به شدت تغییر می‌کند و پایین می آید.

اولین مرحله آبیاری پیاز زعفران ، باید در فاصله زمانی اوایل مهر ماه و در نهایت تا تاریخ 15 مهر‌ماه انجام شود، و یک نکته مهمی که باید گفته شود این است که اولین آبیاری مزارع و پیاز های زعفران قبل از سله‌ شکنی مزرعه زعفران باید انجام شود. این نکته را هم در نظر داشته باشید که آبیاری بین مناطق گرمسیر و مناطق سرد سیر متفاوت بوده (گل آب) ، و مناطق سرد سیر تقریبا باید در اواخر شهریور ماه آبیاری خود را انجام بدهند. به طور کلی بهترین زمان اولین آبیاری زمانی است که بین دمای شب و روز 12 درجه اختلاف دمایی وجود داشته باشد.

دلیل اولین آبیاری بیدار کردن پیاز های زعفران است  و با آبیاری به موقع و رعایت زمان مناسب آن ابتدا گل‌ زعفران از زمین خارج شده و بعد از آن رشد سبزینه‌ ای برگ های زعفران اتفاق می‌افتد و در این صورت کلاله‌ ها و انرژی گیاه صرف گل‌دهی می‌شود.

نکته مهم دیگر  این است که مرحله اول آبیاری باید سنگین و عمیق باشد ، به این دلیل که  پیاز زعفران در فاصله 20 تا 25 سانتی متری از سطح زمین کشت شده اند  به این دلیل باید آبیاری اول عمیق صورت بگیرد که پیاز های زعفران به طور کامل سیرآب شوند. زمین هنگام انجام این آبیاری کاملا خشک است و نباید به هیچ عنوان در آبیاری هیچ‌ گونه خصاصتی به خرج دهید.

مراحل آبیاری پیاز زعفران

یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه کشت، مشاوره رایگان دریافت کن!
مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۴۴۴۷۳۲۱

مرحله دوم

مرحله دوم آبیاری پیاز زعفران ، آبان ما ( اواسط تا اواخر آبان ماه) بعد از برداشت گل های زعفران انجام می شود که این آبیاری همراه با کود دهی بوده است که در اصطلاح به آن زاج آب گفته می شود. دومین مرحله آبیاری پیاز زعفران مانند آبیاری اول باید به صورت حتمی انجام شود اما با این تفاوت که ، نیازی به آبیاری سنگین و عمیق نیست به این دلیل که زمین برخلاف آبیاری اول خشک نبوده  و دارای رطوبت است. به طور کلی مقدار و اندازه این آبیاری یک سوم آبیاری اول است.

مرحله سوم

همان طور که گفته شد ، آبیاری اول و دوم حتما باید صورت بگیرد اما برخلاف دو آبیاری اول و دوم لزومی بر انجام این آبیاری وجود ندارد. این آبیار فقط برای مناطقی است که  در فصل زمستان بارش باران زمستانه وجود ندارد و یا بسیار کم رخ می دهد و زمان آن اواخر اسفند‌ ماه است که باید زمین و پیاز های زعفران خود را یه صورت سطحی آبیاری کنید. اما باید گفت که این اتفاق بسیار نادر است و به ندرت در ایران می‌افتد.

مرحله چهارم

و آخرین مرحله آبیاری پیاز زعفران مرحله چهارم است. این مرحله از آبیاری قبل از خشک شدن و زرد شدن کامل برگ های پیاز زعفران انجام می‌شود که به همین دلیل مرحله چهارم آبیاری پیاز زعفران زرد آب نامیده شده است. این مرحله از آبیاری هم مانند مرحله سوم به ندرت اتفاق می‌افتد و فقط باید در مناطقی انجام شود که بارش باران به هیچ عنوان رخ نمیدهد.

 

4 مرحله‌ی آبیاری پیاز زعفران

نکات مهم آبیاری زعفران که باید رعایت شود

دمای هوای هنگام آبیاری اهمیت بالایی دارد به نحوی که باید میانگین دمای هوا در 48 ساعت اخیر کمتر از 12 درجه سانتی‌ گراد باشد. به هیچ وجه هنگام تابستان مزرعه خود را آبیاری نکنید به این دلیل که با این کار آفات و بیماری‌ ها را به مزرعه زعفران خود دعوت می‌کنید و پیاز های زعفران خود را از بین می برید. آبیاری سوم یا باران در دوره‌ی سوم ، باید پس از وجین کردن و کود‌دهی زمین اتفاق بیفتد.

 

کلام پایانی

امیدواریم که این محتوا برای افرادی که قصد کشت زعفران را دارند تاثیر گذار و مفید بوده باشد. اگر فکر می کنید که به پشتیبانی و راهنمایی های بیشتری نیاز دارید فقط کافی است که با کار شناسان ، واحد پشتیبانی ماه کشت تماس بگیرید تا یک مشاوره کلی در رابطه با کشت و آبیاری پیاز زعفران دریافت کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *