آموزش کشت زعفران, آموزش کوددهی

زمان کود دهی زعفران

زمان کود دهی زعفران

زمان کود دهی زعفران در درجه اول به اقلیم منطقه کشت بستگی دارد. به این معنا که زمان کود دهی در مناطق نیمه گرمسیر تا حدودی با مناطق سردسیر متفاوت است. اما روند کود دهی و همچنین برنامه کود دهی زعفران بسته به مرحله رشد گیاه در همه مناطق تقریبا ثابت است. از این رو در ادامه به طور جامع و دقیق به بررسی بهترین زمان کود دهی زعفران پرداخته‌ایم.

قبل از پرداختن به زمان کود دهی زعفران بهتر است به طور خلاصه به انواع کود دهی زعفران بپردازیم. به طور کلی کود دهی زعفران به چندین روش مانند پاشیدن و اضافه کردن مستقیم کود به خاک، آبیاری و محلول‌پاشی انجام می‌شود. همچنین برای مزرعه زعفران از انواع کود یعنی کودهای ارگانیک، حیوانی، بیولوژیک و زیستی در زمان‌ها و مراحل رشدی مختلف استفاده می‌شود.

 

زمان کود دهی زعفران

زمان کود دهی زعفران با کود حیوانی

اولین مرحله کود دهی زعفران استفاده از کودهای حیوانی است. این کودها را در سال اول کشت زعفران حتما باید استفاده کرد. سپس می‌توان هر دو سال یکبار نیز این مرحله را تکرار کرد تا از افت زمین جلوگیری کرد.

زمان استفاده از کود حیوانی در تابستان و در مرحله آماده سازی زمین یعنی بعد از شخم زدن زمین می‌باشد. پس از این که زمین به خوبی شخم زده شد، باید کود گاوی پوسیده به زمین اضافه شود و به طور کامل با خاک مخلوط گردد.

 

زمان کود دهی زعفران با کودهای فسفاته و گوگردی

دومین مرحله کود دهی زعفران با کودهای سوپرفسفات تریپل، پتاس بالا و گوگرد بنتونیت دار است. این مرحله قبل از کشت زعفران انجام می‌شود. یعنی مدتی قبل از این که پیازها در زمین کاشته شوند، کودها به  خاک اضافه و با خاک مخلوط می‌شوند.

زمان کود دهی زعفران

زمان کود دهی زعفران با زاج آب

یکی از مهم‌ترین کود دهی‌های زعفران کود زاج آب است. زمان این مرحله از کود دهی که همراه با آبیاری انجام می‌شود بعد از برداشت گل‌های زعفران است.

در این کود دهی از کودهای متفاوتی مانند کود آهن، میکرو، 20 20 20 و کود فسفر دار استفاده می‌شود. هدف از زاج آب تقویت پیازها برای تکثیر و رشد است.

زمان کود دهی زعفران با زاج آب در مناطق سردسیر تقریبا اواخر آبان ماه و در مناطق گرمسیری حدودا اوایل آذر ماه می‌باشد. این زمان تقریبی است و ممکن است منطقه به منطقه اندکی متفاوت باشد. زاج آب باید هر ساله پس از برداشت گل‌ها انجام شود و غفلت از آن می‌تواند برداشت سال بعد مزرعه زعفران را به طور چشم‌گیری کاهش دهد.

یه برنامه کودی حرفه‌ای، میتونه برداشت زعفران مزرعه‌ت رو بترکونه!

همین الان پکیج‌های کودی زاج‌آب و محلول‌پاشی زعفران رو سفارش بده.
خرید پکیج کودی زعفران

زمان کود دهی زعفران با محلول‌پاشی

مزرعه زعفران در 6 مرحله محلول‌پاشی می‌شود.در محلول‌پاشی گیاه از طریق برگ‌ها مواد غذایی را جذب می‌کند. اولین مرحله آن بعد از تشکیل شدن غده‌های پیاز است. در این مرحله برگ‌های زعفران تقریبا 20 تا 30 سانتی‌متر هستند و سطح مناسبی را برای دریافت مواد مغذی دارند. پس از انجام اولین مرحله محلول‌پاشی سایر مراحل با فاصله 15 تا 20 روز از یکدیگر انجام می‌شوند.

بهترین زمان کود دهی زعفران با محلول‌پاشی در طول روز، زمانی است که هوا گرم (12 تا 20) است. در هوای گرم روز‌نه‌ها باز هستند و مواد را به طور کامل جذب می‌کند.

البته باید دقت داشت که در هوای خیلی گرم نیز روزنه‌ها برای جلوگیری از تعرق و تبخیر زیاد روزنه ها بسته می‌شود. در نتیجه ساعات 10 تا 14:30 (بسته به آب و هوای منطقه کاشت زعفران) زمان مناسبی برای انجام محلول‌پاشی است.

ایده‌آل ترین حالت این است که 6 مرحله محلول‌پاشی گیاه زعفران تا قبل از بهار تمام شود. زیرا محلول‌پاشی در بهار موجب رشد علف‌های هرز می‌گردد. محلول‌پاشی ممکن است در اوایل بهار نیز انجام شود اما باید برای جلوگیری از طغیان علف‌های هرز کودهای پتاس بالا را از کود دهی زعفران در بهار حذف کرد.

زمان کود دهی زعفران

برای کشت و پرورش زعفران نکات ریز و درشت زیادی وجود دارد که در نهایت نتیجه کار را رقم می‌زنند. یکی از آن‌ها برنامه کودی و دیکری زمان کود دهی زعفران است که رعایت آن‌ها بازدهی مزرعه را تا چند برابر افزایش می‌دهد. شما می‌توانید برای مشاوره در خصوص کشت زعفران با کارشناسان و متخصصان این حوزه در ماه کشت تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۰ رای

20 دیدگاه در “زمان کود دهی زعفران

  1. Taheri گفت:

    مرسی مطلب خوبی بود چون امسال یه ۵۰۰متر زعفران آزمایشی کشت کردم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      ممنون از نظر لطفتون
      موفق باشید🌸

  2. امیدعلی گفت:

    قبل از کشت کود ندادم باید چه کنم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      کو دهی زاج آب و محلول‌پاشی‌هارو حتما جدی بگیرید.

  3. علیرضا ضیایی گفت:

    خیلی عالی

  4. افایی گفت:

    سلام آیا زمینی که‌ پیاز درآن کاشته ایم در تابستان احتیاج به زیر ورو کردن خاک داره

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      خیر نباید این کارو انجام بدید.

      1. محمدی گفت:

        سلام ممنون از اطلاع رسانی شما درود

        1. فاطمه روزبهانی گفت:

          متشکرم🌸

  5. سلام آیا تو زمینی که یک دوره۷ساله کشت زعفران داشتم دوباره میتونم بکارم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      نیاز به انجام یه سری کارها هست، مثل یکی دوسال استراحت زمین و کاشت گیاه دیگر.

  6. Hosain Bibak khljani گفت:

    خیلی عالی‌تشکر

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون🌷

  7. عباس صفرنژاد فوق تخصص کاشت زعفران گفت:

    کود دهی زعفران بستگی به درجه هوادار کود فسفر باید 15اسفند که هوا زیر 15درجه نباشد در هوای زیر 7درجه هر کود ی بدهید بی اثر است پول الکی به کود ندهید

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      محلول پاشی ها باید دردمای بالای 10 درجه سانتی‌گراد انجام شود.

  8. عباس صفرنژاد گفت:

    اگر میخواهید هرکیلو گل بیست گرم خشک جواب دهد از کود پتاس آمریکا وبلژیک کودمایع اسپانیایی یا شرکت میل تار ترک استفاده کنید

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      با سلام
      افزایش گلدهی و میزان برداشت مستلزم رعایت موارد زیادی است. استفاده از یک کود به تنهایی نمی‌تواند منجر به افزایش برداشت زعفران شود.

    2. حامد گفت:

      پیدا نمیشه

  9. محمد گفت:

    با سلام ،ممنون از مطالب شما،آیا آب مورد استفاده شیرین باید باشد یا متوسط

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      EC بهینه برای کشت زعفران زیر 2000 است. تا زیر 4000 هم تا حدودی قابلیت کشت وجود دارد اما بیشتر از آن اصلا امکان کشت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *