آموزش باغبانی

بهترین زمان کاشت نهال

بهترین زمان کاشت نهال

بهترین زمان کاشت نهال بر اساس عوامل متعددی تعیین می‌شود و برای هر درخت و هر منطقه آب و هوایی متفاوت است. در این محتوا سعی کرده‌ایم تا به نکات لازم در خصوص کاشت نهال بپردازیم. برای کسب اطلاعات لازم در این خصوص، تا انتهای این محتوا همراه ماه کشت باشید.

 

زمان کاشت نهال

عوامل موثر بر تعیین بهترین زمان کاشت نهال

بر اساس چند عامل تاثیرگذار زیر می‌توان زمان مناسب کاشت نهال را تعیین کرد. این عوامل عبارتند از:

  •  فصل خواب درخت : عموما این کار در فصل خواب درخت انجام می‌شود. این زمان فرصتی کوتاهی در اختیار ریشه های ضعیف درخت قرار می‌دهد تا قوی تر شوند و در فصل رشد درخت که فشار زیادی روی ریشهها است بتوانند نیازهای درخت به آب و مواد غذایی را به خوبی را فراهم کنند. 
  • نیاز سرمایی درخت : برخی از درختان برای باردهی باید یک دوره سرمای زمستانه را تحمل کنند. فلذا زمان انتخابی باید زمانی باشد که نیاز سرمایی درخت تامین شود.
  • زمان گلدهی درخت: درختان بر اساس زمان گلدهی به سه دسته زودگل، میان‌گل و دیر گل تقسیم میشوند. زمان کشت این نهالها باید به گونه‌ای باشد که نهال‌های زود گل دچار سرما زدگی نمی‌شوند یا در اثر وزش بادهای تند نمی‌ریزند.
  • مناسب بودن دمای هوا و اطمینان از اینکه شکوفه ها در اثر سرما یخ نمی‌زنند یا در اثر گرما نمی‌سوزند.
  • وجود رطوبت و بارندگی کافی برای رشد نهال 
  •  میزان تحمل سرمایی و گرمایی درخت

طبعا بهترین زمان کاشت نهال زمانی است که بیشترین شرایط نام برده را ارضا کند.

بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر

عموما بهترین زمان کاشت نهال  در مناطق سردسیر و کوهستانی اواسط اسفند ماه است. زیرا در این زمان سرما و گرمای شدید وجود ندارد و از طرفی درختان در خواب زمستانه هستند و فشار زیادی به ریشه ها وارد نمی‌شود. این درحالی است که در مناطق سردتر برای ایمن ماندن شکوفه‌ها از یخ‌زدگی زمان کاشت حدود یک ماه دیرتر و در فصل بهار است.

 

بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر

بهترین زمان کاشت نهال در مناطق گرمسیر

در مناطق گرمسیر که زودتر هوا گرم میشود و زمستان‌های بسیار سرد وجود ندارد کمی موضوع متفاوت میشود. این بار برای اینکه نیاز سرمایی نهال تامین شود ناچاریم کاشت نهال را زودتر از موارد قبل انجام دهیم. در این مناطق اواخر پاییز بهترین زمان کاشت نهال میوه است.

مراحل کاشت نهال

بعد از انتخاب زمان کاشت خرید نهال را از تولیدکنندگان معتبر خریداری کنید. دقت کنید تمامی عوامل نام برده عواملی هستند که در زمان خرید نهال نیز باید به آنها دقت کنید تا نهالی مناسب منطقه کشت خودتان پیدا کنید.

بعد از انجام این اقدامات نوبت به کاشت نهال می‌رسد. برای این منظور ابتدا بر اساس نوع نهال فواصل لازم بین نهال‌ها را در نظر گرفته و چاله‌ای با ابعاد مناسب حفر کنید. عمق چاله برای کشت نهال باید 2-3 برابر ریشه باشد که عموما چیزی حدود 70 سانت می‌شود. طول و عرض چاله نیز بر اساس نوع خاک بین 70 تا 100 است.

بعد از حفر چاله نهال را درون چاله قرار داده و چاله با خاک پر کنید. دقت کنید ترجیحا از خاکی که از چاله خارج کردید برای پر کردن مجدد چاله استفاده نکنید. برای پر کردن چاله میتوانید خاک را با کومپوست یا کود دامی کاملا پوسیده شده مخلوط کنید. استفاده از کود هنگام کاشت نهال بستر مناسبی برای نهال فراهم میکند تا به خوبی رشد کند.

بعد از پر کردن چاله خاک اطراف آن را فشرده کنید تا نهال را محکم نگه دارد. در نهایت خاک را آبیاری کنید. این آبیاری در بیشتر موراد یکبار بلافاصله بعد از کاشت و بار دیگر یکساعت بعد از آن باید انجام شود.

روش آبیاری بر اساس نوع درخت متفاوت است بعضی از درختان نیاز به آبیاری زیاد و به روش غرقابی دارند اما همین آبیاری زیاد یا برخورد آب با طوقه برای برخی دیگر از درختان می‌تواند بیماری زا یا حتی کشنده باشد. پس حتما بر اساس نوع نهال روش آبیاری آن را پیدا کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکات در مورد زمان کاشت نهال میوه در نقاط مختلف کشور اعم از گرمسیر سردسیر و معتدل را بیان کنیم. همچنین کلیات کاشت نهال را به صورت مختصر توضیح دادیم. اما نکات تکمیلی و دقیق به نوع نهال شما بستگی دارد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۷۴ رای

10 دیدگاه در “بهترین زمان کاشت نهال

  1. بازنشسته 9% ممقانی گفت:

    از همکاری و همفکری شما برای کشاورزان و باغداران تشکر و قدردانی میکنم . موفق باشید .

    1. منوچهر گفت:

      سلام ممنون از اطلاعات و راهنمایی های ارزشمندتون در خصوص باغداری و کاشت نهال بهترین ها را برای شما ارزو مندم

  2. بازنشسته 9% ممقانی گفت:

    از همکاری و همفکری شما برای کشاورزان و باغداران تشکر و قدردانی میکنم . موفق باشید .

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      خیلی ممنونم.

  3. کتی گفت:

    سلام خیلی ممنون از اطلاعات بسیار مفیدتان

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از نظر لطفتون

  4. میثم امانی گفت:

    درود برشما ممنونم از اینکه با آگاهی بخشیدن به کشاورزان وباغداران عزیزمون به نوعی در آبادانی کشور عزیزمون سهیم هستین توفیقات روز افزون برا شما آرزومندم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و ارادت
      بابت نظر بسیار انرزی بخشتون ممنونیم.

  5. محمد خیاطی گفت:

    خدا توفیق خدمات بیشتر بده،ارزوی سلامتی برای خدمتگزاری بیشتر دارم،لعنت به آدمهای نمک نشناس

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      ممنون از نظر لطفتون🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *