آموزش کشت زعفران

بهترین کود محلول پاشی زعفران

بهترین کود محلول پاشی زعفران

بهترین کود محلول پاشی زعفران کودی است که بتواند به بهترین نحو موجب تقویت پیاز زعفران گردد. همین ابتدای کار بهتر است یک موضوع را برای شما شفاف کنیم که هیچ کودی به تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای یک گیاه را تامین کند و برای پاسخگویی کامل به نیازهای زعفران، مخلوطی از چند کود لازم است.

در ادامه این محتوا شما قرار است به طور کامل با نکات لازم در مورد بهترین کود محلو‌ل پاشی زعفران، روش انجام، زمان محلول پاشی زعفران و… آشنا شوید به طوری که بتوانید مزرعه زعفران خود را به صورت اصولی و در شرایط مناسب محلول‌ پاشی کنید.

 

محلول پاشی زعفران چیست؟

محلول پاشی زعفران نوعی کود دهی و تقویت زعفران است که طی آن مواد مغذی بر روی برگ‌ها اسپری می‌شود و گیاه از طریق اندام هوایی خود یعنی برگ‌ها این مواد را جذب و مورد استفاده قرار می‌دهد.

 

بهترین کود محلول پاشی زعفران

چرا باید محلول پاشی زعفران را جدی گرفت؟

همه ما به خوبی می‌دانیم که گیاهان بخش اعظم مواد غذایی خود را از طریق ریشه و از بستر کشت به دست می‌آورند. در واقع ریشه نقش اصلی را در جذب عناصر دارد. اما با توجه به این که زعفران در زمستان ریشه‌های خود را از دست می‌دهد و نمی تواند از خاک موادی  را دریافت کند، لازم است که تقویت گیاه را به روشی دیگری انجام داد. در محلو‌ل پاشی عناصر غذایی از طریق روزنه‌های موجود بر روی برگ ها وارد گیاه می‌شود.

 

بهترین زمان محلول پاشی زعفران

محلول پاشی زعفران در 4 تا 6 مرحله انجام می‌شود که شروع آن از فصل زمستان است. اولین مرحله محلول پاشی کاملا به شرایط مزرعه و شرایط آب و هوایی منطقه کشت زعفران وابسته است و به طور دقیق نمی‌توان برای آن تاریخی را مشخص کرد. در واقع باید شرایط مزرعه برای محلول پاشی فراهم باشد. اما به طور کلی از اواخر دی ماه تا اواخر بهمن ماه احتمالا مزرعه شرایط لازم برای محلول پاشی را دارا خواهد بود.

نشانه فرا رسیدن بهترین زمان محلول پاشی زعفران، برگ‌های سبز با اندازه بیشتر از 20 سانتی‌متر و خوابیده روی زمین است.

 

بهترین فاصله بین دو محلول پاشی حدود 20 روز است. در این مدت زمان، گیاه وقت آن را دارد که مواد را به طور کامل جذب و مصرف کند و از آن برای رشد و تقویت خود استفاده کند.

زمان محلول پاشی زعفران تا هنگامی است که برگ ها سبز باشند و زمین رطوبت داشته باشد. بهتر است که از اوایل اردیبهشت ماه به بعد محلول پاشی انجام نشود چرا که هوا گرم و رطوبت زمین کم است. همچنین نور خورشید به صورت مستقیم می‌تابد. در صورتی که زمین شرایط مطلوب را نداشته باشد، انجام محلول‌ پاشی ممکن است باعث تنش در گیاه گردد.

 

شرایط آب و هوا مناسب برای محلول پاشی زعفران

آماده بودن مزرعه برای محلول پاشی به فاکتور‌های مختلفی اعم از  دمای هوا، شرایط جوی، اندازه برگ‌ها و حالت برگ‌ها بستگی دارد.  همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، برای محلول پاشی برگ‌های زعفران باید بیشتر از 20 سانتی متر رشد کرده باشند و روی زمین خوابیده باشند (برگ‌ها عمود بر زمین و برافراشته نباشند).

دمای بالاتر از 8 درجه سانتی گراد دمایی مناسب برای محلول پاشی زعفران است. در نظر داشته باشید که از محلول پاشی در روزهای بارانی خودداری کنید و آسمان حتما باید آفتابی باشد.

 

بهترین کود محلول پاشی زعفران

 

آموزش محلول پاشی زعفران

برای محلول پاشی زعفران می‌توان از سم پاش پشت تراکتور و یا سم پاش دستی استفاده کرد. بعد از تهیه ابزار لازم برای محلول پاشی، نوبت به مرطوب کردن زمین می‌رسد. مرطوب بودن زمین و سطح برگ‌ها سبب افزایش جذب می‌شود.

برای سنجش رطوبت مناسب برای انجام محلول پاشی، فقط کافی است مشتی از خاک را برداشته و آن را در دستانتان فشرده کنید، اگر خاک به هم چسبید اما به آبی از آن خارجی نشد، زمین رطوبت لازم را دارا می‌باشد.

توجه به شرایط جوی بسیار اهمیت دارد. برای انجام محلول پاشی زعفران، حداقل باید 24 ساعت قبل و بعد از محلول پاشی بارندگی نباشد.

کودها باید با نسبت درست رقیق شوند. غلظت بالا سبب تنش به گیاه می‌شود و غلظت‌های پایین هم اثر چندانی رو آن نمی‌گذارند.

 

فواید محلول پاشی زعفران

  • تقویت گیاه
  • رشد بیشتر پیاز زعفران و افزایش وزن آن‌ها
  • افزایش گلدهی
  • افزایش تکثیر پیازها

 

بهترین کود محلول پاشی زعفران

همانطور که در ابتدای محتوا خدمت شما عرض کردیم، یک کود به تنهایی نمی تواند به عنوان بهترین کود برای محلول پاشی زعفران در نظر گرفته شود چرا که هیچ کود به طور کامل نمی‌تواند یک گیاه را همه جوانب تامین کند.

ماه کشت با توجه به  تجربه بلند مدتی که در زمینه کشت زعفران به صورت تخصصی دارد اقدام به تهیه یک برنامه کودی جامع کرده‌ است که این برنامه تماما در قالب یک پکیج کودی محلول پاشی زعفران در اختیار کشاورزان زعفران کار قرار می‌گیرد.

خرید پکیج کودی محلول پاشی زعفران در واقع خرید کودهایی شامل اسید‌های آمینه، عناصر میکرو، پتاسیم، سولفات، محرک‌های رشد، عناصر ماکرو و… می‌باشد.

 

کلام آخر

به طور کلی هر گیاهی در هر مرحله از زندگی نیازهایی دارد که در صورت تامین این نیازها بهترین عملکرد را خواهد داشت. محلول پاشی نیز یکی از بهترین اقداماتی است که کشاورزان زعفران کار برای تقویت پیازهای خود انجام می‌دهند. از این رو یکی از توصیه‌های اکید مجموعه ماه کشت، جدی گرفتن کود دهی محلول پاشی برای افزایش برایند مزرعه شما می‌باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *