آموزش باغبانی

انواع نهال زردآلو

انواع نهال زردآلو

نهال زردآلو یکی از محصولات باغی مهم است که به میزان قابل توجهی در ایران کشت می‌شود. چندین نوع نهال زردآلو در ایران کشت می‌شود که هرکدام از ویژگی‌های مختلفی برخوردار هستند.

برخی از انواع نهال زردآلو عبارتند از: نهال زردآلو جهانگیری، شاهرودی، شکرپاره، قیسی، نادری، نهال زردآلو جهانگیری، نصیری، رجبعلی، تبرزه، سلطنتی و پرتغالی هستند. هر کدام از این نهال‌ها در محیط‌هایی مختلفی رشد می‌کنند و بر اساس ویژگی‌هایی که دارند در بعضی مناطق رشد بهتری داشته و پرثمرتر هستند. این که کدام نوع نهال مناسب منطقه شماست با توجه به شرایط محیطی منطقه تعیین می‌شود.

 

انواع نهال زردآلو زود گل

 

انواع نهال زردآلو زودگل

نهال‌های زود گل، برای مناطق معتدل مناسب هستند و باید از کاشتن آن‌ها در مناطق سردتر خودداری کرد. این نهال‌ها زود به گل می‌روند به همین دلیل برای محیط‌های مناسب هستند که از اوایل بهار هوا گرم می‌شود.

نهال زردآلو سلطنتی

جزو معدود انواع نهال زردآلو زودگل است که در مناطق گرمسیر پرورش داده می‌شود. این نهال از انواع نهال‌های صادراتی است که میوه‌های بازارپسند با بافت، طعم و ظاهر عالی تولید می‌کند.

این رقم از نظر باردهی جزو رقم‌های پربار است.

نهال زردآلو تبرزه

نهال زردآلو تبرزه یکی از مهم‌ترین رقم‌های نهال زردآلو در ایران است. این نهال به‌دلیل میوه‌های بسیار خوشمزه و خوش رنگش مورد علاقه باغداران و مصرف کنندگان است.

این نهال یکی از سازگارترین انواع نهال زردآلو است که در همه شرایط آب و هوایی رشد می‌کند. اما بین شرایط هوایی مختلف، به آب و هوای گرمسیری علاقه بیشتری دارد و مناطق گرمسیر محصولات بیشتر و با کیفیت‌تری تولید می‌کند.

میزان باردهی نهال زردآلو تبرزه سالانه 5 تن در هکتار است.

این نهال جزو ارقام خودگرده‌افشان است و نیازی به رقم گرده افشان ندارد اما استفاده از کندوی زنبورعسل با کمک به گرده‌افشانی به کیفیت و کمیت محصول کمک می‌کند.

 

انواع نهال زردآلو میان‌گل

زردآلو قیسی

نهال زردآلو قیسی جزو نهال‌های بومی خود ایران است که به دلیل طعم عالی محبوبیت فراوانی در ایران و سایر کشورها دارد. فلذا جزو ارقام صادراتی است که در حال حاضر هم نهال و هم میوه آن صادر می‌شود.

این نهال جزو ارقام میان گل نهال زردآلو است که غالباً در مناطق نیمه گرمسیری کشت می‌شود.

نهال زردآلو نادری

نهال زردآلو نادری جزو انواع نهال زردآلو میان گل است که در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کند.

این رقم جزو ارقام پربازده است که سالانه 10 تن در هر هکتار محصول تولید می‌کند.

نهال زردآلو نادری نسبت به آفات آسیب‌پذیر است و مقاومت کمی دارد فلذا برنامه سم‌پاشی درخت باید جدی گرفته شود.

این نهال جزو ارقام خودگرده‌افشان است و نیازی به رقم گرده افشان ندارد.

نهال زردآلو شاهرودی

نهال زردآلو شاهرودی یکی از مقاوم‌ترین رقم‌ها نسبت به سرما و و گرما است که بیشتر در اقلیم‌های خشک و نیمه‌خشک کوهستانی رشد می‌کند. زمان گلدهی زردآلوی شاهرودی معمولاً در اواخر تیر و مردادماه است.

برای کاشت این نهال زردآلو میتوان از اواخر پاییز تا اوایل بهار اقدام کرد.

نهال زردآلو شکرپاره

نهال زردآلو شکرپاره جزو پربازده ترین انواع نهال‌های زردآلو است که به ازای هر هکتار سالانه 20-25 تن محصول تولید می‌کند. این نهال در برابر سرما و گرما بسیار مقاوم است و در مناطقی با آب و هوای سرد و نیمه‌خشک تا خشک به خوبی رشد می‌کند.

رقم گرده افشان این درخت، رقم عسگرآباد است.

نهال زردآلو عسگرآباد

زردآلوی عسگرآباد جزو ارقام صادراتی مهم در کشور ما است که هم نهال و هم میوه‌های آن صادر می‌شوند فلذا جایگاه ویژه‌ای در بین انواع درخت‌های زردآلو دارد.

این رقم جزو انواع نهال‌های دیرگل است و بهترین منطقه برای رشد آن، مناطق سرد و کوهستانی است. دقت کنید که این نهال نسبت به سایر نهال‌ها حساس‌تر است و نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد.

سم‌پاشی کود دهی و هرس مراقبت‌های مهمی هستند که برای داشتن یک محصول با کیفیت باید به آن‌هاتوجه کرد.

نهال زردآلو نصیری

این رقم زردآلو میوه‌هایی بسیار خوش‌طعم با بافت فشرده دارد که به سادگی در اثر ضربه له نمی‌شود و آسیب نمی‌بیند. ویژگی‌های گفته شده باعث شده این رقم جزو محبوب‌ترین انواع درخت زردآلو باشد.

نهال زردآلو نصیری یکی از بهترین انواع نهال زردآلو برای مناطق سردسیر است. درواقع در مناطق سرد و کوهستانی نیاز سرمایی درخت تأمین می‌شود و دچار گرمازدگی یا خفگی نمی‌شود. فلذا در این مناطق بهتر رشد کرده و بار می‌دهد.

ارتفاع رقم نصیری گاه تا 5-6 متر می‌رسد.

نهال زردآلو پرتقالی

این نهال یکی از انواع نهال زردآلو برای مناطق سردسیر است اما در هوای گرم و مرطوب نیز می‌تواند رشد کند.

انواع نهال زردآلو

انواع نهال زردآلو دیرگل

نهال‌های دیر کل همانطور که از نام‌ آن‌ها مشخص است نسبت به سایر نهال‌ها دیرتر شروع به گلدهی و تولید میوه می‌کنند، به همین دلیل دچار سرمازدگی و ریزش شکوفه نمی‌شوند. از این رو  این نهال‌ها به طور ویژه برای مناطق سردسیر که سرمای زمستانه تا اوایل بهار ادامه دارد، مناسب است.

نهال زردآلو جهانگیری

از ارقام بسیار دیرگل نهال زردآلو است که رشد بسیار سریع و باردهی فوق العاده‌ای دارد. میوه‌های این رقم غالبا به صورت تازه مصرف می‌شوند و فقط برای مدت کوتاه قابل نگهداری هستند.

به شرطی که گرده‌افشانی به خوبی انجام شود نهال زردآلو جهانگیری قادر است تا سالانه 8 تن میوه به ازای هر هکتار تولید کند.

این نهال جزو انواع نهال‌های زردآلو خودگرده‌افشان محسوب می‌شود اما استفاده از رقم گرده افشان در کنار نهال باردهی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

نهال زردآلو رجبعلی

نهال زردآلو رجبعلی جزو ارقام پرطرفدار نهال زردآلو است که بیشتر مناطق کشور ازجمله مناطق سردسیر، نیمه سرد، معتدل و نیمه گرمسیر قابل کشت است.

این نهال جزو ارقام خودگرده‌افشان است و نیازی به رقم گرده افشان ندارد.

میوه‌های تولیدی این نهال عموماً برای مصارف تازه خوری یا به صورت خشکبار مصرف می‌شوند.

3-4 سال بعد از کاشت نهال بالغ می‌شود و شروع به باردهی می‌کند و تا 30-40 سال محصول با کیفیت و اقتصادی تولید می‌کند.

این نهال در برابر انواع بیماری و آفات بسیار مقاوم است و خیلی نیازی به سم‌پاشی ندارد. مهم‌ترین مراقبتی که باید آن را به صورت جدی دنبال کرد هرس درخت است.

اگر هرس به درستی انجام شود تاثیر مستقیمی بر رشد شاخه‌های پرثمر می‌گذارد.

 

سخن پایانی

انتخاب نهال مناسب ارتباط مستقیمی با میزان بازدهی باغ شما دارد. همانطور که در مقاله خواندید با توجه به نیازهای شما نهال‌های مختلفی وجود دارد. اگر برای انتخاب و خرید انواع نهال زردآلو نیاز به راهنمایی دارید می‌توانید بهترین تجربه خریدتان را با ما داشته باشید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *