آموزش باغبانی

کاشت نهال زردآلو به صورت اصولی از 0 تا 100

کاشت نهال زردآلو

کاشت نهال زردآلو یک فرآیند پر از نکته و اصولی است. اگر این فرایند به درستی انجام شود میتوان گفت شما نیمی از مسیر را برای داشتن باغی پر از میوه‌های خوش‌رنگ و آبدار طی کرده‌اید. احتمالاً بدانید که زردآلو درخت حساسی است که مقاومت کمتری در مقابل آفات و بیماری‌ها نسبت به برخی از درختان میوه دارد. پس باید تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت آن به صورت صحیح انجام شود.

در این مقاله به مراحل کاشت نهال زردآلو و مراقبت‌های آن می‌پردازیم. پس اگر در فکر کاشت این میوه‌ی پرطرفدار هستید تا انتهای این مقاله با ماهکشت همراه باشید!

 

زمان مناسب برای کاشت نهال

 بهترین زمان کاشت نهال زردآلو در مناطق سردسیر ایران

در مناطق سردسیر ایران بهترین زمان برای کاشت نهال زردآلو در فصل بهار پس از عبور خطر برودت‌های زمستانی است. بهار با دمای ملایم و رطوبت مناسب، شرایط مناسبی برای رشد و توسعه نهال‌های زردآلو فراهم می‌کند.

همچنین در فصل بهار، نهال‌های زردآلو به راحتی می‌توانند در خاک رشد کنند و ریشه‌های آن‌ها بهتر و سریع‌تر می‌توانند آب و مواد مغذی را جذب کنند.

به علاوه، در فصل بهار، خطر سرمازدگی برای نهال‌های زردآلو کمتر است و این باعث می‌شود که نهال‌ها بهتر و سریع‌تر رشد کنند و به شکل مناسبی برای تولید محصول آماده شوند.

بنابراین درکل برای کاشت نهال زردآلو در مناطق سردسیر ایران، بهترین زمان کاشت در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار است که شرایط دمایی و رطوبتی مناسبی برای رشد و توسعه نهال‌های زردآلو فراهم می‌کند.

 بهترین زمان کاشت نهال زردآلو در مناطق گرمسیر و معتدل

در مناطق گرمسیر و معتدل زمان کاشت نهال زردآلو متفاوت است. در این مناطق، بهترین زمان کاشت نهال زردآلو در فصل پاییز است. در فصل پاییز، دماها کمی کاهش می‌یابد و رطوبت هوا نیز بهبود می‌یابد که این شرایط مناسبی برای کاشت نهال زردآلو فراهم می‌کند.

علاوه بر این، در این مناطق در فصل پاییز نیز خاک هنوز گرم است و این باعث می‌شود که ریشه‌های نهال زردآلو بتوانند به خوبی آب و مواد مغذی خاک را جذب کنند.

همچنین در فصل پاییز، خطر سرمازدگی برای نهال‌های زردآلو کمتر است و این باعث می‌شود که نهال‌ها بهتر و سریع‌تر رشد کنند و به شکل مناسبی برای تولید محصول آماده شوند.

بنابراین درکل، در مناطق گرمسیر و معتدل، بهترین زمان کاشت نهال زردآلو در فصل پاییز است که شرایط دمایی و رطوبتی مناسبی برای رشد و توسعه نهال‌های زردآلو فراهم می‌کند.

 

انتخاب نهال

مرحله اول برای کاشت نهال زردآلو، خرید نهال سالم و با کیفیت است. دقت کنید که نوعی که انتخاب می‌کنید بهترین نوع نهال برای آن منطقه آب و هوایی باشد.

 

انتخاب زمین مناسب و آماده‌سازی زمین

زمینی که می‌خواهیم نهال زردآلو را در آن بکاریم باید دارای بافتی سبک باشد. خاک‌های رسی برای کاشت نهال زردآلو مناسب نیستند. قبل از کاشت نهال به زمین، بستر کشت باید به خوبی آماده شود. این شامل زهکشی خاک، اصلاح pH، افزودن کود و برگ‌های خشک است.

افزودن کمپوست و یا کود دامی کاملاً پوسیده به خاک قبل از کاشت امری مفیدست. این کار باعث می‌شود علاوه بر بهبود ساختار خاک، خاک از نظر مواد غذایی مورد نیاز نهال غنی‌تر شود. درصورتی‌که خاک دارای عناصر ضروری برای رشد نهال نباشد، باید ترکیبی از کود ازت، فسفر و پتاسیم نیز به خاک اضافه شود.

 

برنامه‌ریزی کاشت و فاصله کاشت نهال‌ها

در کاشت نهال‌های زردآلو بهتر است که فاصله‌ی بین نهال‌ها ۶ تا ۷ متر باشد. اگرچه این مقدار فاصله، بستگی به عواملی مانند شرایط آب و هوایی، نوع خاک و نیز روش کاشت دارد. برای مثال، در خاک‌های خشک، نهال‌های زردآلو در فاصله متراکم‌تری نسبت به خاک‌های مرطوب کاشته می‌شوند. همچنین در روش کاشت مورد استفاده نیز می‌توان تفاوت‌هایی در فاصله‌ی کاشت ایجاد کند. به طور کلی، می‌توان گفت که در صورت رعایت شرایط کشت و توصیه‌های فنی، مناسب‌ترین فاصله بین نهال‌های زردآلو حدود ۶ تا ۷ متر است.

 

 کاشت نهال

برای کاشت نهال زردآلو، باید یک گودال با طول و عرض 50 تا 60 سانتی‌متر و عمقی برابر با طول ریشه نهال (حدود 60 سانتیمتر) حفر کنید. سپس نهال را در گودال قرار داده و خاک را به دور آن فشار دهید تا نهال به خوبی در خاک محکم شود.

پس از قرار دادن نهال در گود، باید خاک را به دور نهال به‌طور کامل بریزید و با دست به دور نهال فشار دهید تا خاک به دور ریشه فشرده شود و نهال محکم گردد. سپس باید آبیاری کرد و خاک را فشار داد تا خاک دور ریشه فشرده شود.

 

آبیاری نهال

آبیاری نهال زردآلو به دوره رشد نهال و نیازهای آن بستگی دارد. در ادامه به توضیح بیشتری می‌پردازم:

  آبیاری پس از کاشت:

در ابتدای کاشت نهال، باید آن را به میزانی آبیاری کرد که خاک مرطوب و مرطوب باشد. پس از کاشت، توصیه می‌شود هر پنج تا هفت روز یک‌بار نهال را به میزانی آبیاری کنید که خاک را مرطوب نگه‌داشته و ریشه‌های نهال را شاداب نگه دارد.

 آبیاری در فصل رشد:

در فصل رشد نهال زردآلو، نیاز به آبیاری منظم دارد. به طور کلی، نهال زردآلو دو تا سه بار در هفته آبیاری می‌شود اما میزان و زمان آبیاری بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه شما دارد.

آبیاری در فصل خشکی:

در فصل خشک و دوران خشکی، نهال زردآلو نیاز دارد به طور خاص آبیاری شود تا خاک رطوبت کافی داشته باشد. در این مواقع، توصیه می‌شود میزان آبیاری را بیشتر کنید.

  • دقت کنید:
  • هنگام آبیاری آب با طوقه در تماس نباشد. تماس آب با طوقه باعث ایجاد بیماری در آن می‌شود.
  • ریشه زردآلو به رطوبت حساس است پس تا زمانی که زمین خشک نشده آبیاری مجدد انجام نشود.

 

کاشت رقم گرده افشان

دقت کنید همه‌ی رقم‌های زردآلو خودگرده‌افشان نیستند. درصورتی‌که نهال‌های شما خودگرده‌افشان نباشند برای بارور شدن و میوه دهی حتماً باید یک شریک گرده افشان داشته‌ باشند.

در هنگام خرید نهال زردآلو حتماً در مورد رقم گرده‌افشان متناسب با نهالتان سؤال کنید. همچنین با توجه به این که زنبورعسل نقش بسزایی در انجام بهتر گرده‌افشانی دارد؛ توصیه می‌کنیم به ازای هر هکتار 2-3 کندوی زنبورعسل در باغ قرار دهید.

 

مراقبت از نهال

پس از کاشت نهال، باید مراقبت‌های لازم را برای نگهداری و رشد نهال انجام داد. این مراقبت‌ها شامل آبیاری صحیح، سم‌پاشی، هرس صحیح و اصولی، مراقبت از رشد چمن و علف‌های هرز و کاشت پوشش گیاهی همراه با نهال زردآلو می‌شود. که فقط به سم‌پاشی و هرس به دلیل اهمیت زیاد به طور خلاصه میپردازیم:

سم‌پاشی

قارچ و حشرات دو آفت اصلی زردآلو هستند که برای مبارزه با آن‌هاباید سم‌پاشی سالانه را جدی گرفت. فلذا هرساله در فصل زمستان، درختان زردآلو باید توسط سم ضد قارچ و ضد حشره محلول پاشی شوند.

هرس

درخت زردآلو نسبت به گردش هوا بسیار حساس است. بنابراین رشد شاخه‌ها نباید به گونه‌ای باشد که گردش هوا را در درخت دشوار کند. را که در صورت بروز این اتفاق درخت در خطر اصطلاحاً سوختن یا خشک شدن قرار می‌گیرد.

دقت کنید هرس باید سبک انجام شود. تمام شاخه‌های نازک یکساله بعلاوه شاخه‌هایی که به سمت داخل درخت رشد کرده‌اند یا شاخه‌هایی که به شاخه‌های دیگر آسیب می‌زنند باید هرس شوند. اما سعی کنید به شاخه‌های چندین ساله آسیبی وارد نشود.

همچنین دقت کنید که درخت زردآلو نسبت به بیماری مقاومت بالایی ندارد پس حتماً قبل از انجام هرس ابزارتان را به خوبی ضدعفونی کنید تا خطری برای درخت ایجاد نکند.

هرس درخت زردآلو
پیوند نهال

درصورتی‌که نهال به‌طور کامل ریشه زده نباشد پس از کاشت باید پیوند بر روی نهال انجام داد تا بهتر بتواند رشد کند. برای این کار باید یک شاخه سالم از درخت زردآلو را انتخاب کرده و آن را با یک شاخه روی نهال پیوند داد. پس از پیوند، باید نهال را مراقبت کرده و به خوبی آبیاری کرد تا رشد کند.

روش کاشت هسته‌ی زردآلو

کاشت درخت زردآلو از هسته، روش مناسبی برای احداث باغ نیست اما یکی از روش‌های ارزان و ساده برای تولید نهال زردآلو است.

برای کاشت هسته زردآلو، مراحل زیر را می‌توان دنبال کرد:

انتخاب هسته‌های سالم و بدون ترک یا ضایعات اساسی

هسته‌هایی که از میوه‌های سالم و تازه جمع‌آوری شده‌اند، بهترین گزینه هستند.

هسته‌ها را باید از پوست خارج کرده و آن‌هارا در آب بخیسانید تا بذرها در شرایط رطوبتی مناسب باشند.

سپس هسته‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی با خاک مخلوط کرده و آن را در محیطی گرم و مرطوب قرار دهید. بهتر است این کار را در فصل بهار انجام دهید.

بعد از چند هفته، بذرها شروع به جوانه‌زنی می‌کنند. در این مرحله، باید ظرف را به محیطی با نور بیشتر منتقل کنید.

پس از چند ماه، نهال‌ها به اندازه کافی رشد کرده و آماده برای کاشت در باغچه شما هستند. قبل از کاشت، بهتر است نهال‌ها را در گلدان‌های کوچک بکارید تا ریشه‌های آن‌هابهتر بتوانند رشد کنند.

 

کاشت هسته زردآلوکلام آخر

نهال زردآلو هم مانند سایر نهال‌ها بعد از کشت به مراقبت و رسیدگی نیاز دارد و همچنین باید روش کشت آن به درستی و در اقلیم سازگار با رقم تهیه شده انجام گردد. در این مقاله سعی بر این بود که اطلاعات لازم در خصوص کاشت نهال زردآلو در اختیاز همراهان عزیز ماه کشت قرار بگیرد. اگر هنوز نهال زردآلوی مورد نظر خود را تهیه نکرده‌اید می‌توانید برای خرید نهال زردآلو با کیفیت به سایت ماه کشت مراجعه کنید و یا با پشتیبانی تماس بگیرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۵ رای

4 دیدگاه در “کاشت نهال زردآلو به صورت اصولی از 0 تا 100

  1. یک ایرانی گفت:

    خیلی اطلاعات کامل و مفیدی بود خیلی ممنونم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      خیلی ممنون🌷

  2. الیاس بلوچ گفت:

    با تشکر چندمدل نهال زردآلوکه دیرگل باشند لطفا معرفی کنید

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و وقت بخیر
      نهال‌های نخجوان، رویال، جهانگیری از انواع دیرگل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *