آموزش کشت زعفران

کاشت زعفران در گلدان و خانه در 4 مرحله

کاشت زعفران در گلدان

کاشت زعفران در گلدان و در خانه طرفداران بسیاری دارد. امروزه در سبک زندگی مدرن و غالبا آپارتمانی که از طبیعت و فضای سبز بی نصیب است، افراد زیادی به سمت پرورش گل و گیاه در خانه روی آورده‌اند. پرورش زعفران نیز یکی از گزینه‌های مورد توجه این افراد است.

برخی افراد نیز قصد کشت‌ زعفران را در مزرعه و متراژهای بالا دارند اما برای کسب تجربه و آشنایی با این گیاه، ترجیح می‌دهند که ابتدا این کشت را در منزل تجربه کنند. این کار به آن‌ها دیدی بهتر در خصوص عملکرد و بازده زعفران می‌دهد.

کاشت زعفران در خانه کار ساده‌ای نیست و دشواری چندانی ندارد. در این محتوا قصد داریم که به طور کامل به نحوه کاشت زعفران در گلدان بپردازیم و اطلاعات لازم در خصوص نگهداری و مراحل بعد از کشت را خدمت شما همراه محترم ماه کشت ارائه دهیم.

کاشت زعفران در گلدان

امکانات لازم برای کاشت زعفران در گلدان

کاشت زعفران در خانه و در مقیاس‌های کوچک اصلا کار سختی نیست و به ادوات و تجهیزات خاصی نیاز ندارد. تهیه گلدان یا جعبه، خاک و پیاز زعفران با کیفیت، تنها لوازمی است که برای این کشت ضروری هستند. حتی اگر قصد کشت در باغچه و یا گوشه باغتان را داشته باشید، به گلدان هم نیازی ندارید.

 

مراحل کاشت زعفران در گلدان

پرورش زعفران در خانه و در گلدان به طور کلی دارای 4 مرحله ساده است که شامل تهیه و خرید پیاز زعفران، تهیه بستر کشت خاکی، ضدعفونی کردن پیازها و قرار دادن پیازها در خاک است. در ادامه به توضیح کامل هر یک از مراحل می‌پردازیم.

 خرید پیاز زعفران

اولین و مهم‌ترین قدمی که در این مسیر باید برداشته شود، خرید پیاز زعفران با کیفیت است. هر آنچه که بعدا به دست می‌آورید کاملا وابسته به پیازی است که در ابتدای کار تهیه کرده‌اید. کیفیت و مرغوبیت پیازها باعث می‌شود که کشت بهتری داشته باشید و زعفران بیشتری را نیز برداشت کنید.

خرید پیاز زعفران با کیفیت حتما باید از مراکز معتبر و با سابقه درخشان انجام گیرد. پیازها باید سالم، عاری از آلودگی و بیماری، بدون زخم و خراشیدگی باشند. دقت داشته باشید که از خرید پیازهای انبارداری شده که مدت زیادی از خاک خارج بوده‌اند، خودداری کنید چرا که این پیازها بخش زیادی از کیفیت و پتانسیل جوانه‌زنی خود را از دست داده‌اند.

مقدار پیازی که تهیه می‌کنید، به تعداد و اندازه‌های گلدان‌های شما بستگی دارد. به طور تقریبی می‌توان گفت که برای گلدان‌هایی با عرض 25 سانتی‌متر، به حدود 5 تا 7 عدد پیاز زعفران نیاز است.

تهیه بستر کاشت زعفران در گلدان

برای کاشت زعفران در گلدان به ظروف یا گلدان هایی با ویژگی‌ها خاصی نیاز نیست. به طور کلی از هر ظرف، جعبه یا محیط محصوری که قابلیت زهکشی نیز داشته باشد، می‌توان برای این کار استفاده کرد. بهترین بستر کشت، گلدان‌های سرامیکی، پلاستیکی و سفالی است. به یاد داشته باشید که ارتفاع گلدان‌ها حتما باید 30 سانتی‌متر و یا بیشتر باشد.

گلدان‌ها باید از زهکشی مناسبی برخودار باشند. به این معنا که راه‌های خروج آب از گلدان (حفره‌های انتهای گلدان‌ها) باید به تعداد و اندازه‌ای باشند که پس از آبیاری، آب به مقدار و سرعت مناسبی از گلدان‌ها خارج شوند. یعنی به گونه‌ای که آب در دسترس گیاه قرار بگیرد و فرصت جذب آن را داشته باشد اما باعث گندیدگی آن نشود.

خاک مورد نیاز

خاکی که برای پر کردن گلدان ها مورد استفاده قرار می‌گیرد باید بافتی لومی – شنی داشته باشد یعنی دارای شن، ماسه و رس باشد. خاک باغچه گزینه‌ی خوبی برای این کار است. خاک سفت و با درصد رس بالا برای کشت زعفران اصلا مناسب نیست و بهتر است با مقداری شن و ماسه مخلوط شود.

 

بهترین زمان کاشت زعفران در گلدان

زمان کاشت زعفران در گلدان و در مزارع بزرگ،  یکسان است و از اوایل تیر ماه تا اواخر شهریور ماه قابلیت کشت وجود دارد. در مناطقی که آب و هوایی گرمی دارند و گرمسیر هستند، این کشت را می‌توان تا اوایل مهر ماه نیز انجام داد.

نکته حائز اهمیت در خصوص زمان کشت زعفران در گلدان این است که بعد از تهیه پیازها آن را به سرعت و طی یک تا دو روز درون خاک قرار دهید و آن‌ها را کشت کنید تا آسیبی در اثر عوامل مختلف مانند بیماری‌ها و آفات به آن‌ها وارد نشود.

 

ضدعفونی کردن پیازها

پیازها را قبل از کشت حتما باید با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند قارچ کش‌ها و کنه کش‌ها ضدعفونی کرد تا کشتی مطمئن داشته باشید. برای این کار غالبا از قارچ‌کش‌ کاربندازیم استفاده می‌شود. اما این موضوع کمی کار را دشوار می کند و شاید شما را از کشت نیز منصرف کند، چرا که علاوه بر هزینه‌بر بودن آن، ممکن است خطراتی نیز داشته باشد. از این رو بهترین گزینه انتخاب و خرید پیازهای ضدعفونی شده است در این صورت هم کشت راحت‌تری خواهید داشت و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

 

قرار دادن پیازها در گلدان

برعکس کشت‌های زارعی که حتما پیازها باید به صورت ردیفی در خاک قرار بگیرند، در کشت‌های گلدانی نحوه قرارگیری پیازها اهمیتی ندارد اما عمق و فاصله پیازها از یکدیگر باید به طور دقیق رعایت شود. پیازهایی که سال اول کشت می‌شوند تا 7 سال باردهی دارند و در زیر خاک نیز رشد و تکثیر می‌شوند. بنابراین عمق و فاصله پیازها باید به گونه‌ای باشد که جوابگوی رشد و تکثیر 7 ساله پیازها باشد. از این رو ضروری است که پیازها در عمق 20 سانتی‌متری خاک و با فاصله 3 سانتی‌متری از یکدیگر قرار بگیرند.

کاشت زعفران در گلدان

کلام اخر

کاشت زعفران در گلدان و در منزل پیشنهاد خیلی خوبی به افرادی است که می‌خواهند ابتدا در ابعاد کوچک تجربه‌های لازم را کسب کنند و بعد از آن، کشت را در مزارع بزرگ توسعه دهند. اگر که قصد کشت زعفران چه در منزل و چه در مزرعه را دارید می‌توانید با کارشناسان ماه کشت تماس بگیرید و از خدمات و مشاوره‌های لازم بهره‌مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۹ رای

5 دیدگاه در “کاشت زعفران در گلدان و خانه در 4 مرحله

  1. امیر حمزه ای گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    چگونه و از کجا میتوانم پیاز زعفران را تهیه کنم؟؟
    لطفاً بنده را راهنمایی فرمایید.با تشکر

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای خرید پیاز زعفران و دریافت مشاوره لطفا با شماره‌ی 09104447321 تماس بگیرید.

  2. ممنون از مقاله خوبتون

  3. سارا گفت:

    سلام چرا پس تو عکس پیازها و در عمق بیست سانت نگزاشتید و روی سطح قرار دادید

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و وقت بخیر
      عکس های برای نمونه هستند
      عمق باید حتما به درستی رعایت شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *