آموزش کشت زعفران

کاشت زعفران گلخانه ای

کاشت زعفران گلخانه ای

کاشت زعفران گلخانه ای یکی از روش‌های کشت این گیاه پرسود است. این نوع کشت علی رغم تفاوت‌‌های زیادی که با کشت خاکی دارد، شباهت‌های بنیادین متعددی نیز با آن دارد. افراد براساس شرایط منطقه می‌توانند انتخاب کنند که زعفران را به صورت خاکی و یا به صورت گلخانه ای کشت کنند.

در این مقاله قصد داریم که کشت زعفران گلخانه ای را بررسی کنیم و به جنبه‌های مختلف آن بپردازیم. پس اگر تصمیم دارید که کشت گلخانه ای را انجام دهید و یا اطلاعاتی در این باره به دست بیاورید، تا انتهای این مطلب همراه ماه کشت باشید.

در خصوص کشت زعفران گلخانه ای یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن بپردازیم این حقیقت است که برخلاف تصورات عموم، در کشت گلخانه ای برداشت چند برابری زعفران و کیفیت بسیار بالاتر نسبت به کشت خاکی رخ نمی‌دهد. شاید مقدار برداشت و کیفیت زعفران در کشت گلخانه ای اندکی نسبت به کشت خاکی بیشتر باشد اما این تفاوت میزان برداشت در مقایسه با هزینه‌های اولیه گلخانه زعفران بسیار ناچیز است.

 

کاشت زعفران گلخانه ای

 

کشت گلخانه ای زعفران به دو روش ایروپونیک و هیدروپونیک قابل اجرا است. در کشت هیدروپونیک از کوکوپیت و پرلیت به عنوان بستر کشت استفاده می‌شود و گیاه مواد خود را از طریق ریشه و از این بستر مواد مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

کشت ایروپونیک یا همان هواکشت نسبت به هیدروپونیک رایج‌تر و مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. در ادامه به طور مفصل به چگونگی کشت زعفران گلخانه ای به روش ایروپونیک می‌پردازیم.

 

تجهیزات مورد نیاز برای کاشت زعفران گلخانه ای

همه ما می‌دانیم که کشت گلخانه ای نسبت به کشت خاکی به ادوات و تجهیزات بیشتری نیاز دارد. برای کشت خاکی فقط به زمین و آب مناسب نیاز است اما برای کشت گلخانه ای علاوره بر زمین و آب به تجهیزات زیر نیاز است:

محیطی مسقف و بسته: محیطی که به عنوان گلخانه در نظر گرفته می‌شود باید مسقف و بسته باشد. دقت داشته باشید که گلخانه‌های معمول مانند گلخانه صیفی جات و یا گیاهان زینتی که پوششی پلاستیکی دارند برای پرورش زعفران گلخانه ای مناسب نیستند.

قفسه بندی: گلخانه باید قفسه بندی 4 تا 5 طبقه ای گردد تا پیازها روی قفسه‌ها قرار بگیرند. طبقه‌ها می‌توانند چوبی و یا فلزی باشند. فاصله هر طبقه با طبقه بالایی باید 40 تا 45 سانتی‌متر باشد. عرض راهروها را می‌توان 100 سانتی‌متر در نظر گرفت.

کفه قفسه‌ها می‌تواند پلاستیکی، فلزی و یا چوبی باشد. چیزی که مهم می‌باشد این است که این کفه‌ها شیار و یا سوراخ برای گردش هوا داشته باشند.

دستگاه مه‌پاش یا رطوبت ساز: برای تامین آب مورد نیاز گیاه لازم و ضروری است.

وسیله گرمایش و وسیله سرمایشی: از کولر و بخاری برای تنظیم دمای مورد نیاز پیازها استفاده می‌شود.

لامپ: گیاهان برای رشد، نیازهای نوری متفاوتی دارند. برای پرورش زعفران نیز لازم است از لامپ‌های مناسب برای تامین نور مورد نیاز استفاده کرد.

رطوبت سنج و دما سنج: این ابزار برای کنترل دما و رطوبت موجود در گلخانه لازم است.

 

مراحل کاشت زعفران گلخانه ای (ایروپونیک)

کشت زعفران گلخانه ای دارای مراحل متعددی است که هر مرحله نیز اهمیت خاص خود را دارد. این مراحل عبارت است از:

آموزش و یادگیری

کاشت زعفران گلخانه ای نیازمند آموزش دقیق و کسب اطلاعات کافی است. این مدل کشت نسبت به کشت خاکی مراحل و حساسیت بیشتری دارد که باید به طور دقیق و کامل اجرا شود. کوتاهی در نگه‌داری و پرورش زعفران گلخانه ای در اثر سهل انگاری و یا عدم دانش می‌تواند سرمایه شما را تهدید کند و حتی آن را از بین ببرد.

 

تهیه پیاز زعفران برای کاشت زعفران گلخانه ای

از مهم‌ترین مراحل کشت زعفران چه به صورت خاکی و چه به صورت گلخانه ای، خرید پیاز زعفران با کیفیت و مرغوب است. این کیفیت و سلامت پیاز است که تعیین می‌کند مزرعه یا گلخانه شما چه برایندی داشته باشد.

برای کشت‌های گلخانه ای لازم است که از پیازهایی با سایز درشت یعنی با وزن بالاتر از 15 گرم استفاده شود. توجه داشته باشید که پیازها باید در خرداد ماه با نهایتا اواسط تیرماه که در خواب حقیقی قرار دارند تهیه و به انبار منتقل شوند.

هنگام خرید پیاز زعفران از سلامت کامل پیازها اطمینان حاصل کنید. پیازها باید فاقد هر گونه آلودگی و بیماری‌های قارچی باشد.

پوشال‌ها از بروز تنش شدید در پیازها به هنگام خروج از خاک و فرایند انتقال جلوگیری می‌کنند، از این رو بهتر است که پیازها در محل مقصد نقره کنید و از خرید پیاز نقره شده خودداری کنید.

به شدت از خرید پیاز زعفران انبار داری شده تحت هر شرایطی پرهیز کنید. پیازهایی که مدت زیاد خارج از خاک و در انبار نگه‌داری شده‌اند، قوه نامیه و بنه ضعیفی دارند و احتمال آلوده بودن آن‌ها بسیار بالا است.

 

کاشت زعفران گلخانه ای

انتقال پیازها به گلخانه

در نهایت از اواسط مرداد ماه تا اوایل شهریور ماه پیازها باید به گلخانه منتقل شوند و با فاصله بسیار نزدیک و به صورت منظم در قفسه‌‌ها چیده شوند. نحوه قرار گیری پیازها در گلخانه بر خلاف کشت خاکی، مهم است و حتما باید جوانه پیازها به سمت بالا قرار گیرد.

در طول دوره خواب پیازها باید در محیطی کاملا تاریک نگه‌داری شوند. از اواخر شهریور ماه به بعد، کم کم پیازها از خواب بیدار می‌شوند و شروع به فعالیت و رشد می‌کنند. پس از این که پیازها شروع به رشد کردن و جوانه‌های آن‌ها پدیدار شد، نیاز است که به صورت تدریجی و اندک اندک نور محیط زیاد شود.

 

گلدهی و برداشت زعفران

فرایند و حتی زمان گلدهی زعفران در کشت گلخانه ای و خاکی، یکسان است و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در آبان‌ها پیازها شروع به گلدهی می‌کنند و روزانه باید چیدن گل ها و برداشت زعفران انجام گردد.

 

انتقال پیاز زعفران به خاک

اکثر  افرادی که تمایل به کاشت زعفران گلخانه ای دارند از یک نکته مهم در خصوص  این نوع کشت بی اطلاع هستند که آن هم ضرورت داشتن زمین برای انتقال پیازها به خاک است. برای حدود 100 متر گلخانه تجهیز شده به چیزی حدود 5000 تا  6000 متر زمین آبی نیاز است.

بعد از این که برداشت زعفران انجام شد، نوبت به انتقال پیازها به خاک و زمین می‌رسد. این مرحله برای ریشه‌دهی، آبیاری و تقویت پیازها ضروری است و حتما باید انجام گردد.

از بعد از مرحله انتقال پیازها به خاک تا قبل از انتقال مجدد آن‌ها به انبار و گلخانه، روال کار اعم از آبیاری و کوددهی کاملا مشابه کشت خاکی است.

 

کاشت زعفران گلخانه ای

کلام آخر

همانطور که مشخص است کاشت زعفران گلخانه ای دشواری و زحمت بیشتری دارد. در این نوع کشت تمام مراحل گفته شده هر ساله باید تکرار شوند و این سیکل تکرار شونده هزینه‌بر، پر زحمت و وقت گیر است. به همین دلایل است که مجموعه ماه کشت به تمامی علاقمندانی که منطقه کشت آن‌ها قابلیت کشت خاکی زعفران را دارد و محدودیتی از این منظر ندارند، توصیه می کند که زعفران را به صورت خاکی پرورش دهند.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

3 دیدگاه در “کاشت زعفران گلخانه ای

  1. سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

  2. رحیم جعفری گفت:

    سلام مرسی ازراهنمای شما

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      خواهش میکنم.
      ممنون از همراهی شما🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *