آموزش باغبانی

بهترین نهال زردآلو در مناطق مختلف کشور

بهترین نهال زردآلو

به طور کلی برای انتخاب بهترین نهال زردآلو باید در درجه اول به شرایط منطقه و نیازهای کشاورزان توجه کرد. ده‌ها نوع از این درخت وجود دارد که هر یک میوه‌هایی با طعم بو و بافت کاملاً متفاوت تولید می‌کنند.

بنابراین انتخاب بهترین نهال زردآلو کاملاً به مواردی نظیر نوع خاک منطقه، شرایط آب و هوایی و انتظار کشاورز از محصول وابسته است.

در این مقاله بهترین انواع نهال زردآلو برای مناطق مختلف و اهداف مختلف اعم از باردهی، بازارپسندی، عمر اقتصادی، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی، مقاومت در برابر آفات و… معرفی می‌کنیم پس تا انتهای مقاله با ماه کشت همراه باشید.

 

بهترین نهال زردآلو

بهترین نهال زردآلو برای مناطق مختلف

تفاوت نهال‌ها در مناطق مختلف، زمان گلدهی آن‌ها است. در مناطق مختلف زمان گلدهی نهال باید به گونه‌ای باشد که شکوفه‌ها دچار سرمازدگی و ریزش نشوند. نهال‌ها از نظر زمان گلدهی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

نهال زردآلوی دیرگل

این نهال‌ها در اواخر فروردین گل می‌دهند بنابراین شکوفه‌های آن‌ها از سرمای بهاره ایمن می‌مانند و دچار یخ‌زدگی نمی‌شوند.

نهال زردآلوی عسگرآبادی یکی از انواع نهال‌های دیرگل است که میوه‌هایی گوشتی و با بافت متراکم و طعمی بی‌نظیر تولید می‌کند. این نهال‌ها در مناطقی که سرمای طولانی‌مدت دارند بهترین گزینه هستند.

نهال‌های دیر گل باید در محلی با خاک حاصلخیز و نور آفتاب کافی کشت شوند. این نوع نهال به آبیاری منظم و مداوم نیاز دارد و باید در فصل بهار و پاییز با کودهای شیمیایی یا آلی تغذیه شود.

از زردآلو دیرگل برای تهیه مربا، کمپوت، سس و پودینگ استفاده می‌شود و همچنین به صورت تازه نیز مصرف می‌شود.

 

نهال زردآلوی زودگل

نهال زردآلوی زودگل از محبوب‌ترین انواع نهال‌های میوه‌ای در باغ‌ها و مزارع است و به دلیل سرعت رشد، مقاومت در برابر بیماری‌ها و آفات و میوه‌های خوشمزه و طعم‌دار برای کشاورزان و باغداران جذابیت بالایی دارد.

نهال‌های زردآلوی زودگل در بهار شروع به شکوفه‌دهی می‌کند و به سرعت رشد می‌کند تا به ارتفاع ۵ تا ۶ متر برسد. برگ‌های آن سبز روشن و بیضی‌شکل هستند و میوه‌های آن در تابستان به رشد می‌رسند و در پاییز به بلوغ می‌رسند.

نهال زردآلوی زودگل به آب و هوای گرم و خشک عادت دارد و می‌تواند در بیشتر مناطق خشک و نیمه‌خشک رشد کند. این نهال برای کشت به خاکی با بافت خاک شنی و نیمه شنی و با دفعات آبیاری کمتر مناسب است.

نهال زردآلوی زودگل، یک گیاه مثمر و باغی با میوه‌های خوشمزه است که در مناطق مختلف جهان کشت می‌شود. در زمستان، نهال زردآلوی زودگل برگردانده می‌شود و در بهار، برگ‌های جدیدی رشد می‌دهد.

میوه زردآلوی زودگل دارای پوستی روشن و خوش‌رنگ است که در داخل آن، گوشتی نرم و آبدار قرار دارد. میوه‌های زردآلوی زودگل به صورت تازه، خشک شده، مربا و سایر فرآورده‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

این گیاه برای رشد، به خاکی با بافت خوب و خوب زهکشی شده نیاز دارد. نهال زردآلوی زودگل نیاز به آبیاری منظم دارد.

 

بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر

زردآلو جزو میوه‌هایی است که نیاز سرمایی بالایی دارد و باید 300-900 ساعت دمای زیر 7 درجه سانتی‌گراد را در زمستان پشت سر بگذارد بنابراین اکثر رقم‌های زردآلو در مناطق سردسیر قابل کشت هستند اما در مناطقی که سرمای طولانی‌تری دارند ارقام دیرگل مناسب‌تر می‌باشند.

 

زردآلوی شاهرودی

زردآلوی شاهرودی یکی از ارقام محبوب زردآلو در ایران است که در استان سمنان و به خصوص شهرستان شاهرود کشت می‌شود.

این نوع زردآلو با رنگ زرد تیره و گوشت درونی نرم و آبدار، میوه‌های درشت با هسته کوچک، مزه‌ای شیرین و باردهی بالا شناخته می‌شود. که باعث بازارپسند شدن این محصول شده است.

این رقم نهال بازدهی فوق العاده‌ای در تابستان دارد، در همه ارتفاعات می‌تواند رشد کند، از ۳-۴ سالگی میوه می‌دهد و عمر حدود ۳۵ سال دارد که از این ۳۵ سال ۲۰ الی ۲۵ سال میوه می‌دهد.

با تمام ویژگی‌های گفته شده باید دقت کنید که این نهال در برابر برخی آفات حساس است و باید به سم‌پاشی منظم و آبیاری صحیح آن دقت شود.

نهال برای معتدل کردن رشد به هرس نیاز دارد و محل کشت آن باید جایی باشد که روزانه حداقل شش الی هشت ساعت در معرض نور باشد.

زردآلوی شاهرودی به دلیل طعم و کیفیت بالایی که دارد، در صنایع غذایی مختلفی مانند تولید آبمیوه، چیپس میوه، مربا و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع زردآلو در فصل تابستان به طور انبوه در بازارهای محلی شهرستان شاهرود و همچنین در بازارهای استانی و کشوری عرضه می‌شود. علاوه بر این به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

 

زردآلوی نصیری

این رقم نیز یکی از ارقام دیرگل است که جزو بهترین نهال‌های زردآلو برای مناطق سردسیر است. باردهی چشمگیر این رقم که تا 50 تن در هر هکتار می‌رسد، طعم فوق‌العاده و بافت متراکم و گوشتی میوه‌ها، مقاومت بالا و سازگاری بالا با محیط؛ باعث شده این نوع نیز عنوان بهترین نهال زردآلوی ایران را بگیرد.

عمر اقتصادی این رقم حدود 35 سال است. زردآلوی نصیری به صورت تازه استفاده می‌شود و جزء خوشمزه‌ترین رقم‌های زردآلو است.

این نوع زردآلو نیاز به گرده‌افشانی دارد که بدین منظور می­توان از زردآلوی عسگرآباد یا سلطنتی به عنوان شریک گرده افشان کمک گرفت. این رقم مقاومت زیادی در برابر آفات ندارد و باید به برنامه سم‌پاشی و هرس آن دقت کرد.

 

نهال زردآلو نصیری

 

زردآلوی عسگرآبادی

نهال زردآلوی عسگرآبادی جزو ارقام دیر گل است و بین تمام ارقام بیشترین تحمل سرمایی را دارد. از این رو می­توان گفت بهترین نهال زردآلو برای مناطق سردسیر است. این نهال حدود 50 الی 60 تن در هر هکتار میوه می­دهد.

علاوه براین زردآلوی عسگرآباد یکی از انواع محبوب زردآلو در ایران است. این نوع زردآلو از نظر اندازه و شکل با سایر انواع زردآلوها تفاوت چندانی ندارد اما در خصوص رنگ، طعم و عمر ماندگاری دارای ویژگی‌های خاصی است.

زردآلوی عسگرآباد رنگی تیره دارد و در برخی موارد به رنگ قرمز نیز می‌رسد. طعم این نوع زردآلو نسبت به سایر انواع، شیرینی بیشتری دارد. همچنین ماندگاری آن بسیار طولانی است و معمولاً تا دو هفته در دمای اتاق قابل نگهداری است.

زردآلوی عسگرآباد به دلیل ویژگی‌های خاص خود، به عنوان یک رقم از بهترین نهال زردآلوهای ایران در بازارهای محلی و بین‌المللی شناخته شده است. این نوع زردآلو نیز از بهترین زردآلوهای صادراتی ایران است.

 

بهترین نهال زردآلو برای مناطق گرمسیر

همانطور که ابتدای مقاله گفتیم اکثر نهال‌های زردآلو نیاز سرمایی بالایی دارند و در مناطق معتدل و گرمسیر بازدهی خوبی ندارند؛ اما همچنان برخی ارقام زودگل هستند که در مناطق معتدل و گرمسیر می‌توانند به خوبی رشد کنند.

 

نهال زردآلوی تخم‌مرغی (سلطنتی) زودرس

این نهال برخلاف بقیه ارقام، بهترین نهال زردآلو برای مناطق معتدل، گرم است. برخلاف چیزی که از نهال‌های زردآلو در مناطق گرم و معتدل انتظار می‌رود، این نهال پربارتر از سایر رقم‌های زردآلو است.

 زردآلوی سلطنتی به دلیل طعم و عطر ویژه یکی از بهترین رقم‌های صادراتی نیز هست. علاوه بر موارد مذکور، این نهال جزو معدود نهال‌های زردآلو ست که علاوه بر سرما و گرما و شرایط محیطی، در مقابل کم‌آبی و آفات نیز مقاومت بالایی دارد.

این رقم خود بارور است و نیازی به شریک گرده افشان ندارد.

 

نهال زردآلوی قیسی

این نهال نیز جزو معدود نهال‌هایی است که در مناطق گرم و خشک کشت می‌شود و گرما را تا دمای 38 درجه سانتی‌گراد تحمل می‌کند. علاوه بر اقلیم گرم و خشک، محیط کشت نهال باید دارای خاکی نرم و آهکی با رطوبت کم باشد. عمر اقتصادی این نوع حدود 30 سال است.

محصول این نوع نهال طعمی ترش و شیرین دارد و عمدتاً به صورت میوه خشک مصرف می‌شود. محبوبیت این محصول در حدی است که نه‌تنها میوه­ها به صورت خشکبار صادر می‌شود؛ بلکه خود نهال‌ها نیز صادر می‌شوند.

 

نهال زردآلو قیسی

 

بهترین نهال زردآلو پربار

در بین تمامی موارد نامبرده می‌توان نهال زردآلوی سلطنتی را با تولید 80 تن زردآلو در هر هکتار، به عنوان بهترین نهال زردآلو پربار در ایران معرفی کرد. کوددهی یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار بر روی کمیت و کیفیت محصولات این درخت است. با توجه به این نکته خرید کود متناسب با نیاز غذایی برای رسیدن به بازدهی مطلوب اهمیت فراوانی دارد.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله 5 مورد از بهترین نهال‌های زردآلو را معرفی کردیم و ویژگی‌های هر یک را بیان کردیم. حال با توجه به نکات ذکر شده، ویژگی‌های هر یک، شرایط اقلیمی منطقه خود و هدف کشت می‌توانید برای خرید نهال زردآلو اقدام کنید. در صورت خرید نهال، ماه کشت تضمین‌کننده کیفیت و سلامت نهال خریداری شده‌ی شما است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۰ رای

5 دیدگاه در “بهترین نهال زردآلو در مناطق مختلف کشور

  1. علی کارگر گفت:

    اطلاعات تون عالی هستش

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از همراهیتون🌼

  2. اسماعیل اصفهانی گفت:

    عالی

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *