آموزش کوددهی

کود سفید برای زعفران

کود سفید برای زعفران

کود سفید برای زعفران در واقع همان کود اوره‌ی شناخته شده‌ بین کشاورزان است که مقدار مصرف بالایی نیز دارد. کود اوره به دلیل درصد بالای نیتروژنی که دارد می‌تواند به سرعت، رشد رویشی گیاه را افزایش دهد.

کود اوره به دلیل ظاهر گرانوله و سفید رنگی که دارد به کود سفید معروف شده است. استفاده از این کود برای اکثر محصولات مجاز است چرا که علی‌رغم اثر مثبتی که بر رشد گیاه می گذارد، کم هزینه و کاملا مقرون به صرفه می‌باشد.

 

کود سفید برای زعفران

کود اوره چیست؟

کود اوره یا همان کود سفید یک ترکیب آلی دارای 46 درصد نیتروژن است که در خاک به آمونیاک و دی‌اکسید کربن تجزیه می‌شود و آمونیاک فرمی دیگری از نیتروژن است را در اختیار گیاه قرار می‌دهد.

 

ویژگی‌های کود سفید برای زعفران

  • حلالیت بسیار بالایی در آب دارد.
  • غیر سمی است.
  • از نظر اسیدی و قلیایی بودن، خنثی است و تاثیری بر pH خاک ندارد.
  • این کود دارای تک عنصر نیتروژن است و فاقد هر عنصر دیگری می‌باشد.

 

زمان استفاده از کود سفید برای زعفران

کود سفید از آن دسته کودهایی است که به سرعت آب شویی می‌شود بنابراین باید زمانی در دسترس پیاز زعفران قرار بگیرد که گیاه شرایط جذب را داشته باشد و بتواند به سرعت آن را دریافت کند.

بهترین زمان برای استفاده از کود سفید برای زعفران پس از برداشت گل‌ها و همراه با آبیاری دوم است. در این زمان کود دهی زاج آب نیز انجام می‌شود. در واقع کود اوره نیز همراه با کودهای زاج در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

این زمان یعنی پس از برداشت گل‌های زعفران، پیازها بیشترین پتانسیل برای جذب عناصر از زمین را دارند چرا که هم پیازها برای تکثیر به مواد غذایی نیاز دارند و هم پیازهای دختری تازه تشکیل شده برای رشد به عناصر غذایی زیادی نیاز دارند.

یه برنامه کودی حرفه‌ای، میتونه برداشت زعفران مزرعه‌ت رو بترکونه!

همین الان پکیج‌های کودی زاج‌آب و محلول‌پاشی زعفران رو سفارش بده.
خرید پکیج کودی زعفران

نحوه مصرف کود سفید برای زعفران

همانطور که اشاره شد کود دهی کود اوره با آبیاری و همراه با کودهای زاج آب انجام می‌شود. برای این کار فقط کافی است که کود اوره با سایر کودها به نسبت مشخص با یکدیگر مخلوط شوند و سپس در یک تانک در آب محلول شده و در نهایت به سیستم آبیاری تزریق گردند.

 

کود سفید برای زعفران

مقدار مصرف کود سفید برای زعفران

مقدار مصرف اوره برای هر گیاهی براساس عوامل مختلفی مانند آزمایش خاک، نوع محصول و شرایط محیطی تعیین می‌شود. گیاه زعفران نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما به  طور کلی می‌توان گفت که مقدار بهینه کود اوره برای زعفران حدود 50 کیلوگرم برای هر هکتار است.

نکته حائز اهمیت در خصوص استفاده از کود سفید برای زعفران این است که این کود فقط باید در سال اول کشت پیازها استفاده شود. به این معنی که در سال اول کود دهی زاج آب همراه با کود اوره انجام می‌گیرد اما 6 سال بعدی کود دهی زاج آب فاقد کود اوره است. دلیل یکبار استفاده از کود سفید این است که این کود مقدار ازت بسیار بالایی دارد و در صورت استفاده مازاد باعث تکثیر بی رویه پیازها می‌شود.

 

کود دهی زعفران شامل استفاده از کودهای متنوعی می‌باشد که اوره یکی از این آن‌ها است. تصور برخی از کشاورزان این است که فقط استفاده از کود اوره و در کنار آن کودهای حیوانی می‌تواند مزرعه پر گلی از زعفران به آن‌ها بدهد. در صورتی که زعفران نیز مانند هر گیاه دیگری به تمامی عناصر ضروری برای رشد و گلدهی نیاز دارد. این در حالی است که کود اوره فقط نیاز گیاه را به نیتروژن آن هم در سال اول تامین می‌کند و سایر نیازهای گیاه زعفران بی پاسخ می‌ماند.

بنابراین اگر می‌خواهید در کشت زعفران خود به نتیجه ایده‌آل برسید، باید به طور کامل عناصر مورد نیاز گیاه را از طریق کود دهی اصولی تامین کنید تا عملکرد مزرعه شما به حداکثر برسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱۸ رای

4 دیدگاه در “کود سفید برای زعفران

  1. وحید رضا غفاری گفت:

    با همین کودهای شیمیایی است که زعفران درکشورهای اروپایی خریداری ندارد ،محصول اورگانیک بهترین برای مصرف وصادرات

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و درود
      مسلما هر گیاه ارگانیکی از جمله زعفران، با بهترین استقبال رو به رو میشه.
      اما این رو هم باید در نظر بگیریم که فقر خاک از عناصر ضروری مورد نیاز گیاه، میتونه یک محصوله رو به مرز نابودی بکشه که حتی به مرحله بازاریابی نرسه.

  2. چکاد گفت:

    کود اوره واسه زمینه های شور یا آب شور توصیه نشده است

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      به طور کلی نباید در زمین‌های شور و یا زمین‌هایی که آب شور دارند، زعفران کشت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *