آموزش کشت زعفران, آموزش کوددهی

کود دهی زعفران و بهترین کود برای زعفران

کود دهی زعفران

اجرای برنامه کود دهی زعفران از موارد مهم و موثر بر محصول نهایی و مقدار برداشت زعفران می‌باشد. چرا که گیاه در صورت مواجه با کمبود مواد غذایی ضروری عملکرد ضعیفی خواهد داشت و متعاقبا تولید محصول خوبی نخواهد داشت.

قبل از انجام کود دهی زعفران و حتی قبل از کشت هر نوع گیاهی لازم است ابتدا از نیازها و کمبودهای خاک مزرعه خود مطلع شوید. برای این کار باید آنالیز خاک انجام دهید. برای آنالیز، مقداری از خاک مزرعه خود را به آزمایشگاه آب و خاک ببرید تا پس از انجام آزمایش‌های متعدد مشخص شود که بستر کشت مورد نظر حاوی چه عناصری و کمبود چه موادی است و کود مناسب برای زعفران چه کودی می‌باشد.

 

کود دهی زعفران

انواع کود دهی زعفران

کودهای حیوانی

برای مزرعه زعفران از کود گاوی پوسیده شده که چند سال از عمر آن می‌گذرد به عنوان کود حیوانی استفاده می‌شود. دقت داشته باشید که کود حتما باید پوسیده شده باشد و نباید از کود تازه استفاده کرد. همچنین به هیچ عنوان مجاز به استفاده از کود گوسفندی نیستید.

کودهای شیمیایی

برای استفاده از این کودها باید زمین آنالیز شود و براساس مقدار عناصر موجود در آن کوددهی را انجام داد. این کودهای شیمیایی قبل از کاشت، بعد از برداشت و در حین رشد استفاده می‌شوند.

 

ضرورت کود دهی زعفران

زعفران نیز مانند همه گیاهان برای رشد و نمو و همچنین تولید محصول به مواد غذایی ضروری نیاز دارد که در صورت نبود هر کدام از این مواد گیاه با مشکلات جدی رو به رو می‌شود. فقر خاک از مواد غذایی مورد نیاز، باعث کاهش بازده مزرعه و تولید زعفران می‌شود. برای مثال از مزرعه‌ای که می‌توان از آن 20 کیلو گرم زعفران برداشت کرد در صورت نداشتن مدیریت کود دهی، حدود ۵ تا محصول تولید می‌کند.

رسیدگی و تغذیه خاک و گیاه با مواد مغذی منجر به رشد بهتر و در نتیجه تولید محصول بیشتر می‌گردد. تغذیه و وارد کردن عناصر غذایی به زمین برای تقویت گیاه از طریق کود دهی انجام می‌شود. بنابراین اجرای یک برنامه کودی اصولی برای زعفران مانند برنامه کودی ماه چین واجب است .

 

یه برنامه کودی حرفه‌ای، میتونه برداشت زعفران مزرعه‌ت رو بترکونه!

همین الان پکیج‌های کودی زاج‌آب و محلول‌پاشی زعفران رو سفارش بده.
خرید پکیج کودی زعفران

مراحل برنامه کود دهی زعفران

برنامه کود دهی زعفران به طور کلی شامل سه مرحله است:

  1. در مرحله اول که مرحله قبل از کاشت زعفران است از کودهای گرانوله و کود حیوانی استفاده می‌شود.
  2. مرحله دوم کوددهی زعفران همراه با آبیاری دوم است که کود زاج آب گفته می‌شود.
  3. مرحله سوم محلول پاشی است که این مرحله ممکن است تا 6 بار تکرار شود.

کود دهی زعفران

اولین مرحله از کود دهی زعفران

در این مرحله از کودهای حیوانی پوسیده، کود سوپر فسفات تریپل، گوگرد بنتونیت دار و سولفات پتاسیم استفاده می‌شود. البته ناگفته نماند که از کود گاوی پوسیده هر دو سال یکبار استفاده می‌شود.

تکته قابل توجه در خصوص مصرف کودهای حیوانی این است که برای مزرعه زعفران فقط مجاز به استفاده از کود گاوی پوسیده هستید. بدترین کود برای زعفران کود گوسفندی است چرا که منجر به شوری زمین می‌شود. مصرف کود پوسیده نشده یا به عبارت دیگر فرآوری نشده موجب رشد علف‌های هرز می‌شود.

(فقط در سال اول کشت قبل از قرار دادن پیازهای زعفران در زمین، باید از کود سفید برای زعفران استفاده کرد)

 

نام کود مقدار مصرف برای یک هکتار
کود گاوی پوسیده 45 تا 50 تن
سوپر فسفات تریپل 250 تا 300 کیلو
سولفات پتاسیم 250 کیلو
گوگرد بنتونیت دار 75 درصد 400 تا 450 کیلو

کود دهی زاج آب زعفران

کود زاج آب کودی است که همراه با آبیاری دوم و پس از برداشت زعفران استفاده می‌شود. این کود ترکیبی از چندین کود مانند کود NPK است و کود مناسب برای زعفران برای افزایش بازدهی، محسوب می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کود فسفر برای زعفران در برنامه کود دهی زعفران با زاج آب کود 34 52 00 است که تاثیر بسزایی بر رشد ریشه دارد. زمانی که رشد ریشه بیشتر می‌شود در واقع سطح جذب عناصر از خاک وسیع‌تر می‌گردد و پیاز میزان بیشتری از مواد غذایی را دریافت می‌کند.

اهمیت کود زاج آب

  • یکی از اصلی‌ترین دلایل انجام کود دهی زاج آب بعد از برداشت زعفران، تقویت زمین و افزایش میزان تولید زعفران در سال‌های بعد است. تجربه به ما نشان داده است که مدیریت کودی باعث افزایش تولید تا 50 درصد است.
  • زمان تکثیر پیازها بین فاصله برداشت تا اواخر بهمن ماه است. کوددهی زاج آب در این زمان انجام می‌شود و تنها کود دهی است که پیازها را از طریق خاک و جذب از ریشه تقویت می‌کند. پس دلیل دیگر ضرورت زاج آب تقویت پیاز دختری است که در اثر آن پیازهای دختری درشت‌تر می‌شوند.
  • کود زاج آب باعث بهبود رشد ریشه و جذب بهتر عناصر توسط آن می‌شود.

 

فرمول کود دهی زعفران با زاج آب

یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه کشت، مشاوره رایگان دریافت کن!
مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۴۴۴۷۳۲۱

کود دهی زعفران از طریق محلول‌پاشی

پس از برداشت زعفران و در زمانی که برگ‌های سبز زعفران به حدود 20 سانتی‌متر رسیده‌اند. باید کوددهی زعفران با محلول پاشی انجام شود که تقریبا زمان آن حوالی زمستان است که زعفران وارد فاز زایشی و تکثیری می‌شود. در محلول پاشی مواد از طریق برگ‌ها جذب می‌شود. کودهای متفاوتی با روش محلول پاشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند: کود هیومیک اسید، کود جلبک دریایی و کودهای 20 20 20 که بهترین کود برای زعفران برای بالانس و تامین نیاز آن به عناصر اصلی یعنی ازت، فسفر و پتاسیم است.

کود دهی زعفران

چرا باید محلول پاشی کرد؟

  • در زمستان پیاز مادری ضعیف می‌شود و ارتباط آن با خاک قطع می‌گردد. بنابراین تنها راه تغذیه و تقویت گیاه از طریق محلول پاشی است.
  • برای این که پیازهای زعفران به گل بروند باید وزنی بیشتر از 8 گرم داشته باشند و اگر وزن آن‌ها از این مقدار کمتر باشد انرژی خود را صرف رشد رویشی می‌کنند و گل نمی‌دهند. با محلول پاشی پیازها پیاز وزن می‌گیرند و به گل می‌روند.
  • اگر کوددهی زاج آب انجام نشود اهمیت محلول پاشی بیشتر می‌شود و به جای 4 بار باید 6بار محلول پاشی انجام شود.
  • در مناطق سردسیر که در زمستان‌ها برف می‌بارد و زمین را می‌پوشاند. زمانی که برف بر روی زمین باشد و زمین را پوشانده باشد نمی‌توان کوددهی زاج آب را انجام داد بنابراین باید حتما محلول پاشی انجام شود.

 

نکات مربوط به کود دهی زعفران با محلول پاشی

  1. محلول پاشی 4 تا 6 مرحله به فاصله هر 15 روز تا 20 روز یک بار انجام می‌شود تا گیاه بتواند از مواد دریافتی استفاده کند.
  2. نکته حائز اهمیتی در خصوص محلول پاشی زعفران وجود دارد و این است که محلول پاشی باید حتما در درمای بالای 15 درجه و در هوای آفتابی انجام شود تا جذب مواد توسط برگ‌ها به خوبی و درستی انجام شود.
  3. تعداد محلول پاشی که برای هر مزرعه انجام می‌شود با توجه به نوع نسخه‌ای که برای مزرعه تجویز می‌شود، متفاوت است. برای مثال: مزرعه‌ای که 2 بار محلول پاشی دارد نسخه کودی متفاوتی با مزرعه‌ای که 4 تا 5 بار محلول پاشی می‌شود، دارد.
  4. برخلاف بسیاری از گیاهان که محلول پاشی برای آن‌ها ممکن است تا 20 بار نیز انجام شود. برای گیاه زعفران محلول پاشی 5 تا 6 مرتبه انجام می‌شود پس به برند و کیفیت کود دقت کنید.

زمان محلول پاشی

  1. مرحله اول از برنامه کود دهی زعفران به صورت محلول پاشی تقریبا در اوایل دی ماه انجام می‌شود.
  2. محلول پاشی دوم تا پنجم، در زمستان با فاصله 15 تا 20 رو از یکدیگر انجام می‌شود که منجر به افزایش تعداد پیازچه‌های دختری و اندازه آن‌ها می‌شود.
  3. در اوایل بهار و قبل زرد و خشک شدن برگ‌های گیاه زعفران محلول پاشی انجام می‌شود که طی این محلول پاشی تمام عناصر ریزمغذی  به همراه پتاسیم مانند پتاسیم هیدروکسید در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.

جدول کود دهی زعفران با محلول پاشی

  • مرحله اول
نام کود مقدار حل شده در 400 لیتر آب
1/5 کیلو
1 لیتر
0/5 کیلو
1 لیتر

 

  • مرحله دوم
نام کود مقدار حل شده در 400 لیتر آب
1/5 کیلو
1 لیتر
0/5 کیلو
1 لیتر

 

  • مرحله سوم
نام کود مقدار حل شده در 400 لیتر
2 لیتر
2 لیتر
1 لیتر
0/5 کیلو

 

  • مرحله چهارم
نام کود مقدار حل شده در 400 لیتر آب
2 لیتر
0/5 کیلو
400 گرم
1 لیتر

 

  • مرحله پنجم
نام کود مقدار حل شده در 400 لیتر آب
2 لیتر
2 کیلوگرم
0/5 کیلو
400 گرم
1 لیتر

 

  • مرحله ششم
نام کود مقدار حل شده در 400 لیتر آب
2 لیتر
2 کیلوگرم
0/5 کیلوگرم
400 گرم
2 لیتر
1 لیتر

 

کود دهی زعفران

 

در پایان لازم به ذکر است که بهترین حالت برای رشد ایده‌آل زعفران و تقویت خوب آن، بعد از خرید پیاز زعفران مرغوب، تعادل بین عناصر ماکرو و عناصر میکرو و همچنین مدیریت درست زمان، استفاده از بهترین کود برای زعفران و مقدار کوددهی مزرعه است. در این صورت به کیفیت و مقدار خوبی از زعفران می‌توان دست پیدا کرد.

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۲ رای

16 دیدگاه در “کود دهی زعفران و بهترین کود برای زعفران

  1. نادری بنی گفت:

    سلام با تشکر
    ایا میتوانیم بعد از برداشت زعفران از کود اوره استفاده کنیم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      فقط در سال اول کشت می‌تونید بعد از برداشت از کود اوره استفاده کنید. در سال‌های بعد نباید از اوره استفاده کنید.

  2. جواد زینبی گفت:

    سلام زمین ما پیاز هاش ضعیف شده و خاکش سفت شده ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      مهمه که بگین سال چندم کشت شماست؟
      برای تقویت پیازهاتون باید کود دهی انجام می‌دهد.
      و برای جلوگیری از سفت شدن خاک مزرعه باید از کود دامی پوسیده استفاده می‌کردید.

  3. حسین گفت:

    با سلام زمین سال اول کاشت هستش ولی تا الان از هیچ گونه کودی استفاده نکردم میخوام الان راهنمایی کنید که در این فاصله کم چه نوع کودی میشه استفاده کرد محلول پاشی باشه یا با آب استفاده کنیم ممنون

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      کود دهی مزرعه زعفران از مسائل بسیار مهمی است که باید حتما رعایتش کنین. الان محلول‌پاشیه، باید حتماااا محلول‌پاشی رو انجام بدین.

  4. امامقلي خسروشيري گفت:

    باسلام وخسته نباشيد خدمت شما استاد گرامي من حدود 4 سال است كه جهار هزار متر زعفران كاشته ام سال اول ودوم نسبتا بد نبود گل دهي اش اما از سال سوم به بد بايد بهتر بشود ولي متاسفانه رضايت مند نيست كودهي هم در سال جهارم با كود گاوي بوسيده دادم اما ......خواهشمند است راهنمايي بفرماييد با تشكر

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و ارادت
      این طور که از گفته‌های شما مشخص است شما کوددهی ‌ها و محلول‌پاشی ها رو انجام ندادین. علت کاهش عملکرد مزرعه شما نیز همین عدم تقویت پیازها است.
      به شما پیشنهاد می‌کینم حتما مراحل کوددهی رو جدی بگیرید.

  5. مهدی گفت:

    سلام زمان استفاده از این کود ها چه موقع هست باید هر کود چه موقع اقدام به دادن زمین زعفران کنیم؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      زمان کود دهی‌ها به طور کامل در متن توضیح داده شده است.
      به صورت خلاصه می‌توان گفت که کود دهی زاج آب تقریبا در آذر ماه و محلول‌پاشی‌ها از اواخر دی ماه تا اوایل اردیبهشت ماه هر 20 روز یکبار انجام می‌گیرد.

  6. محمد گفت:

    با سلام آیا قبل از کاشت زعفران باید کود گاوی ریخته شود؟ماگر مثلا در اوایل مرداد ماه کوددهی انجام شود و در اواخر مرداد یا اواسط شهریور کاشت انجام شود مشکلی پیش نمیاد؟
    و اینکه پیاز ها قبل کاشت با چه محلولی ضدعفونی شوند؟وچطوری؟
    ممنون میشم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      بله قبل از کشت زعفران باید کود گاوی پوسیده شده روی زمین پاشیده شود.
      فاصله زمانی بین آماده سازی زمین و انجام کشت هیچ موردی ندارد.
      غالبا با قارچ کش کاربندازیم پیازها ضدعفونی می‌شوند.

  7. مرتضی گفت:

    سلام من تازه زعفران کاشتم مشورت بدید برا کود دهی چکار کنم؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و وقت بخیر
      برای اطلاع از از روند کود دهی مزرعه زعفران با شماره 09104447321 تماس بگیرید.

  8. محمد پیشقدم گفت:

    سلام زمینم سال چهارم کشت هست میخوام بدونم قبل گلدهی زمان آبیاری اول چ کودی بدم ..فقط کود گادی کافیه

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و وقت بخیر
      نیازی به کوددهی قبل از گلدهی نیست.
      بعد از گلدهی تقریبا در آذر ماه باید کوددهی زاج آب رو انجام بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *