آموزش کشت زعفران

آموزش کاشت زعفران و درآمد کشت زعفران در سال

کاشت زعفران و درآمد کشت زعفران

کشت زعفران یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کشاورزان است. کشاورزان و علاقمندان به پرورش زعفران به خوبی می‌دانند که این گیاه علاوه بر کم آب بر بودن و سازگاری بالا به هزینه زیادی نیاز ندارد. در واقع برای کشت زعفران فقط سال اول به سرمایه اولیه نیاز است. چرا که برخلاف اکثر کشت‌های زراعی نیازی به تهیه پیاز زعفران و کشت سالانه نیست. به این معنا که فقط یک سال فرایند کشت انجام می‌شود و تا هفت سال بعد مزرعه گل می‌دهد و زعفران برداشت می‌شود.

علاوه بر مزایای گفته شده، درآمد کشت زعفران به میزان قابل توجه‌ای از اکثر کشت‌های زراعی رایج مانند کشت گندم بیشتر است و از سوددهی ایده‌آلی برخوردار می‌باشد.

در این محتوا به طور کامل به نحوه کشت زعفران و شرایط لازم برای انجام آن، پرداخته‌ایم و درآمد کشت زعفران را بررسی کرده‌ایم تا دیدی روشن و واضح برای انتخاب این کشت پربازده و سودمند داشته باشید پس تا انتهای این مطلب با ماه کشت همراه باشید.

 

کشت زعفران

 

زعفران چیست؟ زعفران ادویه‌ی قرمز رنگ و گران قیمت جهانی است که طعم و عطر بی‌نظیری دارد همین امر سبب شده است که قیمت زعفران روز به روز افزایش یابد و ارزشی همانند طلا داشته باشد. بر این اساس است که به طلای سرخ شهرت دارد.

زعفران یک گیاه نیمه گرمسیر و سردسیر است که در مقابل گرما و سرما مقاومت بسیار خوبی دارد. می‌توان آن را به صورت خاکی و گلخانه‌ ای کشت کرد. کاشت زعفران در گلدان و درخانه نیز به راحتی امکان پذیر است که می‌تواند حس خوشایندی را به همراه داشته باشید.

گیاه زعفران حتی از منظر شرایط رشدی با اکثر گیاهان متفاوت است. این گیاه در پاییز و زمستان رشد می‌کند و گل می‌دهد و در فصل‌های بهار و تابستان به خواب می‌رود.

 

آب و هوا مناسب کشت زعفران

مناسب‌ترین مناطق برای کاشت زعفران مناطقی هستند که ارتفاع 400 تا 2300 متری از سطح دریا دارند.

به طور کلی زعفران گیاهی سازگار است و در اغلب اقلیم‌ها و با آب و هوای متفاوت، قابلیت کشت و رشد دارد. در برخی مناطق به دلیل بارندگی‌های تابستانه و یا گرمای بیش از حد امکان کاشت زعفران در زمین وجود ندارد اما می توان به صورت گلخانه ای کاشت زعفران را انجام داد.

زعفران توانایی تحمل سرما تا 30 درجه زیر صفر و گرما تا 45 یا 50 درجه بالای صفر را دارد. بنابراین در اغلب شهرهای ایران که دمایی بین 30- تا 50+ درجه سانتی‌گراد دارند، به راحتی و با خیالی آسوده می‌توان زعفران را کشت کرد.

 

زمان کشت زعفران

از اوایل تیر ماه تا اواخر شهریور ماه بهترین زمان مناسب برای کشت زعفران است .در این زمان پیازهای زعفران در خواب فیزیولوژیکی قرار دارند، به همین دلیل خارج کردن آن‌ها از خاک و انتقال آن‌ها به زمین جدید، آسیب و تنشی به آن‌ها وارد نمی کند.

آنالیز آب و خاک

یکی از مراحل اولیه کشت زعفران، آنالیز آب و خاک است. انجام این آزمایش برای همه زمین‌ها ضروری نیست. و بیشتر برای زمین‌هایی که احتمال شوری دارند و یا ممکن است برای کشت مناسب نباشند، توصیه می‌شود. اگر چه که انجام آن مفید است و اطلاعات خوبی را در خصوص شرایط خاک می‌دهد.

برای کاشت زعفران باید به PH و EC آب وخاک توجه کرد. این پارامترها تعیین کننده قابلیت زمین و آب شما برای پرورش زعفران هستند.

به طور کلی در هر خاکی که بتوان در آن کشت و کار کشاورزی را انجام داد می‌توان زعفران نیز کشت کرد. خاک مناسب برای کشت گیاه زعفران خاک لومی ـ شنی است. این خاک باید از 30 درصد شن، 30 درصد رس و 30 درصد کود حیوانی تشکیل شده باشد.

خاک و آبی که برای کشت زعفران نیاز و مناسب است، باید میزان شوری بسیار کمی داشته باشد و نهایت شوری یا EC آن‌ها باید کمتر از4000 میلی موس باشد.

  • PH مناسب برای کاشت زعفران در محدوده 5/6 تا 5/7 قرار دارد اما تا 5/8 نیز قابل کشت است.
  • در زمین‌هایی با  EC یا همان شوری تا 4000 نیز می‌توان کشت را انجام داد.

 

آماده سازی زمین

پس از آنالیز آب و خاک و مشخص شدن این که زمین مناسب کشت زعفران هست، نوبت به آماده سازی زمین می‌رسد. مراحل آماده سازی زمین به ترتیب زیر است:

شخم

باید زمین به طور کاملا و عمیق (عمق بیشتر از 25 سانتی‌متر) شخم زده شود. شخم سبب نرم شدن خاک، افزایش نفوذپزیری هوا و … می‌شود.

کود دهی

اولین مرحله کود دهی در پرورش زعفران، استفاده از کود گاوی پوسیده است. این کود علاوه بر مواد آلی که دارد و برای تقویت پیاز ها مفید است باعث اصلاح بافت خاک، افزایش نفوذپذیری، افزایش حفظ آب، تهویه بهتر و… می‌گردد. نکته مهم در این مرحله این است که به هیچ عنوان نباید از کود گوسفندی و یا سایر حیوانات استفاده کرد. مقدار مورد استفاده از کود گاوی پوسیده برای هر هزارمتر حدود 4 تن می‌باشد.

تسطیح

پس از شخم و استفاده از کود گاوی پوسیده، نوبت به تسطیح سطح خاک می‌رسد. خاک باید صاف و مسطح شود تا گلدهی یکدست باشد و برداشت زعفران به صورت منظم انجام گردد، به علاوه سبب می‌شود تا جذب کود به درستی انجام گیرد.

 

خرید پیاز زعفران

مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش کاشت زعفران، خرید پیاز زعفران مرغوب، سالم و با کیفیت است. در صورتی که این پیازها از کیفیت بالایی برخوردار نباشند انجام صحیح سایر مراحل ثمری ندارد.

در هنگام خرید انواع پیاز زعفران دقت داشته باشید که پیازها سالم و عاری از هر گونه آلودگی، دارای پوشال، فاقد زخم و آسیب فیزیکی باشند. بهترین انتخاب برای خرید پیاز، پیازهای ضدعفونی شده است. در غیر این صورت بعد از خرید باید حتما باید پیازها را با قارچ کش و کنه کش ضدعفونی کنید.

مقدار پیازی مورد نیاز برای هر هزار متر 1 تن می‌باشد، به این صورت که برای هر یک متر به یک کیلو پیاز زعفران نیاز است.

در جدول زیر حداقل اطلاعاتی که باید هنگام خرید پیاز زعفران مد نظر قرار دهید، آورده شده است:

زمان کشت زعفران ✔️ از تیر ماه تا اوایل مهر ماه
کیفیت پیاز زعفران ✔️ درجه یک (تضمینی)
سایز پیاز زعفران ✔️ 5 تا 15 گرم
نیاز آبی ✔️ حداکثر 4 مرحله در سال

کشت زعفران

کشت زعفران باید به روش آرمانی و یا همان مدرن انجام گیرد. در این روش برخلاف روش سنتی که منسوخ نیز شده است، هزینه نگهداری و کود دهی مقرون به صرفه‌تر و راندمان مزرعه به مراتب بالاتر است.

بر اساس روش مدرن هر هکتار زمین به 10 تن پیاز زعفران نیاز دارد. پیازها باید ردیفی و در هر ردیف به فاصله 2 تا 3 سانتی‌متر کاشته شوند. فواصل بین ردیف‌ها باید چیزی حدود 15 سانتی‌متر باشند.

در کشت زعفران عمق پیازها بسیار با اهمیت است. عمق مناسب برای قرارگیری پیازها حدود 20 سانتی‌متر می‌باشد. کشت عمیق‌تر و یا سطحی‌تر عملکرد پیازها را کاهش می‌دهد.

کاشت زعفران را می‌توان به دو صورت دستی و مکانیکی یعنی با استفاده از دستگاه کشت انجام داد. روشن است که کشت با دستگاه بسیار راحت‌تر است و در زمان کمتری انجام می‌گیرد. همچنین به دلیل این که به نیروی کارگری زیادی نیاز نیست، هزینه کشت را نیز کاهش می‌دهد.

برای متراژ‌های کم، کشت دستی مناسب است اما برای مزارع بزرگ و با متراژ بالا، توصیه می‌شود که کشت حتما با دستگاه انجام گردد.

یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه کشت، مشاوره رایگان دریافت کن!
مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۴۴۴۷۳۲۱

 

مراحل پس از کاشت زعفران

تا به اینجا با چگونگی کشت زعفران آشنا شدید. در ادامه به مراحل لازم بعد از کاشت می‌پردازیم:

آبیاری مزارع زعفران

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، نیاز آبی زعفران کم است و کشت بسیار مناسبی برای شرایط کنونی ایران یعنی کم آبی و خشکی، می‌باشد. به طور کلی زعفران به حداکثر 4 بار آبیاری نیاز دارد. از آنجایی که مراحل آبیاری زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد تامین آب مورد نیاز آسان‌تر است.

مرحله اول و دوم آبیاری به 250 تا 300 هزار لیتر آب در هکتار نیاز است.

اولین آبیاری که از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار است در  مهرماه انجام می‌گیرد. این آبیاری تاثیر مستقیمی بر گلدهی مزرعه دارد. به این صورت که زمان گلدهی مزرعه کاملا تابع زمان آبیاری است.

آبیاری را می‌توان به روش های مختلف یعنی غرقابی، بارانی و قطره‌ای انجام داد. اما بهترین روش برای آبیاری مزارعه زعفران روش بارانی است که سبب صرفه‌جویی در مقدار آب مصرفی نیز می‌شود.

سله شکنی

بعد از آبیاری مزرعه، سطح خاک سله می‌بندد و سفت می‌شود. بنابراین برای این که گل‌های زعفران به راحتی از خاک خارج شوند و مانعی برای خروج آن‌ها وجود نداشته باشد، باید سطح خاکه را سله شکنی کرد.

سله شکنی سبب می‌شود که تهویه خاک بهتر و خاک نرم شود. همچنین تاثیر خوبی نیز بر از بین بردن علف‌های هرز دارد.

سله شکنی در کشت زعفران

برداشت زعفران

دو تا 4 هفته بعد از آبیاری، کم کم  مزرعه شروع به گلدهی می‌کند. زمان گلدهی زعفران در مناطق مختلف، متفاوت است اما به طور معمول از اوایل آبان ماه تا اواسط آذرماه انتظار گلدهی وجود دارد.  بهترین زمان برداشت زعفران اوایل صبح و در اسرع وقت است. چیدن گل‌ها در حالت غنچه، زعفران با کیفیت‌تری را به شما می‌دهد.

برداشت زعفران دو تا ۴ هفته بعد از اولین آبیاری انجام می‌گیرد. زمان گلدهی زعفران در مناطق مختلف، متفاوت است. اما به طور معمول از اوایل آبان ماه تا اواسط آذر ماه انتظار گلدهی وجود دارد. بهترین زمان برداشت زعفران اوایل صبح  و در اسرع وقت است. چیدن گل‌ها در حالت غنچه، زعفران باکیفیت‌تری را به شما می‌دهد.

در حال حاضر بهترین روش برداشت زعفران، به صورت دستی و توسط نیروی انسانی است. علی رغم این که دستگاه‌هایی برای برداشت زعفران وجود دارد، توصیه زعفران کاران حرفه‌ای، برداشت به صورت دستی است. چرا که هنوز عملکرد دستگاه‌های کشت زعفران مشخص نیست و نمی‌توان کارایی بالایی را از آن‌ها انتظار داشت.

پس از چیدن گل‌ها، نوبت به جداسازی کلاله‌ها از گلبرگ‌ها توسط نیروی انسانی می‌رسد. پس از جداسازی، کلاله‌ها باید گردگیری شوند تا گرده‌ها از آن‌ها جدا شوند.

خشک کردن زعفران را می‌توان به صورت دستی و یا با استفاده دستگاه‌های اختصاصی که به دستگاه خشک کن زعفران معروف هستند، انجام داد.

برای روش دستی زعفران‌ها باید بر روی یک توری چیده شده و با نئوپان فیکس و صاف شوند سپس در یک اتاق با دمای 65 درجه سانتی‌گراد به مدت یک روز نگه‌داری گردند.

برای خشک کردن زعفران‌ها با استفاده از دستگاه خشک کن، فقط کافی است زعفران‌ها درون دستگاه ریخته شوند. پس از 20 دقیقه زعفران‌ها به طور کامل و با رنگ روشن خشک می‌شوند. با این روش زعفران‌ها اتویی و خوش رنگ‌تر می‌شوند و در زمان و انرژی صرفه جویی می‌شود.

از آنجایی که زعفران‌های خشک شده با دستگاه از رنگ، شکل و کیفیت مطلوب‌تری برخودار هستند، قیمت بالاتری در بازار دارند. همین امر خرید دستگاه خشک کن زعفران را به صرفه و در نهایت سودمند می‌کند.

مدیریت مزرعه و کوددهی

پس از برداشت زعفران، مزرعه باید از نظر تغذیه، کوددهی، آفت‌ و بیماری‌ها به طور کامل مدیریت شود. رسیدگی و مدیریت این مسائل مهم به دانش تخصصی و تجربه بلند مدت نیاز دارد. بنابراین اگر کشاورزی هستید که اخیرا تصمیم به کشت زعفران گرفته‌اید بهترین  راه برای رسیدن به موفقیت در این کشت، مشاوره گرفتن از کارشناسان و متخصصان این حوزه است.

برای افزایش میزان برداشت و درآمد کشت زعفران باید کود دهی‌ها جدی گرفته شوند تا پیازها تقویت شده و رشد و تکثیر یابند. کود دهی باید کاملا اصولی و براساس نیاز گیاه و همچنین مرحله زیستی پیازها باشد. ماه کشت با تهیه پکیج‌های کودی اختصاصی که فرمول کودی ویژه زعفران را دارند، به شما کمک می کند تا به بهترین نحو پیازها را تقویت کنید و برداشت ایده‌آلی داشته باشید.

تغذیه پیازها با کود دهی‌ زاج آب و محلول‌پاشی‌ها انجام می‌گیرد. زاج آب طی یک مرحله و در آذر ماه همراه با آبیاری دوم مزرعه انجام می‌شود. محلول‌پاشی‌ها طی 4 تا 6 مرحله از اواخر بهمن تا اواخر فرودین ماه صورت می‌گیرد.

خرید پکیج کودی زاج آب

خرید پکیج کودی محلول پاشی

 

 

دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ماه کشت

درآمد کشت زعفران

اگر بخواهیم کشت زعفران را از منظر ارزش اقتصادی و سودمندی بررسی کنیم باید بگویم که کشت زعفران یک تیر و دو نشان است. در کشت زعفران علاوه بر زعفرانی که از سطح زمین به دست می‌آورید، همزمان در زیر زمین پیازها رشد می‌کنند و تکثیر می‌شود. بنابراین هم با فروش پیازها و هم با فروش زعفران به درآمد می‌رسید.

هدف اصلی کشت زعفران، درآمدزایی از طریق برداشت زعفران و فروش آن میٰ‌باشد. یعنی این میزان برداشت زعفران در هکتار  و یا متراژ تحت کشت است که درآمد کشت زعفران را تهیه می‌کند. بنابراین برای رسیدن به بیشترین میزان برداشت زعفران در هکتار باید کشت و مدیریت مزرعه را کاملا به صورت اصولی انجام داد.

گام اول برای رسیدن به برداشت‌های عالی و ایده‌آل خرید پیاز زعفران با کیفیت و مرغوب است. کاملا واضح و روشن است که هنگام خرید باید به قیمت پیاز زعفران توجه ویژه داشته باشید. اگر چه که قیمت بالا ضمانتی بر باکیفیت بودن پیازها نیست. اما قیمت‌های پایین نیز بی‌لیل نیست و غالبا پیازهای ارزان قیمت، انبارداری شده و با سطح کیفی پایینی هستند.

از آنجایی که برای کشت زعفران خرید پیاز زعفران فقط یکبار انجام می‌شود و تا هفت سال نیازی به خرید مجدد نیست پس به شما توصیه می‌کنیم که حتما پیازها را از مجموعه‌های معتبر و دارای ضمانت و گواهی سلامت تهیه کنید.

در صورت تهیه پیازهای با کیفیت، کشت آرمانی و مدیریت اصولی و تخصصی می‌توان به برداشت‌های بالا و درآمدهای قابل توجه رسید. با رعایت موارد گفته شده از هر هزارمتر به طور میانگین می‌توان 800 گرم تا 2 کیلوگرم برداشت داشت.

 

 

قیمت زعفران

قیمت زعفران به پارامتر‌هایی مانند نوع زعفران و عیار آن بستگی دارد. نحوه مدیریت مزرعه عیار و کیفیت زعفران را تعیین می‌کند و نحوه خشک کردن زعفران، نوع آن را مشخص می‌کند. به قول کشاورزان فعال در این حوزه، زعفران ارزشی برابر طلا دارد و قیمت آن با تورم تنظیم می‌شود. همین امر سبب می‌شود که ضرری در اثرا افزایش تورم به زعفران کاران وارد نشود.

قیمت زعفران در سال‌های اخیر  به میزان قابل توجه‌ای رو به افزایش بوده است. در حالی که این میزان افزایش قیمت، بر هزینه‌های اولیه‌ی کشت، اعمال نشده است. بنابراین درآمد کشت زعفران بیشتر از گذشته می‌باشد و فاصله زیادی بین هزینه‌ها و درآمدها وجود دارد.

قیمت زعفران در سال 1402 تقریبا چیزی بین 37 میلیون تا 43 میلیون تومان برای هر کیلو می‌باشد.

همانطور که ذکر کردیم، درآمد کشت زعفران به میزان برداشت در واحد سطح بستگی دارد. در ادامه به میانگین برداشت کشاورزانی که مدیریت مزرعه آن‌ها به عهده مجموعه ماه کشت بوده است، می‌پردازیم.

 

میزان برداشت زعفران در سال استقرار پیاز زعفران

سال استقرار پیاز زعفران یا همان سال صفر، به سالی گفته می‌شود که پیاز زعفران را کشت شده است. در این سال به علت این که پیازها هنوز با خاک سازگار نشده‌اند، مقدار گلدهی و در نتیجه برداشت کم می‌باشد. میزان برداشت زعفران خشک، در هر هزار متر حدود 100 گرم است.

 

میزان برداشت زعفران در سال اول کشت زعفران

در سال اول کشت پیازهای زعفران با توجه به مدیریت‌های مناسب مزرعه زعفران و رسیدگی به پیازها، تکثیر و گل‌دهی بیشتر می‌شود و می‌توان به طور میانگین از هر هزار متر به میزان 800 گرم تا 1 کیلو زعفران خشک برداشت کرد. نکته دیگر این است که حجم پیازهای زعفران در سال اول کشت دو تا سه برابر می‌شود.

 

میزان برداشت زعفران در سال دوم کشت زعفران

در سال دوم کشت زعفران، هم پیازها تکثیر شده‌اند و مقدار آن‌ها بیشتر شده و هم مزرعه به خوبی و درستی تقویت شده است. در نتیجه میزان برداشت زعفران با جهش نسبتا خوبی رو به رو است و در هر هزار به طور میانگین 1 الی 1.5 کیلوگرم برداشت زعفران صورت می‌گیرد.

میزان برداشت زعفران از سال دوم به بعد تا سال هفتم

از سال دوم به بعد یعنی در سال‌های سوم، چهارم و پنجم پیک برداشت زعفران میسر می‌شود. در این سال‌ها پیازها علاوه بر تکثیر خوبی که داشته‌اند از سایز‌های خوبی نیز برخوردار هستند. در این سال ها مقدار برداشت از هر هزار متر به طور میانگین بیشتر از 1.5 کیلو گرم است.

در سال ششم و هفتم اندکی مقدار برداشت کاهش می‌یابد و تقریبا به 1 کیلو گرم در هر هزامتر می‌رسد.

هر سال که مقدار زعفران به دست آمده بیشتر می‌شود درآمد نیز افزایش می‌یابد. در واقع درآمد کشت زعفران روند صعودی دارد از این رو به راحتی می‌توان به درآمد میلیاردی از کشت زعفران رسید.

 

سخن پایانی

در این محتوا سعی کردیم که توضیح جامع و کاملی در خصوص کشت زعفران  و درآمد کشت زعفران خدمت شما ارائه دهیم تا شما بتوانید با دیدی واضح و آگاهی خوبی این کشت را به عنوان کشت و کار خود انتخاب کنید.

اگر قصد خرید پیاز زعفران و یا دریافت مشاوره حرفه‌ای در خصوص کشت زعفران را دارید و مایل هستید که کشتی اصولی داشته باشید با کارشناسان ماه کشت تماس بگیرید. همچنین می‌توانید سوالات خود در در همین مقاله از ما بپرسید و کامنت بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۳ رای

14 دیدگاه در “آموزش کاشت زعفران و درآمد کشت زعفران در سال

  1. ezat گفت:

    معلومات خوب بود

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      خیلی ممنون🌺

  2. ممنون از مقاله خوبتون

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از نظر لطفتون🌺

  3. محدثه گفت:

    توضیحات کامل و دقیق بود. ممنون

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سپاسگزارم🌷

  4. فرهاد گفت:

    با سلام اطلاعات خوبی کسب کردم ممنون از توضیحات جامع و کامل شما برای خرید پیاز چگونه اقدام کنم
    سپاس

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای خرید پیاز زعفران با این شماره تماس بگیرید:
      09104447321

  5. اهور گفت:

    با درود و عرض ادب
    باتشکر از تجربیات ارزنده
    و جامع جنابعالی لذت بردم
    تشکر و سپاسگزار زحمات شما
    پایدار باشید

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      بسیار سپاسگزارم 🌺

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *