آموزش کشت زعفران

زمان کاشت زعفران کیه؟ بهترین زمان و عوامل تاثیرگذار

زمان کاشت زعفران

زمان کاشت زعفران یکی از مهم ترین عواملی است که باید برای داشتن یک مزرعه مناسب و ایده ال رعایت شود. برای اینکه یک مزرعه درجه یک و ایده آل داشته باشیم باید اصول و قواعد کشت زعفران را رعایت کنیم.

اصول کشت زعفران

در زمان کاشت زعفران، اولین مرحله آماده سازی زمین و آزمایش خاک است که حتما باید قبل از تهیه پیاز زعفران انجام شود که ابتدا بدانیم که آیا زمین مزرعه ما مناسب کشت زعفران است یا خیر و یا اینکه خاک مزرعه به چه عناصری برای تقویت نیاز دارد. خرید پیاز زعفران سالم و با کیفیت در مرحله بعدی قرار دارد و فعالیت هایی مانند آبیاری مزرعه و کود دهی که نوع و زمان انجام آن ها بسیار اهمیت دارد.

اهمیت در فعالیت‌هایی مانند آبیاری به موقع، دقت در تهیه پیاز زعفران سالم و کود دهی و… همه این‌ها باعث می‌شود که عملکرد مزرعه بالا برود و ما بتوانیم زعفرانی بسیار با کیفیت تولید کنیم.

زمان کاشت زعفران

یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه کشت، مشاوره رایگان دریافت کن!
مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۴۴۴۷۳۲۱

زمان کاشت زعفران

پیاز زعفران از زمانی که به خواب می‌رود تا زمانی که از خواب بیدار می‌شود دو نوع خواب دارد که به آن‌ها خواب‌های حقیقی و ظاهری می‌گویند. در خواب حقیقی که از اواخر اردیبهشت ماه اتفاق می‌افتد تا اوایل مرداد ماه این پیاز به خواب می‌رود و در اوایل مرداد که پیاز بیدار می‌شود چون هیچ رشدی ندارد پیاز در حالت خواب ظاهری فرو می‌رود.

زمان جابه جایی پیازها در بازه زمانی این دو خواب حقیقی و ظاهری پیاز های زعفران یعنی از اوایل تیر تا اواخر شهریور است.

زمانی که پیاز به خواب می رود دارای بالاترین میزان رطوبت است یعنی اگر بخواهیم در آن زمان از سال پیاز تهیه کنیم پیاز های زعفران دارای وزن بالایی هستند که 40 درصد رطوبت دارند. به همین دلیل است که اگر در این زمان پیاز تهیه کنیم باید بهای بیشتری پرداخت کنیم.

به خاطر همین دلایل بهتر است که ما برای تهیه پیاز زعفران از تیر ماه تا شهریور ماه اقدام کنیم. در این بازه زمانی پیاز دارای رطوبت طبیعی است و از لحاظ هزینه هم مقرون به صرفه است و خاک هم میزان رطوبت مناسبی دارد و کاشت به صورت درست و طبیعی انجام می‌شود.

زمان کاشت زعفران

نکته مهمی که باید رعایت شود این است که ما باید قبل از شروع بارندگی‌های فصل پاییز پیاز‌های زعفران را کشت کنیم که باید در این مورد به آب و هوای منطقه کشت توجه بسیاری شود.

در خصوص ادامه مبحث زمان کاشت زعفران، باید گفت که برای داشتن یک مزرعه درجه یک باید در زمان مناسب، کشت و آبیاری پیازهای زعفران را انجام دهیم و  اگر کشت و آبیاری مزرعه به موقع انجام نشود پیازهای زعفران دیر‌تر از خواب بیدار می‌شوند و دوره رشد پیازها کوتاه‌تر می‌شود و اندوخته غذایی به خوبی جذب نمی‌شود و پیاز برای رشد و گل دهی آمادگی خوبی ندارد و در نتیجه بازگشت سرمایه اولیه بیشتر از یک سال طول می‌کشد که این کار باعث سنگین شدن هزینه ها می‌شود.

 

سایز پیاز های زعفران

علاوه بر زمان کاشت زعفران سایز پیاز‌های زعفران هم یکی از مهم‌ترین عوامل برای داشتن مزرعه عالی است که باید در آن دقت بالایی داشته باشیم. سایز پیازها نباید بسیار ریز باشد که زمان سبز شدن مزرعه و رشد پیاز ها بسیار طولانی می شود. بهترین سایز برای کشت سایز متوسط است که به شما توصیه می شود. میتوان روی پیاز های متوسط در مرحله کود دهی و محلولپاشی کار کرد تا پیاز ها به وزن مورد نظر ما برسند.

کشت پیاز درشت به دلیل گران بودن پیاز و همچنین تکثیر شدن پیاز به ویاز های ریزر مقرون به صرفه نمی باشد.

بهتر است که پیازها را در نزدیکی زمان کاشت زعفران تهیه کنیم تا به محض تهیه پیاز ها اقدام به کشت آن‌ها کنیم چون طبیعت این گیاه به این صورت است که در تمامی دوره های رشد و خواب باید زیر خاک باشد. هر چقدر پیاز زعفران بیشتر در معرض هوا و نور قرار گیرد استرس بیشتری می‌بیند.

 

زمان کاشت زعفران

 کاشت زعفران در متراژ بالا

برای کشت زعفران در متراژهای بالای یک هکتار، بهتر است که کشت با دستگاه انجام شود تا پیازها باید هر چه سریعتر ب در خاک قرار بگیرند چرا که اگر پیازها در مدت طولاتی از خاک بیرون باشند کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و سبز شدت مزرعه با مشکل مواجه  می‌شود. همچنین استفاده از دستگاه  مدت زمان کاشت زعفران را کاهش می‌دهد.

در سال اول کشت بهتر است که مزرعه زعفران زودتر آبیاری شود چون در سال اول هدف ما برداشت گل نیست هدف ما این است که پیازی که کشت کرده ایم زودتر از خواب بیدار شود و جوانه بزند و مزرعه شروع به سبز شدن کند و دوره رویشی زعفران طولان‌ی‌تر شود ما می‌توانیم مدیریت بیشتر و بهتری داشته باشیم.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

5 دیدگاه در “زمان کاشت زعفران کیه؟ بهترین زمان و عوامل تاثیرگذار

  1. علی اکبر کریمی گفت:

    با سلام
    جناب بفرمایید اگر در منطقه کوهستانی استان گلستان در اواخر اردی بهشت کشت پیاز زعفران انجام بشه نیاز به اولین ابیاری بعد از حداکثر ۲۰ روز داره یا خیر ؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      زمان کشت زعفران از تیرماه تا اوایل مهر ماهه. اردیبهشت نمی‌تونین کشت رو انجام بدین. اولین آبیاری هم در مهرماه انجام میشه.

  2. رها گفت:

    سلام من میخام کاشت کنم زعفران ولی نمیدونم بهترین زمان کاشت کی هست و چطوریه چ کارای لازمه

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      برای کسب اطلاعات لازم در خصوص کشت زعفران با این شماره تماس بگیرید:
      09104447321

  3. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *