آموزش کوددهی

نحوه مصرف کود 20-20-20

نحوه مصرف کود 20-20-20

این موضوع درست است که برای استفاده از کود 20 20 20 بسیار تاکید شده است اما باید به این توجه داشته باشید که مقدار و نحوه مصرف کود 20-20-20 بسیار مهم است که اگر رعایت نشود ممکن است آسیب‌ها جبران ناپذیری به مزرعه وارد شود به همین دلیل است که تیم ماه کشت تصمیم گرفته است برای شما یک مقاله و محتوای کلی در رابطه با نحوه مصرف کود 20-20-20 تهیه کند.

 برای آموزش بیشتر و اطلاع پیدا کردن از نحوه مصرف کود 20-20-20 در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

نحوه مصرف کود 20-20-20

از کود سه بیست در چه مواردی استفاده می‌شود؟

کود 20 20 20 که جز دسته‌ی کودهای (ان پی کا) هستند، یکی از بهترین انواع کودهای شیمیایی موجود در سطح بازار است که مورد مصرف و استفاده بسیاری از کشاورزان قرار گرفته است. که هم دارای مواد و عناصری مانند فسفات، پتاسیم و ازت هستند و همچنین ممکن است جز این عناصر دارای مواد مفید دیگر مانند آهن، منیزیم و روی باشد که بر روی بسته بندی با عنوان کود میکرو یا TE مشخص می‌گردد.

کود سه بیست یک کود پایه است و به عنوان یکی از تغذیه‌های اصلی گیاهان از آن استفاده می‌شود که به آن کود بالانس نیز گفته می‌شود. از این کود در موارد کمبود عناصر نیترات، پتاسیم و فسفر که سه عنصر پرمصرف گیاهان هستند استفاده می‌شود و نقش اصلی را در رشد رویشی و زایشی دارند و باعث افزایش گل‌دهی می گردد.

کود 20-20-20 را می‌توان هم به صورت محلول پاشی ( ۲ گرم در لیتر )و هم به صورت کود دهی ( ۳ تا ۵ گرم در لیتر) از طریق آبیاری به صورت مداوم ( یک هفته تا ده روز یکبار ) مورد مصرف گیاهان قرار داد که گیاهان کود سه بیست را از طریق ریشه و برگ جذب خود و از آن تغذیه می‌کنند.

اگر بخواهیم به طور دقیق دوز مصرفی کود سه بیست را به شما بگوییم به این صورت است اگر بخواهید به صورت محلول‌پاشی مصرف کنید شما باید دو گرم از کود سه بیست را در یک لیتر با توجه به متراژ مزرعه و مقدار مورد نیاز گیاهان خود مورد استفاده قرار دهید و در صورت مصرف آبیاری میتوان ۳ تا ۵ گرم از کود 202020 را در یک لیتر اب حل نموده و مورد استفاده قرار دهیم.

 

نحوه مصرف کود 20-20-20

نحوه مصرف کود 20-20-20

در این مقاله ما می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چه زمانی بهتر است، از کود 20-20-20 استفاده کنیم و چه زمانی استفاده از آن برای گیاهان و مزارع خطر آفرین است؟ باید گفت که فصل بهار و فصل تابستان یکی از بهترین زمان‌های هستند که یک کشاورز می‌تواند از کود سه بیست برای مزرعه و گیاهان خود استفاده کند.

به این دلیل که زمان گل‌دهی گیاهان در فصل بهار و تابستان است و در این دو فصل گیاهان شروع به جوانه زنی و ریشه زایی جدید می‌کند. به همین دلیل نیاز است که به اندازه گیاهان خود هر دو هفته یکبار محلولی از کود سه بیست آماده کرده و با آن ریشه گیاهان و مزارع خود را تقویت کنید.

هم چنین در ادامه مبحث استفاده و نحوه مصرف و خرید کود 20-20-20 باید گفت که برای برخی گیاهان از کود سه بیست در فصل‌های پاییز و زمستان استفاده می‌کنند. به این صورت است که، فصل پاییز و زمستان زمان خواب گل‌ها و گیاهان است. و رشد آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد. به همین دلیل است که در مصرف کود سه بیست برای گیاهان و مزارع خود نباید زیاده روی کرد و کود دهی بیش از حد برای آن‌ها مناسب و مفید نیست.

خرید کود 202020

پس لازم است فاصله‌ی استفاده از کود سه بیست را زیاد کنید. بهترین مقدار و زمان مصرف آن نیز هر دو ماه یکبار است.

 

نحوه مصرف کود 20-20-20

 

یک نکته بسیار مهم که باید گفت این است که، زمانی که شما کود سه بیست را تهیه می‌کنید، در مواقع مصرف آن حتما به روی بسته بندی کود‌های خریداری شده توجه کنید و بروشور نحوه مصرف کود را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید از فرد فروشنده کود سه بیست، برای استفاده از کود درخواست راهنمایی داشته باشید تا به طور دقیق و منظم از آن استفاده کنید که تاثیر مثبت بر روی گیاهان و مزارع خود مشاهده کنید.

کلام آخر:

همان طور که در این مقاله گفته شد کود سه بیست یک اولویت برای گیاهان و مزارع است که شما به هیچ عنوان نباید در مصرف و استفاده آن برای گیاهان خود سهل انگاری کنید به طور کلی باید گفت که، اگر می‌خواهید یک مزرعه پر از گیاهان سالم و سر حال داشته باشید به هیچ عنوان استفاده از کود 20-20-20 را فراموش نکنید.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۴ رای

7 دیدگاه در “نحوه مصرف کود 20-20-20

  1. علی اشرف شیخی گفت:

    درود
    خیلی عالی و بزبان ساده توضیح دادید
    سپاسگزارم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از نظر لطفتون🌺

  2. محمد گفت:

    بالاخره واضح بیان نکردید که کود سه ۲۰ در هکتار چقدر باید مصرف بشه

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      با سلام
      به طور کلی در ایران از کود 20 20 20 به مقدار 10 کیلو در هکتار استفاده میشه.

      1. اصغر گفت:

        سلام
        آیا برای درختان مفید است
        و برای هر درخت مرکبات چقدر استفاده شود
        چه زمانی و فواصل زمانی آن چقدر باشد
        باسپاس

        1. فاطمه روزبهانی گفت:

          با سلام
          بله کود 20 20 20 از عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم تشکیل شده که برای همه گیاهان به مقدار کافی، مفید است.
          غالبا از این کود در زمان شکوفه‌دهی درختان و برای حفظ شکوفه‌ها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *