آموزش کشت زعفران

آب و خاک مناسب زعفران و ویژگی‌های آن‌ها

آب و خاک مناسب زعفران

تامین آب و خاک مناسب زعفران برای کشت این گیاه حیاتی و واجب است. بستر کشت گیاه زعفران باید مطابق با آن باشد تا گیاه بتواند به خوبی رشد کند و عملکرد خوبی داشته باشد. همه کشاورزان باید قبل از کشت هر نوع گیاهی، آب و خاک مزرعه خود را آنالیز کنند تا متوجه شوند که زمین آن‌ها برای کشت گیاه مد نظرشان مناسب است یا خیر.

زعفران، گیاهی تقریبا سازگاری است و می‌تواند در رنج وسیعی از مناطق مختلف ایران کشت شود. اما برای کاشت زعفران هم باید اصلی‌ترین شروط را رعایت کرد که از مهم‌ترین آن‌ها رعایت آب و خاک مناسب زعفران است.

ماه کشت در این مقاله به بررسی آب و خاک مناسب زعفران پرداخته است و تمامی نکات مرتبط به آن را ذکر کرده است.

 

آب و خاک مناسب زعفران

آب و خاک مناسب زعفران

آزمایش آب و خاک:

برای آنالیز آب و خاک و اطلاع پیدا کردن از ویژگی‌های آن‌ها، باید به آزمایشگاه آب و خاک مراجعه کرد. پس از انجام آزمایش‌ها بر روی آب و خاک مشخص می‌شود که خاک مزرعه شما دارای چه مواد آلی و غذایی و چه کمبود‌هایی است. با این کار شما متوجه خواهید شد که زمین شما نیاز به تغذیه با کدام مواد مغذی و عناصر دارد.

برای مثال اگر مقدار پتاسیم موجود در خاک مزرعه شما کم باشد گیاهی که در آن کشت می‌شود با کمبود پتاسیم مواجه خواهد شد؛ بنابراین باید زمین را با کودهای حاوی پتاسیم تغذیه کرد. همچنین با انجام این آزمایش‌ها میزان شوری خاک و آب را مشخص می‌شود. اگر زمین و آب شما شور باشد برای کشت اکثر گیاهان اعم از زعفران مناسب نیست.

از دیگر مواردی که با آزمایش آب و خاک می‌شود فهمید، حضور عوامل بیماری زا است.

آنالیز خاک و آب به طور ویژه‌ای برای کاشت زعفران اهمیت دارد زیرا پیاز زعفران که عامل تکثیر آن است  ۵ تا ۷ سال در خاک باقی می‌ماند. بنابراین اگر بستر کشت مناسب نباشد شما سرمایه ۷ ساله خود را از دست خواهید داد.

 

یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه کشت، مشاوره رایگان دریافت کن!
مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۴۴۴۷۳۲۱

 

آب و خاک مناسب زعفران:

آب و خاک مناسب زعفران عاملی تعیین کننده در کمیت و کیفیت محصول است. خاک مزرعه کشت زعفران به دلیل این که پیاز زعفران به مدت 5 تا 7 سال در زمین می‌ماند باید بافت مناسب و سبکی باشد تا تهویه و گردش هوای خوبی در آن صورت بگیرد.

خاک مزرعه باید خاک لومی شنی باشد که حاوی 30 درصد سنگ ریزه و رس و 30 درصد شن باشد. زعفران در خاک‌های دارای سنگ‌های بزرگ و علف‌های هرز رشد خوبی ندارد و محصول خوبی تولید نمی‌کند.

نکته قابل توجه در خصوص آب و خاک مناسب زعفران این است که خاک‌های غنی از مواد آلی و مغذی برای کاشت زعفران مناسب نیستند زیرا باعث افزایش بی‌رویه رشد رویشی گیاه می‌شود و برای رشد زایشی آن بازدارنده است.

 

آب و خاک مناسب زعفران

pH خاک مناسب برای کشت زعفران:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای بررسی آب و خاک مناسب زعفران باید به آن دقت شود pH خاک است. مزرعه‌ای که برای کشت زعفران انتخاب می‌شود نباید خاک اسیدی و یا قلیایی داشته باشد. زیرا pH مناسب برای رشد زعفران حدود 5/5 تا 6/5 است و تا 7 ونیم قابلیت کشت دارد.

Ec آب و خاک مناسب زعفران:

Ec یا شوری نشان‌دهنده میزان املاح موجود در خاک است. به طور کلی هر چه املاح خاک و آب کمتر باشد شوری آن‌ها نیز کمتر است و برای کشت زعفران مناسب‌تر است. Ec کمتر از 2000 بسیار مناسب است اما تا Ecی 4000 نیز قابلیت کشت وجود دارد و زعفران در آن رشد می‌کند.

 

آب و خاک مناسب زعفران

اقلیم مناسب زعفران:

همانطور که قبلا اشاره کردیم زعفران در بخش‌ها و مناطق مختلفی از ایران قابلیت رشد و تکثیر دارد. زعفران گیاهی سردسیر و نیمه گرمسیری است که در مناطقی که در تابستان بارندگی ندارند و در زمستان سرد و دارای بارندگی هستند، رشد خوبی دارد. بنابراین در مناطق گرمسیری زعفران دارای رشد خوبی نیست.

چرا مناطق گرمسیری برای کشت زعفران مناسب نیست؟

در مناطق گرمسیری که دمای هوا خیلی بالا است رشد زعفران دیرتر(حدودا آبان ماه) شروع می‌شود و تا اوایل بهار (نیمه فروردین) ادامه دارد و پس از آن متوقف می‌شود و این یعنی دوره رشد زعفران چند ماه کوتاه می‌شود و کوتاه شدن دوره رشد منجر به کاهش سایز پیازچه‌ها، رشد آن‌ها و همچنین کاهش کمیت و کیفیت محصول می‌شود. در نتیجه در مناطق گرمسیری کشت زعفران بازده کمی دارد.

 

داشتن اطلاعات کافی در مورد آب و خاک مناسب زعفران برای شروع کشت این گیاه لازم و ضروری است. شما با خواندن این مقاله می‌توانید بررسی کنید که آیا زمین و مزرعه شما برای کشت زعفران مناسب است یا خیر. در صورت داشتن شرایط لازم و آب و خاک مناسب زعفران می‌توانید با یادگیری و آموزش‌های بیشتر به کشت آرمانی زعفران بپردازید و از پتانسیل مزرعه خود نهایت سود را ببرید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

2 دیدگاه در “آب و خاک مناسب زعفران و ویژگی‌های آن‌ها

  1. مهدی گفت:

    سلام شماره تماسی میشه بدید من تماس بگیرم سوال درباره کشت زعفران دارم میخوام مشاوره بگیرم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      شما می‌تونید با این شماره تماس بگیرید 09104447321

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *