آموزش کشت زعفران

کشت آرمانی زعفران چیست؟

کشت آرمانی زعفران راه میانبری برای افزایش بهره‌برداری و سودآوری از مزرعه شما است. این روش به قدری نسبت به کشت سنتی برتری دارد که اصرار بر کشت زعفران به صورت سنتی (که روشی منسوخ شده می‌باشد) چیزی جز دور ریختن سرمایه مالی و از دست دادن پتاسیل حداکثری زمین و امکانات شما نیست.

اگر علاقمند به آشنایی با این روش کاشت زعفران و مزایای آن هستند تا پایان این محتوا همراه ماه کشت باشید. چرا که سعی کرده است با ارائه مطالب خلاصه و مفید شما را با کشت آرمانی زعفران آشنا کند و به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهد.

کشت آرمانی زعفران

کشت آرمانی زعفران چیست؟

کشت آرمانی زعفران که به آن کشت مدرن یا کشت نوین نیز گفته می‌شود. روشی جدید برای افزایش تولید زعفران است. این روش کارایی همه عوامل دخیل در تولید زعفران را افزایش می‌دهد و مانع  هدر رفت نیرو، انرژی و تجهیزات می‌گردد. به این معنی که میزان بهره‌برداری و تولید را نسبت به سرمایه اولیه چند برابر افزایش می‌دهد. برای مثال از یک هکتار زمین ثابت با استفاده از کشت آرمانی می‌توان به ۳ برابر مقدار تولید زعفران در همان مقدار زمین در کشت سنتی دست پیدا کرد.

به طور کلی با کشت آرمانی می‌توان با امکانات و شرایط ثابت به بهره‌برداری و سود دهی بسیار بالاتری در

واحد سطح رسید.

کشت آرمانی زعفران از سال 1390 توسط وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان تولیده کننده زعفران توصیه شد و آن را روشی مقرون به صرفه و کارامد معرفی کرد که می‌تواند هزینه‌های اولیه را کاهش دهد و در مقابل درامد و سود را افزایش دهد.

کوددهی در کشت آرمانی زعفران:

در این نوع از کشت، کوددهی کاملا اصولی و مدیریت شده و مطابق با نیاز انجام می‌شود. و از آنجایی که نسبت تعداد پیاز‌ها در واحد سطح زیاد است، مقدار کمتری کود لازم می‌باشد. کوددهی اصولی، مزایایی زیادی به همراه دارد برای مثال هزینه‌های کوددهی را کاهش می‌دهد و مانع  کوددهی مازاد و بی رویه می‌گردد.

 

مزایا کشت آرمانی:

  • تولید زعفران بسیار بیشتر می‌شود (حدود 2 تا 3 برابر). بنابراین سود بیشتری را حاصل می‌کند.
  • از آن جایی که فاصله بین پیازها و در نتیجه فاصله بین گل‌ها در کشت آرمانی کم است چیدن گل‌ها سریع‌ و راحت‌ انجام می‌شود.
  • در کشت آرمانی زعفران دوره رشد گیاه از 9 تا 10 سال به 7 سال کاهش می‌یابد. این امر سبب می‌شود تا  فرسایش سطحی خاک کاهش یابد.
  • در کشت آرمانی زعفران مقدار آب مورد نیاز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. و در نتیجه هزینه های آبیاری نیز به تیع آن کم می‌شود.
  • در واحد سطح می‌توان به حداکثر میزان برداشت دست یافت.
  • از ماشین آلات و تجهیزات نوین و مدرن استفاده می‌شود.
  • به نیروی کارگری کم‌تری نیاز است.
  • در این روش از حداکثر قابلیت زمین استفاده می‌شود.

 

تفاوت کشت آرمانی زعفران با کشت سنتی:

  1. مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تفاوت بین کشت آرمانی زعفران با کشت سنتی مربوط به مقدار کاشت پیاز زعفران در واحد سطح است. در کشت مدرن در هر هکتار حدود 10 تن پیاز زعفران در فواصل منظم از یکدیگر کشت می‌شود. اما در کشت سنتی در هر هکتار زمین حدود ۴ تن پیاز کاشته می‌شود.
  2. در کشت آرمانی زعفران پیازها به صورت ردیفی و در یک خط  کاشته می‌شوند که فاصله بین هر پیاز با پیاز بعدی حدود 3 سانتی متر است. و هر ردیف حدود 15 سانتی‌متر با ردیف کناری خود فاصله دارد. اما در کشت سنتی و کلاسیک شیوه کاشت به صورت کرتی است و پراکندگی پیازها زیاد است.
  3. در کشت آرمانی زعفران فقط باید از پیازهای سالم، ضدعفونی شده و با وزن مناسب (بین 8 تا 15 گرم) استفاده شود. در صورتی که در کشت کلاسیک از همه نوع پیازی و با هر سایزی می‌توان استفاده کرد که همین عامل منجر به کاهش کمیت و کیفیت زعفران تولیده شده می‌گردد.

 

کشت آرمانی زعفران

 

احتمالا شما هم پس از خواندن مطالب گفته شده با این جمله که (استفاده از کشت سنتی هدر دادن انرژی و سرمایه است) موافق باشید. به هر حال، اگر احساس می‌کنید که نیاز به مشاوره و بررسی بیشتر کشت آرمانی برای انتخاب آن به عنوان روش کشت زعفران در مزرعه خود دارید با پشتیبانی سایت ماه کشت تماس بگیرید تا سوالات شما را در مورد کاشت زعفران پاسخ دهند. همچنین می‌توانید برای خرید پیاز زعفران مرغوب و با کیفیت از طریق سایت ماه کشت اقدام کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *