آموزش کشت زعفران

آفت و بیماری های زعفران

آفت و بیماری های زعفران

در این محتوا می‌خواهیم اهمیت مدیریت مزرعه زعفران در مقابله با آفت و بیماری های زعفران را بررسی کنیم و هم چنبن راه‌های مقابله با آفت‌ و بیماری های زعفران را هم آموزش بدهیم. پیشنهاد می‌کنیم که اگر می‌خواهید مزرعه زعفران سالم و سلامتی داشته باشید حتما تا انتهای این محتوا با ما همراه باشید.

برای داشتن بهترین عملکرد مزرعه باید نسبت به مدیریت مزرعه  از لحاظ تغذیه، آفت و بیماری های زعفران اهمیت بیشتری قائل شویم چرا که اگر رسیدگی به مزرعه زعفران صحیح نباشد پیازهای زعفران از نظر تغذیه به مشکل می‌خورند و در نتیجه زعفران خوبی نمی‌توانیم تولید کنیم.

زعفران به دلیل بو و مزه خوبی که دارد برای بسیار از حیوانات و حشرات خوردن آن لذت بخش است و از آن تغذیه می‌کنند به همین دلیل باید توجه بیشتری به آفت و بیماری های زعفران داشته باشیم.

برخی از حیوانات و حشرات مانند کنه پیاز زعفران، موش، خرگوش و کرم پیاز خوار باعث به وجود آمدن خسارت و از بین رفتن پیازهای زعفران می شوند که در ادامه می‌خواهیم به بررسی نحوه مقابله با این حیوانات بپردازیم.

 

آفت و بیماری های زعفران

آفت و بیماری های زعفران:

کنه پیاز زعفران

کنه یکی از آفت و بیماری های زعفران است که به پیاز رعفران صدمه می‌زند. این حشره بیضی شکل و تیره رنگ است و بیشتر در گیاهانی مانند هویچ و سیب زمینی و پیاز زعفران فعالیت می‌کند و باعث زخمی شدن دیواره خارجی پیاز زعفران می‌شود و لکه های سیاه و قهوه ای رنگ نمایان می‌شود نشانه های این بیماری هم به صورت کوتاه و باریک شدن برگ‌های زعفران نمایان می‌شود که همین امر باعث می‌شود که پیاز زعفران به خواب برود و به اصطلاح خزان کند. خزان زود رس پیازها باعث می‌شود که دوره رشد زعفران کم شود و جذب و عملکرد هم بسیار کاهش یابد.

روش مقابله با کنه زعفران به این صورت است که باید حتما عمق کاشت پیاز زعفران رعایت شود که مناسب ترین عمق کاشت بین 20 تا 25 سانتی متر است و قبل کشت هم باید پیاز زعفران سالم و ضد عفونی شده تهیه کنیم و در حین رشد هم اگر با این آفت مواجه شدیم باید از سموم کنه کش در محلول پاشی های اول زمستان استفاده کنیم.

موش

موش‌ها با خوردن و خارج کردن پیازهای زعفران از داخل خاک به مرور زمین مزرعه پیاز زعفران را از بین می برند.

راه های مقابله با موش در مزرعه زعفران به چه صورت می‌باشد؟

ابتدا باید سوراخ یا ورودی لانه‌های موش‌ها را پیدا کنیم، سپس می‌توانیم از قرص برنج یا مرگ موش برای این لانه ها استفاده کنیم به این صورت که قرص‌های برنج وقتی در داخل لانه موش قرار می‌دهیم در اثر رطوبت خاک گاز تولید می‌کنند و در فضای لانه پخش می‌شود و باعث خفگی موش ها می شود. اگر مشکل پیدا کردن قرص برنج داشتید می‌توانید از دود اگزوز هم استفاده کنید که این هم باعث خفگی موش ها می‌شود.

آفت و بیماری های زعفران

جوجه تیغی

جوجه تیغی هم مانند موش از آفت و بیماری های زعفران است که پیاز های زعفران را از خاک خارج می کند و به این صورت به مزرعه آسیب می‌رساند برای مقابله هم مانند روش‌های مقابله با موش می‌توان اقدام کرد و یا آن را شکار کرد.

خرگوش

خرگوش ها بیشتر در فصل پاییز و زمستان از برگ‌های زعفران تغذیه می‌کنند و باعث می‌شوند که جذب مواد غذایی با مشکل مواجه شود و عملکرد مزرعه کاهش یابد. برای  مقابله با خرگوش هم می‌توان از روش های طعمه و تله گذاری استفاده کرد.

 کرم پیاز خوار

یکی دیگر از آفت و بیماری های زعفران ،کرم پیاز خوار می‌باشد که کرم هایی سفید رنگ هستند که بیشتر بر روی پیازهای زعفران قرار دارند و از ان تغذیه می‌کنند و پیاز از را بین می‌برند که علائم آن زرد شدن و خشک شدن ناگهانی برگ‌ها است که بهترین راه مقابله آن استفاده از سم سوین است.

 

بیماری سیاهکی

عامل این بیماری قارچ فوماکو می‌باشد که در مرحله اول به برگ‌های زعفران آسیب می‌زند و یه صورت لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی برگ‌ها نمایان می‌شود که بعد از مدتی پیشروی کرده و سیاه می‌شود و کل پیاز را در بر می گیرد.

روش‌های مقابله با این نوع از آفت و بیماری های زعفران هم به صورت جمع آوری برگ پیاز‌های آلوده از مزرعه و ضد عفونی پیاز ها با سموم قارچ کش قبل از کشت است.

بیماری زوال

عامل این بیماری قارچ ریزوکتونیا هست که به سطح دیواره خارجی پیاز زعفران حمله می‌کند و لکه‌های قهوه ای و قرمز رنگ از خود به جا می‌گذارد و به تدریج این لکه ها به داخل پیاز پیشروی می کنند و باعث از بین رفتن پیاز زعفران می‌شود.

برا مقابله هم بهتر است که، پیازها و برگ‌های آلوده را از مزرعه جمع آوری کنیم و پیاز‌ها را ضدعفونی کنیم و از سم سولفور برای ضدعفونی کردن استفاده کنیم.

بیماری پوسیدگی پیاز زعفران

این بیماری به نقاط مختلف پیاز زعفران حمله می‌کند و باعث پوسیده شدن پیاز زعفران می‌شود و علائم آن این است که پیازها کوچک تر از حالت طبیعی می‌شوند و بیشتر علت این بیماری به دلیل مساعد نبودن شرایط آب و خاک است.

 

قارچ ریزوکتونیا

قارچ ریزوکتونیایکی دیگر از آفت و بیماری های زعفران است که به ریشه‌های زعفران حمله می کند و باعث پوسیده شدن ریشه‌ها شده و به صورت لکه‌های سفید و کوچک بر روی پیاز زعفران و زرد شدن برگ های پیاز زعفران نمایان می‌شود.

تریپس بنه

آخرین نمونه از آفت وبیماری های زعفران که خدمت شما معرفی می‌کنیم آفت تریپس بنه است. این آفت از آغاز فصل رشد زعفران تا پایان آن به برگ‌های زعفران حمله می‌کند و از آن‌ها تغذیه می کند. این آفت باعث نمایان شدن لکه‌های زرد و سفید رنگ بر روی برگ‌های زعفران است.

 

آفت و بیماری های زعفران به موارد ذکر شده محدود نمی شود اما مهم‌ترین و متداول‌ترین آن‌ها مواردی بود که ذکر کردیم و با رعایت و توجه به همین عوامل می‌توانید مزرعه‌ای سالم داشته باشید و کاشت زعفران را با موفقیت به نتیجه برسانید. دقت داشته باشید که هنگام خرید پیاز، فریب پایین بودن قیمت پیاز زعفران را نخورید چرا که این پیازها اغلب از کیفیتی خوبی برخوردار نیستند و ممکن است آلوده باشند و به مزرعه و سرمایه شما آسیب جدی وارد کنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸ رای

1 دیدگاه در “آفت و بیماری های زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *