آموزش کشت زعفران

نحوه برداشت پیاز زعفران و زمان برداشت پیاز زعفران

برداشت پیاز زعفران مسئله مهم و حساسی برای کشاورزان و تولید کنندگان زعفران است. چرا که پیاز زعفران سرمایه اصلی آن‌ها است و نباید آسیب و خسارتی به آن‌ها وارد شود. این مرحله باید با حساسیت و دقت بالایی انجام شود، همچنین باید در زمان مناسب و به طور کاملا اصولی و درست صورت بگیرد. برداشت پیاز زعفران معمولا وقتی انجام می‌شود که زمین مواد غذایی خود را از دست داده باشد و نتواند پیازها را تغذیه و تقویت کند.

برداشت زعفران به موقع و اصولی باعث حفظ سرمایه شما می‌شود و از ضعیف شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. در نتیجه به دلیل اهمیت بالایی که این موضوع دارد ماه کشت محتوایی در این راستا تولید کرده است پس تا پایان این مطلب همراه ماه کشت باشید.

 

برداشت پیاز زعفران

دلایل برداشت زعفران

برداشت پیاز زعفران به دو دلیل انجام می‌شود:

  1. فقیر شدن زمین فعلی و انتقال پیازها به زمین جدید
  2. فروش پیازهای زعفران

انتقال به زمین جدید: در سال‌های سوم تا پنجم بعد از کاشت زعفران، مزرعه زعفران بیشترین بازدهی و تولید زعفران را دارد. در این سال‌ها پیازها به سرعت تکثیر می‌شوند و تعداد آن‌ها رو به افزایش می‌رود. این فرایند تکثیر و افزایش پیازها مواد غذایی زیادی را از خاک می‌گیرد و خاک را از مواد مغذی و عناصر ضروری تهی می‌کند. در واقع زمین بعد از چند سال توانایی پاسخ به نیاز پیازها را ندارد.

بعد از گذشت ۵ سال از  کاشت زعفران بهره‌برداری محصول و تولید زعفران کاهش می‌یابد و علت این کاهش بازدهی، فقیر بودن خاک است که نمی‌تواند نیاز گیاه را تامین کند. همچنین پیازها به دلیل تکثیر زیادی که داشتند تراکم بالایی خواهند داشت. در این مرحله است که برداشت پیاز زعفران و انتقال آن به زمین جدید باید جدی گرفته شود و به صورت اصولی و با دقت انجام شود.

فروش پیاز زعفران: کاشت زعفران یک سرمایه گذاری کاملا به صرفه و اقتصادی است به این صورت که علاوه بر تولید زعفران و فروش آن‌ها می‌توان از فروش پیازهای زعفران نیز کسب در آمد داشت.

دلیل دوم برداشت زعفران همین فروش و کسب درآمد است. از آنجایی که پیازهای زعفران هر ساله تکثیر می‌شوند و تعداد آن‌ها میانگین دو برابر می‌شود. شما می‌توانید با ثابت نگه ‌داشتن پیازها در مزرعه خود تعدادی از آن‌ها را به فروش برسانید.

یه مشاور با تجربه، تو رو ۱۰ سال جلو میندازه!

همین الان از متخصصان کشت زعفران ماه کشت، مشاوره رایگان دریافت کن!
مشاوره تلفنی ۰۹۱۰۴۴۴۷۳۲۱

زمان برداشت پیاز زعفران

برداشت پیاز زعفران باید به موقع و در زمان مناسب انجام شود. زمان برداشت پیاز زعفران براساس منطقه‌های متفاوت، مختلف است. اما به طور کلی و به طور میانگین بهترین زمان برداشت پیاز زعفران در خرداد ماه تا اواسط مرداد ماه که رطوبت خاک از بین رفته است و زمین خشک می‌باشد. در این زمان پیازها در خواب حقیقی هستند از این رو  تنشی به آن‌ها وارد نمی‌شود و آسیبی در هنگام جا به جایی به آن‌ها وارد نمی‌شود.

نحوه برداشت پیاز زعفران

برداشت پیاز زعفران براساس امکانات و حجم پیازها به 3 صورت امکان پذیر است:

سنتی

در این روش برداشت پیاز زعفران به کمک کارگر و به صورت دستی انجام می‌شود. به این صورت که کارگران با استفاده از بیل و سایر تجهیزات ساده زمین را شخم می‌زنند تا پیازها به سطح خاک بیایند سپس پیازها را از زمین جدا کرده و آن‌ها را جمع آوری می‌کنند.

نیمه مکانیزه

در این روش از تجهیزات پیچیده‌تر مانند تراکتور برای شخم زدن زمین استفاده می‌شود. با تراکتور زمین شخم زده می‌شود و پیازها در دسترس قرار می‌گیرند سپس کارگران پیازها را از زمین جدا می‌کنند و به جمع آوری آن‌ها می‌پردازند.

مکانیزه

این روش راحت‌ترین روش برداشت پیاز زعفران است. زیرا در این روش دستگاهی زمین را شخم می‌زند و پیازها را از زمین و خاک جدا می‌کند. و آ‌ن‌ها را بر روی زمین قرار می‌دهد. سپس کارگران پیازها را جمع می‌کنند.

در واقع در این روش نیاز به نیروی کارگری کم است و فقط برای جمع آوری پیازها به کمک کارگر نیاز است. همچنین روشی سریع به حساب می‌آید.

 

برداشت پیاز زعفران

مقدار برداشت پیاز زعفران

اگر شما در سال اول 10 تن پیاز در زمین خود بکارید مقدار این پیازها در سال دوم 20 تن و در سال‌های سوم تا پنجم به 30 تا 50 تن می‌رشد و مقدار این پیازها در سال هفتم بعد از کاشت پیاز زعفران به 70 تن می‌رسد.

این موضوع نشان‌دهنده این است که بعد از یک بار خرید پیاز زعفران نه‌ تنها نیازی به خرید دوباره  (به استثنا وقتی که قصد گستر سطح زیر کشت را داشته باشید) نخواهید داشت بلکه تعداد آن‌ها زیاد می‌شود و می‌توانید آن‌ها را به فروش برسانید.

 

برداشت پیاز زعفران

با تشکر از شما همراه عزیز ماه کشت تا انتهای این مقاله، لازم به یادآوری است که ماه کشت با عرضه و فروش پیاز زعفران و پشتیبانی 100 درصدی می‌تواند شما را در تمامی مراحل کاشت زعفران از جمله تهیه پیاز، کاشت و برداشت همراهی کند.

 

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *