آموزش باغبانی, آموزش کوددهی

بهترین زمان کود دهی درختان و نکاتی که حتما باید بدانید!

زمان کود دهی درختان

یکی از دلایلی که باعث رشد بسیار عالی درختان می‌شود، کود دهی درختان است. بسیاری از کشاورزان این فکر را دارند، که هر زمانی که بخواهند می‌توانند که کود دهی درختان را انجام دهند و همان تاثیر بر رشد درختان را داشته باشند اما این طرز فکر بسیار غلط است. با ماه‌کشت همراه باشید تا به شما نحوه درست و بهترین زمان کود دهی درختان را آموزش دهیم.

بهترین زمان کود دهی درختان:

فرقی ندارد که شما چه درختانی در باغ یا باغچه خود کاشته‌اید، موضوعی که اهمیت بسیار بالایی دارد درست بودن زمان کود دهی درختان است. شما باید زمانی به درختان کود بدهید که به مواد مغذی و آلی نیاز دارند. اگر کود دهی زمانی انجام گیرد که خاک هیچ کمبودی از نظر عناصر غذایی موجود در کود ندارد، نه تنها به درخت کمکی نکرده‌اید بلکه افزایش بیش از اندازه عناصر غذایی باعث سوختگی ریشه درختان می‌شود.

زمان کود دهی درختان

 

در بعضی موارد نیز کشاورزان و باغداران برای این که از سوختگی ریشه درختان جلوگیری کنند کود دهی آن‌ها را دیرتر انجام می‌دهند اما باید بگوییم که این کار هم اشتباه است، اگر بهترین زمان کود دهی درختان میوه، برای رفع نیاز درخت انتخاب نشود، ریشه درخت مجبور است از مواد غذایی ذخیره‌ای خود استفاده کند. در نتیجه کود دهی بعد از آن، تاثیری بر روی افزایش و بهتر شدن عملکرد رشد نخواهد داشت.

هم‌چنین یکی دیگر از دلایل اهمیت داشتن زمان کود دهی درختان مقاومت بالای آن‌ها به آفات و بیماری‌ها است. درختانی که هیچ کمبودی از نظر مواد غذایی نداشته باشند، قدرت رقابتی بیشتری با آفات خواهند داشت. پس با خرید به موقع کود کشاورزی و استفاده صحیح از آن‌ها کیفیت و سلامت گیاه و محصول خود را تضمین کنید.

چند نکته مهم که باید در رابطه با زمان  کود دهی درختان به آن توجه شود:

1.نهال‌های تازه کشت شده را در سال اول به هیچ عنوان کود ندهید.

برخلاف تصور برخی از افراد که فکر می‌کنند بهترین زمان کود دهی درختان در زمان کاشت آن است، برای سرعت بخشیدن به رشد نهال‌ها به سراغ انواع کوددهی نروید. چرا که این درختان کوچک و نوپا هستند و ریشه‌ای حساسی داشته و کود دهی به درختان منجر به سوختگی ریشه آن‌ها می‌شود. در نتیجه نه تنها کمکی به نهال نکرده‌اید بلکه زمینه را برای از بین رفتن آن فراهم کرده‌اید به همین علت از کود دهی نهال‌هایی که به تازگی کشت کرده‌اید خودداری کنید.

2.کود دهی در زمان استراحت درختان (فصل استراحت)

درختان در فصل پاییز و زمستان به خواب می‌روند اما این نکته را فراموش نکنید که اگر برخی از نیازهای درختان و ریشه آن‌ها در این زمان که درختان در خواب هستند تامین شود، مقاومت آن‌ها نسبت به سرما و بیماری ها بیشتر شده و در فصل بهار هم سریع‌تر رشد خواهند کرد. در چنین شرایطی است که ثمره درختان افزایش می‌یابد. بنابراین بهترین زمان کود دهی درختان در این دو فصل قبل از هجوم موجودات مضر است.

یکی از بهترین کودها که عناصر کاملی دارند گروه NPK هستند. با خرید کودهای NPK عناصر ضروری گیاه و درخت خود را تقویت می‌کنید و برای زمان استراحت زمینه مناسبی را فراهم خواهید کرد.

 

بهترین زمان کود دهی درختان

 

3. هنگامی که زمان رشد درختان است کود دهی را انجام دهید.

بهترین زمان کود دهی درختان، در اوایل بهار و هم زمان با شروع رشد شکوفه‌های درختان است. در این زمان با گرم شدن هوا و کاهش دما، درختان سریع شروع به شکوفه دهی می‌کنند که تعداد این شکوفه‌ها، کیفیت میوه ها را تعیین می‌کنند. به همین دلیل است که گفته می شود در میان تمام زمان هایی که کشاورز باید به درخت کود بدهد، بهترین زمان کود دهی درختان در بهار است. در این زمان می‌توانید به طور مثال با خرید کودهای ریزمغذی هر آنچه که گیاه یا درخت شما نیاز دارد به آن برسانید و ترکیب کاملی از عناصر ریز مغذی را در اختیار ریشه قرار دهید.

همچنین فصل بهار زمان مناسبی است برای تسهیل فرایند رشد گیاه، شما با خرید کودهای محرک رشد در این زمان می‌توانید کیفیت در رشد گیاه یا درخت خود را تضمین کنید. توجه داشته باشید که یکی از کودهای عالی برای گیاهان و درختان کود 20 20 20 می‌باشد. شما با خرید کود 20 20 20 عناصر اصلی مورد نیاز گیاه یعنی فسفر، پتاسیم و نیتروژن را تامین می‌کنید.

نکته‌ی هم که باید خدمت شما بگوییم این است که اگر شما به هر دلیل نتوانستید در فصل بهار کود دهی درختات خود را انجام نداده‌اید می‌توانید اوایل تیر ماه این فرصت از دست رفته را جبران کنید و کود دهی درختان خود را انجام دهید.

کلام اخر:

درختان هم مانند ما انسان‌ها موجود زنده هستند و نیاز به توجه و رسیدگی دارند پس به همین دلیل است که باید در انتخاب بهترین زمان کود دهی درختان، نگهداری و سالم ماندن ریشه و میوه دادن آنها تلاش بسیاری داشته باشیم تا بتوانیم یک باغ با درختان میوه سالم و سرحال داشته باشیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۱۴ رای

32 دیدگاه در “بهترین زمان کود دهی درختان و نکاتی که حتما باید بدانید!

  1. شاپور گفت:

    درختچه ها وگل های که در اویل پایز کود دهی نشده اند و هرس نشده اند باید چه زمانی به این نکته رسیده گی شود الان مناسب است ۱۴۰۰/۱۱/۲۰

    1. محمدجواد قیطاسی گفت:

      سلام و عرض ادب
      بهترین نوع کود دهی الان برای در خت ها چالکود هست که پیشنهاد میکنم انجام بدید و هرس شاخ و برگ ها رو هم تا قبل از بیدار شدن جوانه ها انجام بدید.

    2. صادق جلیلی گفت:

      سلام و درود.ببخشید برگ درختای باغمون کم شده و ریخته و اونایی هم که برگ داره برگاشون پیچیده شده و سالم نیست.درختا هم همه مرکبات هست

      1. فاطمه روزبهانی گفت:

        سلام و درود🌺
        بهتر است از یک کارشناس گیاه‌پزشکی به صورت حضوری مشورت بگیرین.

  2. علی جعفرتاش گفت:

    سلام مهندس درختان درتاریخ 20/2/401کوداهنودرتاریخ10/2401/کود 20/20/20دادم اما درختان رنگ برگها هنوز زرد هست لطغا مرا راهنمایی کنید ممنون

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و وقت شما بخیر
      زردی برگ درختان می‌تونه دلایل مختلفی مثل کم آبی، بیماری و آفت و یا کمبود مواد غذایی داشته باشه.
      شما به تازگی کوددهی رو انجام دادید، اجازه بدید گیاه از کود تغذیه کنه. اگر بهبود پیدا نکرد باید سایر موارد رو بررسی کنید.
      (به خاطر داشته باشید که کوددهی و آبیاری زیاد هم باعث آسیب به گیاه میشه و میتونه باعث زردی برگ ها بشه)

      1. حسین زردی گفت:

        سلام
        من من از کودهای سوپرفسفات و سولفات امنیوم و سولفات پتاسیم استفاده کردم .آیا در کنار این کود ها کود nbkهم استفاده کنم!

        1. فاطمه روزبهانی گفت:

          سلام
          غالبا در طی فصل رویشی از کودهای سرک npk استفاده می‌شود. اما مسئله مهم‌تر نیاز گیاه است. با توجه به مرحله رشدی و نیاز گیاه به کود دهی و یا عدم کود دهی اقدام کنید.

      2. محمد گفت:

        سلام خسته نباشین من پارسال درخت میوه کاشتم نزدیک ۱۵۰ تا هس پارسال هیچی بهش ندادم امسال چیزی بهش بدم یاخیر یکی هم پارسال چندتا درخت خوب رشد کردن ولی بقیه زیاد روشت نکردن یکم برگاش جوری بود که انگار آفت داشت رفتم سموم کشاورزی بهش گفتم گفت چیزی لازم نیس بزنی بنظرتون چیکار کنم با تشکر

        1. فاطمه روزبهانی گفت:

          سلام و وقت بخیر
          بله امسال باید تقویت درختان خودتون رو جدی بگیرین.

  3. حسن الهی گفت:

    سلام
    کود حیوانی در فصل پاییز و زمستان مضره؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      خیر مضر نیست. حتی مفید هم هست.

      1. مصطفی گفت:

        سلام وقت بخیر خانم مهندس من یک هفته پیش کود حیوانی دادم ایا باید بهار هم کدو ٢٠ ٢٠ ٢٠ را بدهم

    2. امیر بابایی گفت:

      سلام.بنده ساکن شمال کشور هستم.منطفه ییلاقی جاده هراز.سالها خودم و پدرم و قبل از اون پدربزرگم به درختان فقط یکبار اواسط تا اواخر اسفند ماه کود حیوانی میدادیم.برای درختان بالغ و بزرگ هر درخت یک کیسه کود.درختان کوچکتر کمتر‌.

      1. مهدی گفت:

        به نظر بنده همان سال اول کود رو بدهیم تا رشد درخت سرعت پیدا کنه و الا باید صبر کنیم تا پوسیدن خودمان را تماشا کنیم😄😭

  4. علی ۱ گفت:

    سلام خداقوت ، چندتا نهال زیتون و پسته و انار تازه در باغمون کاشتیم ، آبی هم که استفاده میکنیم شور هست . الان برای فصل تقویت نهال در اواخر پاییز و زمستان نیازی هست که از کود شیمیایی تقویتی استفاده کنم؟؟؟ اگر نیاز هست چه نوعی . خیلی ممنون و متشکرم از پاسختون🙏

    1. علی ۱ گفت:

      یه نکته دیگه هم که یادم رفت بگم ، اینکه اواخر تابستان کل زمین رو کود گوسفندی دادیم

      1. فاطمه روزبهانی گفت:

        با سلام
        با توجه به این که آب مورد استفاده شما شور هست، شما اصلا نباید از کود گوسفندی استفاده می‌کردید. چرا که کود گوسفندی باعث شور شدن خاک میشه.

        1. علی ۱ گفت:

          خیلی ممنون از شما
          نفرمودید از الان به بعد باید چه کاراهایی برای تقویت نهال ها انجام بدم
          ممنون میشم از پاسخ شما

  5. سعیده گفت:

    سلام درختان ۴ ساله داریم اصلا رشد نمیکنن الآن مانند درخت ۱یا۲ ساله کوچک اند.از بس ضعیف هستن موریانه بهشون حمله میکنه، راهنمایی کنید.کود شیمایی بهشون بدم یا کود گوسفندی یا هر دو؟
    وقتی کود دادیم چند روز بعد سم بدیم(دیازینون)بخاطر موریانه ها؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      باید خاک و درختتون توسط کارسناس مورد بررسی قرار بگیره.

  6. Ahmad Mf. گفت:

    سلام وقت بخیر من چنتا نهال گردو کاشتم نهال چند ساله هستند. بعد موقعه کاشت با خاکش کود دامی قاطی کردم. مشگلی پیش نمیاد برا نهال ؟؟؟؟؟؟ممنون میشم جواب بدید

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام وقت بخیر
      اگر به خوبی با خاک مخلوط شده باشند، خیر مشکلی نداره.
      اما به طور کلی بهتر است که از کود پوسیده استفاده کنید.

  7. محمد گفت:

    16.01.1402 درود از پاسخ گویی شما تشکر میکنم
    من درختان شلیل دارم الان که از بهار 16 روز گذشته میتونم کود گوسفندی چال کنم
    ممنون

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      خیر در بهار نباید چالکود انجام بدین

  8. کیوان گفت:

    سلام
    درود برشما
    ۱_برای درخت زردآلو چه نوع کودی مناسب هستش؟ که میوه هاش بیشتر و بهتر شوند؟؟

    ۲_اگر درخت شکوفه داد و تا اون موقع کود نداده باشیم میتونیم کود بدیم اون موقع؟

    ۳_روی درخت زردآلو گاها یه نوع شیره میچسبه، بهترین زمان و درمان برای کندنش؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و وقت بخیر
      به طور کلی برای افزایش باردهی درختان میوه می‌توان از کودهای پتاسیم دار و فسفر دار استفاده کرد.

  9. صادق جلیلی گفت:

    سلام وقتتون بخیر.تنه درختامون سرخ هست و برگ دختامون بعضیاشون کم هست و بعضیاشون پیچیدگی داره.علتش چی میتونه باشه؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      با سلام و وقت بخیر. در خصوص این موارد که احتمال بیماری و یا کمبود وجود دارد باید از طریق مشورت با کارشناس گیاهپزشکی اقدام به رفع مشکل کنید.

  10. یوسفی گفت:

    سلام وقت بخیر
    ممنون از مقاله مختصر و مفیدتون.
    ببخشیدآیا دادن کود حیوانی در اواخر بهار و اواسط تابستان مفید است؟ بدلیل اینکه همزمان با آبیاری درخت فرصت استفاده از مغذی های کود را داشته باشد

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      استفاده از کود حیوانی باید در فصول پاییز و زمستان انجام گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *