آموزش های عمومی

زهکشی در کشاورزی و انواع روش های آن

زهکشی در کشاورزی یکی از مهم ترین اقداماتی است که یک کشاورز برای مزارع خود باید انجام دهد. زهکشی به منظور رسیدن آب به ریشه‌ی گیاهان و هم چنین تهویه ی مناسب زمین های کشاورزی می باشد.

در این مقاله ما می‌خواهیم برای شما عزیزان زهکشی و انواع آن را توضیح بدیم تا شما به صورت کلی با مبحث زهکشی و دلیل پر اهمیت بودن آن آشنا شوید پس برای تکمیل اطلاعات خود در این باره حتما در ادامه این مقاله با تیم ماه کشت همراه باشید.

زهکشی در کشاورزی و انواع روش های آن

زهکشی چیست؟

فعالیتی که برای خارج کردن آب و نمک های اضافی موجود در زمین می‌شود انجام می شود زهکشی گفته می‌شود. از گذشته های دور کشاورزان عزیز به خاطر رشد بهتر و مناسب ریشه گیاهان عمل زهکشی را انجام می دهند.

فواید زهکشی در کشاورزی

زهکشی زمین های کشاورزی و باغ های میوه فواید بسیار زیادی دارد که در اینجا ما می‌خواهیم به  برخی از آن ها بپردازیم: کنترل و جلوگیری از ماندن آب در زمین ، کنترل و جلوگیری از شور شدن زمین، جلوگیری از فرسایش ، کنترل و جلوگیری از خرابی های سیل ، حفاظت از محیط زیست ، سلامت و بهداشت عمومی ، حفاظت از ساختمان ها و تاسیسات عمومی ، توسعه روستایی و امنیت غذایی.

همانطور که زهکشی مزارع کشاورزی فواید بسیاری دارد و ما آن ها را خدمت شما عزیزان گفتیم معایبی هم دارد که در این بحش می خواهیم به مهم ترین آن ها بپردازیم.

معایب زهکشی در کشاورزی

یکی از معایب پر اهمیت زهکشی مزارع شستن و خروج بعضی از املاح مفید خاک به همراه املاح مضر است که باید به آن توجه شود. هم چنین زهکشی مزارع باعث از بین رفتن علف های طبیعی زمین های کشاورزی می‌شود. پس در هنگام خرید و استفاده کود کشاورزی حتما در این مورد با کارشناس مربوطه مشورت کنید. یکی دیگر از راه های تغذیه گیاهان خرید کود های NPK و خرید ریزمغذی های مورد نیاز گیاهان میباشد. ولی در رابطه با زهکشی باید بیشتر مراقب نحوه استفاده از کود ها بود.

زهکشی باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی خاک شده و در نتیجه باعث ازبین بردن اکو سیستم طبیعی منطقه میشود و نتیجه این کار غیر قابل زیست شدن آن منطقه برای بعضی از موجودات مانند پرندگان به علت کم شدن رطوبت است.

یکی دیگر از معایب های زهکشی در کشاورزی افزایش خطر آتش سوزی است که دلیل آن این است که رطوبت طبیعی خاک گرفته می‌شود و احتمال خطر آتش سوزی افزایش پیدا می‌کند.

یک نکته ای که باید گفته شود این است که با انجام روش اصولی زهکشی مزارع توسط مهندسان کشاورزی می توان تا حد امکان این معایب را کاهش داد. و مزایایی که این روش دارد در بلند مدت هزینه های آن را جبران می‌کند.

زهکشی در کشاورزی و انواع روش های آن

انواع روش های زهکشی در کشاورزی

زهکشی مزارع، انواع مختلفی دارد مانند: زهکشی لانه موشی ، زهکشی حائل ، زهکشی روباز ، زهکشی عمودی ، زهکشی لوله ای که با توجه به شرایط مزرعه خود شما می‌توانید یکی از این روش ها را انتخاب کنید و زهکشی خود را انجام دهید.

زهکشی لانه موشی

روش زهکشی لانه موشی تا حدودی شبیه به زهکشی لوله ای است به این صورت است که از یک جسم مخروطی شکل درون خاک ساخته می شود. از این نوع زهکشی برای خاک هایی استفاده می شود که مواد آلی موجود در آن زیاد بوده است.

زهکشی حائل

کشاورزان و باغداران از روش زهکشی حائل برای جدا کردن دو قطعه زمین از یکدیگر استفاده می‌کنند تا آبی که از زمین خارج می شود وارد زمین دیگر نشود. هم چنین شما باید عمق این زهکشی حدود ۲ الی ۲٫۵ متر در نظر بگیرید.

زهکشی رو باز :

در روش زهکشی به صورت رو باز یک کانال به شکل ذوزنقه در گودی ای  قرار می‌گیرد و فاقد هرگونه لوله می باشد.

زهکشی عمودی :

از روش زهکشی عمودی، کشاورزان برای خارج کردن آب از چاه های عمیقی که وجود دارند توسط دستگاه های مکش آب استفاده می‌کنند.

زهکشی لوله ای:

یکی دیگر از روش های زهکشی در کشاورزی زهکشی لوله ای است ، در زهکشی لوله ای آب توسط لوله های به هم وصل شده به مکان مورد نظر انتقال پیدا می‌کنند.

انواع لوله های زهکشی

  • لوله های سیمانی
  • لوله های سفالی
  • لوله های پلاستیکی

کلام آخر:

همانطور که در این مقاله خدمت شما عزیزان توسط تیم ماه کشت گفته شد، زهکشی زمین های کشاورزی اگر زیر نظر مهندسین کشاورزی و افرادی که در این زمینه تخصص دارند انجام شود معایب آن تا حد قابل توجهی کنترل می‌شود و شما به راحتی می توانید زمین های خود را زهکشی کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *