آموزش گلخانه داری

پرلیت کشاورزی چیست؟

پرلیت کشاورزی چیست؟

شاید برای خیلی از شما عزیزان این سوال پیش بیاید که پرلیت کشاورزی چه ماده ای است و در صنعت کشاورزی چه استفاده ای از آن می‌شود. ما در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که پرلیت کشاورزی چه کاربرد های بسیار موثری دارد، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

پرلیت چیست؟

پرلیت یک سنگ آتشفشانی بوده که ظاهری نا منظم و به رنگ سفید دارد، در ساختار پرلیت آب بسیار فراوانی وجود دارد و از عناصر تشکیل دهنده آن میتوان به آلومینیوم، سدیم، کلسیم، پتاسیم، منگنز و آهن اشاره کرد.

پرلیت کشاورزی چیست؟

پرلیت کشاورزی:

پرلیت حفره های بسیار زیادی داردکه اگر آن ها پر آب باشد،به صورت تقریبی حدود 20 درصد اکسیژن درون این حفره ها نگه می‌دارد. مخلوط شدن اکسیژن با آب باعث افزایش کیفیت خاک می شود و با نگهداری آب و اکسیژن در خود به هوادهی و آب رسانی گیاهان کمک بسیاری می کند.

پرلیت در کشاورزی از آفت گیاهان جلوگیری کرده و مانند مواد آلی دیگر که استفاده می‌شود پوسیده نمی‌شود و در مدت زمان بالایی خاصیت خود را در خاک حفظ می کند.

هم‌چنین می توانید برای پرورش انواع صیفی جات و گیاهان از ترکیب پرلیت ، کوکوپیت و پیت ماس استفاده کنید.

پرلیت چه کاربردی دارد؟

پرلیت کاربرد بسیاری دارد که ما در اینجا می‌خواهیم به برخی از آنها بپردازیم. افراد در صنعت های مختلفی از آن استفاه می کنند مانند: صنعت کشاورزی و پرورش گیاهان که بسیار پر کاربرد است، ساختمان سازی، بتن سازی و بسیاری از کارگاه های سنگ شور لباس از پرلیت برای سنگ شور کردن پارچه های جین استفاده می‌کنند.

پرلیت کشاورزی چیست؟

استفاده از پرلیت چه مزایایی دارد؟

شاید برای بعضی افراد این سوال پیش آید که به چه علت باید از پرلیت در کشاورزی استفاده کرد و یا استفاده کردن از پرلیت چه فایده و مزایایی دارد؟ باید خدمت شما گفت، زمانی که شما از پرلیت استفاده می‌کنید این ماده به آب رسانی برای ریشه گیاهان بسیار کمک می‌کند و باعث می شود که اکسیژن مناسب به راحتی به ریشه گیاهان برسد.

هم‌چنین پرلیت عایق گرما دارد و از ریشه گیاه در برابر تغییراتی هم‌چون تغییر دمای هوا محافظت می کند و یکی از مزایای استفاده از پرلیت سبک شدن خاک پرورش گیاهان است. توجه داشته باشید که در مواقع استفاده از پرلیت سیستم کود دهی تغییر میکند. پس قبل از خرید کود کشاورزی حتما با کارشناس مربوطه در میان بگذارید که سیستم خاکی شما به چه صورت است و از چه کود هایی میتوانید استفاده کنید.

این تفاوت فقط در نحوه مصرف کود میباشد نه در نوع کود. به طور مثال شما میتوانید با خرید کود های NPK یا خرید کود های ریزمغذی نیاز های گیاه خود را بر طرف کنید ولی نحوه استفاده این کود ها ممکن است متفاوت باشد.

و در اخر هم باید گفت که، شما می‌توانید در کشت هیدروپونیک و کشت بدون خاک هم از پرلیت استفاده کنید.

پرلیت ساختمانی چیست؟

همان طور که گفتیم پرلیت در صنعت های دیگری هم استفاده می شود که از جمله آنها صنعت ساختمان سازی است.

پرلیت که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود از مصالح به روز و استاندارد ساختمانی می باشد. استفاده از پرلیت باعث افزایش سرعت روند ساخت و ساز می‌شود.  پرلیت ساختمانی قیمت مناسبی داشته و دارای ویژگی و مزایای بسیاری در ساختمان سازی است مانند: عایق صوتی، عایق حرارتی و سبک سازی.

هم‌چنین از پرلیت در عایق کاری لوله های آب نیز استفاده می‌شود که فواید این کار این است که، این کار صدای آب در جریان لوله ها را کاهش می‌دهد.

پرلیت کشاورزی چیست؟

خرید پرلیت کشاورزی:

برای خرید و تهیه کردن پرلیت شما می‌توانید به فروشگاه های معتبر کشاورزی و فروش کود مراجعه کنید و با توجه به مقدار زمین خود، پرلیت با کیفیت بسیار مرغوب تهیه کنید.

سخن آخر:

و در پایان باید گفت پیشنهاد ماه کشت به شما عزیزان این است که استفاده از پرلیت کشاورزی، برای پرورش  گیاهان خود را حتما در اولویت قرار دهید و از مزایای عالی این ماده در کشت خود بهره مند شوید

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *