آموزش کوددهی

بهترین کود کشاورزی چه کودی است؟

بهترین کود

در این مقاله قرار است که به بررسی بهترین کود کشاورزی  بپردازیم. اگر از شما سوال شود که بهترین کود کشاورزی یا کامل ترین کود کشاورزی چه کودی است؟ چه جوابی خواهید داد؟ شما اگر پرورش‌دهنده گیاهان آپارتمانی بدون گل باشید احتمالا خواهید گفت کود نیتروژن‌دار و اگر پرورش‌دهنده گل‌های زینتی باشید احتمالا کودی را نام خواهید برد که میزان فسفر بالایی دارد.

بله دقیقا جواب این سوال برای شما کودی است که معرفی می‌کنید زیرا متناسب با نیاز گیاه شما می‌باشد. پس به نظر شما بهترین کود کشاورزی و یا همان کامل ترین کود کشاورزی است.

در نتیجه: بهترین کود کشاورزی کودی است که بتواند نیاز گیاه شما را رفع کند و شما را به هدفتان برای پرورش آن گیاه برساند.

برای مثال اگر قصد دارید که گیاه شما رشد رویشی بیشتری داشته باشد باید از کود‌هایی استفاده کنید که رشد را افزایش دهد.

بهترین کود

بهترین کود برای رشد رویشی

بهترین کود برای رشد رویشی گیاهان، کودهای نیتروژن‌دار هستند. نیتروژن پرمصرف‌ترین عنصر مورد نیاز گیاهان است و تاثیر بسیار زیادی بر رشد رویشی گیاهان دارد. استفاده از کودهای نیتروژنه منجر به افزایش بخش‌های مختلف گیاه مانند برگ و ساقه می‌شود. کودهای نیتروژنه مثل:

کود نیتروژن

این کود حاوی تک عنصر نیتروژن است و بهترین کودی است که می‌توان در مواقعی که گیاه فقط به عنصر نیتروژن نیاز دارد از آن استفاده کرد. غالبا کود نیتروژن به صورت محلول‌پاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کودهای نیتراته

کودهای نیتراته بر پایه نیتروژن به فرم نیترات هستند و با عناصر دیگر همراه هستند. مانند کود نیترات منیزیم یا کود سولفات منیزیم.

کود NPK

کودهای NPK کودهایی هستند که از سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم تشکیل شده‌اند. این کودها دارای نسبت‌های مختلفی از این عناصر هستند. برای افزایش رشد رویشی و بزرگ شدن گیاهان باید از کود کاملی استفاده کرد که مقدار نیتروژن بالایی داشته باشد مانند کود 10 10 30 که 30 درصد نیتروژن دارد.

 

خرید کود NPK

 

بهترین کود برای گلدهی

بهترین کود برای افزایش گلدهی، کودهایی هستند که فسفر دارند. فسفر از عناصر غذایی ضروری مورد نیاز گیاهان است که بیشترین تاثیر را بر رشد زایشی یعنی افزایش گلدهی دارد. کودهای متعددی وجود دارند که مقدار فسفر بالایی دارند. مانند:

کود فسفر

کود فسفر حاوی تک عنصر فسفر است و می‌تواند به خوبی گلدهی گیاهان را افزایش دهد. این کود نیز مانند کود نیتروژن، می‌تواند به صورت محلول‌پاشی مورد استفاده قرار بگیرد.

کود سولفات فسفات

کود سولفات فسفات از دو عنصر گوگرد و فسفر تشکیل شده و نیاز گیاه به این دو عنصر را تامین می‌کند.

کود نیترات فسفات

این کود دارای نیتروژن و فسفر است و برای مواقعی مناسب است که قصد داشته باشید گیاهتان هم از نظر رویشی و هم از نظر زایشی بهبود پیدا کند.

کود NPK

برای افزایش گلدهی و بهبود آن باید از کودهایی استفاده کرد که میزان فسفر زیادی داشته باشد. مانند: کود 10 52 10 که حاوی 10 درصد نیتروژن، 52 درصد فسفر و 10 درصد پتاسیم است.

 

بهترین کود برای ریشه‌زایی

بهترین کود برای ریشه‌زایی کودهایی هستند که میزان پتاسیم و فسفر بالایی داشته باشند. پتاسیم در کنار نیتروژن و فسفر از عناصر ضروری مورد نیاز گیاه است و در دسته عناصر پر مصرف قرار دارد. پتاسیم و فسفر بر روی رشد ریشه تاثیر مثبتی دارند.

 

هورمون محرک رشد ریشه

کودهایی که حاوی هورمون و یا تنظیم کننده رشد سیتوکنین باشند هورمون محرک رشد ریشه محسوب می‌شوند. این هورمون را خود گیاه به صورت طبیعی تولید می‌کند اما اگر می‌خواهید که سرعت توسعه و رشد آن بیشتر شود می‌توانید از کودهای محرک رشد ریشه که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند استفاده کنید.

 

کود NPK

کود مناسب برای ریشه زایی دیگر، کود NPK است. البته باید از کودهای کاملی استفاده کرد که عدد مربوط به فسفر یعنی عدد دوم و عدد مربوط به پتاسیم یعنی عدد سوم بالاتر از عدد اول که نشان‌دهنده مقدار نیتروژن است بالاتر باشد. می‌توان استفاده کرد. مانند کود 30 30 10 که حاوی 10 درصد نیتروژن، 30 درصد فسفر و 30 درصد پتاسیم است برای افزایش ریشه‌زایی مناسب هستند.

 

بهترین کود

بهترین کود برای کیفیت میوه

عوامل و عناصر مختلفی بر کیفیت میوه اثر می‌گذارند. عناصری مانند پتاسیم، فسفر و کلسیم تاثیرات زیادی بر تشکیل، درشتی و ماندگاری میوه‌ها اثر می‌گذارند. بنابراین استفاده از کودهای حاوی این عناصر برای میوه مناسب است. فسفر به تشکیل میوه، پتاسیم به درشتی و کلسیم به ماندگاری آن کمک می‌کند.

 

بهترین کود برای جذب سریع

در کل کودهای شیمیایی چه پودری و چه مایع جذب سریعی دارند. کودهای مایع چون به صورت محلول‌پاشی مورد استفاده قرار می‌گیرند از طریق برگ‌ها نیز جذب می‌شوند. از این رو می‌توان گفت که کودهای مایع اندکی سریع‌تر از کودهای پودری عمل می‌کنند.

 

بهترین کود برای افزایش مقاومت گیاهان

تامین نیازهای غذایی گیاهان منجر به افزایش مقاومت آن‌ها در برابر عوامل نامساعد محیطی می‌شود و در صورت کمبود هر نوع عنصری گیاه نسبت به بیماری‌ها و افات حساس و آسیب‌پذیر می‌شود. اما برخی عناصر مانند پتاسیم و گوگرد به طور ویژه می‌تواند مقاومت گیاهان را در برابر تنش‌های محیطی، بیماری‌ها و آفات افزایش می‌دهند.

کودهای حاوی پتاسیم از طریق کنترل روز‌نه‌ها و نیاز آبی گیاه و همچنین استحکام دیواره سلولی به گیاه در برابر خشکی و سایر آسیب‌ها کمک می‌کند.

از آن جایی که گوگرد خاصیت قارچ کشی دارد، کودهای سولفاته و سایر کودهایی که دارای گوگرد هستند می‌توانند مقاومت گیاهان در برابر بیماری‌ها و آفات را افزایش دهد.

 

در این مقاله با انواع کود که اگر در زمان مناسب و به شیوه درست مورد استفاده قرار بگیرند می‌توانند بهترین کود باشند و بهترین تاثیر‌ها را بر گیاه و محصول شما بگذارند آشنا شدید. اگر قصد خرید کود با کیفیت را دارید می‌توانید به سایت ماه کشت که فروشگاه اینترنتی معتبر فعال در حوزه فروش کود و سم است، مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *