آموزش باغبانی, آموزش کوددهی

کود حیوانی برای درختان و تاثیر فوق‌العاده آن

کود حیوانی برای درختان و تاثیر فوق‌العاده آن

کود حیوانی برای درختان، یکی از عواملی است که باعث بهتر شدن وضعیت خاک درخت می‌شود و آن را بسیار تقویت می‌کند و هم چنین باعث نفوذ آب در خاک و شادابی و طراوت بیشتر گیاه می شود.

کود حیوانی برای درختان میوه که از نوع کود گاوی و کود گوسفندی هستند را می‌توان نام برد که بیشتر در بین مردم رایج است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از کود حیوانی گاوی و کود حیوانی گوسفندی به خیلی از عوامل بستگی دارد اینکه کدام یک برای گیاهان و درختان شما مناسب است و به کدام نیاز بیشتری دارند.

برای شناخت بیشتر درباره‌ی کود های حیوانی برای درختان تیم ماه کشت یک مقاله جامع برای شما تهیه کرده است که به شما عزیزان پیشنهاد می‌شود اگر به دنبال داشتن اطلاعات کافی راجب کود های حیوانی هستید، حتما در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

مزایای کود حیوانی برای درختان

کودهای حیوانی در لیست مواد آلی قرار دارند که، از گذشته تا به امروز همه کشاورزان و باغداران به استفاده از این کود های حیوانی تاکید کرده اند زیرا که استفاده از کود های حیوانی باعث بهبود کیفیت خاک و محصول دهی درختان میوه می‌شوند و عمر خاک را بیشتر می‌کنند.

در کود های حیوانی برای درختان مقدار زیادی از پتاسیم و کلسیم و همینطور آهن و گوگرد وجود دارد و به مقدار مشخصی نیز در آن منگنز یافت می‌شود که وجود این مواد ها در کود باعث می‌شود که خاک های زمین های کشاورزی تقویت شوند و در نهایت گیاهان رشد بسیار زیادی داشته باشند.

خواص کود حیوانی

خواص کود گاوری برای درختان زیاد است و باعث می‌شود تا ظرفیت تبادل کاتیونی خاک بیشتر انجام شود. هم چنین مقدار مواد آلی خاک نیز افزایش می یابد. مولکول های پلی‌ساکارید و همین طور هومیک مواد آلی در کود حیوانی گاوی باهم ترکیب شده به طوری که موجودات زنده می‌توانند از آنها تغذیه کنند و به این صورت موجودات زنده درون خاک به صورت درستی و صحیح فعالت خواهند کرد.

زمانی که شما از کودهای حیوانی استفاده می‌کنید وزن خاک بسیار کم شده و این موضوع به دلیل رقیق شدن ذرات خاک صورت می گیرد. در واقع مواد آلی افزایش یافته و ذرات خاک رقیق تر از قبل عمل می کنند.

استفاده کردن از کود حیوانی برای درختان و گیاهان به خصوص از کود گاوی، باعث می‌شود که میکروب ها و فعالیت های آن ها بیشتر شود و هم چنین موقعیت قارچ ها و باکتری ها تغییر می کند و نتیجه کار این است که تنفس خاک بسیار بهتر می‌شود.

خصوصیات کود های حیوانی

شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش بیاید که آیا کود گوسفندی بهتر است یا کود گاوی؟

باید خدمت شما عزیزان بگوییم که هر کدام از این دو نوع کود، خواص و کاربرد های خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال، کود گاوی یکی از بهترین محصولاتی است که برای آماده سازی خاک استفاده می شود به طوری که سبب احیای خاک شده تا عناصر غذایی جذب بهتری داشته باشند. از سوی دیگر این کودها سبب می شود که برخی از گیاهان خاص مانند جلبک های دریایی موقعیت رشد بهتری داشته باشند. کود حیوانی برای درخت سبب کمک به محیط زیست می شود.

خصوصیات کود گاوی: کود گاوی از مواد ارگانیک تهیه می‌شود و به صورت جامد بوده و دلیل استفاده اصلی کود گاوی برای تغذیه خاک و رشد درختان و گل دهی درختان و گیاهان است. کود های گاوی  معمولاً دارای بو بوده و قابلیت نگهداری آب را دارند هم چنین درصد ازت موجود در کود گاوی به نسبت کود گوسفندی و حتی کود مرغی بیشتر است.

بسیاری از کشاورزان عزیز ازکود حیوانی برای درختان و گیاهان و گل ها استفاده می‌کنند. زیرا کود گاوی باعث  می‌شود که آب بیشتر در خاک نفوذ کند، از فرسایش خاک جلوگیری می کند، و در نهایت باعث می‌شود تا میزان هوا دهی مناسب انجام شود و مواد آلی خاک نیز تامین شود.

کود حیوانی برای درختان باید چه عناصری داشته باشد؟

هوموس یکی از مهم ترین عناصری است که در کود حیوانی برای درخت ها و گیاهان یک بخش بسیار مهم محسوب می‌شود که شامل مواد آلی هستند. هوموس به بقایای تجزیه شده گیاهان و جانوران گفته می‌شود.

هم چنین عناصر دیگری مانند ازت ، فسفر ، پتاسیم ، همینطور کلسیم و منیزیم موجود در کود گاوی باعث می شود که جنبه تغذیه ای بسیار بالایی داشته باشد.

 

 

کلام آخر:

در این مقاله ای که برای شما عزیزان تهیه کردیم نکات مورد نیازی که باید هر کشاورز و باغداری در رابطه با استفاده از کود می‌دانست را خدمتتان گفتیم، پیشنهاد ماه کشت به شما این است که استفاده از کود های حیوانی را برای رشد مناسب گیاهان خود جدی بگیرید، تا یک محصول و برداشت بسیار عالی داشته باشید.

با اینکه کود های حیوانی خیلی میتوانند مفید باشند اما در نظر داشته باشید که استفاده از سایر کود های کشاورزی نیز مزایای خاص هخود را دارند. از این رو خرید کود کشاورزی و استفاده از آن در کنار کود حیوانی بسیار پیشنهاد میشود. بسیاری از کشاورزان در کنار این کود ها خرید کود های ارگانیک یا حتی خرید کود های ماکرو یا NPK را نیز توصیه میکنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱۶ رای

2 دیدگاه در “کود حیوانی برای درختان و تاثیر فوق‌العاده آن

  1. بنی فاطمی گفت:

    سلام لطفا بفرمایید برای هردرخت چه مقدار کود دامی باترکیب مرغی برای درختان ۳ساله مصرف بشود ؟

  2. جعفری مقدم گفت:

    مقدار کود بستگی به خوراک دام ومدت انباشت دارد مرغی چونکه دانه خوراست یک سر بیل هرنهال وبا تیلر زیر خاک بخش شود کود گاوی نمک زیاد دارد مقوی نیست توصیه نمیکنم کود گوسفند خوراکش جو باشد حداقل دوسال انباشته باشد وشسته نشده باشد هردرخت یک فرقان وباتیلر زیر خاک ته جوی آب بهمبزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *