آموزش باغبانی

10 نوع درخت میوه مناطق سردسیر

موضوع بحث امروز ما درخت میوه مناطق سردسیر میباشد. درختان میوه تنوع بسیار زیادی دارند که شما می‌توانید از این بین انتخاب زیادی برای کشت باغ یا زمین خود داشته باشید. اما درختانی هستند که در مناطق سردسیر نمی‌توانند رشد مناسبی داشته باشند و پس از مدتی رشد این درختان نسبت به آب و هوای نامناسب متوقف می شود به همین دلیل ما می‌خواهیم شرایط و انواع درخت میوه مناطق سردسیر را خدمت شما عزیزان توضیح بدهیم پس در ادامه حتما با تیم ماه کشت همراه باشید.

توصیه ما به شما این است که قبل از کشت هر نوع درخت میوه ای باید به نیاز آب و هوایی آن توجه بسیاری کنید. درختانی وجود دارند که مقدار نیاز آن ها به آب کم بوده و در شرایط خشک‌سالی می‌توانند به رشد خود ادامه دهند و به هیچ وجه ریشه آن ها از بین نرود. این درختان را درخت میوه مناطق سردسیر و مقاوم به کم‌ آبی می‌نامیم.

اگر شما در مناطقی زندگی می‌کنید که برای کاشت درخت میوه مناطق سردسیر با مشکل کم‌ آبی مواجه هستید، بهتر است برای کاشت درختان میوه، حتماً از درختان مقاوم در این زمینه استفاده کنید.

10 نوع درخت میوه مناطق سردسیر

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم رشد گیاهان و درختان به عوامل زیادی بستگی دارد که مهم ترین آن ها شرایط آب و هوایی منطقه ای است که قصد کاشت نهال درخت را دارید. با توجه به اینکه آب و هوای بسیار متنوع ای در جهان وجود دارد باید در انتخاب گیاه و درخت مناسب، به نوع اقلیم آن دقت شود.

خشک سالی و کم آبی یکی از عواملی هستند که به شدت گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما اگر با توجه به شرایط اقلیمی منطقه از درختان مقاوم برای باغ های میوه خود استفاده کنید می‌توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

اکنون چند نمونه از انواع درخت میوه مناطق سردسیر را معرفی کنیم

انگور:

درخت انگور یک پیشنهاد بسیار عالی برای افرادی است که در مناطقی زندگی می‌کنند و دچار کم آبی است. اما در اوایل رشد و زمانی که  درختان و نهال ها را کشت کردید، باید نیاز آبی آن‌ها فراهم شود.

10 نوع درخت میوه مناطق سردسیر

عناب:

درخت عناب در برابر کم‌ آبی و سرما زدگی بسیار مقاوم بوده و افرادی که در مناطق سردسیر هستند و قصد کشت نهال درختی دارند، درخت عناب انتخاب خوبی می تواند باشد.

بلوبری:

یکی از گیاهانی که به شما پیشنهاد می‌شود که در شرایط نامناسب آب و هوایی کشت کنید درخت بلوبری است. از ویژگی های جذاب این گیاه می توان به گل های زیبا و میوه خاص آن اشاره کرد. درخت بلوبری در کم آبی و خشکسالی بسیار مقاوم بوده و به راحتی و با اطمینان خاطر می‌توانید آن را کشت کنید.

زیتون:

یکی از مزیت های بسیار خوب درخت زیتون این است که در برابر کم‌ آبی و خشکسالی بسیار مقاوم است و هم چنین درخت زیتون نماد مقاومت در سراسر جهان بوده است. هم چنین میوه این درخت مقاوم بسیار پرطرفدار نیز می‌باشد.

بادام:

درخت بادام ریشه های عمیق و بسیار مقاوم نسبت به خشکسالی دارد به همین دلیل است که در مواقع خشکسالی می‌تواند با ریشه‌ های قوی و پر قدرتی که دارد نیاز آبی خود را تأمین کند.

10 نوع درخت میوه مناطق سردسیر

انجیر:

درخت انجیر نسبت به آب و هوای گرم  بسیار مقاوم بوده اما نسبت به هوای سرد و سرما در دوره ای که تازه کشت شده است حساس است. این درخت می‌تواند نسبت به کم‌ آبی و مناطق کم آب بسیار مقاوم باشد.

سیب:

یکی دیگر از درخت میوه مناطق سردسیر که در سرما مقاومت بسیار زیادی دارد درخت سیب است. درخت سیب جز درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می‌رود و هم چنین اگر در مناطقی باشد که زمستان های گرمی دارد به طور مناسب رشد نخواهد کرد.

گیلاس:

گیلاس هم مانند سیب در مناطقی که دارای هوای سرد و معتدل و زمستان های خشک داشته باشد رشد می‌کند. نکته قابل توجه این است که اگر کاشت نهال گیلاس در مناطقی که دارای هوای مرطوب و شرجی هستند صورت گیرد باعث بروز بیماری هایی مانند شانکر می‌شود.

خرما:

نخل خرما در رطوبت پایین بسیار مقاوم بوده و توانایی ماندگاری و سازگاری در رطوبت پایین را دارد هم چنین نخل خرما می‌تواند در شرایط نامناسب آب‌ و خاک نیز سازگاری بسیار بالایی داشته باشد. خرما درختی گرمسیر بوده که گاهی برخی از انواع این درخت در مناطق سردسیر هم توانایی رشد کردن را دارند.

گردو:

و در آخر هم دیگر درخت میوه مناطق سردسیر و مقاوم در برابر سرمای شدید و آب و هوای نا معتدل درخت گردو است. درخت گردو در شهر های کوهستانی که دارای آب و هوای سردی هستند قابل کشت است و شما به راحتی می‌توانید یک باغ گردو بسیار مقام داشته باشید.

حرف آخر

مقاومت گیاهان به هوای سرد و کم آبی امری ذاتی محسوب میشود اما شما میتوانید با خرید کود کشاورزی این مقاومت را بالاتر برده و تحمل گیاه را بیشتر کنید. بسیاری از کشاورزان خبره خرید کود های NPK و مخصوصا خرید کود سه بیست را بسیار توصیه میکنند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۸۶ رای

47 دیدگاه در “10 نوع درخت میوه مناطق سردسیر

  1. Mino گفت:

    سلام، تو نروژ چه درخت میوه ایی مناسبه بکاریم؟ هوای سرد ومرطوب، پرآب، خیلی آب هست و تقریبا 5 ماه هوا سردو برقی هست.

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      متاسفانه با اقلیم اون منطقه آشنا نیستیم.

    2. احمد گفت:

      سلام
      بلوبری، رزبری، هانی بری، لینگون بری، گلدن رز

      1. فاطمه روزبهانی گفت:

        سپاسگزارم

      2. علی گفت:

        چی میگی

    3. آتیلا تورک نژاد گفت:

      دوست عزیز، بهترین میوه برای منطقه شما، هلو آلبالو، گیلاس و یا انواع درخت توت بخصوص توت قرمز و کوتاه قده چطری، که شاه توت نیز به آنان گفته میشود، مهمترین مثله، دمای هوا و میزان مدت طولِ بهار و تابستان است،که شما باید، حداقل به مدت چهار ماه مدت دمای هوای، شهر و یا باغتان، دمایی در حدوده 23 الی30 درجه رو در مدت گفته شده حتما داشته باشید، درین مدت شب‌ها هم دما نباید کمتر از 8 درجه بشود، البته بارندگی زیاد رو می‌توان با خندق زدن دوره باغ بخوبی کنترول کرد، البته راههای دیگری هم برای افزایش دمای باستان هست، اینکه کل باستان را با لایه ای بیست سانتی از خاک شنی بپوشانید، چراکه خاک شنی در صورت گستردگی باغ دما باغ را سه درجه افزایش میدهد، البته که در صورتی که سه متر از هر ده متر عرض باستان را با سنگریزه های سیاه رنگ و یا سنگریزه ها را در بشکه های رنگ سیاه ریخته و خشکش کنید، بعد درکناره هم بریزی آن هم بسیار در پایداری دما و افزایش دما کمک شایانی به باغ تان خواهد کرد، در صورتی که باران هفته ای دو بار میبارد، لازم است در هر فاصله سی الی چهل، متر ماشین های خندق زن آورده، ردیفی خندق های یک تا یک نیم متر بزنید تا در صورت بارندگی های شدید بتوانید با موتور آب جمع شده داخل خندق را از باغ به چاهی و یا استخری تخلیه کنید، تا بخار شود، و البته که در صورتی که همواره بارندگی دارید به هیچ عنوان آب به درختانتان ندهید و آنان را دِیمی بکارید...

    4. محمد گفت:

      نخل بکار . اونجا هیشکی نداره گمون کنم . تو بکار

    5. ظریفی گفت:

      گیلاس و آلبالو بکارید

    6. مجتبی گفت:

      زعفران عالیه.......درخت هم البالو

      1. فاطمه روزبهانی گفت:

        بله دقیقا

    7. پرویز گفت:

      انگور سیب بادام

  2. رضا گفت:

    سلام خدمت کارشناسان عزیز.
    آیا در زمین های شيب دار و سنگ لاخی که دسترسی به آب مشکل است، می‌شود با همان بارش‌های باران و برف در سال اکتفا نمود یا خیر؟
    لطفا راهنمایی کنید.
    ممنون

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      خیر کافی نیست.
      درختان میوه به آبیاری نیاز دارند.

    2. ظریفی گفت:

      بارش باران در سال چه مقدار است؟ اگر خوب باران داشته باشید بصورت دیم می شود انگور کاشت و اگر فقط مشکل است نه امکان پذیر می توان گیلاس و البالو مخصوصا" زرشک کاشت.

  3. رضا گفت:

    منظورم درخت گردو است

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      متشکرم از شما

  4. سعيدرضا غضنفري گفت:

    اطلاعات تخصصی خوبی تهیه شده بود.

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از نظر لطفتون

  5. عنایت الله گفت:

    ما در منطقه سرد سیر پنجشیر افغانستان هستیم
    بر علاوه بسیاری از میوه ها را در باغ خود داریم علاقه مند هستیم زیتون،خرما،عناب،بلو بیری را نیز امتحان کنیم امیدوارم نتیجه بگیریم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و وقت شما بخیر
      بهتر است قبل از کاشت اطلاعات بیشتری در مورد شرایط لازم برای کاشت درختانی که اشاره کردید به دست بیارید. متاسفانه ما آشنایی با اقلیم منطقه شما نداریم.
      موفق باشید.

  6. علی گفت:

    سلام الان زمان مناسبی برای کاشت نهال سیب و گردو در مناطق سردسیر هست؟

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      در این زمان فقط می‌تونید که نهال‌ها رو به صورت گلدانی بکارید.

  7. فاطیما گفت:

    سلام داخل پردیس تهران چطور؟ فکر کنم سرد و خشک باشه، البته الان هوای ایران کلا گرم شده

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      اگر شرایط محیا باشه می‌تونید درختایی مثل گردو و سیب رو بکارید.

  8. قائم گفت:

    سلام .من سه هکتار زمین دیم دارم شیب داره منطقه ما سردسیره و زمستانی باهوای سردوخشک داره ....چه نوگیاه دارویی میتونم بکارم که درآمدش خوب وفروشش هم راحت باشه

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      کشتی که این روزها توجه‌ها به سمتش جلب شده، کشت گیاه آویشنه.

    2. امیرجیرانی گفت:

      با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما

      در مناطق سرد وخشک و کوهستانی شهرستان ورزقان از شهرهای استان آذربایجان شرقی چه درختی بکاریم؟؟؟

      متشکرم از راهنمایی شما.

      1. فاطمه روزبهانی گفت:

        با سلام و سپاس از همراهی شما. اغلب درختان مناسب برای مناطق سردسیر را می‌توانید بکارید. مانند گردو و یا رقم‌های دیر گل بادام مانند دیر گل آذر

  9. Sepehr گفت:

    سلام تو ماه آبان تو تهران چه درختایی هنوز میوه دارند و از کجا میتونیم انهارو پیدا کنیم

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      درختانی با میوه‌های زمستانه مانند خرمالو

  10. Habbib گفت:

    درود .
    زمینی در حدوددیک و نیم هکتار با شیب ملایم روی تپه در منطقه سزد سیر کردستان دارم، سی اصله درختان گردو در این زمین در بهار سالهایی که هوا به شدت سرد میشود شکوفه ها سرما زده و متعاقبا محصول گردوها نزدیک به صفر میشود. . درختان ما اکثرا عمر بیش از بیست سال دارند. این در حالیست که گشاورزان دیگر هم گردو دارند و لی سرما زده نمیشوند و این به دلیل بادگیر بودن درختان ما نیز میشود از شما دوستان تقاضای راهنمایی دارم. ببیدن درختان و جایگزینی با درختان میوهوای که شکوفه ها دیرتر باز،شوند راه حل مناسبی نیست زیرا اولا یادگار مادر مرحوم ماست ثانیا این درختان زیبایی منحصر به فردی دارند که منطقه را چشم نواز کرده است. متشکرم.

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      یکی از راه‌حل‌های افزایش دما در باغات استفاده از آبیاری و مه‌پاشیه (که روشی هزینه‌بره).در این روش پاشیدن آب در هوا باعث آزاد کردن گرما میشه.

    2. مهری گفت:

      در منطقه کویری شهر اراک در مرکز استان مرکزی ، آب و هواسرد و خشک است و بادگیر بودن باغات ؛ باعث سرمازدگی شکوفه ها ی آنها می شود . برای همین در کنار و وسط باغ و بین درختان ، چندین توده کوچک از کاه گندم را قرار می دهند تا هنگام هوای سرد آتش بزنند. برای جلوگیری از گسترش آتش و خطرات آن ، با بیل کمی خاک روی آتش میریزند و آنرا کنترل می کنند .دود کاه سنگین است و فضای بین درختان با دود پر مشود و مانع از سرمازدگی شکوفه ها می گردد . امیدوارم این تجربه برای شما مفید باشد

      1. فاطمه روزبهانی گفت:

        خیلی ممنون از نظرتون و به اشتراک گذاری تجربیاتتون🌸

  11. علی گفت:

    سیب گلابی هلو زردالو الو گیلاس آلبالو پرتقال و نارنگی هم خوب اگر روطوبت هواش خوب باشه

  12. رجبی گفت:

    سلام
    ما در منطقه اذربایجان هستیم هوا در زمستان ها سرد وتابستان ها جدیدآ کم اب شده پیشهاد میدهید چه درختان میوه ای بکاریم؟
    ارادتمند-رجبی

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      آذربایجان از جمله مناطق سردسیر است بنابراین باید درختان سازگار با این مناطق را بکارید.

  13. فرشاد گفت:

    سلام وخسته نباشید
    ما در خلخال زندگی میکنیم که با سطح دریا1800متر فاصله داره و جایی که ما میخواهیم نهال بکاریم تقریبا میشه2000متر از سطح دریا و دمای هوا در زمستان گاها به منفی25درجه میرسه و آبمون هم فراوانه میخواستم ببینم نهال گردو و گیلاس در فاصله 2000متری و منفی 25 درجه مناسبه یا خیر؟
    با تشکر

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام
      ممنون
      بله شما می‌تونین نهال گردوی فرنور بکارید.

  14. مهدی گفت:

    سلام خانم روز بهانی و کسانی که کامنتو میخونند
    من سمت یکی از روستاهای ملایر حدود یک هکتار زمین دارم که در اصل حیاط خونم میشه و من خودم تهران هستم میخام و در اونجا گردو و بادام و البالو خوب عمل میاد و من بنظر شما کدوم درخت رو بکارم که بیشتر سود داشته باشه موقع ثمر رسیدن محصول

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و عرض ادب
      هر درختی در نوع خود می‌تواند سودمند باشد. درخت گردو به علت طول عمر بالایی که دارد می تواند گزینه خوبی برای کسب درآمد باشد.
      اگر آب کافی در دسترس دارید کشت زعفران پیشنهادی بسیار بهتری است و درآمد بیشتری نیز دارد.

  15. محمد گفت:

    سلام ،یه سوالی داشتم من نیم هکتار زمین خالی دارم در شهر ارومیه، می خواستم بدونم کاشت درخت پسته در این منطقه جواب میده چون درختی مثل انگور سود زیادی نداره

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سلام و درود. پسته برای مناطق گرمسیر مناسبه. با توجه به اقلیم منطقه شما درخت گردو گزینه خوبی میتونه باشه.

    2. واحدی گفت:

      سلام سمت ایلچی آذربایجان شرقی دقیقا ضلع شرقی دریاچه ارومیه از پسته خوب جواب گرفتند میتونید حضوری برید اطلاعات تکمیلی جمع کنید

  16. رز گفت:

    گردو. گیــلاس. انواع آلــــــو. انواع سیب. انگــــــور. شلــیل . قیسی . آلبـــالو . زرشک . هــلو. سیب ترش . گوجه فرنگی بادنجان . توت فرنگی کشت خیار. کدو. هویج . لوبیا چیتی نخود. عدس. سیب زمینی. خیار. گندم . جو . انواع گلابـی .
    سبزی خوردن و.. لوبیا سبز. نخود فرنگی. بعضی گُل های صادراتی

    حتی موز . پرتقال و پــِــســـــته و...

    ما در منطقه سردسیر رودبار قصران تهران کاشتیم و بینظیر بود و هست از لحاظ کیفیت ...

  17. رز گفت:

    گردو. گیــلاس. انواع آلــــــو. انواع سیب. انگــــــور. شلــیل . قیسی . آلبـــالو . زرشک . هــلو. سیب ترش . گوجه فرنگی بادنجان . توت فرنگی کشت خیار. کدو. هویج . لوبیا چیتی نخود. عدس. سیب زمینی. خیار. گندم . جو . انواع گلابـی .
    سبزی خوردن و.. لوبیا سبز. نخود فرنگی. بعضی گُل های صادراتی

    حتی موز . پرتقال و پــِــســـــته و...

    ما در منطقه سردسیر وارتفاعات رودبار قصران تهران کاشتیم و بینظیر بود و هست از لحاظ کیفیت ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *