آموزش کشاورزی, آموزش های عمومی, گیاه پزشکی

کشاورزی ارگانیک و 6 روش مبارزه با آفات

کشاورزی ارگانیک

کشاورزی ارگانیک نوعی از کشاورزی ست که درآن به هیچ عنوان از آفت کش ها، کودها، بذرهای اصلاح شده و هر نوع ماده ی سنتز شده استفاده نمی شود. در مزارع ارگانیک حتی در مصرف کودهای حیوانی نیز دقت می شود چرا که کودهای حیوانی نیز نباید از جایی تهیه شود که دام ها  از علوفه های غیر ارگانیک تغذیه شده اند.

در واقع معمولاً هیچ نهادی خارجی وارد مزرعه نمی شود و حتی اگر کود های حیوانی مصرف شوند  از کود همان دام هایی استفاده می شود که  در همان مزرعه پرورش پیدا کرده و از علوفه  ی ارگانیک تغذیه می شوند. و نهایتا زمانی می توان به یک زمین واژه ارگانیک را نسبت داد که تا سه سال هیچ نوع کود غیر ارگانیکی در آن مورد استفاده قرار نگیرد. البته در بحث خرید کود کشاورزی بسیاری از کارشناسان در بعضی موارد خرید کود ارگانیک را پیشنهاد میدهند.

تفاوت کشاورزی ارگانیک و غیر ارگانیک

در کشت ارگانیک کشاورزان بر روی روش های بهبود خاک با افزایش مواد مغذی موجود در آن فعالیت می‌کنند، خاک ها پایداری بیشتر دارند و کشت به مدت طولانی تری می تواند روی آن ها انجام شود اما در کشت غیر ارگانیک برای فراهم کردن این شرایط از کودهای شیمیایی و سنتز شده استفاده می شود  استفاده از این مواد باعث رشد سریعتر بذر ها می شود.

در روش غیر ارگانیک آب استفاده شده برای آبیاری ممکن است به مواد شیمیایی مثل کود و سم آلوده باشد  و به محیط زیست و انسان ها آسیب برساند.   جدای از این مسائل کشاورزانی که کشت غیر ارگانیک انجام می‌دهند در معرض مواد شیمیایی بسیاری مثل آفت کش ها و سموم و غیره هستند و سلامت آن ها ممکن است مورد تهدید قرار بگیرند.

تفاوت کشاورزی ارگانیک و غیر ارگانیک

 

محصولات ارگانیک نسبت به سایر محصولات سالم‌تر هستند و عطر و طعم بهتری دارند. علاوه بر این خواص غذایی بیشتری نیز دارند به همین دلیل مورد توجه قرار گرفته اند و در کشت ارگانیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. . بله کشاورزی ارگانیک از همه جهات برای انسان و محیط زیست مناسب‌تر است

باتوجه به این که  در کشاورزی ارگانیک از سموم و آفت کش‌ها استفاده نمی‌شود این سوال پیش می‌آید که در کشاورزی ارگانیک چه اقداماتی جایگزین استفاده از این موارد می شود؟

در این  اداه قصد داریم  اقداماتی که برای کشاورزی ارگانیک لازم است و باید انجام شود را مورد بررسی قرار دهیم.

6 راه مبارزه با آفات در کشت ارگانیک

  • کشت مخلوط

کشت دو یا چند محصول در مجاورت یکدیگر یکی از روش های افزایش باردهی محصولات است   روش کشت مخلوط تمایل به ایجاد علفهای هرز و آفات کمتر است.

از طرف دیگر این روش  برپایه تعاملاتی که گیاهان کشت شده در یک منطقه با یکدیگر دارند  استوار است  در واقع زمانی که دو یا چند محصول به طور همزمان یا به طور متوالی در سال های متوالی در یک زمین کشت می شوند رقابت بین گیاهی کاهش پیدا می‌کند و تنوع زیستی افزایش می یابد.

از سوی دیگر کشت مخلوط  امکان بروز بسیاری از بیماری‌ها را کم می کند.

فلذا روش کشت مخلوط یکی از روش های بسیار موثر و کاربردی در زمینه کشاورزی ارگانیک است چرا که  همان کارهایی که سم و کود برای معین انجام می‌دهند تا حد زیادی عملی می کند.

گیاهانی از نوع گیاهان پوششی در حال مرگ که عمدتاً برای اضافه کردن مواد مغذی و مواد آلی به خاک پرورش داده می‌شوند. گیاهی که به عنوان کود سبز استفاده می‌شود برای مدت خاصی پرورش داده می‌شود و سپس در حالی که سبز هستند یا کمی بعد از گل دادن، شخم زده و با خاک ادغام می شوند.

  • تناوب زراعی

تناوب زراعی یا تناوب کشت یعنی کشت گیاهان به صورت چرخشی. شاید شنیده باشید که بعضی از کشاورزان بعد از یک دوره کشت گندم و جو در دوره بعد یونجه یا صیفی جات و… کشت می‌کند علت این کار، این است که زمین در سال هایی که گندم و جو کشت شده از نظر مواد مغذی مورد نیاز گندم و جو ضعیف شده است.

فلذا اگر مجدداً گندم و جو کشت شود بازدهی چندانی از آن نمی گیریم  لذا یک گیاه متفاوت در زمین کشت می‌شود تا خاک بتواند مواد مغذی قبلی را مجدداً بازیابی کند و چرخه زیستی آفات نیز بر هم بخورد. و بتوان آفات و علف های هرز را نیز کنترل کرد.

  • گیاهان پوششی

گیاه پوششی به منظور جلوگیری از فرسایش خاک کاشته می شود. این گیاه اهداف دیگری مانند بهبود ماده آلی خاک، حفظ رطوبت خاک، افزایش نیتروژن قابل دسترس، جذب مواد غذایی باقی مانده از زراعت قبلی، کاهش رشد علف های هرز و جذب حشرات مفید را نیز تأمین می کند.

بدین منظور نیامداران علوفه ای مانند یونجه، شبدر و ماشک و از گندمیان، چاودار گیاهان پوششی مطولبی به شمار می روند. گیاهان پوششی اثرات مستقیم مثبت روی ساختار خاک، ماده آلی خاک، کیفیت محیط و مدیریت آفت دارند و اثرات غیر مستقیم آنها بر تعادل اسیدیته، حیات خاک و چرخه عناصر از طریق افزایش مواد آلی می باشد و از طریق کیفیت خاک موجب کاهش رواناب، فرسایش و آبشویی نیتروژن می شوند.

همچنین از راه بهبود ساختار خاک باعث بهبود نفوذ آب، تهویه و دانه بندی خاک می شوند و نیز نماتد، پاتوژن و علف هرز را به وسیله بهبود مدیریت آفت سرکوب می کنند. در کل، وجود پوشش سبز مناسب روی خاک و مدیریت مطلوب آن موجب افزایش عملکرد م حصول بعدی در تناوب زراعی می شود.

  • کشت گیاه تله

کشت گیاهان تله یکی از راه های مبارزه با آفات در کشاورزی ارگانیک است. در این روش گیاهانی که نسبت به گیاه اصلی برای آفات جذابیت بیشتری دارند کشت می شوند تا آفات به سمت آن ها کشیده شوند و سمت گیاه اصلی نروند.

در هر منطقه بسته به نوع آفات غالب، گیاه تله نیز متفاوت است. به عنوان مثال رُز برای آفت کنه، چاودار برای آفت کرم جوانه خوار و ساس، گل ژربرا برای آفت مگس سفید، تنباکو برای آفت هیلتوس و گل سینرر برای شته ها گیاه تله محسوب می شوند.

معمولا برای آفات پرواز کننده بهتر است گیاهان تله در اطراف مزرعه کشت شوند.

  • مالچ های کاه و کلش

استفاده از مالچ تاثیر بسزایی در جلوگیری از تبخیر آب، هدر رفت مواد مغذی؛ مبارزه با علف های هرز و … دارد. در باغات ارگانیک از مالچ های خرده چوب معمولا استفاده می شود و و در مزارع کشاورزی ارگانیک گندم یا صیفی جات خاکپوش های کاه و کلش مورد استفاده قرار می گیرند.

شخم کم عمق، استفاده از پودر سنگ‌های سیلیکات برای قلیایی‌سازی خاک و… برخی دیگر از روش های کشاورزی ارگانیک هستند.

کشاورزی ارگانیک

کلام آخر

تا اینجا با روش های کشاورزی ارگانیک و برخی مزایای آن آشنا شدیم. مهمترین اهدافی که کشاورزی ارگانیک دنبال می کند تولید محصولات و مواد غذایی سالم، حفظ منابع طبیعی از هر نوع آلودگی، تقویت پوشش گیاهی و جانوری و حفظ حاصلخیزی خاک برای مدت طولانی ست.

در کنار این اهداف والا، مشکلاتی نیز وجود دارد که یکی از آن ها گران بودن محصولات به دلیل صرف زمان و انرژی بیشتر است. که این امر باعث می شود غالب مردم توان استفاده از محصولات ارگانیک را نداشته باشند. پس در صورتی که می خواهید وارد این مسیر شوید با دید کامل و بررسی تمامی جوانب وارد شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

6 دیدگاه در “کشاورزی ارگانیک و 6 روش مبارزه با آفات

  1. تعاونی کشاورزی گاوداران اصفهان و حومه گفت:

    بسیار جالب و مفید بود موفق باشید

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      ممنون از نظر لطفتون

    2. فاطمه روزبهانی گفت:

      سپاس‌گزارم

  2. Ahmad Reza Salihy گفت:

    مواد خوب بروزشده و مفید بود. مستفد شدم. تشکر

    1. فاطمه روزبهانی گفت:

      سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *